Annons

K10D, slut överallt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jacob Jexmark skrev:
Även jag är nyfiken på PQIs prestanda. Priset är det ju inget fel på. Sitter iofs nöjd med 2 x 2GB SanDisk Extreme III men minne kan man ju inte få för mycket av. :)


Nej verkligen inget fel på priset, man var ju glad om man fick 256 för det för något år sedan.

Det borde väl vara ett SDHC då man annars inte kan utnyttja 4g men det står inte det på produkt infon.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=88335

/Mattias
 
Jag är skitsur på Pentax, att de inte kan tillverka tillräckligt med K10D, varför ska väntetiden behöva vara månader. Tror de att vi alla köpare finner sig i det?
Har verkilgen denna orderingång varit en överaskning för Pentax.
Med K10D skulle Pentax ha en chans att komma in på marknaden igen och ta marknadsandelar, som de förlorat. om de kan fylla efterfrågan.
Hur blir det med evetuella reservdelar, om kameran går sönder, blir det lika lång väntetid för dessa.
För min egen del kommer jag att avbeställa min och vänta att de två största kommer med en kameramodell som han konkurera med K10D,´i samma prisklass.
 
Pentax fabrik går med högsta kapacitet och de kan inte tillverka fler än de redan gör. Ingen fara med reservdelarna, för alla delar tillverkas separat av andra än Pentax, Pentax egen fabrik sätter ju bara ihop grejjerna. Så tillgången på reservdelar påverkas inte alls av Pentax produktionskapacitet i fabriken som sätter ihop kamerorna.

Och ja, Pentax har helt beräknat fel på intresset. De har bl a sagt att de hade räknat med att sälja 50 stycken till en distributör, men den distributören beställde hela 1 000 stycken på ett bräde! Bara för att ge dig en idé...

*ist D blev ju en flopp i jämförelse, MZ-S sålde inte särskilt bra heller. Så det är inte så förvånande att Pentax räknade försiktigt den här gången, med tanke på hur det gått förut för dem när de har lanserat mer högklassiga modeller. Z-1p:n lyckades inte uppnå den försäljning som Pentax hoppades på. Osv... Med den historiken bakom sig vore det ju konstigt om Pentax räknade med supersuccé.

I Januari hoppas Pentax hunnit utjämna skillnaden mellan produktion och efterfrågan.

Gällande objektiven så byggde faktiskt Pentax en till fabrik för att möta den ökande efterfrågan, men det tog ett år att bygga den och den kom igång först i oktober. Det tar tid att skruva upp produktionskapacitet på en ny fabrik, iaf om man vill behålla kvaliteten på produkterna. Om man skyndar så hinnar man inte med kvalitetskontrollerna ordentligt och resultatet blir sämre produkter. För Pentax är kvaliteten viktig!

Det har varit väntelistor på många nya kameror, när Nikon D200 lanserades så var väntelistan flera månader. Detta är alltså ingen speciell Pentax problematik, utan det har hänt de andra tillverkarna också när en ny kamera släppts ut på marknaden som har erbjudit något extra jämfört med konkurrenterna.

Situationen för K10D är inte ens i närheten den situation som uppstod vid D200ans lansering. Om du är förbannad på Pentax, så undrar jag hur du hade reagerat om du hade beställt en Nikon D200 när den kameran lanserades. ;)

De stora tillverkarna har redan lanserat sina altenativ i Pentax prisklass. Sony A100, Nikon D80, Canon 400D, Olympus E400. Välkommen att välja någon av dem!

Eftersom dessa kameror är nya på marknaden så skulle jag bli mycket förvånad om det kom nya varianter på PMA mässan som är i februari. Sonyn är äldst här och den lanserades förra sommaren.

Möjligen att det kommer en uppgradering av den till nästa höst. Men du är välkommen att vänta så länge! :)

Hälsar
R
 
Senast ändrad:
Jag hade reagerat på samma sätt.
Jag vill att det skall vara köparnas marknad och inte säljarnas.
Pentax har kanske lagt sig i fel prisklass när man ser på efterfrågan, de skulle kunna höja priset med flera tusenlappar, trogna pentax köpare skulle köpt i alla fall.
 
Re: Problem med Dustinhome

LeifJ skrev:
Det verkade dock finnas ett litet hopp (enligt Pentax) om att den grossist Dustin använder kunde få några ex i mellandagarna, sedan är ju frågan om denna leverantör väljer att priorietara Dustin.

Problemet här är att Dustin ej köper direkt från Pentax (som Cyberphoto och Scandinavian Photo gör), utan från en grossist som köper av Pentax. Pentax är bra på att serva fotobutiker och fotoåterförsäljare, men för att få ut digitalkamerorna på marknaden och få ut distribution i datorbutiker och datoråterförsäljare så säljer de till en distributör som jobbar mot just de butikerna. I Dustins fall så är alltså ett extra led involverat och det försenar givetvis distributionen. Först måste kameran till agenten (Pentax), sen till grossisten och sen till återförsäljaren (Dustin).
Det tar längre tid och sen har ju grossisten flera återförsäljare under sig och hur dessa hanteras och leveranserna där har Pentax inget med att göra, det är inte deras ansvar. Deras ansvar slutar när de har levererat till grossisten, där tar grossistens ansvar över.

