gissenkissen
Aktiv medlem
Ring Molanders och diskutera saken med dem. De hjälper dig säkert.
Själv sitter jag lugnt och avvaktar ett initierat inlägg från Stefan Ohlsson eller Martin Agfors. Sedan brukar allt klarna.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ring Molanders och diskutera saken med dem. De hjälper dig säkert.
Själv sitter jag lugnt och avvaktar ett initierat inlägg från Stefan Ohlsson eller Martin Agfors. Sedan brukar allt klarna.
Finns det något annat programm att köra mer än det som kom till? Mitt heter Spyder3Utility
ColorEdge-skärmarna kalibreras på fabrik sen låses skärmen. Iaf är det så på min. Möjligt att det går att låsa upp men det känns som en dålig idé.
/Maverick
Stefan har verkligen försökt att hjälpa och förklara för mig. Men jag tror att jag har en ärthjärna för inget klarnar.
Och nu tror jag som Magnus säger, att jag förmodligen måste uppgradera för att kunna kalibrera från programmet.
Jag har väl äntligen börjat förstå skillnad mellan kalibrering och profilering.
Måste erkänna att jag inte heller gjort det förrän jag läst den här tråden (tror jag)!
Kalibrera=Skruva på skärmens Brightness, RGB-spakar osv tills den visar rätt.
Profilera=Skapar en programsnutt som vissa program t ex bildskärmskortet, Photoshop osv hanterar för att visa färger mer rätt.
Har jag fattat det hela rätt?
(Ursäkta mitt kanske något naiva inlägg men jag vill försöka förstå
Det är så jag också uppfattat det. Och i mitt fall fungerar profileringen så att jag hänger spydern över skärmen på en viss punkt. Och sen går den igenom massa färger och vips så är det klart.
Dessutom tycker jag att skärmen ser röd ut.
Det kan hjälpa om du ställer om vitpunkten till "2,2 - native" istället för "2,2 - 6500" eller provar en högre färgtemp.
Och vidare till nästa fråga då, menar du på skärmen eller i spyder programmet?
Det är så jag också uppfattat det. Och i mitt fall fungerar profileringen så att jag hänger spydern över skärmen på en viss punkt. Och sen går den igenom massa färger och vips så är det klart.
Hittade 2 väldigt bra sidor igår:
http://www.kamerabild.se/artikel/en_fraga_om_profiler_080626134755-863.html
http://www.kamerabild.se/artikel/gratt_ger_basta_fargen_080626145123-835.html
I programmet. Välj "Change settings"
Och om jag nu inte har någon kommunikation mellan skärm och program, i mitt fall spyder, vad är det då för vits med att göra inställningarna i programmet? Som sagt, jag har en ärthjärna...