Den basala skillnaden mellan fotografering och att skapa en bild fritt från huvudet är (tycker jag!) att fotograferingen tar det som finns framför objektivet och avbildar det till en "bild".
Hur mycket redigering som sedan kan läggas på denna bild utan att ta bort benämningen "fotografi" är väl stötefrågan.
Jag drar min gräns vid kloning och detaljredigering. Man får inte ta bort - eller lägga till! - betydande, klart bildpåverkande detaljer eller saker i fotot. Då är det ett
montage (eller vad man nu benämner det...). Exemplet jag nämnde för ganska många inlägg sedan med en gren som sticker in upp i ett hörn i en i övrigt perfekt landskapsbild ligger enligt mig på gränsen, men jag accepterar det. Det är BÄTTRE att klona bort en obetydlig detalj i ett hörn av bilden än att göra åverkan på naturen och faktiskt klättra dit och bryta av den.
Exponeringsjusteringar, vitbalansjusteringar, tonade filter och allt annat som egentligen bara är en del av "framkallningen" av en bild är bara en naturlig del av fotografering.
...................
bildbehandlingen i en analog film > printat foto:
Ljuset mäts upp, och översätts till en helt annan färg än den som mättes (det kornen omvandlas till när de aktiveras har en helt annan färg än det ljus som aktiverade kornet). Dessutom sker detta i en väldigt olinjär översättning, med ganska knackiga kurvor.
Denna avbildning, med fel färg och fel dynamik genomlyses sedan så att resultatet blir en projektion på ett fotopapper. Detta fotopapper har precis samma egenskaper som filmen - belyser du det med en viss färg (negativt) så får du ut en helt annan. Dessutom tar du den redan dubbelt kurvbehandlade bilden (exponering + framkallning) och lägger på ytterligare en kurva - papprets egen aktiveringskurva - som också är fullständigt olinjär.
Beroende på hur du väljer att lägga aktiveringsmängd på filmen (exponering jmf normalexponering för filmen) och hur du sedan pressar/håller detta i framkallning (och till slut mot fotopappret) kan du alltså vrida runt både kontraster och färger enligt ett dels planeringsbart och dels fullständigt slumpmässigt schema.
Snacka om redigering!
....................
Att fota jpg i kamera för att bevara kamerans orginalbild är lika mycket "bevarande av orginalet" som att komma hem från semestern med 5 rullar negativ färgfilm - och sedan lämna in dem till en stor fotokedja för auto-framkallning. Du har inte en aning om vad resultatet blir, och du har inte minskat mängden efterbearbetning. Du har bara lämnat över den till någon annan.