Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Stjärnföljare, Enklare astrofoto, timelaps. Råd önskas.
- Trådstartare J O Härnström
- Start datum
J O Härnström
Aktiv medlem
Utvecklingen drar iväg åt två håll, ungefär som med vanliga kameror.Jag har avfotograferat från dataskärm (dåligt bild). De sista dinosaurierna, utdöende släkt . Massa skitkablar som kan gå av. Smart teleskop är framtidens och kommer utvecklas mycket mera.
En gren med mindre och billigare "konsument". Och en gren med stora, dyra "proffs och entusiast".
Snart sitter det kanske ett smartscope i mobilen.
Redan idag så kan en amatör köpa en avancerad astrokamera med både guidesensor och dator innanför skalet. Då krymper T-Rex till en Compsognatus
dJb
Aktiv medlem
Det där är min första setup när jag var ute och fotade Orion vid Piertinjaure utanför Jokkmokk i februari 2021. Det var -31°C och i de temperaturerna blir de flesta kablar väldigt styva, förutom om det är silikonkablar. I de temperaturerna så kör jag en ganska "yvig" cable management eftersom det annars kan bli kontaktstrul när mountet rör sig och drar i de styva kablarna.Jag har avfotograferat från dataskärm (dåligt bild). De sista dinosaurierna, utdöende släkt . Massa skitkablar som kan gå av. Smart teleskop är framtidens och kommer utvecklas mycket mera.
Smarta teleskop kommer garanterat och blir bättre och bättre men jag astrofotar inte för att det ska vara lätt, jag gillar hela processen. Ungefär som varför man ägnar sig åt flugfiske och binder egna flugor, fotar analogt och soppar filmen själv osv.
J O Härnström
Aktiv medlem
Falumas
Aktiv medlem
Det gör det halvvägs redan i mobilerna, även om dom inte följer på samma sätt. Dom tar massor med bilder med relativt korta slutartider och kan sedan få ihop dom till en bild. Dom kan till och med bara vrida stjärnhimlen och inte dom bitarna från jorden som är med.Utvecklingen drar iväg åt två håll, ungefär som med vanliga kameror.
En gren med mindre och billigare "konsument". Och en gren med stora, dyra "proffs och entusiast".
Snart sitter det kanske ett smartscope i mobilen.
Redan idag så kan en amatör köpa en avancerad astrokamera med både guidesensor och dator innanför skalet. Då krymper T-Rex till en Compsognatus
Som denna, det är en 30min exponering, tagen med en Samsung S24.

pdahlen
Aktiv medlem
Tänk när du börjar med hajen, maneten, spöket, örnungen, julträdet, spindeln, pelikanen mmVad häxan kan se i sin spegelbild
"Witch head nebula" något manipulerad![]()
J O Härnström
Aktiv medlem
Vad är detta för konstig effekt runt stjärnorna?
Utsnittet är en bit ut mot ena hörnet av bilden.
Är det någon som vet vad det kan bero på.
Objektivet är Canon EF 300mm f2.8 IS L, kamera EOS R5.
Min första tanke är att skärpeplanet kanske buktar så att detaljerna ut mot kanterna och hörnen hamnar utanför skärpedjupet. Men de små stjärnorna tecknas lika som de i mitten av bilden. Pixlarna är 4,39 µm så det blir undersampling.
Kanske är det någon form av brytningsfel? Mönstret ser lika ut på många av stjärnorna.
Följningen och precisionen är väl inte den bästa med min enkla tracker.
Jag har inte sett någon liknande effekt i de bilder tagna med EF 100-500mm.
500mm ska inte undersampla. Men de bilderna är inte lika skarpa för övrigt pga. sämre tracking.
Jag vore tacksam för rimlig förklaring.
Min första tanke är att skärpeplanet kanske buktar så att detaljerna ut mot kanterna och hörnen hamnar utanför skärpedjupet. Men de små stjärnorna tecknas lika som de i mitten av bilden. Pixlarna är 4,39 µm så det blir undersampling.
Kanske är det någon form av brytningsfel? Mönstret ser lika ut på många av stjärnorna.
500mm ska inte undersampla. Men de bilderna är inte lika skarpa för övrigt pga. sämre tracking.
