Annons

Stjärnföljare, Enklare astrofoto, timelaps. Råd önskas.

Produkter
(logga in för att koppla)
Av det lilla jag hittills har studerat om astrofoto så är blandningen av konkreta, realiska och abstrakta, fantasifulla bilder lockande.
Processandet är naturligtvis intressant, men som nybörjare tar det tid och erfarenhet för att överhuvud taget få in material att processa vidare.

(För min del känns det som att valet nu står mellan att lägga ner eller gå på vilket i så fall kommer att göra ett stort hål i plånboken. Något mellanting känns avlägset)
Jag känner igen det där, jag har också svårt att göra något mellanting. Det som är positivt med astrofoto är att teleskop inte behöver kosta en förmögenhet. Jämfört med vad teleobjektiv kostar så får man en riktigt duglig refraktor för ganska lite pengar. Jag började själv med en Sky-Watcher Evostar 80 ED-DS pro (den på bilden med norrskenet ovan). Den är riktigt bra och jag kan inte direkt se någon skillnad på resultatet från den jämfört med den William Optics-triplet jag kör med nu. Mitt nuvarande teleskop, monteringen och kameran har jag köpt begagnade till en billigare summa än när jag fick för mig att jag skulle fota fåglar (det blev ingen succé!). :ROFLMAO:
Då och då så dyker det upp prylar som folk vill bli av med. Ibland till riktigt bra priser.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto