Annons

Kalibrering, profilering, känner mig lurad! Spyder pro 3 + Eizo 2231

Produkter
(logga in för att koppla)
Själv sitter jag lugnt och avvaktar ett initierat inlägg från Stefan Ohlsson eller Martin Agfors. Sedan brukar allt klarna.

Stefan har verkligen försökt att hjälpa och förklara för mig. Men jag tror att jag har en ärthjärna för inget klarnar.
Och nu tror jag som Magnus säger, att jag förmodligen måste uppgradera för att kunna kalibrera från programmet.
 
Finns det något annat programm att köra mer än det som kom till? Mitt heter Spyder3Utility


till de lite bättre skärmarna kommer Eizos colornavigator med, (jag kan inte din skärm) med colornavigator så kalibreras skärmens elektronik via usb= dator/skärm kommunikation samt så skapas en profil automatiskt utifrån de värden du väljer exv gamma, färgtemperatur osv.
Har du colornavigator så går programet att använda tillsammans med moderna /sena spyder versioner.
 
Senast ändrad:
Tittade på Eizos hemsida, din skärm stödjer inte av den kalibrering man kan göra med colornavigator, dvs du har ingen kommunikation med skärmens elektronik via kalibreringsprogramet och din dator.

Vilka manuella möjligheter du har att justera skärmen vet jag inte eftersom jag varken kan din skärm eller programvara.Med vissa skärmar kan man justera skärmens inställningar manuellt dvs ändra RGB , kontrast,ljushet osv. Dvs och mäta, justera, mäta igen tills man får ett godtagbart värde utifrån valda eller av programmet rekommenderade värden och sedan slutligen profilera skärmen
 
Senast ändrad:
Precis som jag skrev tidigare - den skärmen går inte att hårdvarukalibrera (fast jag förstår inte riktigt varför de som GÅR att kalibrera skulle vara låsta).

Det du kan göra är att med din Spyder ställa in skärmen rätt (med RGB-kontroller etc) och sedan skapa en färgprofil som laddas med ditt OS. Du har inte blivit lurad, men du har kanske köpt en skärm du tror klarar mer än den kan.

/afe
 
ColorEdge-skärmarna kalibreras på fabrik sen låses skärmen. Iaf är det så på min. Möjligt att det går att låsa upp men det känns som en dålig idé.

/Maverick

Använder du verkligen ColorNavigator, det program som Eizo levererar med sin skärm just för att göra det möjligt att hårdvarukalibrera skärmen? I den programvaran är skärmen verkligen inte låst, utan kan styras upp, vilket behövs när skärmen blir äldre.

Stefan
 
Stefan har verkligen försökt att hjälpa och förklara för mig. Men jag tror att jag har en ärthjärna för inget klarnar.
Och nu tror jag som Magnus säger, att jag förmodligen måste uppgradera för att kunna kalibrera från programmet.

Ja, du är verkligen inte ensam om att tycka att detta är svårt. Förvirringen hur det fungerar med olika skärmar och program är rätt stor. Din skärm gör det alltså möjligt att kalibrera skärmen genom att styra den manuellt. Din kalibrator kan hjälpa dig med detta, men du behöver ett program som stöder dessa funktioner. Spyder kommer i flera varianter, där Elite har mest funktioner. Det programmet har ett mycket bra stöd för kalibrering av skärmen.

Stefan
 
Nu har jag profilerat min S2231W med Spyder 3 Elite efter att först försökt med Eye One och varit missnöjd.

Jag tycker att profilen blev bra och jag ser ingen anledning att gå in och ändra i inställningarna på skärmen.

Med den första profileringen med Eye-One blev det inte bra och jag kände mig tvingad att skruva manuellt. Då blev det bättre, men inte så bra som med Spyder 3 utan skruvande.

Jag aktiverade möjligheten att kalibrera med hjälp av RGB-kontrollerna på skärmen (vilket Spyder 3 avråder till med billigare skärmar). Mätningen visade dock att detta inte var nödvändigt.

Visst är det vilseledande att en kalibrator "bara" ger profilering. Man oftast räcker ju profileringen. I detta fall hade det räckt med PRO-versionen av Spyder 3.
 
Jag har väl äntligen börjat förstå skillnad mellan kalibrering och profilering.

Måste erkänna att jag inte heller gjort det förrän jag läst den här tråden (tror jag)!

Kalibrera=Skruva på skärmens Brightness, RGB-spakar osv tills den visar rätt.

Profilera=Skapar en programsnutt som vissa program t ex bildskärmskortet, Photoshop osv hanterar för att visa färger mer rätt.

Har jag fattat det hela rätt?

(Ursäkta mitt kanske något naiva inlägg men jag vill försöka förstå :)
 
Jag har läst någonstans att man rekommenderas att skruva ner på bla ljusstyrka för att skärmen skall få längre livstid.
Jag har investerat i ljusrör 5000 K från just och vill nu försöka få en så bra arbetsplats som möjligt. Tyvärr räckte dock inte budgeten till en bättre skärm, det får bli senare.
 
Måste erkänna att jag inte heller gjort det förrän jag läst den här tråden (tror jag)!

Kalibrera=Skruva på skärmens Brightness, RGB-spakar osv tills den visar rätt.

Profilera=Skapar en programsnutt som vissa program t ex bildskärmskortet, Photoshop osv hanterar för att visa färger mer rätt.

Har jag fattat det hela rätt?

(Ursäkta mitt kanske något naiva inlägg men jag vill försöka förstå :)

Det är så jag också uppfattat det. Och i mitt fall fungerar profileringen så att jag hänger spydern över skärmen på en viss punkt. Och sen går den igenom massa färger och vips så är det klart.

Hittade 2 väldigt bra sidor igår:
http://www.kamerabild.se/artikel/en_fraga_om_profiler_080626134755-863.html
http://www.kamerabild.se/artikel/gratt_ger_basta_fargen_080626145123-835.html
 
Jag har skickat efter provbilder från Crimson och därefter kan jag bedöma.
Men det är klart att jag blev lite förbryllad över att jag inte kunde kalibrera utan endast profilera den. Gör man det mer avancerat så känns det som att det blir bättre.
Dessutom tycker jag att skärmen ser röd ut.
 
Det kan hjälpa om du ställer om vitpunkten till "2,2 - native" istället för "2,2 - 6500" eller provar en högre färgtemp.

Och vidare till nästa fråga då, menar du på skärmen eller i spyder programmet?
Jag har redan varit och pillat manuellt på skärmens inställningar, skall jag nollställa dessa igen?
 
Det är så jag också uppfattat det. Och i mitt fall fungerar profileringen så att jag hänger spydern över skärmen på en viss punkt. Och sen går den igenom massa färger och vips så är det klart.

Hittade 2 väldigt bra sidor igår:
http://www.kamerabild.se/artikel/en_fraga_om_profiler_080626134755-863.html
http://www.kamerabild.se/artikel/gratt_ger_basta_fargen_080626145123-835.html

Jo, jag har också en spyder.

Tack för länkarna.

Så om man har en perfekt kalibrerad skärm behövs i princip ingen profil och skillnaden mellan hur en bild visas i t ex Photoshop resp Internet Explorer blir minimal. Är skärmen felkalibrerad blir skillnaden större?
 
I programmet. Välj "Change settings"

Så läser man inlägg #24 och blir ännu mer oklok.
Han skrev ju bla :
"Tittade på Eizos hemsida, din skärm stödjer inte av den kalibrering man kan göra med colornavigator, dvs du har ingen kommunikation med skärmens elektronik via kalibreringsprogramet och din dator."

Och om jag nu inte har någon kommunikation mellan skärm och program, i mitt fall spyder, vad är det då för vits med att göra inställningarna i programmet? Som sagt, jag har en ärthjärna...
 
Och om jag nu inte har någon kommunikation mellan skärm och program, i mitt fall spyder, vad är det då för vits med att göra inställningarna i programmet? Som sagt, jag har en ärthjärna...


Jag vet inte exakt. Men jag vet att man kan behöva experimentera med vitbalansinställningarn.

Su får fråga Stefan Ohlsson om du vill veta mer om varför.
 
Hej!

Som så ofta så finns det en del begreppsförvirring, något som ju förvärras av att tillverkare och säljare av skärmar själva ofta är väldigt inkonsekventa med hur de använder ord och begrepp ...

