Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K10D, slut överallt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Posten håller på att uppdatera sin hemsida i helgen. Jag har också en kamera på väg från Cyperphoto, men man får helt enkelt vänta tills på måndag innan man kan se hur långt det kommit via postens hemsida.
 
Jag väntar också på leverans från Cyberphoto, den skickades i torsdags, spårar jag den finns den fortfarande i Umeå, den har sorterats.
Förhoppningsvis så kommer den på måndag
 
Dustin gav mig kollinr idag på K10D + 50/1,4, men posten har inte registrerat kollinumret ännu, så jag antar och hoppas att det kommer imorrn iaf! :)
 
Ville bara tipsa om att bla www.kamerahuset.dk har K10 hemma.

Priset på bara hus ligger på 7495:- DKK vilket enligt Forex blir 9233:- SEK

Om man inte har möjlighet att åka dit live, så har dom även internetbutik.

Mvh.
 
Ascona75 skrev:
Ville bara tipsa om att bla www.kamerahuset.dk har K10 hemma.

Priset på bara hus ligger på 7495:- DKK vilket enligt Forex blir 9233:- SEK

Om man inte har möjlighet att åka dit live, så har dom även internetbutik.

Mvh.

Låter bra för de som inte kan vänta, men det står på siten att de inte skickar till andra länder, så då måste man hämta i Danmark..

Sen vet jag inte hur det är med danska momsen på såna här produkter, det är ju möjligt att den är billigare i Sverige. så då kanske priset blir ungefär detsamma ändå?
 
Ascona75 skrev:
Priset är inkl moms :)

Mvh.

Ja, det vet jag.. Men jag menar att de kan lyfta av momsen om man är utlänning(svensk)
Men då får man ju betala svensk moms istället, så frågan är ju vad den danska momsen ligger på.
Om det alltså är värt besväret?
 
ja, det är klart om man har bråttom så kan man ju sticka till Danmark, tyckte att dustinhome för 7995kr sek inkl moms exkl frakt var ett bra pris.
 
jo, men har dustinhome dem hemma nu igen då?
Ser inte ut så när jag loggar in där iaf..

och deras pris är inkl frakt.. ;)
 
Senast ändrad:
Ascona75 skrev:
Ville bara tipsa om att bla www.kamerahuset.dk har K10 hemma.

Priset på bara hus ligger på 7495:- DKK vilket enligt Forex blir 9233:- SEK

Om man inte har möjlighet att åka dit live, så har dom även internetbutik.

Mvh.
Nog kan det vara värt det om man har bråttom. Men jag köpte från fotokungen för 9190 inkl frakt och kitobjektivet.

Så det blir ju en ganska stor premium att betala för att få grejerna fort.
 
Oj, att jag har missat denna läckerbit! Fråga mig inte hur.

Läget är följande; sedan tidigare har jag bara ägt en liten digitalkamera i mitt liv, en Canon IXUS 65. Haha. Pinsamt, eller hur? Men nu när jag såg denna så vaknade intresset upp igen från ingenstans.

Pentax har jag dock aldrig hört talas om. Hur är kvalitén på denna kamera? Är den prisvärd?

Som jag också påpekade i första stycket har jag aldrig haft en riktig systemkamera förr. Därför undrar jag om detta är ett bra köp för mig som nybörjare? Kommer jag kunna lära mig hur en kamera fungerar men även kunna ta en del bra bilder på lite allt möjligt?
 
Vad man kan gissa om kvaliten så är den förmodligen på topp. K10 är inte tänkt som en nybörjarkamera men jag kan inte se att det iof skulle behöva vara någon nackdel. Det finns ju ett grönt helautomatiskt läge om man vill börja där.

I mitt tycke så är det den tveklöst mest prisvärda kamrean som finns just nu och den enda över huvdtaget som har en kombination av vädertätning och bildstabilisering.

För vilken typ av bilder du vill ta så har valet av optik stor betydelse, zoomar, macro, tele mm

Vanligast är att börja med en normalzoom typ DA 18-55, DA 16-45, Sigman 18-50/2.8 eller tex Sigman 17-70.
 
Jag får förhoppningsvis min imorrn, men jag hade en halvt avancerad kompaktkamera förut, Konica Minolta Dimage A2, så jag känner mig ganska trygg i de flesta funktioner redan innan jag fått kameran..

Man kan med K10D, som med andra kameror, välja automatikläge och få bra bilder, men tanken är ju att lära sig kameran och utnyttja dess potential..

Är du inte säker på om du vill hålla på med foto och det tekniska så kanske det är bättre med K100D, eller nåt motsvarande från Canon/Nikon..
Nikon har ju billiga bra, enkla systemkameror i sitt program..

Det finns ju skakreducering i K100D liksom K10D medans K10D har vädertätning..

Svårt att säga vad som är bäst för dig..
 
Benjamin83 skrev:
Jag får förhoppningsvis min imorrn, men jag hade en halvt avancerad kompaktkamera förut, Konica Minolta Dimage A2, så jag känner mig ganska trygg i de flesta funktioner redan innan jag fått kameran..

