85 mm är en klassisk brännvidd för porträtt.
50 mm är också en klassisk brännvidd som är väl användbar till porträtt, men även ett allroundobjektiv. 50 mm motsvara ungefär vad man ser med ögonen, d v s inga förvrängning.
24-70 är också en omtyckt brännvidd, inte minst i landskapssammanhang, men är en väldigt användbar allroundoptik.
Utan att egentligen veta, så skulle jag undvika 24-105 framförallt för att sådana objektiv med väldigt stort brännviddsomfång oftast innebär ganska mycket kompromisser i den optiska konstruktionen, som påverkar bildkvaliteten negativt.
Så, mitt förslag blir 85 mm (för porträtt), 24-70 som ett landskaps och reportageobjektiv (objektiv med 24-70 mm brännvidd är väldigt populärt bland proffsfotografer). 50 mm även det för porträtt, men även som ett allroundobjektiv.
Avslutningsvis; Det bästa (för dig själv) är att inte köpa något objektiv förrän du vet att det du redan har, inte går att använda för det tänkta användningsområdet.
Dels för att spara pengar, men objektiv är inte bara dyrt, utan även tungt (att bära), mycket glas blir det. Men för porträtt, tveklöst 85 mm.
Men återigen, om pengar inte är ett problem, samtliga tre uppräknade ovan är mitt förslag.
Dessa tre kostar tillsammans fabriksnya i runda slängar ~ 86 lusentappar, men om pengar inte är ett problem, så kör på...Smakar det så kostar det
.
I all välmening;
// Tony.