Både Scandinavian Photo och Cyberphoto har haft långa listor med förorders som har gått till Pentax Sverige/Scandinavia. När Dustin placerar en förorder så placerar de den till grossisten, ej till Pentax direkt. Här kan saker och ting fallera, hanteringen av dessa förorders ligger ju i grossistens händer.

Jag fick min K10D på strax över 2 veckor. Jag beställden hos Cyberphoto första leveransbeskedet var Januari, men den kom redan i måndags! (fick besked förra fredagen att den skulle komma nu). Denna vecka är tredje veckan från det jag beställde kameran. :)

Så det är tydligen skillnad på var man beställer kameran. Om man skyndar sig så kan ju Elgiganten ha några kvar i lager, fast då i paket med 18-55. Tar man det så slipper man iaf vänta!

Hälsar
R
 
Ja, Pentax skulle kunna höja priset enligt lagen om tillgång och efterfrågan. Jag tycker det är positivt, bra för Pentax anseende, att de håller kvar vid sitt låga pris trots den oväntade succé som kameran har blivit.

Hälsar
R
 
Kunde de inte ha väntat med lanseringen av K10D tills de fått allt med objektivfabriken och kameratillverkningen mer i balans? För nog borde de väl ändå kunnat räkna ut att en kamera med alla dessa funktioner är väldigt intressant för många fotografer och särskilt då också med tanke på kvalitén till det priset.
 
Men Pentax väntade faktiskt en hel månad med lanseringen av K10D, för att hinna bygga upp ett lager i japanska butiker.

Återigen, Pentax antog att K10D skulle sälja bra men inte jättebra. Pentax har tidigare lanserat nytänkande kameror med många intressanta funktioner som hjälper fotografen att vara mer kreativ, men de har floppat på marknaden (att Z-1/Z-1p floppade ansågs bero på att den helt enkelt var före sin tid och marknaden var ej mogen för de då innovativa Hyper-lägena).

*ist D sålde betydligt sämre än förväntad och även långt efter att tillverkningen hade stannat så fanns det många kameror kvar i lager. (samma gällde f ö även Z-1/Z-1p...).

Kameror i lager innebär stora förluster och under 90-talet så var Pentax tillverkning av systemkameror i fara just för att de hade räknat lite för optimistiskt. Faktum är att Pentax då funderade på att lägga ner hela systemkameragrejjen och enbart satsa på zoomkompakter, för det var zoomkompakterna som drog in pengar till företag, medan de innovativa systemkamerorna dränerade företagets finansiella resurser.

Så med denna historiska bakgrund så tycker jag det är bara logiskt att Pentax hellre underskattar efterfrågan än överskattar den, för en överskattning kan leda till företagets kollaps.

Hälsar
R
 
Roland Mabo skrev:
Återigen, Pentax antog att K10D skulle sälja bra men inte jättebra. Pentax har tidigare lanserat nytänkande kameror med många intressanta funktioner som hjälper fotografen att vara mer kreativ, men de har floppat på marknaden (att Z-1/Z-1p floppade ansågs bero på att den helt enkelt var före sin tid och marknaden var ej mogen för de då innovativa Hyper-lägena).
Visst kan jag förstå försiktigheten, men nog är det fascinerande att det är så himla livsbråttom med tekniska prylar och hypen som trissas upp inför saker som ska komma ut, och jag tänkte nog inte enbart på Pentax när det gäller lanseringen utan också hur situationen var när jag köpte min 350D och köandet och väntandet för att få den också. :eek:)

:: Susanne ::

PS. Min Z-1 är så härlig att jobba med, även om tyngden och storleken är lite ovan när man haft en liten 350D innan! :eek:) DS.
 
Har testat lite med k10d och Chinon 500F8
Lagt upp ett par bilder i mappen blandat
Skulle naturligtvis ha varit en hel serie med och utan stabilisering men denna ovetenskapliga test visar i alla fall att bildstabiliseringen kan funger på långa brännvidder.
Exif finns med i filerna.
Tar man hänsyn till crop-faktor så blir den effektiva brännvidden hela 750mm!
 
Zambody skrev:
Har testat lite med k10d och Chinon 500F8
Lagt upp ett par bilder i mappen blandat
Skulle naturligtvis ha varit en hel serie med och utan stabilisering men denna ovetenskapliga test visar i alla fall att bildstabiliseringen kan funger på långa brännvidder.
Exif finns med i filerna.
Tar man hänsyn till crop-faktor så blir den effektiva brännvidden hela 750mm!