Man kan med K10D, som med andra kameror, välja automatikläge och få bra bilder, men tanken är ju att lära sig kameran och utnyttja dess potential..

Är du inte säker på om du vill hålla på med foto och det tekniska så kanske det är bättre med K100D, eller nåt motsvarande från Canon/Nikon..
Nikon har ju billiga bra, enkla systemkameror i sitt program..

Det finns ju skakreducering i K100D liksom K10D medans K10D har vädertätning..

Svårt att säga vad som är bäst för dig..

Men om du fick välja en kamera till en nybörjare som mig, skulle det bli en K10 då? Den ser onekligen intressant ut!
 
Det är inte någon enorm skillnad i själva bilden mellan dessa två modeller. Det hänger mer på optiken. Lägg pengarna på ett smidigare hus och lägg de överstickande 3 tusen + de tusenlappar du tänkt endå på ett eller två riktigt bra objektiv.
Kompletera gärna 110:an med en shiftlensförstorare och ett stativ så kommer du långt. Tycker inte att K110:an har begränsningar vad det gäller upptäckande i fotograferandet och inspiration.
 
evert3 skrev:
Men om du fick välja en kamera till en nybörjare som mig, skulle det bli en K10 då? Den ser onekligen intressant ut!
Men eventuellt kan jag få ut typ 2000 kr extra, så det blir nog K10 och ett objektiv för typ 3000 kr/eller två för 1500 kr, låter det bra?
 
evert3 skrev:
Men om du fick välja en kamera till en nybörjare som mig, skulle det bli en K10 då? Den ser onekligen intressant ut!

Jag fick min idag och den har varit färdigladdad i ungefär 2 timmar nu, så jag håller på testar den för fullt.. (K10D)

Kameran är ganska tung, även om jag har ett fast objektiv. Jag tycker det är ok, men det känns i högerunderarmen av att hålla kameran i enbart den hela tiden nästan i timvis i sträck..
man vänjer sig..

Jag tror det kommer bli bra, med tid och övning..
vilken Pentax du än väljer så finns ju iaf Samsungs 50-200 på expert, vet inte hur länge de tänker köra det låga priset.. för jag antar att du väljer Pentax?

Och att jag skulle välja kamera till dig är ju svårt.. då detta är min första systemkamera, så har jag inte mkt referenser utom min KM Dimage A2 vilken var ganska mkt lättare och mindre.. men som sagt, storleken är inget problem för mig..

------------------

Läste att du skrivit lite till:
Jag valde ett fast 50 men jag har inte tänkt att det ska räcka till allt jag tänkt fota.. utan det var mer tanken att jag ville ha bra kvalité och bygga på med objektiv efter hand..

tänker du lägga 3000 totalt, eller som förstaobjektiv, vill du ha vidvinkel, eller vad?
Samsungs DA 50-200 ligger ju på 995.. beställde en sån häromdan..

Om du tar ett sånt, och sen ett Sigma 18-50/2,8 så har du ju bra ljusstark täckning av "normalomfånget"

Vill du ha lite billigare vidvinkel finns ju Sigmas 17-70 som dessutom har ganska bra Macro, 1:2,3 tror jag det är..

Är vidvinkel inget du kommer använda så jätteofta men ändå vill ha så kanske kitoptiken funkar.. man får ju den för en tusing extra.. sen tusenlapp på 50-200, så har du hela registret för 2000.. och tusenlapp till stativ.. :p
 
Senast ändrad:
Benjamin83 skrev:
Jag fick min idag och den har varit färdigladdad i ungefär 2 timmar nu, så jag håller på testar den för fullt.. (K10D)

Kameran är ganska tung, även om jag har ett fast objektiv. Jag tycker det är ok, men det känns i högerunderarmen av att hålla kameran i enbart den hela tiden nästan i timvis i sträck..
man vänjer sig..

Jag tror det kommer bli bra, med tid och övning..
vilken Pentax du än väljer så finns ju iaf Samsungs 50-200 på expert, vet inte hur länge de tänker köra det låga priset.. för jag antar att du väljer Pentax?

Och att jag skulle välja kamera till dig är ju svårt.. då detta är min första systemkamera, så har jag inte mkt referenser utom min KM Dimage A2 vilken var ganska mkt lättare och mindre.. men som sagt, storleken är inget problem för mig..

Men kvalitésmässigt, hur känns det? Och hur bra är det objektivet som hänger med hos dem flesta affärerna, nämligen 18-55 eller vad det kallas?
 
evert3 skrev:
Men kvalitésmässigt, hur känns det? Och hur bra är det objektivet som hänger med hos dem flesta affärerna, nämligen 18-55 eller vad det kallas?

Kameran känns ju väldigt gedigen, det för tanken till när jag var i en expertbutik och testade Nikon D200 ett tag.. samma känsla tycker jag.. och liknande prestanda.. för nästan halva priset..

18-55s kvalité kan jag inte säga nåt om då jag beställde en utan kitoptik.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.