Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K1D på gång?

Produkter
(logga in för att koppla)
känns på något sätt mest logiskt att släppa en helt professionell dslr, alltså K1. en billigare modell ser jag inget direkt syfte att släppa nu. k110 är redan så billig att det inte borde finnas något vettigt argument för en billigare.
däremot skulle man säkert kunna knycka lite folk som jobbar med canon o nikon om man släppte en kamera som var helt igenom professionell.

kan ju iofs vara så att det är 645 de menar...

jag ser heller ingen anledning för pentax att satsa på en fullformatare. deras 645 verkar ju hamna i ett schysst prisläge som gör den mer attraktiv för de som skulle vilja ha en fullformatskamera.
dessutom har de ju satsaat lite påatt trycka ner priserna på de senaste modellerna. då känns inte en FF som ett smart val.

Roland Mabo skrev:
Enligt FOTOs test av Nikon D40 i nr 2/2007 (där för övrigt även K10D testas) så har D40:n långsammare autofokus än K100D. D40:n var testad med Nikkor 18-55 med inbyggd motor och K100D hade DA 18-55 utan inbyggd motor.

Från oändlighet till måltavlan på 2 meters håll så tog det 0,52 - 0,60 sekunder för D40:n att fokusera.

För K100D tog det 0,38 - 0,42 sekunder.

Så autofokusmotor i objektiven ger ej automatiskt snabbare autofokus. Det beror helt på hur det implementeras, Nikon har valt en långsam autofokus processor i kameran och därför fokuserar den långsammare än Pentax, som saknar autofokusmotor i objektiven.

Hälsar
R
Inte helt sant. Det är det nya kitobjektivet till D40 som fokuserar långsamt. D40 + gamla 18-55 fokuserar ca 0,2 s snabbare och blir då ungefär som K100D. Nikon har helt enkelt gjort en ny motor till AF-S 18-55 II som är kompaktare men långsammare. D40 med bättre optik fokuserar snabbt så AF-processorn är inte långsam.

AF-snabbhet bestäms i huvudsak av tre faktorer:

1. Algoritmer och processorkapacitet.
För stillastående motiv med en fokuspunkt skiljer ganska lite mellan olika moderna modeller. Det som däremot skiljer är principer för kontroll. Antingen litar man på att det beräknade fokusavståndet är rätt och struntar i kontroller eller så kontrollerar kameran en extra gång och finjusterar. Finjusteringen tar extra tid men ger bättre noggrannhet.

2. AF-motor och strömförsörjning.
Här skiljer en hel del. Klen motor och dålig strömkapacitet är inte bra oavsett om motorn sitter i kamerahuset eller objektivet. Det blir inte automatiskt snabbare med motor i objektivet.

3. Objektivets konstruktion.
Internfokusering och hög utväxling ger snabbare AF men kan ha andra nackdelar.

Nej det går inte. Bildcirkeln (storleken på bilden som objektivet skapar inne i kamerahuset) är anpassad för APS-C storlet, och blir bara en cirkel i mitten på en större sensor. Tvärtom går däremot bra. Pentax har adaptrar (iofs dyra) för att sätta fast både 6x7 och 6x4.5 objektiv på småbildshus. Men även där kan det vara lite lurigt eftersom mellanformatsobjektiv inte behöver ha lika hög upplösning. Jag har ingen adapter så jag har aldrig testat att sätta mina 67-objektiv på mina småbildskameror. Jag tror att om man gjorde det på K10D så skulle man upptäcka att kameran har bättre upplösning än objektivet. Men å andra sidan så används bara mitten av objektiven på an APSC-sensor, så det skulle säkert fortfarande ge bra resultat, men du kanske 'bara' skulle få ut kanske motsvarande 6Mp upplösning.
Om Pentax lanserar sin 645D så kommer de säkert även att släppa nya objektiv med högre upplösning, dessutom anpassade för sensorn i 645D, dvs mindra än till fulls 6x4.5. Dessa objektiv kan nog bli högintrssanta att även använda på sin småbildsutrusning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar