Annons

K10D, slut överallt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, Chinon använde Pentax K fattning.
Ska fungera i M)anuellt läge, om du har satt kameran på att acceptera bländarringen. Ställ bländaren på objektivet, tryck på den gröna knappen för att få ett mätvärde, tryck ner slutaren för att ta bilden.

Observera - om objektiven är för Ricohs KP/AR så kan det bli problem, för de är inte helt kompatibla med Pentax K. Men om det är Chinon originalobjektiv så lär de vara Universal K-bajonett, och då fungerar det.

Hälsar
R
 
Märkligt detta med leveranstider...
Jag beställde min för tre veckor sedan på Cyberphoto och fick beskedet Januari, så kom avin i går. :)

Jag misstänker att Pentax Sverige i första hand har skickat ut kameror till sina största, bästa, leverantörer/återförsäljare, så de mindre, de som inte har beställt så många, har fått vänta. Ju större order, desto längre fram i kön. Det är svårt vara ultimat rättvis när efterfrågan är större än vad Pentax just nu klarar av att producera.

Hälsar
R
 
Jag beställde K10D med 16-45 från Cyber den 21/11, och från Dustin 28/11.
Leveransbesked från Cyber är i mitten på januari, och från Dustin 22/12.
Kommer inte Pentaxen i mellan dagarna så avbeställer jag,och väntar till våren. och låter konkurenterna ta igen försprånget.
 
Eva-Lena skrev:
Jag beställde K10D med 16-45 från Cyber den 21/11, och från Dustin 28/11.
Leveransbesked från Cyber är i mitten på januari, och från Dustin 22/12.
Kommer inte Pentaxen i mellan dagarna så avbeställer jag,och väntar till våren. och låter konkurenterna ta igen försprånget.

Ah, det är det som är problemet. Du beställde med 16-45:an. Jag beställde bara huset... Det är viss leveranstid på 16-45:an därför att optiken har blivit mer populär än Pentax planerat när de satte tillverkningsplanen. Det är förvisso lätt att förstå 16-45:ans popularitet, det är ett riktigt fint objektiv. Synd bara att så många tycker det så att Pentax ej hinner med leveranserna... :) (och ändå har de byggt en till objektivfabrik som är igång sen i Oktober).

Hälsar
R
 
Oj det här gick snabbt ...

Jag lade om min beställning från cyberphoto till Elgiganten!!! och fick min K10 D + 18.55mm på 2 dagar???

Djädrar vad skön den känns i handen ;-)), i helgen skall den testas av ordentligt.

Lennarth
 
Ja, Elgiganten har (hade?) några K10D med 18-55 i lager. Eftersom Elgiganten inte precis är kända som återförsäljare av kameror, så kan man göra fynd där! Skynda dit!! :)

Hälsar
R
 
Det är ju det, jag hade köpt en därifrån men de säljer inte bara huset. De säljer 18-55 kitet. Jag mailade Scandinavian nyss för att kolla ifall de får in snart... Hmmm, Dustin är ju stor men jag tror att grossiten väljer vilka butiker ska ha först! Men men, det är bara att vänta o vänta o vänta... :O(
 
Pratade med "Scandinavian" nu i veckan, å de sa att dom första husen bör kunna ställas på hyllan först i Jan. Jag vet att affären i Gbg inte ens har nogon demo på kameran, utan de som kommer in skickas direkt till kund.
Så nu har jag bestämt mig för att vänta tills den finns som demo så att man kan känna å trycka lite på den innan man bestämmer sig för ett köp...
 
Helal skrev:
Dustin är ju stor men jag tror att grossiten väljer vilka butiker ska ha först! Men men, det är bara att vänta o vänta o vänta... :O(

Dustin må vara stora som företag, men de är ej stora kunder till Pentax Sverige och Pentax har valt att först tillfredsställa sina största beställare.

Hälsar
R
 
Roland Mabo skrev:
Dustin må vara stora som företag, men de är ej stora kunder till Pentax Sverige och Pentax har valt att först tillfredsställa sina största beställare.

Hälsar
R

Ja, du har nog rätt. Beställde från Dustin pga 2 anledningar. Först har de alltid varit snabba när jag beställt tidigare och sen hade de den tidigaste leveransen då jag beställde (ojojoj va´fel man kan ha...).
Har iaf mailat Scandinavian för att kolla ifall jag kan boka en.
Jag tycker ändå att det är lite fult och ändra leveransdatum 6 gånger på drygt en månad! Vem gör felet? Ja, inte jag iaf ;O)
 
Är det någon som har fått sin kamera från Dustin? Jag hade preliminärt leveransdatum den 19:e, men nu verkar det ju som om de inte har en aning om när det blir leverans
 
Har samma problem.
Har också beställt en k10d för rätt så länge sedan, men de svarade nu att de inte vet när nästa leverans kommer (trots att de skrivit den 20:e december...)

Jaja, den som väntar får se (får man iaf hoppas)

/Anders
 
Problem med Dustinhome

Och här ...
Jag beställde 8 oktober från Dustinhome, och har precis som er andra fått se leveransdatumet flyttas fram gång på gång. Senaste beskedet jag fått från dem är att "vi har fått beskedet av våran leverantör att de bara kommer kunna leverera dessa några få åt gången genom december" och att de därför inte (längre?) kan ge något leveransdatum.

På Pentax Scandinavia fick jag en mekanisk uppläsning i telefon på temat, att man strikt behandlar beställningarna i den takt de kommer in och att man inte gör någon skillnad mellan olika återförsäljare, etc, etc. De lät lite pressade ... Det verkade dock finnas ett litet hopp (enligt Pentax) om att den grossist Dustin använder kunde få några ex i mellandagarna, sedan är ju frågan om denna leverantör väljer att priorietara Dustin.

