Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K10d's lansering

Produkter
(logga in för att koppla)

Punkk

Avslutat medlemskap
Stora förväntningar efter spec-släppet.
Förhandsbokningar som överstiger tilldelningen.
Hyllad ergonomi.
Stora diskussioner om brus och bandning.

Är det bara jag som tycker lanseringen av k10d påminner om lanseringen av D200, fast i lite mindre skala? :)
 
Nej inte alls ;) Sällan har det väl tagits så många konstiga bilder, underexponerade högkontrastbilder med högt iso-tal och blixt.

Såg en rolig tråd där en K100D ägare provocerat fram banding med hjälp av ir-filter och tre stegs underexponering, det gick!
 
Min korta erfarenhet av K10D säger att bruset ändå inte är ett jätteproblem. Däremot är brusreduceringen det. Den är på tok för kraftig i mitt tycke. Detaljupplösningen får ta smällen och de 10MP producerar en bild som är mindre detaljrik än en 8MP.
 
Det är intressant och lite överraskande. Har visserligen bara sett en någorlunda jämförbar test med K10D och D80 och där ser det ut som K10D har både mer detalj och högre brus på ISO 1600. Har du hunnit jämföra med hur det ser ut i raw?
 
Kör just nu bara RAW, eftersom jag tycker att det är det formatet som man ska köra med. Men jag får väl ta lite jpg oxå.. så att man får se hur kameran funkar "out of the box"
 
Nu blir jag ännu mer konfunderad, kan det verkligen vara en brusreducering på rawfilen som inte går att styra i rawkonverteringen? Behöver du låna en bra fast glugg som referens eller nått så har jag.
 
Här är en till som väntat på K10:an och blir konfunderad av den dåliga upplösningen du visat. Kanske K100 är ett bättre alternativ trots allt genom sitt lägre pris för oss med gamla fina pentaxgluggar? Kan K10:an vara ett offer i pixelracet??
Blir intressant att få se vad du får ut av jipeg-exemplen. Ett format som de flesta trots allt nog använder mest. /Uffe
 
Gluggen som jag testar med är ju inte precis en som behöver skämmas för sig. 16-45/4 ED AL. Men jag håller på att bygga upp en liten referens-studio för rena testbilder. Återkommer med resultaten då.
 
Jeppe skrev:
Gluggen som jag testar med är ju inte precis en som behöver skämmas för sig. 16-45/4 ED AL. Men jag håller på att bygga upp en liten referens-studio för rena testbilder. Återkommer med resultaten då.

Den skall räcka långt, tänke mer om det skulle vara ett dåligt exemplar. Sånt inträffar trots allt även med Pentaxoptik.
 
Senast ändrad:
K10D + 16-45/4 @ ISO1600 Obehandlad 100% Crop
 

Bilagor

  • k10d-iso1600f-f8-1645-38mm.jpg
    k10d-iso1600f-f8-1645-38mm.jpg
    57.5 KB · Visningar: 738
1D MkII + 28-70/2.8L @ 1600 Obehandlad 100% Crop
 

Bilagor

  • 1dmkii-iso1600-f8-2870-.jpg
    1dmkii-iso1600-f8-2870-.jpg
    50.6 KB · Visningar: 732
Ser bra ut för båda kamerorna. Dock har Pentax betydligt elakare brus, med färg i, till skillnad mot 1D, som har ett mer kornliknande brus.
 
papi skrev:
Den skall räcka långt, tänke mer om det skulle vara ett dåligt exemplar. Sånt inträffar trots allt även med Pentaxoptik.

Nej, det är skarpt. Däremot kanske bloggbilden inte är så representativ när det gäller skärpa, eftersom den togs på 1/20 sek. Trots SR, så rör min dotter på sig då och då ;)
 
Är det bara jag och min skärm eller är färgerna på provbilderna ovan från 1D aningens faddare/blekare/mindre livliga än de från K10D? Syns särkilt väl på högisobilden..
 
andematt skrev:
Är det bara jag och min skärm eller är färgerna på provbilderna ovan från 1D aningens faddare/blekare/mindre livliga än de från K10D? Syns särkilt väl på högisobilden..

Nej jag håller med, mättnaden ser högre ut i K10D bilderna. Bilderna från 1D är aningen ljusare och har snällare brus på 1600.
 
Olika kameror har oftast olika färgtemperaturer. Båda bilderna är balanserade efter samma ruta på QP-kortet. Det skiljer även i färgåtergivning mellan objektiven. Man skulle kunna sätta upp kliniska tester men det varken vill jag, eller har tid med. Utan det får bli såhär, lite lättsmält. Hoppas att budskapet går fram ändå.
 
OK, men vi snackar alltså om 100% croppar vid ISO 1600? Och jämför K10D'n med Canons proffshus?

Det känns som att jag kan se fram emot min beställda Pentax utan alltför mycket oro isåfall.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.