ANNONS
Annons

Kalibrering, profilering, känner mig lurad! Spyder pro 3 + Eizo 2231

Produkter
(logga in för att koppla)
Efter att man kalibrerat med Spyder 3Pro, så visar Spyder-programmet ett bildkollage med en mängd olika typer av bilder, där man kan se hur färgerna såg ut före kalibrerinen och hur de blivit efter kalibreringen. Det är i detta kollage som färgerna blivit onaturligt mättade efteråt.

Linus> Jag har nu testat med Spyder Elite och skärmen ser mycket bättre ut. Elite kalibratorn hade rätt många fler funktioner som min andra kalibrator saknade. Bla kom man till ett ställe där kalibratorn mätte upp skärmes värden. Den talade om för mig hur blå, röd och grön kanalerna skulle ligga och där efter fick jag antingen skruva upp eller ner. Den talade också om för mig vilken ljusstyrka skärmen hade med mera. Alltså några funktioner mer än föregående. Än så länge är jag nöjd.
Prova en mer avancerad kalibrator om din skärm har möjligheter till lite mer avancerade inställningar.

Linus> Jag har nu testat med Spyder Elite och skärmen ser mycket bättre ut. Elite kalibratorn hade rätt många fler funktioner som min andra kalibrator saknade. Bla kom man till ett ställe där kalibratorn mätte upp skärmes värden. Den talade om för mig hur blå, röd och grön kanalerna skulle ligga och där efter fick jag antingen skruva upp eller ner. Den talade också om för mig vilken ljusstyrka skärmen hade med mera. Alltså några funktioner mer än föregående. Än så länge är jag nöjd.
Prova en mer avancerad kalibrator om din skärm har möjligheter till lite mer avancerade inställningar.

nu börjar jag känna igen mig , jag har tre gamla spyder liggande, och det var detta jag menade att programvaran skulle guida dig igenom inställningarna.

de "nya" och olika programvarorna som passar spyder kan jag inte.

Ja Lina, berätta för oss hur du bar dig åt. En guide hade suttit fint. Finns nog många med samma skärm som du använder som vill lära sig kalibrera och profilera den :)

Imorgon kommer en förklaring. Ni som inte har elite kanske kan gå efter mina värden för att få hyffsat bra slutresultat iaf?
Förutsatt att ni har en Eizo 2231

Imorgon kommer en förklaring. Ni som inte har elite kanske kan gå efter mina värden för att få hyffsat bra slutresultat iaf?
Förutsatt att ni har en Eizo 2231

nej det är en dålig ide, varje skärm är en "individ" så varje exemplar bör mätas upp och justeras var för sig

Det vore toppen om du ville göra det Lina! För jag har precis samma datormodell som du.

Men hur fick du tag på en Spyder 3 Elite? Fick du låna en, eller köpte du en helt ny? Det vore ju toppen om man kunde uppgradera Pro så man slipper köpa en kalibrator till.....

Oj, nu läste jag Mikaels inlägg att det inte är någon idé att härma dina inställningar. Synd!

Kalibrera skärmen!

Kristina, Linus och ni andra med en Eizo Flexscan 2231

Med spyder pro saknar man iställningar så som att se vilken kandela bildskrämen är inställd på. Spyder Pro kan inte heller mäta upp Färgdynamiken åt er. Men här kommer iaf några inställningar ni kan göra direkt på er skärm.
Dessa inställningar mätte jag upp med min Spyder Elite modell:

Innan ni börjar stäng av att spydern och skärmen läser av ljuset i rummet.
1. Klicka på Bokstaven "M" så ni ser till att ni är i Custom läget.
2. Klicka på runda ringen på skärmen, upp kommer Screen Manager.
3. Klicka, via pilarna, tills ni komemr till Färg (Custom)
4. Skruva ner ljusstyrkan till 45% (när jag hade gjort detta på min skärm visade min Spyder Elite modell att jag låg på ca 128 cd/m2
5. Kontrast 50%
6. Kelvin har jag på "Av" och ställer in via spydern vilken kelvin jag vill ha. Är osäker på om detta är helt rätt.
Via spyder programmet ställer jag ifall kelvin på 5800.
7. Gamma 2.2
8. Mättnad -12 (Är också lite osäker på om denna inställning stämmmer)
9. Färgton 0
10. Färgdynamik: Röd 100% Grön 96% Blå 95%

Prova och se om det bli bättre.
Varför min Safir webbläsare helt plötsligt visade konstiga färger och sen rätt färger har jag ingen aning om. Och så länge det funkar så orkar jag inte bry mig.

Känner ni att ni vill ha spyder elite modell är det lätt att uppgradera mjukvaran. Hårdvaran är nämligen desamma.

Lycka till!

Verkligen helschysst, Lina!
Ska testa dina värden i kväll.

Men hur gjorde du när du uppgraderade din pro? Gick du in på Spyderns hemsida eller något?

Kristina, Linus och ni andra med en Eizo Flexscan 2231
Med spyder pro saknar man iställningar så som att se vilken kandela bildskrämen är inställd på.

Detta gå visst i Spyder 2 Pro men du måste gå över till avancerat läge för att få fram det. Utan detta är det svårt att få 2 skärmar att matcha.

/Jonas

Jag har en ca tre år gammal Eizo FlexScan S2410W och Spyder 3 Pro. Efter kalibrering blev färgerna goda, men utskrifterna alltför mörka. Jag trodde att även skärmens ljushet ("brightness") reglerades av spydern, men så är tydligen inte fallet. Därför fick jag minska skärmens "brightness" från utgångslägets 100% och prova med 90%. (Tyvärr anges inte denna egenskap med absoluta värden i t ex Cd/Candela.)
Detta går i Spyder 2 Pro om man går över till avancerat läge så det borde finnas i 3an. Försök att ligga runt 120-140 om du vill matcha med utsklrifter.

Linis...: Bra initiativ :)

Alla skärmar är individer, det stämmer... Men mellan de hittlls åtta (tror jag) HP-LP24" skärmat som jag köpt in (och kalibrerat) till produktionen har det skiljt max typ ett par procent i RGB-värden, Brightness och Contrast för optimal kalibrering. Samma sak mellan de NEC'ar vi använder på kontoret (mest 2490/2690).
Så om man inte har tillgång till ett program som hjälper till och berättar för en hur man ska grundställa skärmen innan kalibrering påbörjas så kan det faktiskt hjälpa med lite "grundförutsättningar"... :)

Jag ser att det fortfarande är lite förvirring angående "ljusstyrka" och "kontrast" i en skärminställning, men jag bifogar en liten illustration.

Kontrollen vi kallar "kontrast" borde egentligen heta "ljussstyrka", för den styr max ljusstyrka på skärmen - och kontrollen vi kallar "ljusstyrka" borde heta "svartpunkt", den styr var kontrasten ska börja räkna ifrån, nerifrån räknat...

Bilagor

• Brightness_contrast.gif
    Brightness_contrast.gif
    4.5 KB · Visningar: 560
Detta gå visst i Spyder 2 Pro men du måste gå över till avancerat läge för att få fram det. Utan detta är det svårt att få 2 skärmar att matcha.

/Jonas

Kan du förklara var? Jag letade som en galning och det enda jag fick fram i avancerat läge var att ställa gamma och kelvin. Kan ha missat, men förklara gärna så att dom andra som har pro modellen kan hitta det.

Sådär nu har jag fått hem 3 st provbilder från Crimson, och nej färgerna stämmer inte. På exempelvis fruktbilden ser exempelvis apelsinen och citronen rödare ut på printen än på min skärm. Och personligen tycker jag färgerna på min skärm ser mer verklighetstrogna ut än på printen. En citron är ju faktiskt grön/gul och inte orange.

Provbilden på barnet ser på printen rosa aktig ut i hudtonen medan hudtonen på min skärm ser betydligt bättre ut.

Den sista provbilden på en gubbe och massa färgrutor har en inbäddad profil, får upp rutan "ColorMatch RGB" när den skall öppnas.
Någon som vet och kan guida mig?

Sådär nu har jag fått hem 3 st provbilder från Crimson, och nej färgerna stämmer inte. På exempelvis fruktbilden ser exempelvis apelsinen och citronen rödare ut på printen än på min skärm. Och personligen tycker jag färgerna på min skärm ser mer verklighetstrogna ut än på printen. En citron är ju faktiskt grön/gul och inte orange.

Provbilden på barnet ser på printen rosa aktig ut i hudtonen medan hudtonen på min skärm ser betydligt bättre ut.

Den sista provbilden på en gubbe och massa färgrutor har en inbäddad profil, får upp rutan "ColorMatch RGB" när den skall öppnas.
Någon som vet och kan guida mig?

Har du ett OK betraktningsljus när du kollar bilderna? Du har ju dagsljus i rummet, men du behöver ett starkare ljus där du lägger dina printar.

Om bilden ligger i ColorMatch, klicka på använd inbäddad profil så ser du bilden rätt.

Stefan

Har du ett OK betraktningsljus när du kollar bilderna? Du har ju dagsljus i rummet, men du behöver ett starkare ljus där du lägger dina printar.

Om bilden ligger i ColorMatch, klicka på använd inbäddad profil så ser du bilden rätt.

Stefan

Hur menar du? Lägger mina printar? Är inte med alls. Jag trodde att jag enkelt och smidigt bara skulle jämföra printarna med bilderna på skärmen.
I arbetsrummet har jag lysrör 5000K

för att få lite struktur i denna tråd, dvs vad man kan förvänta sig av att profilera eller kalibrera en skärm,vilken skärm som kan kalibreras osv samt hur man skall bedöma en bild och i vilket ljus som är avsett för en sådan bedömning så förväntar jag mig att Stefan Ohlsson får svara på Linas frågor.

Kan du förklara var? Jag letade som en galning och det enda jag fick fram i avancerat läge var att ställa gamma och kelvin. Kan ha missat, men förklara gärna så att dom andra som har pro modellen kan hitta det.
Visst, hoppas det hjälper någon.

Starta Spyder Pro
Klicka i menyn på Spyder2PRO och välj Preferences
I popup fönstret välj Advanced Preferences
Välj Advanced User Interface
Klick, OK, OK för att stänga alla popups

Starta en ny kalibrering och välj "Change these settings", klick Next
Välj monitor typ, LCD för min del, Klick Next
Abnient Light Compensation = Off, Klick Next
Luminance Mode = Measured, Klick Next
Nu när du valde measured Luminance Mode så får du skriva in vad du vill hur svart svart ska vara och hur vit vit ska vara. White Luminance är hur ljusstark det vita på skärmen ska vara (det är det här folk har problem att hitta). Skriv in det värde du vill, 120-140 om du vill matcha med utskrifter. Skriv 0 på Black. Klick Next
Välj target Gamma och White point, 2.2 - 6500k för min del, Klick Next
Klicka i Continue with these settings, Klick Next
Fortsätt med kalibreringen som vanligt. Efter att sensorn har mätt skärmen första gången och du blir frågad om att justera så Röd Grön Blå blir lika så kan du se hur ljus skärmen är under Luminance. Du ser Target och Current. Jag försöker här ställa in både RGB och Luminance så att det blir bra. Klicka på Update för att kolla vad dina ändringar gjorde för skillnad. Upprepa tills det blir bra och klicka Continue.
Du kommer senare i kalibreringen få möjligheten att justera Luminance igen om det behövs.

Lycka till! Det fungerar både på Mac och PC

Och om du har problem att få RGB färgerna jämna när du kallibrerar så kan det bero på grafikkortet. Med mitt Matrox Pharlia behöver jag inte justera RGB på skärmen men med det kortet klarar Vista inte ens av att starta screensavern. Med mitt nya GT9600 så kan jag inte justera skärmen tillräckligt mycket för att få RGB värdena jämna, men screensavern funkar. Och folk säger att grafikkortet inte spelar någon roll...

Hur menar du då? Vem skulle hindra honom från att svara?

Skulle det vara förbjudet för någon annan att göra inlägg??

Mikael har helt rätt i sitt antagande.
Vad han menar är att det bara blir rörigt om allt för många ska svara på Linas frågor.

Helt kort så är Stefan på rätt spår.
Det kvittar hur väl utförd kalibrering och profilering är, om du kollar utskriften i "fel" ljus.
Det är inte bara färgtemperaturen som är viktig, utan även hur starkt ljuset är.
Även färg på väggar kan påverka.

Men jag överlåter till Stefan att utveckla det vidare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar