Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fyra nybörjarfrågor om kalibrering/färgåtergivning

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack igen för alla svar, ni har verkligen hjälpt mig att komma fram till ett klokt beslut, tror jag!

Jag har nu avstyrt köpet av Philips-skärmen och kommer nu först att kalibrera min bärbara skärm (laptopskärmen) så gott det går och testa hur tryckta bilder ser ut jämfört med den. Kan jag leva med den lösningen ett tag till och spara ihop till en halvdyr skärm med färgrymden Adobe RGB så gör jag det, annars köper jag Dell-skärmen som du (Hans) tipsade om här ovan för ca. 3000:- som jag kan ha till att börja med. Mycket bättre pris för lika mycket sRGB!

Nu kan jag sova gott! :-D

Låter vettigt.

Du kommer som fotograf ha klart mycket mer nytta av en skärm med större färgrymd (AdobeRGB) än en skärm med väldigt hög upplösning (4K).

Dessutom har du ju alltid nytta av att ha en kalibrerad bärbar dator när du är på resande fot (oavsett vad du har för skärm hemma på skrivbordet). Så det är, oavsett senare köp av en extern skärm, inte en bortkastad investering.

När du väl kalibrerat laptopen kan du ladda ner testbilder (Stefan kan säkert länka till var du får tag på dom), så laddar du in grangebilden och aktiverar korrekturinställning på skärmen (under förutsättning att du kör i Lr), så får du se, hur mycket av de färger som din skärm klarar av att återge i aRGB, eller sRGB, beroendes på vad du väljer att kontrollera.

När du väl kalibrerat laptopen kan du ladda ner testbilder (Stefan kan säkert länka till var du får tag på dom), så laddar du in grangebilden och aktiverar korrekturinställning på skärmen (under förutsättning att du kör i Lr), så får du se, hur mycket av de färger som din skärm klarar av att återge i aRGB, eller sRGB, beroendes på vad du väljer att kontrollera.

http://www.profiler.nu/digital-bild-40/filer-att-ta-hem/ är adressen till den sida där jag lägger upp olika filer som hör till boken. Där hittar du en Grangerbild som är ett bra sätt att checka omfånget på en skärm.

Tack för tipsen och länken, Stefan och Tony!

Ska precis hämta ut paketet med kalibratorn och annat smått och gott jag beställde samtidigt (dock ingen extern skärm ännu)!

:)

Jo den 4-5 år gamla hp:n ligger där nånstans, tror det var 56% av AdobeRGB, men min gamla billiga Acer jag har hemma klarar 97% av sRGB.

Fick ny jobbdator idag, den gamla var från 2009 :), en två år gammal Lenovo L540. Nu är den kalibrerad! 80% av sRGB och 61% av AdobeRGB :-D tur att man inte jobbar med bildredigering. Måste ta med Spydern till jobbet på Måndag och kolla extra skärmen.

Eizo ColorEdge CS240

Hej, jag lånar den här tråden lite.

Idag fick jag hem min Eizo ColorEdge CS240, med medföljande kalibrator (EX3). Jag tycker dock inte att färgerna på skärmen känns riktigt rätt för ögat, trots att jag låtit kalibratorn "göra sitt jobb". Det är en markant skillnad i hur en bild ser ut på skärmen, jämfört med min laptop (en Acer från 2013 i medelprisklass, vilken Eizon är kopplad till) och min iPad Air 2. Exempelvis den här bilden har en starkt turkos ton på havet på Eizon, medan de andra två skärmarna visar havet som ganska blågrått (vilket är vad jag är van vid, och så det är tänkt att vara): https://www.flickr.com/photos/114913306@N06/22703509844/in/dateposted-public/

Dessutom gjorde jag det där testet med Grangerbilden som nämns i de senaste inläggen i tråden. Nu är mitt Photoshop inställt på engelska, men aktiverade "gamut warning" efter att ha aktiverat "proof setup -> custom" (jag visste dock inte vad jag skulle välja i den ruta som kom upp, så jag bara klickade på "OK"), och en väldigt stor del av färgerna i bilden doldes av grått. Skärmen ska ju kunna visa 99% av AdobeRGB, så något står uppenbarligen inte helt rätt till här. Ligger felet kanske i att jag använder en simpel laptop för att driva skärmen, eller har jag bara fel inställningar någonstans?

Idag fick jag hem min Eizo ColorEdge CS240, med medföljande kalibrator (EX3). Jag tycker dock inte att färgerna på skärmen känns riktigt rätt för ögat, trots att jag låtit kalibratorn "göra sitt jobb". Det är en markant skillnad i hur en bild ser ut på skärmen, jämfört med min laptop (en Acer från 2013 i medelprisklass, vilken Eizon är kopplad till) och min iPad Air 2. Exempelvis den här bilden har en starkt turkos ton på havet på Eizon, medan de andra två skärmarna visar havet som ganska blågrått (vilket är vad jag är van vid, och så det är tänkt att vara): https://www.flickr.com/photos/114913306@N06/22703509844/in/dateposted-public/
Om du har redigerat bilden på en okalibrerad skärm och nu tittar på den på din kalibrerade Eizoskärm, så kanske du nu ser hur felredigerad bilden var från början?