Oavsett var i kedjan problemet sitter är det bara att konstatera att Dustinhome gjort bort sig rejält och nog har anledning att byta leverantör. Det är extra beklagligt eftersom mina tidigare erfarenheter av Dustin enbart är positiva. Sedan kan man ju alltid fråga sig om det är Pentax eller Roland som har mest rätt när det gäller Pentax prioritering av olika kunder. Skulle Roland ha rätt, innebär det att Pentax talar med "kluven tunga", och det känns inte alls bra. I vilket falls som helst verkar det finns en hel del att förbättra vad gäller logisktik och kundkommunikation.
 
Hej (Mitt första inlägg så man får väl försöka vara trevlig)
Har precis fått kameran och eftersom det är min första dslr kan man kanske inte ge ett rättvist betyg. Men kameran ligger riktigt bra i handen (jag har stora händer och klarar inte tex. 350d) och verkar var nog så välbyggd som min kompis 20d.

Ett tips är att som jag beställa ifrån usa, gärna om man har en kompis som är över och kan ta hem kameran.
K10D + 18-55 för 1000$ = 7000 Sek (+ state tax om man köper i affär ca 6%) + ett 4g 150x minne för 660 (PQI köpt i svedala) så blir det ett klipp.

För dom pengarna är det nog det bästa man kan köpa. Tittade på beg d70s och det skiljer så lite i pris så det var inget att tveka på.

Jag läste i en annan tråd att garantin gäller i ett år i sverige även om kameran är köpt i USA.


/Mattias
 
mattetvilling skrev:
Hej (Mitt första inlägg så man får väl försöka vara trevlig)
Har precis fått kameran och eftersom det är min första dslr kan man kanske inte ge ett rättvist betyg. Men kameran ligger riktigt bra i handen (jag har stora händer och klarar inte tex. 350d) och verkar var nog så välbyggd som min kompis 20d.

Ett tips är att som jag beställa ifrån usa, gärna om man har en kompis som är över och kan ta hem kameran.
K10D + 18-55 för 1000$ = 7000 Sek (+ state tax om man köper i affär ca 6%) + ett 4g 150x minne för 660 (PQI köpt i svedala) så blir det ett klipp.

För dom pengarna är det nog det bästa man kan köpa. Tittade på beg d70s och det skiljer så lite i pris så det var inget att tveka på.

Jag läste i en annan tråd att garantin gäller i ett år i sverige även om kameran är köpt i USA.


/Mattias
Funkar ditt PQI bra? Jag köpte ett TekQ som också var 150x, men det var skitsegt. Köpte ett Sandisk 66x istället och det var 4.5 gånger sanbbare än TekQ. Om du tycker det funker för dig så är det ju tillräckligt bra, tydligen så är det inte en helt tydlig standard och bara vissa kort funkar med den prestanda som utlovas.
 
Senast ändrad:
quarc skrev:
Funkar ditt PQI bra? Jag köpte ett TekQ som också var 150x, men det var skitsegt. Köpte ett Sandisk 66x istället och det var 4.5 gåger sabare än TekQ. Om du tycker det funker för dig så är det ju tillräckligt bra, tydligen så är det inte en helt tydlig standard och bara vissa kort funkar med den prestanda som utlovas.

Fick det igår kväll och hann bara testa en liten serie med jpeg och då var det inga problem (men det ska väl gå att fylla kortet utan uppehåll i jpeg? typ 800 bilder).

Hur testar man bäst kortets hastighet? Ska man köra Raw + Jpeg och mata på tills bufferten är full och ta tiden, eller bara Raw?

Jag har också läst att TekQ har lite dålig standard på sin överföring.

/Mattias
 
mattetvilling skrev:
Fick det igår kväll och hann bara testa en liten serie med jpeg och då var det inga problem (men det ska väl gå att fylla kortet utan uppehåll i jpeg? typ 800 bilder).

Hur testar man bäst kortets hastighet? Ska man köra Raw + Jpeg och mata på tills bufferten är full och ta tiden, eller bara Raw?

Jag har också läst att TekQ har lite dålig standard på sin överföring.

/Mattias
Som jag gjorde så körde jag raw till man kunde höra på tempot att bufferten var full, sedan m släppte jag avtryckaren och mätte tiden tills skrivlampan slocknat. På TekQ 150x tog det 90s, med Sandisk Ultra II tog det 20s
 
Även jag är nyfiken på PQIs prestanda. Priset är det ju inget fel på. Sitter iofs nöjd med 2 x 2GB SanDisk Extreme III men minne kan man ju inte få för mycket av. :)
 
4 GB för 660 kr var inte dåligt, är det alltså ett SDHC?

Jag köpte 1 GB Sandisk Ultra II på PC-city för 229 kr/st, tyckte det var rätt ok prislapp.
 
quarc skrev:
Som jag gjorde så körde jag raw till man kunde höra på tempot att bufferten var full, sedan m släppte jag avtryckaren och mätte tiden tills skrivlampan slocknat. På TekQ 150x tog det 90s, med Sandisk Ultra II tog det 20s

Nu börjar det bli väldigt OT, men men... (kanske dax att skapa en tråd om minneskort till K10d)

Kör du i manuellt läge då men kort slutartid så att du når någorlunda 3 bilder / sek?

Jag ska gör a ett test under julen, ska bara bekanta mig med kameran först, nu är det grymt kul att fota igen (har en Sony T11 sedan tidigare och den är väl ingen hit förutom att den är liten) Får väl se om man kan gå en kurs i digitalfotografering i vår ;)

/Mattias
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.