Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamera för fastighetsmäklare

Produkter
(logga in för att koppla)
Erik: jag tycker det är en behjärtansvärd ståndpunkt att visa saker som de är och värd all respekt. Min fråga är dock: är dina yrkeskunskaper i mäklarfoto? I så fall vore det uppfriskande att se dina bilder. De flesta mäklarbilder jag ser idag är tagna med kraftig vidvinkel och kraftig skugglättning. Menar du 1. att detta inte hjälper för att få folk på visning (och kanske bidrar till fler budgivare) eller 2. att man inte skall bry sig om det utan framtsälla ett mer ärligt perspektiv även om det leder till färre spekulanter eller 3. är det helt enkelt så att det är ett mode med dessa tekniker och sannolikt inte spelar någon roll för antal spekulanter/försäljningspris eller antalet sålda objekt?

Det är bättre du frågar mäklaren om detta. Denne kan ju i sin tur fråga de kollegor som tagit mäklarbilderna. När jag gick min lärlingsutbildning fanns inte inriktningen "mäklarfoto".

Det är bättre du frågar mäklaren om detta. Denne kan ju i sin tur fråga de kollegor som tagit mäklarbilderna. När jag gick min lärlingsutbildning fanns inte inriktningen "mäklarfoto".

Du har alltså ingen som helst koll på mäklarfoto (lika lite som jag som jobbade som fotograf på 80- och 90-talet)? :D

Det är extrem vidvinkel som gäller vad jag förstått, och gärna panoraman i 360° som går att åka runt i med datorn. Nu är väl kanske TS främst ute efter en kamera för första dokumentation, och inte en för att göra säljande bilder, men också för det tror jag det krävs mycket vidvinkel för att få en uppfattning om hur de säljande bilderna kan komma att se ut.

Du har alltså ingen som helst koll på mäklarfoto (lika lite som jag som jobbade som fotograf på 80- och 90-talet)? :D

Det är extrem vidvinkel som gäller vad jag förstått, och gärna panoraman i 360° som går att åka runt i med datorn. Nu är väl kanske TS främst ute efter en kamera för första dokumentation, och inte en för att göra säljande bilder, men också för det tror jag det krävs mycket vidvinkel för att få en uppfattning om hur de säljande bilderna kan komma att se ut.

Du ställer motfrågor och påstår underliga ting om min kunskap gällande interiörfotografering. Svara istället på TS frågor om tips på en bra kamera. Det vore klädsamt. Det är ju märkligt att varenda tråd ska bli så oerhört tjafsig. Jag tycker det är trist för de som ställer en enkel fråga.

Taffliga mäklarbilder

Det är ju bra om bilderna inte ser för taffliga ut. Idag är ju många mäklarbilder tagna av fotografer, hårt redigerade i stylade hem där rummen ser dubbelt så stora ut och himlen alltid är blå.
När vi sålde vårt hus för 15 år sedan tog mäklaren bilderna själv med en kamera med inbyggd blixt som gjorde en mörk skugga på golvet eller väggen beroende på om de var på högkant eller ej på samtliga inomhusbilder. De ser verkligen taffliga ut med dagens mått (men huset blev sålt).

Som mäklare kan man väl låta ett arvode gå till ett bra kamerapaket om man vill ta bilderna själv.

Det jag var ute efter var är att det som var grundläggande kunskaper kring interiörfoto och annat på 90-talet kanske inte är helt aktuellt just nu. För mig är 24 mm vidvinkel, 20 mm extrem vidvinkel och 14 mm fanns inte på den tiden.

De yrkeserfarenheter du och jag har gäller inte längre, eftersom vi inte längre är i branchen och inte har hängt med. Du får förstås tycka annorlunda :)

Jag tycker TS ska skaffa vilken systemkamera som helst med objektiv motsvarande någonstans kring 12-40 mm brännvidd om syftet är att göra råbilder av en fastighet. Om det handlar om rent mäklarfoto med säljande bilder krävs mer; TS-objektiv, blixtar, och en hel del efterbehandling.

Det jag var ute efter var är att det som var grundläggande kunskaper kring interiörfoto och annat på 90-talet kanske inte är helt aktuellt just nu. För mig är 24 mm vidvinkel, 20 mm extrem vidvinkel och 14 mm fanns inte på den tiden.