Dessutom gjorde jag det där testet med Grangerbilden som nämns i de senaste inläggen i tråden. Nu är mitt Photoshop inställt på engelska, men aktiverade "gamut warning" efter att ha aktiverat "proof setup -> custom" (jag visste dock inte vad jag skulle välja i den ruta som kom upp, så jag bara klickade på "OK"), och en väldigt stor del av färgerna i bilden doldes av grått. Skärmen ska ju kunna visa 99% av AdobeRGB, så något står uppenbarligen inte helt rätt till här. Ligger felet kanske i att jag använder en simpel laptop för att driva skärmen, eller har jag bara fel inställningar någonstans?
Du måste nog säkerställa att du softproofar med din skärmprofil. Gå in under Proof setup och välj Custom. Under Device to simulate ska du välja den skärmprofil du kalibrerat skärmen till native med (alltså det skärmen kan visa fullt ut).

Om du har redigerat bilden på en okalibrerad skärm och nu tittar på den på din kalibrerade Eizoskärm, så kanske du nu ser hur felredigerad bilden var från början?

Ja, detta var min tanke, men det är ändå underligt att det kan vara så stor skillnad. Dessutom är det så svårt att veta vad som egentligen är rätt.
Jag noterade dock en märklig sak igårkväll. Om jag tittar på en bild i Lightroom, använder den exporterade produkten som skrivbordsbakgrund eller tittar på den i webbläsaren (Google Chrome) så känns den lite övermättad i färgerna, men när jag exporterar den till Photoshop, alternativt öppnar bilden i Windows fotovisare, så blir färgerna mycket mer dämpade (och stämmer ganska väl överens med hur bilderna har sett ut på mina andra skärmar)! Detta oavsett om jag exporterar i AdobeRGB eller sRGB.

Du måste nog säkerställa att du softproofar med din skärmprofil. Gå in under Proof setup och välj Custom. Under Device to simulate ska du välja den skärmprofil du kalibrerat skärmen till native med (alltså det skärmen kan visa fullt ut).

Nu testade jag igen. Jag måste erkänna att jag inte vet mycket om vad jag pysslar med just nu, men jag ändrade rullgardinen "device to simulate" till något som jag skapade igår i ColorNavigator. Så här ser rutan ut för mig därefter: http://i1348.photobucket.com/albums/p729/kimrasmuspedersen/granger3_zpsorb0g7k2.jpg

Resultatet blir detta: http://i1348.photobucket.com/albums/p729/kimrasmuspedersen/granger2_zpsjxrhsapn.jpg
Betydligt färre gråmarkerade områden. Känns detta rimligt?

Exempelvis den här bilden har en starkt turkos ton på havet på Eizon, medan de andra två skärmarna visar havet som ganska blågrått (vilket är vad jag är van vid, och så det är tänkt att vara):

Det är just i dessa färger som skillnaden är som störst. En sRGB-skärm återger turkosa färger alldeles för blekt.

Stefan

Det är just i dessa färger som skillnaden är som störst. En sRGB-skärm återger turkosa färger alldeles för blekt.

Stefan

Okej, tack så mycket för den informationen!
Frågan kvarstår dock varför det endast är i Lightroom, skrivbordsbakgrund och på webben som mättnaden är förstärkt (och där denna turkosa ton uppträder).
När jag tittar på min laptopskärm så anar jag en viss färgskillnad också mellan Lightroom och Photoshop som jag aldrig lagt märke till tidigare. Är något felinställt?

Frågan kvarstår dock varför det endast är i Lightroom, skrivbordsbakgrund och på webben som mättnaden är förstärkt (och där denna turkosa ton uppträder). När jag tittar på min laptopskärm så anar jag en viss färgskillnad också mellan Lightroom och Photoshop som jag aldrig lagt märke till tidigare. Är något felinställt?

Det ska inte vara någon skillnad mellan Lightroom och Photoshop eftersom båda apparna är fullt ut färghanterade, dvs de läser den inbäddade profilen i bilden och konverterar till din skärmprofil.

Skrivbordsbakgrunden är förmodligen inte färghanterad. Windows Photo Viewer i Windows 7 är det, men inte i Windows 10. Olika webbläsare hanterar färger olika. Firefox rätt inställt visar rätt, men de flesta andra läser bildens färgprofil, men konverterar till sRGB istället för skärmprofilen och då ser du en skillnad vid direkt jämförelse.