1/10 s på 750 mm är inte det lite väl optimistiskt ;) Kul att se att det fungerar så långt! En större serie skulle också vara välkommet då tex Canon skriver att SR i kameran inte fungerar bra på längre brännvidder.
 
test med lång brännvidd

Jo det är optimistiskt, men intressant. En annan intressant tetalj är att fokusindikering fungera utmärkt på detta manuella objektiv med fast bländare 8! Enligt manualen krävs minst 5.6 för detta
 
Kollade lite bland mina bilder efter 400mm bilder. Jag hade ingen med längre tid än 1/30s (handhållet såklart). De flesta av de bilderna är användbara om än lite softa. Men nog gör IS nytta allt. Här ett exempel.

Lätt beskuret och sedan minskat till detta format,
sedan lite USM och så var det klart.


Den som vill kolla 100% Cropp obehandlad kan hämta bilden här. Lätt jpg komprimerad, men det ska inte vara så det syns. http://wesse.mine.nu/estetiska/bildexempel/sasse_obehandlad.jpg
 

Bilagor

  • sasse.jpg
    sasse.jpg
    90.5 KB · Visningar: 488
ÄNTLIGEN! Nu har jag fått min K10D! Men INTE från Dustin o INTE från Scandinavian photo utan från Elgiganten! Sista exet på deras internet butik :O) Jag är hur nöjd som helst! Köpte kitet med 18-55 som jag tyvärr måste ringa om, man ser nämligen prickar (som brus) i sökaren hela tiden. Detta försvinner då jag använder Tamron 28-75 så det måste bero på Pentax objektivet... Eller?
 
Helal skrev:
ÄNTLIGEN! Nu har jag fått min K10D! Men INTE från Dustin o INTE från Scandinavian photo utan från Elgiganten! Sista exet på deras internet butik :O) Jag är hur nöjd som helst! Köpte kitet med 18-55 som jag tyvärr måste ringa om, man ser nämligen prickar (som brus) i sökaren hela tiden. Detta försvinner då jag använder Tamron 28-75 så det måste bero på Pentax objektivet... Eller?
Hur menar du; prickar i sökaren ? Som rör på sig, eller som damm? Låter ju i så fall inte så bra.
 
Grattis till kameran! Det låter märkligt med prickar i sökaren, speciellt om det är optikberoende...

Det ser ut som Scandinavian Photo har K10D i sin Stockholmsbutik just nu.
 
papi skrev:
Grattis till kameran! Det låter märkligt med prickar i sökaren, speciellt om det är optikberoende...

Det ser ut som Scandinavian Photo har K10D i sin Stockholmsbutik just nu.
Synd det är tomt i kassan, annars kanske man skulle köpt en till ;-)))
 
quarc skrev:
Hur menar du; prickar i sökaren ? Som rör på sig, eller som damm? Låter ju i så fall inte så bra.

Jo små prickar, som svart/vit brus. Damm är det inte eftersom det är över hela ytan och lika stora prickar. Jag byte kit-objektivet idag i butiken till en ny, tyvärr är det kvar. Så nu tror jag att det är sökaren ändå! Testade med Tamron igen också men mot starkare lampa och då såg jag bruset, svagare än med Pentax gluggen men ändå :O( Ska försöka åka in till Scandinavian och kolla ifall deras Demo kamera har samma problem...
Kan någon kolla ifall ni har samma problem? Sikta kameran mot ljus (lampa eller himlen) och kolla genom sökaren... Det syns iaf inte när man bilder.
 
Helal skrev:
Jo små prickar, som svart/vit brus. Damm är det inte eftersom det är över hela ytan och lika stora prickar. Jag byte kit-objektivet idag i butiken till en ny, tyvärr är det kvar. Så nu tror jag att det är sökaren ändå! Testade med Tamron igen också men mot starkare lampa och då såg jag bruset, svagare än med Pentax gluggen men ändå :O( Ska försöka åka in till Scandinavian och kolla ifall deras Demo kamera har samma problem...
Kan någon kolla ifall ni har samma problem? Sikta kameran mot ljus (lampa eller himlen) och kolla genom sökaren... Det syns iaf inte när man bilder.

Nu har kollat i min sökare, jag hittar enstaka svårupptäcka svarta dammpartiklar, men det låter inte som det du ser. Ligger man lite utanför fokus ser man också själva mattskivan, den har ju nån form av svårbestämmt mönster och ser mest grumsig ut och inte som prickar tycker jag.


Små enstaka dammpartiklar får man kanske räkna med kan finnas i sökaren men det skall ju inte se prickigt ut. Det skulle även kunna vara nått på spegeln, men rör inte den i så fall utom möjligen blåsa med en gummituta.
 
Olustigt med dessa prickar...

i några av Fotosidans K10D ägare. Har själv inga prickar eller några andra problem. Har även köpt samsungs optik 70-200 på Expert fungerar riktigt bra inte så ljusstarkt kanske men en acceptabel glugg, med tanke på priset riktigt bra!!

lennarth
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.