De yrkeserfarenheter du och jag har gäller inte längre, eftersom vi inte längre är i branchen och inte har hängt med. Du får förstås tycka annorlunda :)

Jag tycker TS ska skaffa vilken systemkamera som helst med objektiv motsvarande någonstans kring 12-40 mm brännvidd om syftet är att göra råbilder av en fastighet. Om det handlar om rent mäklarfoto med säljande bilder krävs mer; TS-objektiv, blixtar, och en hel del efterbehandling.

Vad gick du för yrkesutbildning som idag är helt föråldrad?

Ja. Så det är bra om den är så "automatisk" som möjligt.

Du ska inte arbeta i en större stad? Idag är det ovanligt att mäklare fotar själva. Dels så hinner inte många det o dom klarar inte av det helt enkelt. Det är mer lönsamt för dom att ringa kalla samtal, lappa i områden dom haft ska ha visning osv. Kostnaden för en fotografering på en lägenhet är inte speciellt hög.

När jag började fota 2008 för mäklare så var det betydligt vanligare att mäklare fotade själva, sedan så började flera använda fotografer o kunde lägga tid på sitt eget jobb istället. Det blev svårt för mäklare att fota själv när andra mäklarföretag använde fotografer dom tappade kunder till pga dom inte hade lika bra bilder.

Detta gäller i alla fall i större städer. Vet nog ingen i stockholmsområdet som mäklar o fotar själva. Finns en jag känner till men han var fotograf innan han blev mäklare.

Jag har kikat en hel del på dessa "mäklarfoton" som det gäller här. Överlag är det inga komplicerade grejer fototekniskt. Fotografering i dagsljus, man städar miljön, tänder lampor, låter vatten rinna, med mera. Man skapar en miljö som nästan är steril, utan tecken på att någon bott eller bor i bostaden.

Det liknar nästan tandläkarmottagningar , men ändå ska det se välkomnande ut. Det är dock tidsödande att ta dessa bilder så jag förstår att många mäklare anlitar en mäklarfotograf för att ta bilderna.

Det är översiktsbilder, blandat med närbilder och ibland ser man en person med i bilderna. Det mest slående är att så många bostäder ser så lika ut interiörmässigt; det är ljust, vitt och fräscht, tror jag någon uttryckte det som. Många ljusa/vita ytor som reflekterar ljuset och det är ju en stor fördel för fotografen. Någon extrem vidvinkel har inte använts på de flesta bilder som förekommer.

Vill man gå upp ännu ett steg i kvalitet och dessutom ha en genomsiktsökare är denna ett gott val:

https://www.panasonic.com/se/consumer/foto-och-videokamera/lumix-kompaktkamera/dmc-lx100.html

Vad gick du för yrkesutbildning som idag är helt föråldrad?

Jag som började med mäklarfoto 2008, visserligen kom jag från ett stort reseföretag jag arbetade för fotade miljö o hotell för dom i 10 år men det var som natt o dag i jämförelse med mäklarfotografering.
När jag började fota mäklarbilder var största preferensen att rummen skulle vara ljusa o stora alltså du skulle knappt gå in i rummet köra med vidvinkel. Sedan kom det att bilderna skulle vara fortfarande ljusa men med täckning i fönster o gärna dit lagt blått om det är mulet etc. Idag fotas det rätt blandat o kvaliten är jämnare än förut.

Finns fotografer hos företag som (hyr) ut dom till mäklare, dom har lärt upp (sina) fotografer i grunderna.
Vad dom behärskar oftast är
vitbalansen (bilderna är något sånär desamma färgmässigt)
Bilderna är raka, dom är upplärda att kameran är rak på stativet.
Dom vanligaste vinklarna är tagna, en grundregel är att fönstren ska synas på någon bild.

Redigeringen gör inte dom fotograferna själva bilderna skickas iväg till indien eller tex thailand. Finns fotoföretag som tillhandahåller mäklartjänster som har egna anställda i thailand. Bilderna redigeras på natten svensk tid är klara dagen efter. Kvaliten där har blivit bättre men överlag så överskärper dom bilderna så det nästan blir HDR av dom.

Idag är det inte lika mycket vidvinkel längre utan idag fotas det mer som i en inredningstidning hos vissa. En del kör det (klassiska) ljusa bilder med rätt hög färgmättnad och täckning i fönster med blått inlagt om det är mulet.Tajtare fotning med stora bländaröppningar är vanliga, att bara köra vidvinkel räcker inte till idag.

