Hermanssson
Aktiv medlem
Min erfarenhet är att kameran har svårt att fånga violetta och speciellt rödvioletta nyanser, som finns i vissa blommor. Den röda komponenten försvinner liksom och det blir mer åt det blå hållet. Detta är dock mer en begränsning av kameran som jag upplever det; skärmen kan nog återge det väl.
Jag har märkt att man kan få bättre återgivning av lila och rödviolett om man ställer in vitbalansen på moln, så att det blir gulare alltså. Förmodligen följer det röda även med till viss del så eftersom gult gränsar till rött via orange.
Du ska förstås inte röra skärmen överhuvudtaget, den påverkar ju heller inte bilden, utan vad du kan göra är ju att justera tonerna i bildprogrammet, oftast brukar det räcka med en justering av vitbalansen. Jag antar också att Adobe RGB klarar fler nyanser i det här besvärliga området än sRGB så att använda aRGB borde vara självklart.
Hmm, intressant.
Men om kameran har svårt att fånga en viss nyans, då borde den väl inte visas på skärmen heller, eftersom den aldrig fångades vid fototillfället?
Dock funderar jag på om det du poängterar här är en annan problematik än den jag sitter med. För jag har fått det berättat för mig som så, att om jag använder sRGB som arbetsrymd i Photoshop så ska Photoshop begränsa de färger jag kan arbeta med till dem som kan visas inom sRGB-rymden. Det jag ser när jag redigerar är alltså inte "extra" färger som jag ser tack vare min wide gamut-panel, men som sedan kommer att försvinna när jag sparar ner min slutgiltiga sRGB-JPG. Om detta är felaktigt så vänligen rätta mig. Detta fick jag förklarat för mig i denna tråd:
http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=1085940
Och i synnerhet i detta svar:
http://photography-on-the.net/forum/showpost.php?p=14666721&postcount=12
Nej, jag vet att jag inte påverkar bilden i sig när jag rör skärmens reglage. Det jag dock vill göra är att justera den lilla diff som min Huey PRO uppenbarligen har jämfört med hur bilden egentligen ser ut. Åtminstone om jag använder Crimsons foton och min iPhone och laptop som en slags hard proof. Visst, det kanske är alla de som visar fel istället, men det känns som att det är lite tre mot en-läge där, eftersom att bilderna trots allt ska se bra ut för den stora massan. Om jag då adderar lite rött så får jag en visning som är mer lik det resultat jag får på de andra enheterna. Att det i sin tur ger en mer lila bild än den verkliga är ju förstås ett problem. Men det är det mitt inlägg handlar om, att jag är fast i ett mellanläge där jag antingen får offra hudtonerna eller de lila nyanserna för den ena kommer att visas felaktigt med nuvarande profil.
Gud vad hopplöst det känns just nu. Och så har man fyra stycken jobb att leverera inom kort och det känns inte bra att inte ens kunna sätta sin kvalitetsstämpel på arbetet. Nu är det mer "hoppas inte kunden märker nåt"-läge, vilket förstås inte känns bra alls.