Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kalibrering, profilering, känner mig lurad! Spyder pro 3 + Eizo 2231

Produkter
(logga in för att koppla)
Lysande idé, Stefan... :)

En kontrollerad (och efter hand i produktionen kontrollmätt) utskrift som inte sticker utanför aRGB's gamut... (ska man ha en för sRGB också?). Och en (två?) kontrollfil(er) för nedladding någonstans. Någon får stå för utskrifterna mot portot+utskriftskostnad och ett litet arbetstillägg, och sedan kan man se det som en beställningstjänst. A5 räcker ju lätt.

Jag kan göra det lite snabbt, men jag har inte någon "normal" internetexponeringspunkt - detta är ju lättare om man har en fast hemsida eller nåt...

En snabb verklighetskontroll blir det ju för dem som inte är säkra på sin kalibrering.

Kalibrera för aRGB?

ågrens, snabbt inlägg...:

Alldeles för mättat och rött? Just detta gör mig lite misstänksam... största synliga kanalintesitetsskillnad mellan srgb/argb ligger i rött. Säker på att ni inte tittar på en bild sparad och taggad i aRGB färgrymd, men utspottad av programmet som visar bilden som om den vore en sRGB - i en aRGB färgrymd på skärmen? Det hade väl resulterat i ungefär den effekten... Jag antar att ni kalibrerar efter aRGB. Eller?

Mycket är ju också OS-beroende - det är viktigt att alla inställningar i systemet/photoshop är rätt också.

Motsvarar bilderna ungefär vad du menar? Den ena är i argb-argb, den andra i srgb-argb.

Hur gör man för att kalibrera efter aRGB? Läste något om detta på prad eller tftcentral också att dom i ett testmoment kalibrerade för sRGB och i ett annat för aRGB. Jag funderar på att köpa en skärm med större färgrymd. Jag har en spyder3 elite. När jag kalibrerar min nuvarande skärm så har jag inte sett till något val för detta.

Det låter som en toppenidé! Då skulle man ju kunna ha korrekta referenspunkter att jämföra färgerna på sin skärm med.

Förslag på inställning av färgtemperaturen på denna skärm? Om jag minns rätt skrev Kamera & Bild i sitt test att det blev bäst med "6500 native" men i ett tidigare inlägg i denna tråd föreslogs 5800.

Förslag på inställning av färgtemperaturen på denna skärm? Om jag minns rätt skrev Kamera & Bild i sitt test att det blev bäst med "6500 native" men i ett tidigare inlägg i denna tråd föreslogs 5800.

Med enklare skärmar är det oftast bäst att kalibrera till Native Whitepoint. Att kalibrera till 5800K är vettigt om man har ett betraktningsljus på 5000K, eftersom det oftast ser lite för varmt ut på skärmen om man har den inställd på 5000K också.

Stefan

jag måste få fråga om det där med färgtemperaturen. Jag trodde den skulle vara inställd till den färgtemperatur som råder i arbetsbelysningen. För att kompensera för eventuell kall eller varm färgtemp.

Har jag missuppfattad något nu?

Och ifall det nu är så, hur mycket påverkar det faktum att man ställer in på 5800 och betraktar i 5000?

/Maverick

jag måste få fråga om det där med färgtemperaturen. Jag trodde den skulle vara inställd till den färgtemperatur som råder i arbetsbelysningen. För att kompensera för eventuell kall eller varm färgtemp.

Har jag missuppfattad något nu?

Och ifall det nu är så, hur mycket påverkar det faktum att man ställer in på 5800 och betraktar i 5000?

/Maverick

Det viktigaste är att ställa in skärmen efter ditt betraktningsljus, eftersom det är så starkt. Har du bara ett allmänljus i din lokal så är det så svagt, förhoppningsvis, så du ställer in ditt färgseende efter skärmens färgtemperatur. Men har du ett betraktningsljus är det den färgtemperaturen som vi ställer in vårt färgseende efter. Sedan är det märkligt nog så att har vi en ljuskälla på 5000K så brukar en skärm matcha den visuellt vid en inställning på skärmens färgtemperatur på 5500K-5800K.