I sthlm innerstad är det vanligt med lite gråare bilder o nu går det även åt det mörkare hållet. Det svänger fort inom mäklarbranschen man måste hänga med.
Jag har en del bilder från mäklarjobb på instagram. Ni hittar dom här
https://www.instagram.com/ovenilssonphotographer/

Jag har kikat en hel del på dessa "mäklarfoton" som det gäller här. Överlag är det inga komplicerade grejer fototekniskt. Fotografering i dagsljus, man städar miljön, tänder lampor, låter vatten rinna, med mera. Man skapar en miljö som nästan är steril, utan tecken på att någon bott eller bor i bostaden.

Det liknar nästan tandläkarmottagningar , men ändå ska det se välkomnande ut. Det är dock tidsödande att ta dessa bilder så jag förstår att många mäklare anlitar en mäklarfotograf för att ta bilderna.

Det är översiktsbilder, blandat med närbilder och ibland ser man en person med i bilderna. Det mest slående är att så många bostäder ser så lika ut interiörmässigt; det är ljust, vitt och fräscht, tror jag någon uttryckte det som. Många ljusa/vita ytor som reflekterar ljuset och det är ju en stor fördel för fotografen. Någon extrem vidvinkel har inte använts på de flesta bilder som förekommer.

Vill man gå upp ännu ett steg i kvalitet och dessutom ha en genomsiktsökare är denna ett gott val:

https://www.panasonic.com/se/consumer/foto-och-videokamera/lumix-kompaktkamera/dmc-lx100.html

Fast vissa interiörbilder kräver en supervidvinkel. Har man en supervidvinkelzoom täcker man även det utan att gå misste om en något snävare vinkel. Stoppar zoomens vidvinkelläge vid 24mm är det kört med vissa bilder.

Jag som började med mäklarfoto 2008, visserligen kom jag från ett stort reseföretag jag arbetade för fotade miljö o hotell för dom i 10 år men det var som natt o dag i jämförelse med mäklarfotografering.
När jag började fota mäklarbilder var största preferensen att rummen skulle vara ljusa o stora alltså du skulle knappt gå in i rummet köra med vidvinkel. Sedan kom det att bilderna skulle vara fortfarande ljusa men med täckning i fönster o gärna dit lagt blått om det är mulet etc. Idag fotas det rätt blandat o kvaliten är jämnare än förut.

Finns fotografer hos företag som (hyr) ut dom till mäklare, dom har lärt upp (sina) fotografer i grunderna.
Dom vanligaste vinklarna är tagna, en grundregel är att fönstren ska synas på någon bild.

Redigeringen gör inte dom fotograferna själva bilderna skickas iväg till indien eller tex thailand. Finns fotoföretag som tillhandahåller mäklartjänster som har egna anställda i thailand. Bilderna redigeras på natten svensk tid är klara dagen efter. Kvaliten där har blivit bättre men överlag så överskärper dom bilderna så det nästan blir HDR av dom.

Idag är det inte lika mycket vidvinkel längre utan idag fotas det mer som i en inredningstidning hos vissa. En del kör det (klassiska) ljusa bilder med rätt hög färgmättnad och täckning i fönster med blått inlagt om det är mulet.Tajtare fotning med stora bländaröppningar är vanliga, att bara köra vidvinkel räcker inte till idag.

I sthlm innerstad är det vanligt med lite gråare bilder o nu går det även åt det mörkare hållet. Det svänger fort inom mäklarbranschen man måste hänga med.

Intressant! Jag kikade på dina bilder; snygga och jag förstår att folk vill gå på visningarna. Nu är det alltså med grått ljust och fräscht som gäller med lite mörkare nyanser. Som du säger ser många bilder ut som "HDR". Detta fenomen tycker jag ser väldigt onaturligt ut i många fall. Det slätar ut bilden och skapar en bild utan "tryck" och krispighet/kontrast.

Intressant! Jag kikade på dina bilder; snygga och jag förstår att folk vill gå på visningarna. Nu är det alltså med grått ljust och fräscht som gäller med lite mörkare nyanser. Som du säger ser många bilder ut som "HDR". Detta fenomen tycker jag ser väldigt onaturligt ut i många fall. Det slätar ut bilden och skapar en bild utan "tryck" och krispighet/kontrast.

En del har börjat med riktigt mörka bilder men jag tror inte det kommer (slå). På vissa objekt kan det funka men inget fotosätt passar alla objekt man måste kunna känna efter vad som passar bäst.
Det är oftast bilderna som redigeras utomlands som överskärpts,men överlag är det bättre där än förut.

