Flash Gordon
Aktiv medlem
Förutsätter inte Safari att bilden är sRGB om inbäddad profil saknas?
/afe
Nej men det gör Firefox
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Förutsätter inte Safari att bilden är sRGB om inbäddad profil saknas?
/afe
Ja, det är ju rätt. Men bäddar du in en profil i din fil när du sparar den? Det är bara då som Safari visar färger korrekt.
Stefan
Använder du verkligen ColorNavigator, det program som Eizo levererar med sin skärm just för att göra det möjligt att hårdvarukalibrera skärmen? I den programvaran är skärmen verkligen inte låst, utan kan styras upp, vilket behövs när skärmen blir äldre.
Stefan
Lina,
Skulle du kunna skriva en kort beskrivning om hur du gått tillväga för att få det slutgiltiga resultatet, som du är nöjd med...
Ja, det är ju rätt. Men bäddar du in en profil i din fil när du sparar den? Det är bara då som Safari visar färger korrekt.
Stefan
Nu blev jag lite konfunderad.
Jag använder Lightroom och när jag exporterar till JPG så kan jag välja vilken färgrymd jag vill använda. Något val för profil finns inte. Har man det om man kör PS?
Kan en JPG-fil alltså innehålla så väl en färgrymd som en färgprofil?
Jag som trodde att jag äntligen börjar förstå det här
...Kan mitt problem ha att göra med att jag råkat köpa en VGA-adapter och måste således använda VGAsladden och inte en DVI-adapter?
Tack tack,
Linus
Det där förstod jag inte.. När jag kalibrerar min skärm så måste jag för hand knappa tills de R, G och B-staplarna når en viss nivå/balans. Därefter kan en skärprofil skapas.
Kalibratorn kan inte själv veta nåt, den bara läser av färgerna på skärmen, eller?
Färgrymderna är också profiler som jag förstått det, jag testade just att exportera en fil med färgrymd sRGB och när jag inspekterar jpg-bilden så står det:
Color space: RGB
Profile name: sRGB IEC61966-2.1
Notera också att det finns ett val "Other..." i export fönstret när du väljer färgrymd. Väljer du detta alternativ kommer det upp ett fönster där du kan välja mellan alla dina skärm- och skrivarprofiler.
Det borde gå att använda kamerans exponeringsmätare för att hitta en vettigt värde för skärmens ljushet. De flesta skärmar måste man skruva ner rejält i ljushet.
I Spyder 3 Elite kan man tala om för programmet att skärmen har kontroll för ljushet och jobba med det värdet om det behövs. I mitt fall hade jag redan ställt in ljusheten med Eye-One.
Om jag skall spara för webben eller maila till en kompis etc, är det väl sRGB som är valet, för inte skall jag väl välja min egen skärmprofil??
Lina,
Jag har precis samma problem som du haft. Då jag "kalibrerar" blir profilen röd, ser man på kollaget som spyder erbjuder när man är klar är färgerna på tok för starka, röda och mörka med vad som kan vara realistiskt.
Borde inte detta vara ett bevis på att något gått fel..?
nej du skall inte använda din skärmprofil.
Jag får också alldeles för röda och mättade färger när jag "kalibrerat" min nyinköpta Eizo med Spyder 3 Pro. Och det känns så himla tråkigt när man har köpt en dyr skärm bara för att få korrekta färger.
Då kan jag ju inte lita på den här skärmen heller....
Eftersom vi båda två får samma resultat, trots att jag inte använt vga-kabeln, så kan det ju inte bero på vga-adaptern i alla fall.
Jag får också alldeles för röda och mättade färger när jag "kalibrerat" min nyinköpta Eizo med Spyder 3 Pro. Och det känns så himla tråkigt när man har köpt en dyr skärm bara för att få korrekta färger.
Då kan jag ju inte lita på den här skärmen heller....
Eftersom vi båda två får samma resultat, trots att jag inte använt vga-kabeln, så kan det ju inte bero på vga-adaptern i alla fall.