Stefan

Med mitt nya GT9600 så kan jag inte justera skärmen tillräckligt mycket för att få RGB värdena jämna, men screensavern funkar. Och folk säger att grafikkortet inte spelar någon roll...
Jag har alltid trott att grafikkortet inte spelar någon roll. Men efter att bytt min dator och inte fått till hårdvarukalibreringen på min Eizo CG241W, har jag bytt uppfattning.
Mitt problem var att de mörka tonerna med grafikkortet Nvidia GeForce 9800GT, inte blev bra. En helt jämn och bandningsfri ljusare gråskala, började banda sig och gick från en mörkare ton direkt till svart, abrupt och långt tidigare än den borde. DeltaE har också varit allt för höga, speciellt i gråtonerna.
Tidigare med min gamla dator brukade jag få en fin och jämn gråskala hela vägen och en neutral svartpunkt med 0,3 candela, istället för 0,5 candela på den nya datorn.
Efter en gedigen felsökning där jag misstänkte både skärm och kalibrator insåg jag att att det gamla grafikkortet (Nvidia GeForce 7600GS) fortfarande ger en bra kalibrering.
Programvarorna jag använt är Basiccolor Display och Eizos ColorNavigator.
Jag har nu nu satt in mitt gamla grafikkort.
Tilläggas bör att jag inte ser någon skillnad mellan grafikkorten på min gamla CRT-skärm och min billiga LCD-skärm.
/Anders

Det viktigaste är att ställa in skärmen efter ditt betraktningsljus, eftersom det är så starkt. Har du bara ett allmänljus i din lokal så är det så svagt, förhoppningsvis, så du ställer in ditt färgseende efter skärmens färgtemperatur. Men har du ett betraktningsljus är det den färgtemperaturen som vi ställer in vårt färgseende efter. Sedan är det märkligt nog så att har vi en ljuskälla på 5000K så brukar en skärm matcha den visuellt vid en inställning på skärmens färgtemperatur på 5500K-5800K.

Stefan

okej, tack för det. Har tyvärr ett väldigt odefinierat betraktningsljus men det funkar rätt bra som det är nu... När det går att köpa en betraktningstavla som inte kostar en halv förmögenhet så blir det kanske aktuellt med en sådan.

Mvh
Maverick

okej, tack för det. Har tyvärr ett väldigt odefinierat betraktningsljus men det funkar rätt bra som det är nu... När det går att köpa en betraktningstavla som inte kostar en halv förmögenhet så blir det kanske aktuellt med en sådan.

Mvh
Maverick

Köp ett bra lysrör, t ex från Just, och sätt den i en vanlig lysrörsarmatur med aluminiumreflektor.

Stefan

Sådär ja, nu har även jag klafsat ner i "EIZO FlexScan S2231W + Spyder Pro 3"-träsket...

Till att börja med ska jag säga att jag använder EIZO:s program "ScreenManager Pro for LCD" med skärmen inkopplad till datorn via USB (viktigt!) för att göra manuella kalibreringsinställningar. Att notera är att även om alla värden är i hela procent så kan man finjustera 2-3 klick mellan värdena genom att markera reglaget och sedan flytta med vänster-/högerpil.

Jag har stängt av funktionen "Auto FineContrast" eftersom jag inte vill att skärmen ska byta visningslägen beroende på vilket program jag använder.

Efter att ha lekt runt lite i Spyder3Pro 3.0.7 har jag kommit fram till följande procedur.

1. Ser till att "Show RGB sliders..." är förbockad i "Preferences > Advanced".

2."Go > Edit display information" för att få börja så långt från början som möjligt. Väljer LCD.

3. Bockar för att skärmen har kontrollerna "Contrast" och "Backlight" (eftersom jag efter lite efterforskning misstänker att "Brightness" på den här skärmen faktiskt är backlight - den som vet bättre får gärna korrigera mig eller upplysa om vad det gör för skillnad). Next i Spyder3Pro

4. Nollställer (reset) Inställningarna under "Color Adjustmen"-tab > Parameter adjustment "Color" i ScreenManager Pro. Next i Spyder3Pro

5. Ställer "contrast" (tvärtemot instruktionerna) så att jag precis ser skillnad mellan de två högre fyrkanterna i gråkilen. Detta kan iofs. vänta till senare, särskilt som jag bara justerar Contrast från 50 till 51.

