Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fyra nybörjarfrågor om kalibrering/färgåtergivning

Produkter
(logga in för att koppla)
Den är i dyraste laget för mig i dagsläget (men den som jag hade spanat in först). Men Dells för 5000:- är naturligtvis lockande ... Samtidigt tänker jag att det vore intressant att testa den som jag redan har beställt och se om den kan vara bra nog att börja med eftersom jag inte jobbar som professionell fotograf (ännu!!) ;-) Hm ...
Du vet själv vad som passar dig bäst. En bra skärm håller kanske 5-7 år, så över tid blir det inte så mycket.

Att köpa billigt är att köpa dyrt, som ordstävet förtäljer, men som sagt, du vet bäst själv vad som passar dig. Betänk bara att om du skulle skicka en bild till ett tryckeri, som du "framkallat" digitalt på den skärm du nu beställt, så är sannolikheten att färgerna är mer mättade än vad du ser på skärmen, när du får bilderna i hand.

Läste lite förstrött om Crimson (som verkar vara ett populärt tryckeri för oss som inte har skrivare hemma) och dom ser att man helst skickar de bilder som skall skrivas ut, i Adobe RGB.
 
Jo, du har rätt i att det kan löna sig att köpa dyrt från början ...

Läste lite förstrött om Crimson (som verkar vara ett populärt tryckeri för oss som inte har skrivare hemma) och dom ser att man helst skickar de bilder som skall skrivas ut, i Adobe RGB
.

Men nu undrar jag igen ... Man kan väl alltid skicka bilder i Adobe RGB oavsett från LR (jag menar när man exporterar bilderna för att sedan skicka iväg dem så kan man ju välja i vilken färgrymd man gör det)??? Eller har jag en kunskapslucka här? (Det blir bra med Stefans bok som kommer snart!!)
 
Denna artikelförfattare kan man lita på ;-)
Trodde ingenting annat heller =P.

Btw, kan du svara på frågan skribenten ställde ovan så att jag inte ger henne ett felaktigt svar? Detta ämne är en aning förvirrande och jag är precis som henne, nybörjare.

Men nu undrar jag igen ... Man kan väl alltid skicka bilder i Adobe RGB oavsett från LR (jag menar när man exporterar bilderna för att sedan skicka iväg dem så kan man ju välja i vilken färgrymd man gör det)??? Eller har jag en kunskapslucka här? (Det blir bra med Stefans bok som kommer snart!!)
 
Jo, du har rätt i att det kan löna sig att köpa dyrt från början ...

.

Men nu undrar jag igen ... Man kan väl alltid skicka bilder i Adobe RGB oavsett från LR (jag menar när man exporterar bilderna för att sedan skicka iväg dem så kan man ju välja i vilken färgrymd man gör det)??? Eller har jag en kunskapslucka här? (Det blir bra med Stefans bok som kommer snart!!)

När du arbetar i LR ligger bilderna i arbetsfärgrymden Prophoto RGB, en större färgrymd än till och med Adobe RGB. Men sedan när du exporterar ut en bild från LR kan du välja vilken arbetsfärgrymd som den ska konverteras till. Du kan välja sRGB, Adobe RGB eller Prophoto RGB med flera arbetsfärgrymder.
 
Med Dell är det bara U2413 som gäller. u2412, 2414 och 2415 klarar inte AdobeRGB

Jag använder två U2413 och en U2410 (i sRGB-läge), och tycker det fungerar bra för mina behov. Skärmarna är kalibrerade med i1 Display Pro och Dells program för Windows (en liten egenhet är att man bara kan ha en av de två U2413 igång i taget när man kalibrerar - annars hittas inte skärmen av programmet).

Jag tycket Dells skärmar är prisvärda, men jag är heller inte så himskans kinkig.
 
Jag använder två U2413 och en U2410 (i sRGB-läge), och tycker det fungerar bra för mina behov. Skärmarna är kalibrerade med i1 Display Pro och Dells program för Windows (en liten egenhet är att man bara kan ha en av de två U2413 igång i taget när man kalibrerar - annars hittas inte skärmen av programmet).

Jag tycket Dells skärmar är prisvärda, men jag är heller inte så himskans kinkig.

Det var skönt att höra, och vad tror du då om den jag har beställt? Se t.ex. bra överblick av den på den här länken: http://icecat.se/sv/p/philips/241p6vpjkeb-00/platta-pc-sk-rmar-241P6VPJKEB-29746025.html

Det är ju mycket som verkar bra med den, t.ex. att den är strömsnål ...

Anledningen till att jag tvekar är fortfarande det här med färgrymd eftersom jag skulle bli väldigt irriterad om det blir märkbart starkare färger vid utskrift eller beställning av fotobok än det jag kan se på skärmen när jag bildbehandlar. Men om skillnaderna är mycket små så kanske jag kan leva med det ett par år ...

If in doubt, don't! heter det, så då är frågan om jag ska avbeställa den, men priset är ju så lågt just nu för bara ett fåtal kvar på Dustin och då vill jag ju passa på om den är bra nog (d.v.s. om man inte ser stor skillnad på färgerna vid tryck). Den enda andra butiken som säljer den i Sverige (enl. Prisjakt.se) är Proshop och där kostar den mer än 6000:-

Usch vad svårt!!!
 
