Detta är ett exempel som visar hur svårt det är med gränsdragningen.
Om du har ett objektiv som ger mer kontrast än mitt, och du har en sensor som ger större dynamiskt omfång än min, så får vi helt olika dokumentära bilder av samma brand.
Vilken bild är sann? Är det verkligen manipulation att dra lite i spakarna på min bild så att våra liknar varandras, och lilknar det vi såg i branden?
Rent objektivs skulle vi kunna jämföra våra bilder, min efterbehandlad, och säga att de ser lika ut, och därför är dokumentärer av samma händelse.
Men tänk om vi inte var vid samma brand, och jag inte har dina bilder att jämföra med, men justerar bilden efteråt för att den ska likna det jag "såg" när jag var på plats. Är det då manipulation? Det jag "såg" var kanske betydligt mer dramatsikt än vad som fastnade på sensorn.
Petter ...
Jo, precis !
Just därför använder jag ordet "möjligtvis" - Det beror lixom på situationen en del.
I sista änden så handlar det enligt min mening inte om vilken teknik bildskaparen använder for att förmedla en händelse, en känsla, eller en ide´, utan om bildskaparens eget omdömme !
Det gäller i första hand fïor bildskaparen at vara ärlig mot sig själv, och därnäst sin publik..
Det är vikitgt att kunna svara på frågor som "är detta med sanningen överensstämmande?", I vilken grad kommer den här bilden kunna upfattas som "sanning, eller dokumentation ?", " Kan bilden viseleda ?", Vem kommer evenutellt påverkas av bilden ?" Är det dokumentation, konst, propaganda, reklam, eller teknikövningar jag håller på med ?" etc.
Kan man svara på den typen av frågor inför varje bild man arabetar med, så tror jag det ger sig själv mer eller mindre när, var, och hur man får "manipulera", ellert vilken teknik som är legitim i vilket sammanhang - i alla fall i grova drag.
Viktigt är iofs också att en diskussion omkring dessa saker finns, och konstant fortgår.
Jagsäger altså inte att det är lätt att dra exakta gränsdragningar, men att så länge man ställer sig själv frågorna, så skapar man i alla fall en slags minimumsetik, och undgå de mest rubbade, opch orimliga snedsprången !
Diskussionen bidrar till att säkra att vi får en klarare bild av vad som är OK och inte mer i detalj.
När bildskaparen förhåller sig till detta skapar han sin bildetik. Därefter kan välja med vilken metod, och med vilka verktyg vi vill manipulera - för manipulerar gör vi ju allihop hela tiden....mer eller mindre ....!
))
Anders F Wester, manipulatör