Annons

K1D på gång?

Produkter
(logga in för att koppla)
Pentax avslöjade i höstas att de utvecklar en kamera ovanför dagens K10D, men att den redan skulle vara klar - det tvivlar jag. Eventuellt kanske de visar ett designförslag... Tidigast nästa höst är den klar, tippar jag.

Men 645D, som rent tekniskt räknas som en digital systemkamera (DSLR) kommer med största sannolikhet att presenteras.

Jag tror ej personligen på en modell under K110D, det har ryktats om en "K1000D" länge men... jaja.
För mig var *ist DS den optimala K1000D. :)

Hälsar
R
 
Vil heller tro det er en enklere utgave av K10D. Pentax har tradisjon for å lage mange forskjellige modeller som er bare litt endret fra orginalen. Kanskje blir det en K10Ds og en K10Dl.
 
Roland Mabo skrev:
Pentax avslöjade i höstas att de utvecklar en kamera ovanför dagens K10D, men att den redan skulle vara klar - det tvivlar jag. Eventuellt kanske de visar ett designförslag... Tidigast nästa höst är den klar, tippar jag.

Men 645D, som rent tekniskt räknas som en digital systemkamera (DSLR) kommer med största sannolikhet att presenteras.

Jag tror ej personligen på en modell under K110D, det har ryktats om en "K1000D" länge men... jaja.
För mig var *ist DS den optimala K1000D. :)

Hälsar
R
Jag tycker Pentax blivit väldigt smarta och prickat in perfekta kameror som varit unika. Därför tror jag (eller kanske mest hoppas) på en K1000D-WP.
En liten och billig DSLR, med fast zoom, typ 18-50/4.5 och Weatherproof. Skulle vara en helt unik kamera som definitivt har en marknad och som dessutom drar nytta av den WP-erfarenhet man har från kompaktkamerorna. Men kring detta har jag aldrig hört ens ett rykte, detta är bara mina spekulationer. Men visst skulle det vara en kamera som skulle intressera några, framförallt om den tålde enklare snorkling.

En annan kul tanke jag hade härom veckan var att hur kul vore det inte om Pentax livade upp sin gamla 110 serie med ett digitalhus?. Sensorn borde kunna vara i 110-format, så ingen crop-factor. Nu har jag aldrig ägt någon Pentax 110, kanske var objektiven för dåliga?

Vad gäller 645D så är Pentax sent ute. Många av 645 och 67 användarna har hittat andra digitallösningar idag. Om de skall ha en chans så måste de (precis som de planerat) kraftigt dumpa priset. Frågan är väl om de ens kan köpa en sensor för det priset som hela kameran måste ha. Man pratade väl om under 2000 dollar har jag för mig...och klarar de det priset så lär de väl sälja en del. Och jag kommer att ångra mig att jag inte slog till och köpte en massa 645 objektiv när de var billiga (nu).
 
"....Liten billig DSLR...." "...vädertätad.."

Jag kommer då att tänka på Nikon D40.
Konsekvensen av att man tror på en avmattning av DSLR-marknaden inom 1-2 år borde ju vara att man satsar på just "D40-klassen".
Och en Pentax med K100-prestanda + vädertätning + lite mer förvalsinställningar a´la kompaktkameror kan nog bli en storsäljare.

Du har nog rätt Peter! (hoppas jag ;-) )

Bäva månde C o N
 
Hva jeg ville likt å hatt er en liten og enkel kamera på størrelse med Leica M8. Tenk på en K1000D i metall og topp finish og kvalitet levert sammen med DA21, DA40 og DA70. Pentax ville sikkert ikke tjent så mye penger på denne modellen, men de ville utvilsomt skaffet seg mye fin omtale og markedsføring som kunne hjulpet på andre modeller.
 
quarc skrev:
En annan kul tanke jag hade härom veckan var att hur kul vore det inte om Pentax livade upp sin gamla 110 serie med ett digitalhus?. Sensorn borde kunna vara i 110-format, så ingen crop-factor.

Åh, Pentax hade ett liknande koncept som las ner för flera år sedan. Det har visats i prototyp form på Photokina mässan. I montern "Pentax design"... Kameror som aldrig blev.

Det var alltså ett litet kamerahus, vädertätad, med löstagbar optik. I storlek ungefär som 110 modellen. Det speciella här, är att optiken har inbyggda sensorer och autofokusmekanism. Fördelen med detta är att sensorn helt kan optimeras för brännvidden.

Anledningen till att konceptet ej lanserades är nog att optiken skulle bli väldigt dyr. Kamerahuset billigt, javisst, eftersom det saknade sensor.

Hälsar
R
 
kuva skrev:
"....Liten billig DSLR...." "...vädertätad.."

Jag kommer då att tänka på Nikon D40.
Konsekvensen av att man tror på en avmattning av DSLR-marknaden inom 1-2 år borde ju vara att man satsar på just "D40-klassen".
Och en Pentax med K100-prestanda + vädertätning + lite mer förvalsinställningar a´la kompaktkameror kan nog bli en storsäljare.

Vädertätning kostar mycket pengar, dessutom gör den kameran större. Vilket inte är vad man vill om man vill göra små kameror. Pentax "D40" heter K110D.

Möjligen gör Pentax en ny K110D, som DL blev DL2. Pentax har ju en viss tradition av att uppgradera existerande modeller.

En tänkbar utveckling är att både K110D och K100D uppgraderas till att kunna använda de nya DA* objektiven med inbyggda motorer.

Hälsar
R
 
Roland Mabo skrev:
............................
............
En tänkbar utveckling är att både K110D och K100D uppgraderas till att kunna använda de nya DA* objektiven med inbyggda motorer.

Hälsar
R

Detta skulle ju innebära att Pentax MÅSTE ta fram billiga varianter av objektiven med inbyggda motorer.
 
kuva skrev:
Detta skulle ju innebära att Pentax MÅSTE ta fram billiga varianter av objektiven med inbyggda motorer.
Inte egentligen, det innebär ju bara att fler användare kommer att kunna använda ultraljudsmotor-objektiven när man går över till att släppa fler av objektiven med inbyggd motor. Lite som att planera för framtiden liksom.
 
FILM) (Bjarte skrev:
Inte egentligen, det innebär ju bara att fler användare kommer att kunna använda ultraljudsmotor-objektiven när man går över till att släppa fler av objektiven med inbyggd motor. Lite som att planera för framtiden liksom.

.....nja om man inte vill sälja massor av kit med instegs-hus + billig SSM glugg......
 
måste o måste
Snabbare AF
Precisare AF
Tystare AF

Det vore väl schysst att kunna erbjuda även "instegare"
 
kuva skrev:
måste o måste
Snabbare AF
Precisare AF
Tystare AF

Det vore väl schysst att kunna erbjuda även "instegare"

Nikon D40 har långsam autofokus enligt test i tidningen FOTO, så autofokusmotor i objektiven ger inte automatiskt en snabbare autofokus.

På 90-talet, när de flesta körde Canon och trodde att deras lösning med motorer i objektiven var snabbast, så visade tester i FOTO gång på gång att Pentax, med autofokusmotor i huset, faktiskt var snabbare. Största skillnaden var mellan Pentax MZ-5n (med 28-70 f/4 AL) och Canon EOS 50E (EF 28-80), där var verkligen Pentax haren och Canon sköldpaddan. Störst skillnad var med inkopplad ögonstyrd autofokus på Canon, men även med den urkopplad så var Pentax snabbare.

Andra snabba exempel är MZ-S, som hade dåtidens snabbaste autookus och dessutom var den riktigt ljuskänslig också, den var utomordentlig i svagt ljus.

Precisare autofokus? Nej, det har inget att göra med huruvida objektiver har en autofokusmotor eller inte - eftersom autofokusen ändå kontrolleras från huset. Faktum är att Canons lösning innebär sämre precision än Pentax, därför att Canon gör en uppskattning av autofokusen och sedan fokuserar till den troliga skärpepunkten - medan Pentax dubbelkollar skärpan inför sista vridningen och gör en slutgiltig justering. Men, detta har ingenting med motor i objektiven att göra, Pentax använder samma kontrollsystem för autofokusen i de nya supersonic objektiven.

Tystare - ja, detta är den enda fördelen med motorer i objektiven.
 
kuva skrev:

Snabbare AF
Det vore väl schysst att kunna erbjuda även "instegare"

Enligt FOTOs test av Nikon D40 i nr 2/2007 (där för övrigt även K10D testas) så har D40:n långsammare autofokus än K100D. D40:n var testad med Nikkor 18-55 med inbyggd motor och K100D hade DA 18-55 utan inbyggd motor.

Från oändlighet till måltavlan på 2 meters håll så tog det 0,52 - 0,60 sekunder för D40:n att fokusera.

För K100D tog det 0,38 - 0,42 sekunder.

Så autofokusmotor i objektiven ger ej automatiskt snabbare autofokus. Det beror helt på hur det implementeras, Nikon har valt en långsam autofokus processor i kameran och därför fokuserar den långsammare än Pentax, som saknar autofokusmotor i objektiven.

Hälsar
R
 
Det var lite överraskande men K100:an känns ju rätt snabb...

Själv tror jag på att K1:an kommer presentras på PMA, det är ju trots allt den enda dslren som Pentax officiellt har bekräftat att man arbetar på. Det blir i så fall spännade att se vad som skiljer från K10.
 
Objektiv

645D måste släppas i år så den hör vi nog om.
Kanske oxå en prototyp på en K1D, K5D eller K10D-pro att släppas i höst.
För K100/110D blir det nog nya firmware, en "s" kommer nog tidigast sent i år och en sån visas nog först när den är i startgroparna.
En K1000D har jag svårt att tänka mig, alltså en kamera tusenlappen billigare än K110D - vad kan göras billigare eller tas bort?
Mest intressant för mig är nog att få höra om nya objektiv, tex DFA200 och 300 - är 300 på f4 eller 2,8 och även mer om 35an, 55an och 18-70.
Är lite frestad att sälja min F300/4,5, den är ju fin men kommer det en ny DFA300 f4 är det läge att sälja nu på ebay där man tydligen kan få över 10 lakan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.