Nu räknar jag upp några saker som förmodligen är ganska självklara för många som läser tråden, men bara för att försöka skapa lite av ett överenskommet språkbruk (i alla fall för den här tråden :)

Några av de här förklaringarna är kanske inte riktigt så som mycket kunniga och professionella användare skulle uttrycka saken (hej Stefan! :) men jag försöker förenkla det hela en aning.

1. Kalibrering och profilering. Kalibrering är att ställa in till exempel en skärm så att den visar korrekta färger. Profilering är att skapa en profil i datorn som hjälper program i datorn visa korrekta färger på skärmen trots att den kanske inte är exakt rätt kalibrerad. I idealfallet gör man först en kalibrering och sedan finjusterar man så att säga resultatet med en profilering.

2. Manuell och automatisk kalibrering. De flesta lösa skärmar som säljs idag kan kalibreras manuellt. Du kan ställa ljusstyrkan och du kan påverka färgtemperaturen genom att ändra rgb-mixen i skärmen. Lite mer avancerade skärmar låter dig dessutom ändra skärmens gamma-inställning och har dessutom en inställning där du kan grovinställa färgtemperaturen (ofta i steg om säg 500 Kelvin) innan du finjusterar den med rgb-mixen. Och ytterligare mer avancerade och ofta påtagligt dyrare skärmar har automatisk kalibrering, det vi ofta kallar hårdvarukalibrering (vilket jag tycker är ett missvisande namn - även manuell kalibrering påverkar hårdvaran, skärmen). I en sådan skärm kan ett program i datorn göra kalibreringen av skärmen, en sådan kalibrering går mycket snabbare än en manuell och ger mycket bättre precision.

3. Hur kalibrering går till. Vid en manuell kalibrering hänger man på en kalibrator som mäter skärmen och talar om för dig vad den uppfattar, du försöker med hjälp av skärmens inställningsmeny ställa in den så korrekt som möjligt. Det kan handla om att du får skruva på RGB-mixen så att du får den färgtemeratur du är ute efter, vilket ofta blir en stegvis procedur där man justerar lite, läser av vad kalibratorn uppfattar och justerar igen.
Vid en automatisk kalibrering anger du målvärden (hur du vill att skärmen skall vara inställd) i programvaran som sköter kalibreringen, sedan läser den av vad kalibratorn säger och justerar skärmen via en kabel (ofta via usb, ibland via den vanliga skärmkabeln).
När du gör en manuell kalibrering använder du i allmänhet en programvara som medföljer kalibratorn, det programmet talar om för dig vad kalibratorn uppfattar. Vid en automatisk kalibrering använder man i allmänhet ett program som skärmtillverkaren skickat med skärmen som då dels kan kommunicera med skärmen, och dels med kalibratorn.

4. Profileringen. Sista steget är ju att skapa en profil som talar om för program i datorn vilka avvikelser som finns i en skärm. Detta antingen då direkt på en okalibrerad skärm vilket innebär att profilen kanske får kompensera en hel del, eller efter en kalibrering som ju aldrig blir helt 100% exakt men då profilen inte behöver kompensera lika mycket. Att kompensera med en profil innebär ju vissa nackdelar (bland annat mindre färgrymd) så helst vill man ju att profilen skall göra så lite som möjligt.
Men när du profilerar skärmen måste programmet som läser av kalibratorn och skapar profilen veta hur du vill att skämern kan vara. Har du till exempel manuellt kalibrerat den till 5800 Kelvin och inte säger något som kommer programmet antagligen försöka få detta till 6500 K (som är en ofta förekommande standardinställning). Alltså, även om du har en skärm som inte låter sig kalibreras automatiskt, så bör du tala om hur den är inställd så att inte profilen styr mot ett annat mål än du är ute efter.

Lina: Vad gäller Spyder, så har jag bara kört den med Elite-programvaran (Spyder 3 Elite) och där gick det bra att kalibrera en skärm manuellt, jag uppfattade inte riktigt vilken version du har av Spyder. Men i grund och botten handlar det om att försöka mäta skärmen med kalibratorn, se vad du får, försöka justera och sedan se om den justeringen gav det önskade resultatet.

Att man kallar en kalibrator för en just kalibrator beror väl på att de kan (men inte nödvändigtvis måste) användas för kalibrering. Den skulle ju kunnat kallas "Profilator/kalibrator/färgmätare" om man velat vara extra tydlig, men tja, det kanske vore att krångla till det :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.