Bilagor
REPPER
Aktiv medlem
Min Seestar S50 är mycket ljuskänslig, så fort det börjar bli skymning solnedgången blir det omöjligt få bild, helt vitt bild. Måste vänta tills skymningsljus blir till gränsen helt mörkt, då går det. Under sommar kommer det bli hopplös. Jag fick ide! Varför inte sätt dit gråfilter eller månfilter 2" så att kamera kan hantera ljuset under sommaren. Foto av planeter eller annat. Det behöver inte vara S50, det finns många olika astrokameror. Jag vill fråga er om det går eller om ni har gjort det förut?
www.astroshop.se

Astroprints Filterhalter mit Tauschutzkappe für ZWO Seestar S50 2"
Dagg är ofta ett problem under klara nätter. Efter en kort stund börjar optiken imma igen, vilket gör det omöjligt att observera eller fotografera. En bra daggkåpa minskar...

Senast ändrad:
J O Härnström
Aktiv medlem
Här kommer en annan bild.Vad är detta för konstig effekt runt stjärnorna?
Lightbild i utsnitt med100% förstoring, stretchad för att den konstiga effekten runt stjärnan ska synas tydligt. Inget fel på skärpan här.
300mm f2.8 30s
Bilagor
Astroscapist
Aktiv medlem
Typsiska aberrationer från objektiv. Bl.a. därför man helst vill ha teleskop är mer optimerade för oändlighetsfokus och för att få bra stjärnform som möjligt (astrografer). Med det sagt så lider även många teleskop av optiska defekter med.
/Stefan
/Stefan
Vad är detta för konstig effekt runt stjärnorna?
pdahlen
Aktiv medlem
Det ser ut som att det är de starkaste stjärnorna. Jag såg det på några stjärnor på din hästbild också, det finns ju några extremt starka stjärnor där som är svårt att få bukt på med all utrustning.Här kommer en annan bild.
Lightbild i utsnitt med100% förstoring, stretchad för att den konstiga effekten runt stjärnan ska synas tydligt. Inget fel på skärpan här.
300mm f2.8 30s
Det är ju säkert beroende på icke perfekta objektiv, kan nog kanske också vara behandling av frontlins, filter mm som spelar roll.
När det gäller vidvinkel och Astro så tror jag att jag har sållat bort hälften av mina objektiv pga defekta stjärnor i ytterkanterna
Några extrema stjärnor som den vid hästen har jag fått redigera ner pga överstrålning i PS
J O Härnström
Aktiv medlem
Tack Peter och Stefan.
Ful CA på de stora ljusstarka stjärnorna är inte roligt. Lite smolk i glädjebägaren.
Återstår att testa med att blända ned objektivet ett eller två steg för att se om CA minskar så att det blir snyggare.
Eller omskrivet med andra ord, dax att skaffa en bra montering för precision och långa slutartider.
Knepiga beslut att fatta angående hur mycket pengar och energi jag vill satsa.
Jag har sökt efter begagnade monteringar men det är svårt att hitta.
Samtidigt är det avancerad teknik som måste fungera perfekt. Vilket gör det knepigt att köpa begagnat.
Ful CA på de stora ljusstarka stjärnorna är inte roligt. Lite smolk i glädjebägaren.
Återstår att testa med att blända ned objektivet ett eller två steg för att se om CA minskar så att det blir snyggare.
Eller omskrivet med andra ord, dax att skaffa en bra montering för precision och långa slutartider.
Knepiga beslut att fatta angående hur mycket pengar och energi jag vill satsa.
Jag har sökt efter begagnade monteringar men det är svårt att hitta.
Samtidigt är det avancerad teknik som måste fungera perfekt. Vilket gör det knepigt att köpa begagnat.
dJb
Aktiv medlem
Har suttit med smalbandsdata på Melotte 15, de inre gasstrukturerna i hjärtnebulosan IC1805.
Att fota mono och smalband är att öppna upp en dimension till, både när det gäller själva insamlandet av data och när det gäller processandet av datan. Eftersom det inte är riktiga färger så kan man lägga en viss grad av egen tolkning till bilden (även om det finns paletter och stilar att förhålla sig till).
Det här är ca 4,5 timmar data fördelat på 1,5 timmar vardera Hydrogen-Alpha, Sulphur-II och Oxygen-III, fotat med en ZWO1600MM.
Processat i Pixinsight. En utmaning när man fotar smalband är att stjärnorna tenderar att bli rätt fula så numera har jag börjat fota stjärnorna för sig i RGB och adderar dom i efterhand. Här har jag dock "skapat" RGB-stjärnor från smalbandsdata med pixelmath i Pixinsight, det finns matematiska formler som man lägger in och sen skapas en RGB bild från smalbandsdatan. Den kör jag sedan genom en process som heter Spectophotometric color calibration som jämför bilden med en databas med stjärnor och kalibrerar bilden. Det blir okej, men bäst är att fota stjärnorna direkt i RGB.
Just stjärnor är en sån detalj som jag blir petigare och petigare med, det gör så mycket för bilden. Har fortfarande massor att lära när det gäller att få till bra stjärnor.
Att fota mono och smalband är att öppna upp en dimension till, både när det gäller själva insamlandet av data och när det gäller processandet av datan. Eftersom det inte är riktiga färger så kan man lägga en viss grad av egen tolkning till bilden (även om det finns paletter och stilar att förhålla sig till).
Det här är ca 4,5 timmar data fördelat på 1,5 timmar vardera Hydrogen-Alpha, Sulphur-II och Oxygen-III, fotat med en ZWO1600MM.
Processat i Pixinsight. En utmaning när man fotar smalband är att stjärnorna tenderar att bli rätt fula så numera har jag börjat fota stjärnorna för sig i RGB och adderar dom i efterhand. Här har jag dock "skapat" RGB-stjärnor från smalbandsdata med pixelmath i Pixinsight, det finns matematiska formler som man lägger in och sen skapas en RGB bild från smalbandsdatan. Den kör jag sedan genom en process som heter Spectophotometric color calibration som jämför bilden med en databas med stjärnor och kalibrerar bilden. Det blir okej, men bäst är att fota stjärnorna direkt i RGB.
Just stjärnor är en sån detalj som jag blir petigare och petigare med, det gör så mycket för bilden. Har fortfarande massor att lära när det gäller att få till bra stjärnor.
Bilagor
pdahlen
Aktiv medlem
Väldigt vackert, jag har försökt mig på detta centrum men mina 420mm är lite kort. Så har jag ju också en MC kamera och gratis mjukvara så förutsättningarna är ju inte optimal, men det är också kul att testa sina gränserHar suttit med smalbandsdata på Melotte 15, de inre gasstrukturerna i hjärtnebulosan IC1805.
dJb
Aktiv medlem
Tackar, jag testade också med min första ED80 (ca 500 mm) och färgkamera. Det blir bra, men för centrum behöver man komma lite närmare. Om det blir klart igen nån gång så ska jag nog ge det här objektet betydligt mer tid.Väldigt vackert, jag har försökt mig på detta centrum men mina 420mm är lite kort. Så har jag ju också en MC kamera och gratis mjukvara så förutsättningarna är ju inte optimal, men det är också kul att testa sina gränser
J O Härnström
Aktiv medlem
Verkligen tjusigt, och inspirerande. En av mina hittills upptäckta favobilder. Informationen om hur du gör är mycket värdefull.Har suttit med smalbandsdata på Melotte 15, de inre gasstrukturerna i hjärtnebulosan IC1805.
dJb
Aktiv medlem
Tackar! Jag tycker processandet är riktigt skoj och det är ju där man verkligen kan göra skillnad. Att samla bra data handlar mer om tålamod, rätt utrustning och tid, men att processa datan är ju något man hela tiden får träna på.Verkligen tjusigt, och inspirerande. En av mina hittills upptäckta favobilder. Informationen om hur du gör är mycket värdefull.
J O Härnström
Aktiv medlem
Av det lilla jag hittills har studerat om astrofoto så är blandningen av konkreta, realiska och abstrakta, fantasifulla bilder lockande.Tackar! Jag tycker processandet är riktigt skoj och det är ju där man verkligen kan göra skillnad. Att samla bra data handlar mer om tålamod, rätt utrustning och tid, men att processa datan är ju något man hela tiden får träna på.
Processandet är naturligtvis intressant, men som nybörjare tar det tid och erfarenhet för att överhuvud taget få in material att processa vidare.
(För min del känns det som att valet nu står mellan att lägga ner eller gå på vilket i så fall kommer att göra ett stort hål i plånboken. Något mellanting känns avlägset)
pdahlen
Aktiv medlem
Finns olika storlekar på hål, gäller att hitta det hål som passar en själv.Av det lilla jag hittills har studerat om astrofoto så är blandningen av konkreta, realiska och abstrakta, fantasifulla bilder lockande.
Processandet är naturligtvis intressant, men som nybörjare tar det tid och erfarenhet för att överhuvud taget få in material att processa vidare.
(För min del känns det som att valet nu står mellan att lägga ner eller gå på vilket i så fall kommer att göra ett stort hål i plånboken. Något mellanting känns avlägset)