6. Under "Identify Color Controls" bockar jag för "Kelvin presets" och "RGB sliders". Klickar next och väljer "No suction cup" (smaksak? jag vill inte trycka fast den där på skärmen men det är jag...).

7. Väljer "Change theses settings", next. Följer instruktionerna och väljer target Gamma 2.2 och 6500K (egentligen onödigt, kunde ha valt 5800K redan här, se nedan).

8. "Gray balanced calibration: On" samt "Ambient light compensation: On". Next. "Continue with these settings".

9. Ställer Spydern i sitt ställ och låter den blinka till och mäta befintligt ljus i rummet. Utan tänd skrivbordslampa, med fördragna persienner och med takbelysningen tänd (vanliga 40/60 W glödlampor i plafond) föreslår den att jag ska byta till target 5800K. "Accept suggested settings". Next. Next.

10. Kommer till sidan för kalibrering. Hänger upp Spydern och låter den köra sin psykadeliska färgshow.

11. Gör följande inställningar:

- Ställer "Contrast" så att jag precis kan se skillnad mellan de två ljusaste fälten i gråkilen.
- Ställer "Gain" (=RGB-reglagen) OCH "Brightness" (dessa samverkar eftersom RGB-korrigering görs genom att minska på "Gain" för respektive färg) så att differensen blir så liten som 0,04 dab (programmet säger att man ska sikta på mindre än 0,5, dvs. man kan ställa rätt så precist) och luminance blir så nära 125 Cd/m2 som möjligt. Jag får det till 127 Cd/m2.

Mina skärminställningar blir:
- Brightness: 56 procent (skulle bli lägre om jag körde 6500K eftersom det inte skulle kräva lika mycket RGB-justering)
Contrast: 52 procent
Gain: R100 G87 B84
Gamma: 2.2 (orörd)

Next. Spydern kör sin psykadeliska färgshow igen, fast mest i svartvitt den här gången...

Fotnot: Med target 6500K så skulle jag förmodligen inte behöva justera RGB för att komma under 0,5 dab differens.

12. Nu kommer jag till en sida där Spyder3Pro ber mig justera "Backlight" så att reglaget hamnar i mitten. Eftersom jag redan på föregående sida har labbat med "Brightness" så är den redan i mitten.

Fotnot: Anledningen till att jag har sagt åt programmet att jag har "backlight" istället för "brightness" är att när jag kom hit med motsatt inställning var det "Contrast" som justerade det som programmet sade att "brightness" skulle justera. Det verkar som att samspelet mellan brightness, contrast och backlight inte är helt simpelt på LCD-skärmar... Next.

13. Spydern kör sin psykadeliska färgshow igen (längre den här gången). Sparar profilen.

Nu är jag i "SpyderProof". Den enda skillnaden mellan "before" och "after"-lägena är att bilderna blir liite mörkare "after" och med lite mer tryck i färgerna. Jag gissar att det mest är en gammajustering eftersom jag har justerat allt så pass precist i bildskärmens hårdvaruinställningar...?

Sådär ja, nu väntar jag med spänning på om experterna tror att jag har hamnat rätt. :D

Själv är jag rätt nöjd förutom att vitt inte riktigt blir kritvitt med den här ljusstyrkan. Iaf. inte om man kommer "utifrån" eller nyss har tittat på en ljusare skärm...

Sitter här med en Eizo S2231W och spyder 3pro och funderar på om allt blev rätt vid kalibreringen...
Jag gjorde enligt följande http://www.eizo.se/eizo/IMAGES/DOCUM... PRO 3.PDF
Och tycker att jag fått till färgerna bra.

Sparar jag en bild i srgb i PS och jämför dessa på IE och firefox så blir färgerna i IE MYCKET kraftigare mot firefox, se http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1627473&target=_blank
Firefox har samma färger som i mitt PS.
Så hur ska man lösa detta för att folk ska titta rätt på internet?
skillnaden är enorm, hoppas att ni ser detta. (jag vet inte hur jag ska vissa det annars:)

Ni som har kalibrerat era S2231W och testar i PS med en svart bakgrund 0/0/0 och där i gör ni en ruta med 5/5/5 svart, kan ni då se skillnaderna?
Jag ser inte skillnaden rakt fram, medans det syns om man flyttar sig i sidled.
Alltså påverkas detta test av kalibreringen?

Jag är inte så kunnig inom detta så jag hoppas att ni har något svar.

Christian, problemet är mindre än vad du får det till... :) - som tur är!

Det du ser är nackdelen av att ha en skärm med stor färgrymd - i kombination med en webläsare som inte förstår färgprofiler.

När IE skickar färgerna vidare till "systemet" och grafikkortet i sista hand så tas ingen hänsyn till att din skärm visar starkare färger än sRGB - om ett färgvärde är 255,0,0 i bild-data (rent rött) så är detta vad som skickas vidare från grafikkortet till skärmen. Rent rött i sRGB är svagare än rent rött på din skärm... Problem.

På en "korrekt" applikation som förstår att använda färgprofiler så hade värdena lästs in som 255,0,0 - men skickats vidare som (kanske) 245,8,8 - för att minska den rena färgintensiteten. Eftersom applikationen vet att din skärm är starkare i färgerna än sRGB så blandas lite G och B in för att minska färgstyrkan - så att den stämmer med vad sRGB hade visat.

De allra flesta jobbar dock inte vid en skärm med stor färgrymd, och om man gör det så får man hoppas att de har vett att använda den på rätt sätt - dvs använda färgmedvetna applikationer...

Tackar för informationen!

MEN hur ska man göra för att ex visa en bild här på FS?
ska man ändra i menyn på bildskärmen till SRGB, justera bilden i PS,
spara i SRGB och tanka upp på FS eller?

Jag har nu gått över helt till firefox (med plugin/ändring i config) för att se bildern på fotosidan, är det rätt? (mer eller mindre rätt?)

Ändra inte skärmen till sRGB, om du inte har problem med att du uppfattar "bandning" när du redigerar... Så länge det DU ser stämmer med sRGB-rymden så har du inte något problem egentligen.
Jag själv arbetar alltid i aRGB/Lab, bara om jag ska lägga upp nåt på nätet så konverterar jag (en kopia) till sRGB - med "perceptual"... Mer än så är det egentligen inte lönt att anstränga sig - det finns vettigare och mer fotografiskt givande saker att syssla med.

Om däremot web är din enda "kontakt utåt" - tänk annonsering, web-butiker osv så kan det vara ide att göra allt NÄSTAN färdigt i en större färgrymd, och innan slutskärpning/förminskning konvertera till sRGB. Då ser man direkt hur slutresultatet kommer att bli, och har lite mer kontroll på skeendet.

Sparar jag en bild i srgb i PS och jämför dessa på IE och firefox så blir färgerna i IE MYCKET kraftigare mot firefox, se http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1627473&target=_blank
Firefox har samma färger som i mitt PS

Detta är exakt samma resultat som jag fått efter att ha kalibrerat min skärm (Samsung) med Spyder pro 3. Jag blev helt enkelt tvungen att byta till Firefox för att kunna surfa!

Du behöver dock inte oroa dig så mycket för att detta skall påverka hur andra ser dina bilder. Det är lika "illa" som det alltid har varit, dvs man kan aldrig vara säker på hur mottagaren uppfattar dina bilder.

Om du använder Windows Vista och se hur knäppt det kan bli, starta Windows inbyggda bildvisare. Ta upp en bild, det ser säkert rätt ut. Klicka på ikonen för bildspel, vips så kommer du att se de överdrivna färgerna. Microsoft har alltså inte brytt sig om att bildspelsfunktionen skall ha stöd för profiler...

Innan jag kalibrerade så var jag lyckligt ovetande om alla dessa brister. ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar