Sådär ja, nu har även jag klafsat ner i "EIZO FlexScan S2231W + Spyder Pro 3"-träsket...
Till att börja med ska jag säga att jag använder EIZO:s program "ScreenManager Pro for LCD" med skärmen inkopplad till datorn via USB (viktigt!) för att göra manuella kalibreringsinställningar. Att notera är att även om alla värden är i hela procent så kan man finjustera 2-3 klick mellan värdena genom att markera reglaget och sedan flytta med vänster-/högerpil.
Jag har stängt av funktionen "Auto FineContrast" eftersom jag inte vill att skärmen ska byta visningslägen beroende på vilket program jag använder.
Efter att ha lekt runt lite i Spyder3Pro 3.0.7 har jag kommit fram till följande procedur.
1. Ser till att "Show RGB sliders..." är förbockad i "Preferences > Advanced".
2."Go > Edit display information" för att få börja så långt från början som möjligt. Väljer LCD.
3. Bockar för att skärmen har kontrollerna "Contrast" och "Backlight" (eftersom jag efter lite efterforskning misstänker att "Brightness" på den här skärmen faktiskt är backlight - den som vet bättre får gärna korrigera mig eller upplysa om vad det gör för skillnad). Next i Spyder3Pro
4. Nollställer (reset) Inställningarna under "Color Adjustmen"-tab > Parameter adjustment "Color" i ScreenManager Pro. Next i Spyder3Pro
5. Ställer "contrast" (tvärtemot instruktionerna) så att jag precis ser skillnad mellan de två högre fyrkanterna i gråkilen. Detta kan iofs. vänta till senare, särskilt som jag bara justerar Contrast från 50 till 51.
6. Under "Identify Color Controls" bockar jag för "Kelvin presets" och "RGB sliders". Klickar next och väljer "No suction cup" (smaksak? jag vill inte trycka fast den där på skärmen men det är jag...).
7. Väljer "Change theses settings", next. Följer instruktionerna och väljer target Gamma 2.2 och 6500K (egentligen onödigt, kunde ha valt 5800K redan här, se nedan).
8. "Gray balanced calibration: On" samt "Ambient light compensation: On". Next. "Continue with these settings".
9. Ställer Spydern i sitt ställ och låter den blinka till och mäta befintligt ljus i rummet. Utan tänd skrivbordslampa, med fördragna persienner och med takbelysningen tänd (vanliga 40/60 W glödlampor i plafond) föreslår den att jag ska byta till target 5800K. "Accept suggested settings". Next. Next.
10. Kommer till sidan för
kalibrering. Hänger upp Spydern och låter den köra sin psykadeliska färgshow.
11. Gör följande inställningar:
- Ställer "Contrast" så att jag precis kan se skillnad mellan de två ljusaste fälten i gråkilen.
- Ställer "Gain" (=RGB-reglagen) OCH "Brightness" (dessa samverkar eftersom RGB-korrigering görs genom att minska på "Gain" för respektive färg) så att differensen blir så liten som 0,04 dab (programmet säger att man ska sikta på mindre än 0,5, dvs. man kan ställa rätt så precist) och luminance blir så nära 125 Cd/m2 som möjligt. Jag får det till 127 Cd/m2.
Mina skärminställningar blir:
- Brightness: 56 procent (skulle bli lägre om jag körde 6500K eftersom det inte skulle kräva lika mycket RGB-justering)
Contrast: 52 procent
Gain: R100 G87 B84
Gamma: 2.2 (orörd)
Next. Spydern kör sin psykadeliska färgshow igen, fast mest i svartvitt den här gången...
Fotnot: Med target 6500K så skulle jag förmodligen inte behöva justera RGB för att komma under 0,5 dab differens.
12. Nu kommer jag till en sida där Spyder3Pro ber mig justera "Backlight" så att reglaget hamnar i mitten. Eftersom jag redan på föregående sida har labbat med "Brightness" så är den redan i mitten.
Fotnot: Anledningen till att jag har sagt åt programmet att jag har "backlight" istället för "brightness" är att när jag kom hit med motsatt inställning var det "Contrast" som justerade det som programmet sade att "brightness" skulle justera. Det verkar som att samspelet mellan brightness, contrast och backlight inte är helt simpelt på LCD-skärmar... Next.
13. Spydern kör sin psykadeliska färgshow igen (längre den här gången). Sparar profilen.
Nu är jag i "SpyderProof". Den enda skillnaden mellan "before" och "after"-lägena är att bilderna blir liite mörkare "after" och med lite mer tryck i färgerna. Jag
gissar att det mest är en gammajustering eftersom jag har justerat allt så pass precist i bildskärmens hårdvaruinställningar...?
Sådär ja, nu väntar jag med spänning på om experterna tror att jag har hamnat rätt.
Själv är jag rätt nöjd förutom att vitt inte riktigt blir kritvitt med den här ljusstyrkan. Iaf. inte om man kommer "utifrån" eller nyss har tittat på en ljusare skärm...