Jag noterade dock en märklig sak igårkväll. Om jag tittar på en bild i Lightroom, använder den exporterade produkten som skrivbordsbakgrund eller tittar på den i webbläsaren (Google Chrome) så känns den lite övermättad i färgerna, men när jag exporterar den till Photoshop, alternativt öppnar bilden i Windows fotovisare, så blir färgerna mycket mer dämpade (och stämmer ganska väl överens med hur bilderna har sett ut på mina andra skärmar)! Detta oavsett om jag exporterar i AdobeRGB eller sRGB.

Att den ser annorlunda ut i Chrome eller när du har den som skrivbordsbild är inte konstigt. Dessa program är inte färghanterade. Det du ser i Photoshop är dock det korrekta utseendet.

Det ska inte vara någon skillnad mellan Lightroom och Photoshop eftersom båda apparna är fullt ut färghanterade, dvs de läser den inbäddade profilen i bilden och konverterar till din skärmprofil.

Skrivbordsbakgrunden är förmodligen inte färghanterad. Windows Photo Viewer i Windows 7 är det, men inte i Windows 10. Olika webbläsare hanterar färger olika. Firefox rätt inställt visar rätt, men de flesta andra läser bildens färgprofil, men konverterar till sRGB istället för skärmprofilen och då ser du en skillnad vid direkt jämförelse.

Jag kan dock svära på att det är en enorm skillnad mellan hur färgerna ser ut i Lightroom, och hur de sedan ser ut i Photoshop när jag exporterat från Lightroom (oavsett om jag väljer att exportera i AdobeRGB eller sRGB). Här är en skärmdump på detta där det syns tydligt, sida vid sida: http://i1348.photobucket.com/albums/p729/kimrasmuspedersen/Untitled-1_zpscbdtoyo9.jpg

Windows 8 är vad jag använder.

Jag kan dock svära på att det är en enorm skillnad mellan hur färgerna ser ut i Lightroom, och hur de sedan ser ut i Photoshop när jag exporterat från Lightroom (oavsett om jag väljer att exportera i AdobeRGB eller sRGB). Här är en skärmdump på detta där det syns tydligt, sida vid sida: http://i1348.photobucket.com/albums/p729/kimrasmuspedersen/Untitled-1_zpscbdtoyo9.jpg

Men om du importerar samma jpeg-bild i LR som du visar i PS, blir det någon skillnad då? Du måste jämföra äpplen med äpplen. Bilden i LR ligger i en färgrymd som de kallar Melissa RGB (Prophoto RGB med sRGBs tonkurva).

Hur ser dina färginställningar ut i Photoshop? Det ser ut som om du har sRGB inställt som arbetsfärgrymd i Photoshop. Om du ändrar till Adobe RGB i dina färginställningar och sedan exporterar dina bilder i Adobe RGB så ska det se likadant ut. Du kan alternativt se till att bevara den färgprofil som du exporterar bilden i.

Bilagor

• Photoshop-Settings.jpg
    Photoshop-Settings.jpg
    36.1 KB · Visningar: 24
Men om du importerar samma jpeg-bild i LR som du visar i PS, blir det någon skillnad då? Du måste jämföra äpplen med äpplen. Bilden i LR ligger i en färgrymd som de kallar Melissa RGB (Prophoto RGB med sRGBs tonkurva).

Jag testade att importera jpg-bilden till Lightroom, det blir samma övermättade färger i den.

Hur ser dina färginställningar ut i Photoshop? Det ser ut som om du har sRGB inställt som arbetsfärgrymd i Photoshop. Om du ändrar till Adobe RGB i dina färginställningar och sedan exporterar dina bilder i Adobe RGB så ska det se likadant ut. Du kan alternativt se till att bevara den färgprofil som du exporterar bilden i.

Jag ändrade samtliga värden till de som du visar i skärmdumpen, med undantag för CMYK (det alternativet som du visar där finns inte i min lista, inte heller något snarlikt). Det blev ingen noterbar skillnad.

Jag testade att öppna min bild på Flickr i Firefox istället, och där såg den ut som den gör i Photoshop och Windows fotovisare, det vill säga så som jag vill ha den.

Så, nu löste jag problemet med att Lightroom visar övermättade färger. Jag ändrade respektive färgrymd för "Edit in Adobe Photoshop CS6" och "Additional External Editor" till AdobeRGB (de tidigare värdena var ProPhoto RGB respektive sRGB i dessa fält).
Jag har även ändrat från 8-bit till 16-bit för "Additional External Editor" efter att skärmdumpen togs.
Det visas ju dock ett litet meddelande till höger som säger "The AdobeRGB (1998) color space cannot encompass the full range of colors available within Lightroom". Hur ska jag ställa mig till detta, egentligen?

Bilagor

• Untitled-1.jpg
    Untitled-1.jpg
    247.3 KB · Visningar: 29
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar