Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kalibrering, profilering, känner mig lurad! Spyder pro 3 + Eizo 2231

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för ett mycket bra och förklarande inlägg.

Jag har bara en Spyder2Express och den verkar inte kunna kalibrera skärmen, bara skapa en profil.

Kan det stämma?
 
Jag har en ca tre år gammal Eizo FlexScan S2410W och Spyder 3 Pro. Efter kalibrering blev färgerna goda, men utskrifterna alltför mörka. Jag trodde att även skärmens ljushet ("brightness") reglerades av spydern, men så är tydligen inte fallet. Därför fick jag minska skärmens "brightness" från utgångslägets 100% och prova med 90%. (Tyvärr anges inte denna egenskap med absoluta värden i t ex Cd/Candela.) Därefter kalibrerade jag återigen med Spydern (varvid stora ändringar krävdes i de tre färgstaplarna.) Utskrifterna är nu ljusare, men jag kan nog behöva göra skärmen ytterligare något mörkare för att det skall stämma.
Jag tror,men vet inte, om det verkligen är lämpligt att som osakkunnig gå in i Spydern och välja annat än de gängse standardvärden på gamma och färgtemperatur.
Problemet är väl att det inte finns någon riktigt bra beskrivning för hur man hanterar kombinationen av en viss skärm och Spydern.
 
Så läser man inlägg #24 och blir ännu mer oklok.
Han skrev ju bla :
"Tittade på Eizos hemsida, din skärm stödjer inte av den kalibrering man kan göra med colornavigator, dvs du har ingen kommunikation med skärmens elektronik via kalibreringsprogramet och din dator."

Och om jag nu inte har någon kommunikation mellan skärm och program, i mitt fall spyder, vad är det då för vits med att göra inställningarna i programmet? Som sagt, jag har en ärthjärna...

Snurra inte igång för mycket :)

Det finns två sätt att kalibrera en skärm. Det ena bygger på att man har en automatisk inställning av skärmen och där det finns en kommunikation mellan kalibrator, dator och skärm. Ett exempel på det är Eizo ColorEdge skärmarna. Det är bekvämt och resultatet blir oftast mycket bra.

Det andra är att man har ett program som visar vilken ljusstyrka och färgtemperatur som skärmen visar. Sedan ändrar man dessa inställningar genom att knappa på skärmen till dess att man har fått skärmen dit man vill. Eftersom dessa inställningar är rätt struliga att göra på många skärmar är det ibland lite svårt att få till det. Men med lite tålamod så går det. Oftast behöver man bara göra det noggrant en gång, sedan är det små förändringar som krävs. Din skärm är en sådan skärm, den går att kalibrera men inte hårdvarumässigt. Det krävs ett program som kan visa dessa mätningar. Jag vet att Spyder Elite kan göra detta eftersom jag själv har testat programmet. Om din Pro-version kan göra det vet jag inte.

Den tredje varianten är helt enkelt att ställa in skärmen visuellt. En grå färg ska ju se grå ut. Prova med olika färgtemperaturer och kolla och se hur det ser ut. Sedan kan du ju ställa ljusstyrkan så att du får en matchning mellan en bra bild och en korrekt utskrift från den. Du ska få Crimsons testbild, vilket är ett bra val. När du ställt in ljusstyrkan och färgtemperaturen så profilerar du skärmen. Välj då Native Whitepoint och Max luminance i ditt profileringsprogram, så att profilen inte försöker ändra något på dessa värden.

Den fjärde varianten är att du helt enkelt ställer in vilken färgtemperatur och ljusstyrka du vill att skärmen ska ha. Ditt profileringsprogram mäter då upp vilken färg och ljusstyrka som skärmen faktiskt har och sedan korrigerar profilen dessa värden så att du får det önskade resultatet. Sämsta varianten, men har du en skärm som redan från början har vettiga inställningar fungerar det ändå.

Stefan
 
Jag tror,men vet inte, om det verkligen är lämpligt att som osakkunnig gå in i Spydern och välja annat än de gängse standardvärden på gamma och färgtemperatur.
Problemet är väl att det inte finns någon riktigt bra beskrivning för hur man hanterar kombinationen av en viss skärm och Spydern.
Kolla på www.datacolor.com där de har ett par bra filmer om hur man använder deras program.

Stefan
 
Det borde gå att använda kamerans exponeringsmätare för att hitta en vettigt värde för skärmens ljushet. De flesta skärmar måste man skruva ner rejält i ljushet.

