Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K10d's lansering

Produkter
(logga in för att koppla)
En ny Pentax igen!
Ni som nu skall byta till, vad den nu heter, har den tidigare Pentaxen i utrustningen redan slutat fungera?
Vi som använder Konica-Minolta/Sony räknar kallt med att våra D-SLR fungerar många, många år till!
:) :)
Nästa Sony D-SLR beräknas komma i slutet av nästa år, då blir det livligt i butikerna ...!
 
Tycker också K10D-bilden ser väldigt bra ut brusmässigt på ISO1600, dock så är den väldigt mjuk. Är skärpan nerdragen i kameran eller levererar orginalinställningarna väldigt mjuka bilder? (har inte tillgång till EXIF-viewer just nu)

edit: Vet att vissa på Sonyforumet hos DPreview förespråkar att dra ner skärpan i kameran för JPG och efterskärpa istället för att minska bruset, undrar om det är något liknande som pågår här.
 
Senast ändrad:
larsborg skrev:
En ny Pentax igen!
Ni som nu skall byta till, vad den nu heter, har den tidigare Pentaxen i utrustningen redan slutat fungera?
Vi som använder Konica-Minolta/Sony räknar kallt med att våra D-SLR fungerar många, många år till!
:) :)
Nästa Sony D-SLR beräknas komma i slutet av nästa år, då blir det livligt i butikerna ...!

Vad är poängen? Ni kommer inte köpa ny DSLR tills Sony släpper en ny, menar du?
 
wsaar skrev:
Tycker också K10D-bilden ser väldigt bra ut brusmässigt på ISO1600, dock så är den väldigt mjuk. Är skärpan nerdragen i kameran eller levererar orginalinställningarna väldigt mjuka bilder? (har inte tillgång till EXIF-viewer just nu)

edit: Vet att vissa på Sonyforumet hos DPreview förespråkar att dra ner skärpan i kameran för JPG och efterskärpa istället för att minska bruset, undrar om det är något liknande som pågår här.

Bilderna ovan är tagna i raw utan extra skärpa. Kollar man på ISO100 bilden så tycker jag det ändå ser väldigt bra ut i 100%. Inga problem att efterskärpa.

Angående vitbalans så var båda kamerorna inställda på auto. Verkligheten ligger någonstans mitt emellan.
 
uffes skrev:
Ingen större skillnad kanske, men i mina ögon tecknar 1D:an skarpare...

Kan ju bero på andra faktorer, som, t.ex. mitt snorskarpa 28-70 ;).

Men skillnaden är mycket liten mellan de flesta kameror idag. Det är andra faktorer än bildkvalitén som bör avgöra kameravalet.
 
________________________________________________

Ambjörn Axelsson skrev:

Vad är poängen? Ni kommer inte köpa ny DSLR tills Sony släpper en ny, menar du?
________________________________________________

Poängen?
Hysteriskt intresse bara för en ny Pentax kameramodell, ganska märkligt!
Flera pixlar, men inte större bildsensor.
Sony kommer förmodligen med en större bildsensor i sin kommande D-SLR, då blir det skillnad.
I övrigt, ägarna till K-M 7D/5D eller Sony A100 byter nog inte sina kameror, om det inte blir en radikalt större bildsensor i en kommande Sony D-SLR. :) :)
 
larsborg skrev:
________________________________________________

Ambjörn Axelsson skrev:

Vad är poängen? Ni kommer inte köpa ny DSLR tills Sony släpper en ny, menar du?
________________________________________________

Poängen?
Hysteriskt intresse bara för en ny Pentax kameramodell, ganska märkligt!
Flera pixlar, men inte större bildsensor.
Sony kommer förmodligen med en större bildsensor i sin kommande D-SLR, då blir det skillnad.
I övrigt, ägarna till K-M 7D/5D eller Sony A100 byter nog inte sina kameror, om det inte blir en radikalt större bildsensor i en kommande Sony D-SLR. :) :)

Fler pixlar? Tror du det är det enda som skiljer den från de äldre modellerna? Då kanske du ska ta och läsa på lite innan du kommer här och är dryg.
 
larsborg skrev:
I övrigt, ägarna till K-M 7D/5D eller Sony A100 byter nog inte sina kameror, om det inte blir en radikalt större bildsensor i en kommande Sony D-SLR. :) :)
Prata för dig själv. Vi borde väl få se Sonys nästa släpp ungefär samtidigt som prissättningen/tillgängligheten på Pentax nya ljuststarka zoomar (bl.a. 16-50 f2.8 med fokusmotor). Då blir ett ypperligt tillfälle att lämna Sony-systemet om deras nästa modell inte fixar problemen hos Alfan (tack och lov att det äntligen kommit en bildstabiliserad konkurrent!)

...och om Sonys prissättning av optiken är en indikation på vad deras fullsensormodell kommer kosta är det tveksamt om det inte blir billigare att köpa en digital mellanformatare istället.
 
Senast ändrad:
_________________________________________________

Per-Erik Claesson skrev:
Fler pixlar? Tror du det är det enda som skiljer den från de äldre modellerna? Då kanske du ska ta och läsa på lite innan du kommer här och är dryg.
_________________________________________________

- Dryg?
Får stå för dig!
Det skiljer visserligen mera, än bara flera pixlar, men vadå, har inte annat än bara påpekat större antal pixlar.
Världen går inte under. bara för att jag inte tar mig tid, att räkna upp alla nyheter på den nya kameran.
Läsa på?
Har hållt i kameran, läst specen!
Blir det bättre bilder?
Mer teknik, ja!

_________________________________________________

Will Saar skrev:

..Prata för dig själv...
_________________________________________________

Det är min och andras åsikt, inom fotovärlden, riva igång en hysteri bara för en ny kameramodell, då lever man för sina kameror.

Om nästa D-SLR, med större bildsensor, från Sony blir dyr bara för att deras optik är dyr, ja, då håller jag med dig, inte smart alls, med tanke på att konkurrenten Canon 5D redan är etablerad.
Tiden för utvisa.
 
Varför inte Pentax rawkonverterare?

Jeppe skrev:
Kör just nu bara RAW, eftersom jag tycker att det är det formatet som man ska köra med. Men jag får väl ta lite jpg oxå.. så att man får se hur kameran funkar "out of the box"

Hej,
Såg från din blogg att du använder ACR för raw konverteringen, varför?
Vore det inte mer rättvist att använda Pentax egen raw konverterare som redan är optimerad mot K10D. ACR kan ju rimligen inte vara optimerad ännu.

/Mats
 
larsborg skrev:
________________________________________________

Ambjörn Axelsson skrev:

Vad är poängen? Ni kommer inte köpa ny DSLR tills Sony släpper en ny, menar du?
________________________________________________

Poängen?
Hysteriskt intresse bara för en ny Pentax kameramodell, ganska märkligt!
Flera pixlar, men inte större bildsensor.
Sony kommer förmodligen med en större bildsensor i sin kommande D-SLR, då blir det skillnad.
I övrigt, ägarna till K-M 7D/5D eller Sony A100 byter nog inte sina kameror, om det inte blir en radikalt större bildsensor i en kommande Sony D-SLR. :) :)
Större bildsensor är inte intressant. Jag tror de flesta som väntat på K10D har gjort det av andra anledningar. För egen del kunde de gärna satt i en 6MP sensor i kameran.
Det är Pentax första halvprofessionella hus på många år, hur många eror på om man skall räkna Z-1, eller om man skall gå tillbaka till LX. Vädertätning och bildstabilisering har varit viktigast för mig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.