Klarar din macbook pro 4K i extern skärm? Annars är det ju lite onödigt att betala för en 4K skärm. Sen finns det ju också trådar om att texterna i PS blir små i 4K, vet inte om de klurat ut det problemet än.
 
Klarar din macbook pro 4K i extern skärm? Annars är det ju lite onödigt att betala för en 4K skärm. Sen finns det ju också trådar om att texterna i PS blir små i 4K, vet inte om de klurat ut det problemet än.

Nej, den klarar inte att visa mer än ca. 2/3 av skärmens kapacitet. Men det gör ju inte så mycket nu när priset är så lågt.

Det jag grunnar på nu är om jag bara ska kalibrera och profilera min laptopskärm tills vidare eller om det ändå är betydligt bättre att ha en fin skärm med 99 % av sRGB för fyra papp än ingen alls (bara min laptopskärm) tills jag är beredd att lägga mycket mer på en extern skärm. Hm...

För övrigt har jag nu sagt upp min provprenumeration på Bonniers DigitalFOTO (f.d. Digitalfoto för Alla). Kan man inte lita på artikelförfattarna vill jag inte stödja den på något sätt!!!
 
Senast ändrad:
Det jag grunnar på nu är om jag bara ska kalibrera och profilera min laptopskärm tills vidare eller om det ändå är betydligt bättre att ha en fin skärm med 99 % av sRGB för fyra papp än ingen alls (bara min laptopskärm) tills jag är beredd att lägga mycket mer på en extern skärm. Hm...
Frågan du skall ställa dig är hur väl laptopskärmen täcker sRGB. Om den inte täcker sRGB heller, så kommer ev. utskrifter att se verkligen skruvade ut =P.

Jag har också en laptop som jag kalibrerat med i1Display pro och tro mig, det ser inte vackert ut, när jag laddar upp grangerbilden i Lr och tittar på korrekturinställninar på skärmen (har jag gjort rätt här Stefan ?).

Nu är min laptop i o f s inte någon Macpro med retinaskärm, utan en gammal (6 år) HP, men i alla fall.

Jag vet hur jag skulle gjort i vart fall ;-).
 
Kalibrera din mac och spara ihop ett par "papp" till och köp en som visar adobeRGB så behöver du inte tänka "varför tog jag inte en som visar AdobeRGB". Det skulle jag göra.
 
När du kalibrerat så visar programmet hur stor del av de olika färgrymderna den klarar av. Min HP på jobbet är inte rolig men min 7-8 år gamla och billiga Acer där hemma klarar 97% av sRGB.
 
Jo den 4-5 år gamla hp:n ligger där nånstans, tror det var 56% av AdobeRGB, men min gamla billiga Acer jag har hemma klarar 97% av sRGB.
 
Kalibrera din mac och spara ihop ett par "papp" till och köp en som visar adobeRGB så behöver du inte tänka "varför tog jag inte en som visar AdobeRGB". Det skulle jag göra.

Håller alla med om detta? Verkar inte Philips-skärmen vara bra för det priset?

Men kanske gör just det du föreslog, Hans (väntar och hoppas på att skärmen kan kalibreras hyggligt så länge) ...
 
Håller alla med om detta? Verkar inte Philips-skärmen vara bra för det priset?

Men kanske gör just det du föreslog, Hans (väntar och hoppas på att skärmen kan kalibreras hyggligt så länge) ...

För priset är det en bra skärm. Det är helt klart att det är en fördel med att ha en skärm som täcker in hela Adobe RGB. Sedan kan man ju säga att vi alla har suttit och jobbat på skärmar som bara täckte in sRGB fram till för 6-7 år sedan, eftersom det inte fanns några sådana platta skärmar tidigare. Och visst gick det. För 6-7 år sedan kom det några skärmar, men de kostade då 30-35 tkr. Jag köpte naturligtvis sådana skärmar, så visst är det önskvärt.

Den stora skillnaden idag är att du kan hitta skärmar med ett stort färgomfång för cirka 6000 kr. Men skärmar r långt mer än de specar som man kan läsa sig till. Finns en rad skärmar som ser ut att ha bra specar, men som inte har den stabilitet som krävs för att de ska fungera bra. Därför tycker jag det är viktigt att köpa skärmar av någon som har långvarig erfarenhet av att göra bra grafiska skärmar.
 
Det jag grundar "beslutet" på var att det är en 4K skärm som din dator inte kan utnyttja fullt ut. Söker du 24" skärmar så hittar du billigare om du bortser från 4K. Länken här Dell ultrasharp U2515H kostar från 3000kr och visar 99% av sRGB. Denna är 25" istället för 24".
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2940400
 
Tack igen för alla svar, ni har verkligen hjälpt mig att komma fram till ett klokt beslut, tror jag!

Jag har nu avstyrt köpet av Philips-skärmen och kommer nu först att kalibrera min bärbara skärm (laptopskärmen) så gott det går och testa hur tryckta bilder ser ut jämfört med den. Kan jag leva med den lösningen ett tag till och spara ihop till en halvdyr skärm med färgrymden Adobe RGB så gör jag det, annars köper jag Dell-skärmen som du (Hans) tipsade om här ovan för ca. 3000:- som jag kan ha till att börja med. Mycket bättre pris för lika mycket sRGB!

Nu kan jag sova gott! :-D
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.