I Spyder 3 Elite kan man tala om för programmet att skärmen har kontroll för ljushet och jobba med det värdet om det behövs. I mitt fall hade jag redan ställt in ljusheten med Eye-One.
 
Men man skall ju inte röra dessa inställningar vid en kalibrering. Detta sköter kalibratorn. Man anger önskad ljusstyrka, önskad svartpunkt och färgtemperatur. Därefter kör man igång kalibreringen. Kalibratorn talar därefter åt programmet, som i sin tur talar om för skärmen, hur den ska justera inställningarna för att målet skall nås i fråga om färgtemperatur, vit- och svartpunkt.

Lina: Läs manualen för både skärmen och spydern. Det är inte kalibratorn som avgör om du kan kalibrera eller profilera, det är skärmen.

Det där förstod jag inte.. När jag kalibrerar min skärm så måste jag för hand knappa tills de R, G och B-staplarna når en viss nivå/balans. Därefter kan en skärprofil skapas.

Kalibratorn kan inte själv veta nåt, den bara läser av färgerna på skärmen, eller?
 
Det där förstod jag inte.. När jag kalibrerar min skärm så måste jag för hand knappa tills de R, G och B-staplarna når en viss nivå/balans. Därefter kan en skärprofil skapas.

Kalibratorn kan inte själv veta nåt, den bara läser av färgerna på skärmen, eller?

Beror på vilken skärm du har. Läs mitt tidigare svar angående olika skärmar så ser du hur olika det kan vara.

Stefan
 
Vilka manuella möjligheter du har att justera skärmen vet jag inte eftersom jag varken kan din skärm eller programvara.Med vissa skärmar kan man justera skärmens inställningar manuellt dvs ändra RGB , kontrast,ljushet osv. Dvs och mäta, justera, mäta igen tills man får ett godtagbart värde utifrån valda eller av programmet rekommenderade värden och sedan slutligen profilera skärmen

Eizo FlecScan 2231 går att kalibrera manuellt, dock endast i läget "Custom".
Bl.a. så finns möjligheten att välja färgtemperatur på skärmen, och så klart att ändra ljusstyrka och komtrast.

Jag har använt en kombination av "manuell" kalibrering där jag mätt värdena med min EyeOne, och profilering.

Tycker att det funkar bra.

/Daniel.
 
Så Lina
Beroende på vad programvaran kan till din spyder (kan inte din programvara) så skulle jag 0 ställa skärmen, börja om i CUSTOM och följa anvisningarna.
Normalt sett skall programvaran guida dig igenom en manuell inställning av skärmen (manuell kalibrering) efter att ha valt färgtemperatur exv 6500K och ett gammavärde exv 2.2
Efter en massa knappande och mätande så är skärmen kalibrerad och du kan fortsätta och då sker en profilering av din skärm.

Förstår du nu varför bla jag köper en dyrare Eizo skärm där programvaran Colornavigator eller Basiccolor sköter detta med automatik, dvs med kommunikation dator/programvara och elektroniken i skärmen. Man slipper fnattandet med knappandet.
 
Nu har det börjat lösa sig lite bättre för min del. Tittar på en utskrift från Crimson och jämför med min skärm, syns pyttepyttelite skillnad men har man inte en skärm i 17.000 klassen och uppåt så får man nog inse att det inte går att få helt perfekt.

Min budget var begränsad men denna är ändå ljusår bättre än min förra iMac från -05

Hur som helst, nu vill jag då förstå varför bilderna blir i mitt fall väääldigt röda när jag kollar på min kalibrerade skärm och i safari?
Kopplar jag ur skärmen och kollar på laptoppen, också safari, ser dom inte så röda ut.
Bebisförklaring, någon?
 
Nu har det börjat lösa sig lite bättre för min del. Tittar på en utskrift från Crimson och jämför med min skärm, syns pyttepyttelite skillnad men har man inte en skärm i 17.000 klassen och uppåt så får man nog inse att det inte går att få helt perfekt.

Min budget var begränsad men denna är ändå ljusår bättre än min förra iMac från -05

Hur som helst, nu vill jag då förstå varför bilderna blir i mitt fall väääldigt röda när jag kollar på min kalibrerade skärm och i safari?
Kopplar jag ur skärmen och kollar på laptoppen, också safari, ser dom inte så röda ut.
Bebisförklaring, någon?

din laptop kan inte återge färger och nyanser lika bra och med samma djup som din stora skärm kan.

Vilket betyder att du skall färghantera, korrigera färger och nyanser efter din stora skärm
 
Hur som helst, nu vill jag då förstå varför bilderna blir i mitt fall väääldigt röda när jag kollar på min kalibrerade skärm och i safari?
Kopplar jag ur skärmen och kollar på laptoppen, också safari, ser dom inte så röda ut.
Bebisförklaring, någon?
Nej, inga bebisförklaringar, nu är du djupt ute i färghanteringsträsket och där får du simma på ordentligt :)

Har du bäddat med en profil när du sparade bilden för webben. Om inte visar Safari bilderna med din skärmprofil som färgrymd. Om den då är större än sRGB kommer färgerna att upplevas som starkare och intensivare än vad de var från början.

Stefan
 
Nej, inga bebisförklaringar, nu är du djupt ute i färghanteringsträsket och där får du simma på ordentligt :)

Har du bäddat med en profil när du sparade bilden för webben. Om inte visar Safari bilderna med din skärmprofil som färgrymd. Om den då är större än sRGB kommer färgerna att upplevas som starkare och intensivare än vad de var från början.

Stefan

Jag sparar alltid i srgb för det bilder som läggs upp på nätet.
 
Jag har en likadan skärm och samma problem, det hela hänger på att din bildvisare (safari?) helt enkelt inte har fullt stöd för färghantering. Det är alltså programmets fel och inte din skärm eller profilering.

Vissa program hävdar att de har stöd för färghantering, men har inte gått hela vägen. De kan tex läsa vilken färgrymd bilden har men struntar sen i skärmprofilen. Bilden kommer då att se bra ut på en enklare standardskärm, men blir tokigt röd för alla med "finare" skärmar som har adobe-rgb färgrymd.

Det enda du kan göra är att antingen acceptera att det ser ut som det gör (pga av ett taskigt program) och vänta på en uppdatering, eller byta program.
 
Men jag fattar inte heller (precis som Lina) varför bilden på den kalibrerade skärmen ser sämre ut EFTER profileringen än innan när man betraktar bilder i program som inte hanterar profiler.
 
För att ytterligare snurra till det så borde det vi kallar för profilering kallas för kalibrering, och när man skruvar på inställningarna (kalibrering i tidigare poster) kallas för justering.

Kalibrering innebär just att mäta upp skillnaderna mot en referens, inte att justera någonting...
 
För att ytterligare snurra till det så borde det vi kallar för profilering kallas för kalibrering, och när man skruvar på inställningarna (kalibrering i tidigare poster) kallas för justering.

Kalibrering innebär just att mäta upp skillnaderna mot en referens, inte att justera någonting...

Som språkligt intresserad kan jag sympatisera med din ambition att vara teknisk korrekt, men faktum är att en skärmkalibrering så som vi hittills pratat om innebär att du mäter (och anpassar) skärmen efter en referens - i det här fallet själva kalibratorn som inte bara är ett mätinstrument, utan också en referens för vad som är korrekt färg.

Sedan kan man ju se det som att profilering också är en form av kalibrering (inte av skärmen utan av signalen till skärmen), men där finns det ju goda skäl att inte använda samma ord eftersom det skulle ytterligare snurra till något som redan är ganska förvirrat för många.
 
Ursäkta om jag kapar tråden.
Jag har börjat skifta över till Mac och äger nu en MacBook Air, en MacBook Pro 15 (nya modellen) och en iMac 24. Kvar sedan tidigare finns en HP dator med en av de bättre skärmarna från HP.
PC datorn kan jag manuellt kalibrera med Eye One II utan problem och färger samt ljus stämmer bra med utskrifterna från min Epson R1800.
Däremot blir jag inte riktigt klok på Macarna. Min MacBook Air kan jag kalibrera på 90cD och får till en bra profil. MacBook Pro måste jag ligga på cirka 140 cD för att kalibrera rätt. Värst är iMac 24 där jag har svårt att få ner brightness under 220 cD för att få det rätt. Färg och tonomfång blir bra men ljusstyrkan blir väl häftig på iMacen.
Är lite förbryllad att inte Macen har fler och bättre inställningsmöjligheter. Bildbehandling skall ju trots allt vara deras starka sidor.
Förmodar att Stefan är rätte mannen att svara på frågan?
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.