Dina bilder är härliga och visar tydligt varför man bör anlita en fotograf för mäklarbilder och helst inte fota själv om man inte är väldigt kunnig.

En del har börjat med riktigt mörka bilder men jag tror inte det kommer (slå). På vissa objekt kan det funka men inget fotosätt passar alla objekt man måste kunna känna efter vad som passar bäst.
Det är oftast bilderna som redigeras utomlands som överskärpts,men överlag är det bättre där än förut.

Om du med utgångspunkt från trådskaparens fråga skulle tipsa om en enklare utrustning; har du några råd?

Om du med utgångspunkt från trådskaparens fråga skulle tipsa om en enklare utrustning; har du några råd?

svår fråga jag skulle typ avråda att ens tänka tanken på att fota själv om man inte har grunderna med sig innan.

Men det behövs ett bra stativ benro har lätta bra kolfiber stativ för vettiga pengar. Ett lättarbetat kamerahuvud och en blixt för upplättning när det behövs. Det viktiga med den är att den går att rikta upp i taket. Ledtal o snabbhet är inte viktigt för jag kör bara lätt upplättning ibland.

Objektiv behöver typ omfånget 16-35 och en fast 50mm och motsvarande för aps-c omräknat till den sensorn. Kamera funkar med aps-c eller en gammal D700 ff.

Jag kör med
D850
huvud Really right stuff BH-55 med L-plate. snabbjobbad
Stativ Benro kolfiber kört gitzo innan.
Blixt profoto A1 sjukt prissatt men snabbjobbad o enkel.
Objektiv Nikon 16-35 samt sigma 50 mm art. Använder ibland sigma 20mm art samt 24-35 art förut Nikon 14-24.

Sedan behöver man kunna PS eller Lr. Att ha gjort olika preset underlättar. Att skapa macro för att skärpa bilden o för ändra storleken för web och ställa bilden srgb o sedan för tryck i adobe rgb underlättar bildbehandlingen. utöver det kalibrera skärmen osv. Sedan behöver du försäkring om du råkar ha sönder något hos kund osv.

Om den här tråden ska bli meningsfull måste nog TS berätta vad som är tanken med fotograferandet.

Om TS planerar att ta bilder som ska användas på Hemmet, i annonser och prospekt är mitt bestämda råd: Avstå. Hyr in en professionell fotograf istället.

Om TS (vilket jag tror) vill ha en hyfsad kamera för att kunna dokumentera objekt som hon ser för första gången och bara tänker ha bilderna som arbetsmaterial tror jag fortfarande att en bra kompaktkamera med motsvarande 24 mm vidvinkel och 1 tums-sensor vore ett bra val.

Trådskaparen kan mycket väl också gå en kurs hos en "fotograf" och med utgångspunkt från det köpa en bättre kompaktkamera och ett stativ, samt lära sig grundläggande bildbehandling i exempelvis Lightroom.
Med lite kött på benen och övning kan i princip vem som helst ta bra bilder - om intresse och engagemang finns för att lära sig...

Alla kameror har programautomatik så alla är lika lätta att använda. Ffa Nikon och Sony har lite kraftigare skugglättning än Canon vilket kanske underättar om bilderna skall användas direkt ur kameran. Canon anses av många traditionellt ha lite bättre färger i o f s.

Fredrik, då jag inte äger vare sig någon Nikon eller Sony så frågar jag: Canons "Auto Lightnimg Optimizer" kan ju ställas i olika lägen, där skugglättningen blir gradvis kraftigare. Är skillnaden mot t.ex. Nikon påtaglig även om man väljer högsta läget?

Självklart finns det mängder av gånger då mäklare anlitar fotografer, särskilt för de dyrare objekten, och i storstäderna, men mängder av säljare vill inte betala den kostnaden. Därför fotar mäklare hela tiden. De kunderna är lika lite intresserade av att betala kostnaden för att någon ska sitta och dra i spakar i Lightroom. Merparten av alla de bilderna går genom mäklarsajternas Auto-repro-tjänster

Eftersom TS efterlyser en kamera som är lättanvänd och med hög grad av automatik borde det väl vara uppenbart att hon. Inte är betjänt av råd om att anlita fotografer, gå fotokurser, Lightroom-tips etc.

Att någon ens kan hålla på argumentera mot vidvinkelbilder gränsar ju till det otroliga! Vilken värld lever ni i. Har ni aldrig besökt Hemnet eller Booli?

Senast ändrad:
ANNONS