jelu1661
Aktiv medlem
Hur mörkt än molnet är på bilden så fanns det där och finns kvar i bilden. Ett bortklonat grässtrå fanns där men är borttaget. Stor skillnad.
I båda fallen försvinner information ur bilden och ny information läggs till.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Hur mörkt än molnet är på bilden så fanns det där och finns kvar i bilden. Ett bortklonat grässtrå fanns där men är borttaget. Stor skillnad.
Nej, det är ju precis det som skiljer dom båda fallen åt! Se bortom pixlarna och titta på vad som faktiskt finns i bilden.I båda fallen försvinner information ur bilden och ny information läggs till.
Du kommer fortfarande inte ifrån att grässtrået var där men är borttaget från bilden medans molnet är där och finns kvar.I båda fallen så ser betraktaren något som inte är en "äkta" avbildning av verkligheten. Ingen skillnad.
Som jag ser det så är det bara en gradskillnad i hur mycket fotografen förändrar med sin tolkning av scenen och därmed påverkar betraktarens tolkning. Var gränsen går för vad som är acceptabelt beror på personligt tyckande och på sammanhanget för bildens användning.
Nej, jag har flera gånger påpekat att det är innehållet, inte pixlarna, som är det viktiga.Det handlar bara om olika aspekter av manipulation - du trycker på att innehållet i bilden, pixlarna, ska vara i någon mening oförändrat.
Nej, jag har flera gånger påpekat att det är innehållet, inte pixlarna, som är det viktiga.
Budskap och innehåll är inte samma sak. Budskapet är subjektivt, innehållet är inte det. Molnen är fortfarande ljusa, men ser mörka ut. Ett borttaget grässtrå finns inte kvar i bilden.Då måste jag väl svara igen, för samma pixlar kan jag möjligen förstå - men om vi ska tolka innehållet, hur kan du då anse att mörka moln är samma innehåll som ljusa moln? Det förändrar ju budskapet i bilden.
Det hade varit en annan sak om vi t.ex. pratar om dokumentära bilder från en krigszon som modifieras för något politiskt syfte
En bildbehandlare är för mig någon som kanske arbetar på en tidning eller en reklambyrå och anpassar speciella bilder för omslag eller uppslag i en tidning eller i en reklamannons.
En fotograf som efter fototillfället bildbehandlar sina egna bilder (digitalt eller i mörkrum) tycker jag inte behöver kategorisera sig som bildbehandlare.
Men jag älskar liknelser, så varför inte fundera över kockens situation förr och idag.
Är det "fusk" om kocken använder induktionshäll istället för öppen spis? Är det "fusk" om kocken använder matberedare/mixer? Elektronisk visp? Digital termometer? Teflonpanna istället för rostigt järn?
Eller är det "fusk" att pynta, arrangera grönsaker, hälla sås snyggt eller servera den i en fin restaurang..? Detta har ju inte med den tillagade maten att göra - det är ju bara ytligt arbete för att försöka "lura" sinnena...
Den här bilden från skotten vid Kent State 1971 tas ibland upp som exempel på manipulerad bild, men man kan ju undra vad syftet var. (Originalet till höger.) Bildens budskap ändras knappast av den retuschering som har gjorts. Intressant nog så tog det över tjugo år innan någon upptäckte att bilden var retuscherad.
När det gäller den här bilden råder det dock knappast någon tvekan om vad syftet var. (Originalet till höger.)
Båda exempel ovan är tagna från en intressant genomgång av bildmanipulation genom tiderna.
Manipulera har fått en negativ klang för många, men egentligen är det neutralt.
Det är inte negativt t.ex när en naprapat manipulerar leder i skelettet.
Flera med dig har uttryckt att just lägga till något i bilden är att manipulera, men att "ta bort" något inte är att betrakta som manipulation.
Vad menar ni med det resonemanget egentligen? För egentligen tar man ju inte bort något ur bilden utan att samtidigt lägga till något annat. Om man klonar bort en störande tavla på en vägg, så målar man ju istället dit en tapet exempelvis.
Petter ...
I SAOL betyder i alla fall manipulera att omärkligt påverka eller förskjuta i önskad riktning.
Nog för att en naprapat jobbar med händerna, men sker det särskilt omärkligt?
Hej Petter! Jag skrev inte att det inte är manipulation att ta bort något ur en bild men däremot att det fortfarande kan kallas fotografering om det bara finns kvar ett omanipulerat centralt motiv i bilden. Det man lägger till för att ersätta det som tas bort styrs för övrigt av det omgivande/underliggande och är alltså inte helt fritt påhittat.
jag blir lite snurrig när jag tänker omanipulerade fotografier som luras.
ett fotografi av ett manipulerat fotografi,
ett fotografi av en tiger i zoo, fast det ser ut som i det vilda
ett fotografi av en tiger i hägn, som får betraktaren att tro den är vild
ett fotografi av en gata, som stängts av och där man scensatt hela gatan som i film
är ett svartvitt fotografi att betrakta som fotografi, eller bild? Har aldrig riktigt hajat det där. Kan tycka själv att en bild gör sig bäst svartvitt, men fattar inte varför jag tycker det, då jag ser allt annat (dvs, MIN verklighet) i färg (om inte i alla färger/spektra etc)