ANNONS
Annons

Fyra nybörjarfrågor om kalibrering/färgåtergivning

Produkter
(logga in för att koppla)
Så, nu löste jag problemet med att Lightroom visar övermättade färger. Jag ändrade respektive färgrymd för "Edit in Adobe Photoshop CS6" och "Additional External Editor" till AdobeRGB (de tidigare värdena var ProPhoto RGB respektive sRGB i dessa fält).
Jag har även ändrat från 8-bit till 16-bit för "Additional External Editor" efter att skärmdumpen togs.
Det visas ju dock ett litet meddelande till höger som säger "The AdobeRGB (1998) color space cannot encompass the full range of colors available within Lightroom". Hur ska jag ställa mig till detta, egentligen?

Men kolla dina färginställningar i Photoshop också. Att programmet varnar för att alla färger inte kan inrymmas inom Adobe RGB kan du bortse från. Det är bara om du har bilder med mycket mättade färger som du kommer att få färger som är en aning mattare än vad de skulle ha varit. Om du sitter på en normal skärm kommer du inte se detta förändring överhuvudtaget.

Så, nu löste jag problemet med att Lightroom visar övermättade färger. Jag ändrade respektive färgrymd för "Edit in Adobe Photoshop CS6" och "Additional External Editor" till AdobeRGB (de tidigare värdena var ProPhoto RGB respektive sRGB i dessa fält).

Du skrev tidigare att du exporterat jpeg-filen från LR och öppnat den i PS, men värdena du ändrat under "Edit in ..." påverkar inte exporten och inte heller en importerad jpeg i visningsläge. Det måste varit något annat konstigt du gjort/ställt in. Bra att du fått allt att fungera i alla fall!

Det visas ju dock ett litet meddelande till höger som säger "The AdobeRGB (1998) color space cannot encompass the full range of colors available within Lightroom". Hur ska jag ställa mig till detta, egentligen?
Om du printar dina bilder på en bra bläckstråleskrivare kan det vara idé att behålla bilderna i ProPhoto RGB (16 bitar), eftersom pigmentskrivare kan skriva ut färger som ligger utanför Adobe RGB.

Om du printar dina bilder på en bra bläckstråleskrivare kan det vara idé att behålla bilderna i ProPhoto RGB (16 bitar), eftersom pigmentskrivare kan skriva ut färger som ligger utanför Adobe RGB.

Det är korrekt, men för det första måste ju då bilden innehålla färger som är så mättade att de inte kan återges av Adobe RGB, för det andra måste profilen vara byggd så att den inte trycker ihop färger ner till ett omfång som Adobe RGB kan återge. När man väljer perceptuell återgivning kan profilskaparen välja att ändra på en rad parametrar, bland annat färgmättnaden. Det är rätt vanligt att profiler trycker ihop färgmättnaden till ett snävare omfång.

När man väljer perceptuell återgivning kan profilskaparen välja att ändra på en rad parametrar, bland annat färgmättnaden. Det är rätt vanligt att profiler trycker ihop färgmättnaden till ett snävare omfång.
Jag softproofar alltid innan jag printar och väljer i kanske 8 av 10 fall relativ colorimetrisk återgivning. Det brukar bli bra. Men som du säger, för de flesta bilder ligger färgmättnaden inom Adobe RGB.

Jag softproofar alltid innan jag printar och väljer i kanske 8 av 10 fall relativ colorimetrisk återgivning. Det brukar bli bra.

När du gör en profil så kan du inte påverka den kolorimetriska tabellen, så där kan man alltså inte öka eller minska färgmättnaden. Den ska också fungera likadant, oberoende av vilket program du använder för att bygga profilen i teorin. I praktiken finns det dock skillnader mellan de olika programmen också vid kolorimetrisk återgivning.

Det här var en mycket intressant tråd, satt idag och tittade på en Eizo CS240 och funderar på att bli mycket fattigare...

Lånar tråden lite för en fråga.

Det var roligt att höra att det räcker med att använda ett neutralt grått tyg bakom skärmen, det var så jag tänkte göra :). Vi har "kontoret" i vardagsrummet och grå väggar där är inget alternativ. Har skärmat av med ett draperi så inget fönsterljus finns i arbetshörnan i alla fall.

Jag funderar på en sådan här, kan det fungera (dvs är det detta som är neutralt grå)?: https://www.scandinavianphoto.se/pr...tyg-gra-3x6m?gclid=CJug4Luo6MsCFcTUcgodz1cK6Q

Min skrivbordsskiva är svart, gör det någon skillnad? Ska jag köpa en grå skiva istället?

/Hanna

Jag funderar på en sådan här, kan det fungera (dvs är det detta som är neutralt grå)?: https://www.scandinavianphoto.se/pr...tyg-gra-3x6m?gclid=CJug4Luo6MsCFcTUcgodz1cK6Q

Min skrivbordsskiva är svart, gör det någon skillnad? Ska jag köpa en grå skiva istället?

/Hanna
Svårt att avgöra från din bild om den är neutralgrå. Du kan gå in till en måleributik och beställa ett litet färgprov på färgen NCS N4000 och jämföra den med ditt tyg. Ser de likadana ut har du hittat rätt tyg.

Grått eller svart bord spelar nog ingen som helst roll. Däremot med en skarp färg på bordet så påverkas färgseendet utan tvekan.

Jag får tacka Lars och Stefan så mycket för all hjälp jag fått! Jag beställde Digital bild 4.0 igår också, så nu hoppas jag bli ännu klokare på området i lugn och ro.

Svårt att avgöra från din bild om den är neutralgrå. Du kan gå in till en måleributik och beställa ett litet färgprov på färgen NCS N4000 och jämföra den med ditt tyg. Ser de likadana ut har du hittat rätt tyg.

Grått eller svart bord spelar nog ingen som helst roll. Däremot med en skarp färg på bordet så påverkas färgseendet utan tvekan.

Okej, tack! Färgprov blir det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar