Annons

Stjärnföljare, Enklare astrofoto, timelaps. Råd önskas.

Produkter
(logga in för att koppla)
🤔, ibland undrar man om man ska undra eller bara nu kör vi 🤔

Har räknat på de kameror jag har och det exempel som gavs ovan på en pixeltät sensor ASI715. Brännvidd har jag tagit det objektiv jag använder mest Nikon 300/4

Min vanliga fullformat Z6iii har såklart 24x36 sensor pixel size 5,94 och mitt 300mm ger 300mm. Värde over/under sampled skulle bli 4

Min Astrokamera ASI533 MC PRO har en sensor på 11,3x11,3 pixel size 3,76 och ger att mitt 300mm ger ekvivalent brännvidd mot fullformat till 960mm. Värde over/under sampled skulle bli 2,58

Den pixeltäta kameran ASI715MC har en sensor på 5,6x3,2 pixel sixe 1,45 och ger att mitt 300mm blir 2070mm. Värde over/under sampled blir 0,99

Om jag rent spontant skulle välja en sensor för att fotografera Jupiter så skulle det bli den sista som ger bildvinkel motsvarande 2070mm, då skulle planeter öka från en flugskit till en fågelskit i bild

Tror man får se i stjärnorna när jag kommer sätta dit ett 2000mm teleskop på min rigg. Jag har mantrat lätt last små problem och har hittills inte kommit över 2kg load på min rigg. Därför kunde en liten planetkamera vara lösningen som man kör i videomode och stackar videon till en bild

PNG vs jpg
Många använder PNG format till sina uppladdade bilder.
Jag ska prova att det istället för jpg som komprimerar bilderna med lite förlust i kvalitet. Just astrobilder har väldigt hög kontrast och man vill inte förlora de svaga men betydelsefulla nyanserna mot den svarta himlen. Då är det nog bättre med PNG som klarar ett större omfång från kolsvart till stjärnvitt.

PNG vs jpg
Många använder PNG format till sina uppladdade bilder.
Jag ska prova att det istället för jpg som komprimerar bilderna med lite förlust i kvalitet. Just astrobilder har väldigt hög kontrast och man vill inte förlora de svaga men betydelsefulla nyanserna mot den svarta himlen. Då är det nog bättre med PNG som klarar ett större omfång från kolsvart till stjärnvitt.
Jag är bara lat 😊. Jag har mina Astro på Dropbox så jag tar en skärmdump på den bilden och då verkar det som att iPad använder png. Har inte gjort några jämförelse.

Det är Samyang 135/2. Brukar köra den med f/2,8 i Astro. 135 X 2,58 för ekvivalent brännvidd jämfört med FF, dvs 348mm (pga mindre sensor i 533)
Då blir mitt 300mm f2,8 och EOS R5 utmärkta för häxjakt.

Din astrokamera 533 är mycket bra, jag har sneglat en del på 294 (M43-format, crop 2) som nog är en fin instegskamera.

Då blir mitt 300mm f2,8 och EOS R5 utmärkta för häxjakt.

Din astrokamera 533 är mycket bra, jag har sneglat en del på 294 (M43-format, crop 2) som nog är en fin instegskamera.
Iaf för några år sedan så tyckte jag det var bästa val. Bl.a inget amp glow. Då tyckte jag att det var synd med en fyrkantig sensor men det visade sig ändå vara ett bra val för i rymden då sensorn pekar ju åt alla håll. Man behöver inte fundera på om man ska vrida kameran för optimera bildytan. Jag beskär bilderna sedan till 4:3 för som presentation känns det bättre men vid fotografering så anser jag fyrkant är bäst

Jag vet dock inte hur lätt den är att hitta? Heart and Soul är ett annat alternativ som ligger vid några stjärnor man känner igen. Plejaderna är ju också lätt att hitta

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto