Annons

Kamera att föredra?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

Jag vet egentligen inte mycket så jag kanske borde vara tyst......såg en test av avant med 8 milj pixlar som fick väldigt dåligt i test.

w

Kan mycket väl hända, dock är jag nöjd med min tidigare avant och såg senast i helgen att Konica Minolta säljer samma kameror under sitt eget märke så så värst dåliga får man inte hoppas att dom är, dessutom testade en av digitalfoto tidningarna en kamera från nån större tysk tillverkare som också de valt att sälja en av dessa kameror under sitt eget märke...

Men visst den är säkert inte jättebra men till det pris man betalar är jag rätt nöjd med kvaliten på tidigare avant kameror så därför vore de skönt att veta lite mer om dessa nya innan man köper den

Avant 8Mp är det värsta jag sett. Testade en polares och kan säga att denna kamera inte är något att spendera pengar på.

Ok, vad är det som är så dåligt då?

Och om någon testat båda kanske man kan säga vilken som är att föredra?

I senaste Mikrodatorn var det ett test av billiga kameror (max 2000kr).
Det vann Nikon Coolpix 4600 överlägset. Och den är billigare än de du funderat på.

Optiken är värdelös, färgerna stämmer inte överens, löjligt högt brus mm.

Satsa på en beg Nikon eller Canon istället.
Tex Nikon 4600!

Jo jag har läst om den, dock vill jag ha den i byxfickan, är mest en party kamera o då vill jag gärna ha en tunn kamera...

Dessutom har jag presentcheckar på Netonnet så det vore smidigt att hitta nått där

Min kompis har den och man ser klart och tydligt under att den är tillverkad i samma fabrik, den har samma menyer / inställningar, knappar m.m..
Sen är det samma hus med olika design på framsidan bara...

Även acer säljer samma kameror och så är det nån större tysk tillverkare av analoga kameror som också valde att sälja dessa kameror i sitt digitala sortiment (kommer inte ihåg vilken, men kanske kan leta igenom mina gamla digitalfoto tidningar när jag kommer hem)

Partykamera

Varken CyberPhoto eller Scandinavian Photo säljer Avant 8Mp, kanske finns det ett budskap där!

Leta här på fotosidan eller varför inte på blocket.se. Där finns en Nikon CoolPix 7900 för 3.000:- och då blir du garanterat nöjd.

/ Jan-Olof

Tror bestämt att det är Avant som har samma menyer som KM.
Har för mig att Avant inte tillverkar sina delar utan köper in från olika företag precis som LG.
Har du redan bestämt dig så köp en Avant men säger bara att det finns betydligt bättre kameror på marknaden för samma pris.

Nja, bestämt mig för avant har jag inte gjort än, jag vet att Canon Ixus är att föredra men jag har nu presentcheckar på Netonnet (så beg. ixus är inget alternativ) och har ingen lust att slänga ut några större pengar.

Avant köper in sina kameror som Noname och säljer dom sen under sitt eget namn, ett flertal tillverkare köper också in sina kameror från samma fabrik, blandannat KonicaMinolta (dock bara den modell jag länkar till ovan), Acer, samt två andra företag jag inte kommer ihåg namnet på dock har de båda vart med med hyffsade betyg i de svenska digitalfoto tidningarna med äldre modeller av samma kameror Avant säljer under sitt namn.

För att återuppta min obesvarade fråga:
Vad har storleken på bildsensorn för betydelse? (1/2,5” vs. 1/1,8”)

GabrielM skrev:
Nja, bestämt mig för avant har jag inte gjort än, jag vet att Canon Ixus är att föredra men jag har nu presentcheckar på Netonnet (så beg. ixus är inget alternativ) och har ingen lust att slänga ut några större pengar.

Avant köper in sina kameror som Noname och säljer dom sen under sitt eget namn, ett flertal tillverkare köper också in sina kameror från samma fabrik, blandannat KonicaMinolta (dock bara den modell jag länkar till ovan), Acer, samt två andra företag jag inte kommer ihåg namnet på dock har de båda vart med med hyffsade betyg i de svenska digitalfoto tidningarna med äldre modeller av samma kameror Avant säljer under sitt namn.

För att återuppta min obesvarade fråga:
Vad har storleken på bildsensorn för betydelse? (1/2,5” vs. 1/1,8”)

Jag är inte säker på vad det är du syftar på med de angivna talen så det kan jag inte uttala mig om. Spontant är frågan om du som "party-fotare" behöver 8 miljoner pixlar. Det är en oerhört hög upplösning som ger väldigt stora och tunga bilder. Har du inte planerat att beskära hårt eller förstora större än A3 så tror jag inte det finns nån nytta med de extra pixlarna. Om du som de flesta party-fotare vill kunna skriva ut vanliga 10x15bilder så behöver du inte mer än 3 miljoner pixlar!

Fokusera inte så hårt på pixlarna är mitt råd. Sen är det min tro(!) att tillverkare som byggt kameror länge är bättre på att tillverka kameror. Jag skulle välja ett beprövat märke och en modell som fått bra i tester på exemeplvis Cyberphoto eller dpreview.com

Lycka till med köpet.

Absolut,
dock känns det som om svaren hade fått en annan ton om jag från början frågat om KonicaMinolta kameran och inte nämnt avant överhuvudtaget.
Om man listar vad det är jag egentligen vill ha är det detta (i prioriterings ordning)

1. Liten Kamera
2. Snygg kamera
3. Prisvärd kamera

Sen är utbudet på Netonnet inte det största, därför det svängt in på Avant spåret ganska rejält, då jag har presentcheckar där.

Som det känns nu lutar det dock åt S6 då den är mindre och S8 inte verkar ha några fördelar

GabrielM skrev:
Absolut,
dock känns det som om svaren hade fått en annan ton om jag från början frågat om KonicaMinolta kameran och inte nämnt avant överhuvudtaget.
Om man listar vad det är jag egentligen vill ha är det detta (i prioriterings ordning)

1. Liten Kamera
2. Snygg kamera
3. Prisvärd kamera

Sen är utbudet på Netonnet inte det största, därför det svängt in på Avant spåret ganska rejält, då jag har presentcheckar där.

kolla på de här i så fall:
http://www.netonnet.se/item.asp?iid=67507&sid=1003077&SpaceCode=SectionRow2Center

http://www.netonnet.se/item.asp?iid=67216&sid=1003077&SpaceCode=SectionRow3Right

http://www.netonnet.se/section.asp?pageId=2&sid=1003077&tempItemIndex=14

Har inte läst några tester på dessa men blir inte förvånad om de täcker dina behov med råge och spöar kvalitén hos Avant S6/S8.

1/2.5 resp. 1/1.8 avser måttet på diagonalen mätt i tum.

1/2.5 motsvarar ung. 10.16 mm och
1/1.8 motsvarar ung. 14.10 mm

Ju större censor du har desto mer ljus kan fångas av ccd och desto mindre måste signalen förstärkas med risk för brus.

Om du har en den tidningen som numera samarbetar med denna sida finner du de exakta storlekarna på respektive ccd.

/ Jan-olof

Jan-Olof Lidman, Tack för svaret, då borde jag alltså satsa på 6Mp med större sensor mellan dom två?

Linus Flodin: Tack för den infon, hade faktiskt helt missat Panasonic DMC-FX8

Den skall absolut övervägas, som kamera är jag säker på att den är flera gånger bättre och storleken är ju i stort sätt samma (ingen skillnad jag bryr mig om iallafall) Bara priset man får fundera över...

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar