Annons

K10D, slut överallt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Benjamin83 skrev:
Kameran känns ju väldigt gedigen, det för tanken till när jag var i en expertbutik och testade Nikon D200 ett tag.. samma känsla tycker jag.. och liknande prestanda.. för nästan halva priset..

18-55s kvalité kan jag inte säga nåt om då jag beställde en utan kitoptik.
Men då är frågan. Varför betalar man typ 13000 kr för en kamera som D200 när man kan få en som typ presterar likvärdigt för 8000 kr? Vad är det som är så stor skillnad? Är det själva märket man betalar för eller hur ser det ut?
 
evert3 skrev:
Men då är frågan. Varför betalar man typ 13000 kr för en kamera som D200 när man kan få en som typ presterar likvärdigt för 8000 kr? Vad är det som är så stor skillnad? Är det själva märket man betalar för eller hur ser det ut?

Det är en del för märket, ja..

Sen har Nikon större utbud på objektiv nu..

Om Pentaxen kostat 11 och D200 13.. så hade jag tagit D200 tror jag.. trots många fördelar med pentaxen..

antiskak.. finns inte på D200 t.ex.
och de smarta nya programmen.

Sen tar D200 5 bilder per sekund, kanske folk som vill ha det.. och något bättre buffer på raw-filer.. 23 Raw i rad har jag för mig, på 5b/s.. medans pentaxen har 10 bilder på 3b/s

Men det där med hastigheten gör inte mig nåt.. enda fördelen som Nikon har är objektivutbudet..

Men Pentax verkar ju å andra sidan bli bättre på det framöver.. nya fina DA-objektiv som kommer ut, så blir det väl en del begagnat av de äldre oxå.. som t.ex. 16-45/4, lär bli en del såna till salu när 16-50/2,8 kommit i Mars skulle jag tro..
 
Benjamin83 skrev:
Det är en del för märket, ja..

Sen har Nikon större utbud på objektiv nu..

Om Pentaxen kostat 11 och D200 13.. så hade jag tagit D200 tror jag.. trots många fördelar med pentaxen..

antiskak.. finns inte på D200 t.ex.
och de smarta nya programmen.

Sen tar D200 5 bilder per sekund, kanske folk som vill ha det.. och något bättre buffer på raw-filer.. 23 Raw i rad har jag för mig, på 5b/s.. medans pentaxen har 10 bilder på 3b/s

Men det där med hastigheten gör inte mig nåt.. enda fördelen som Nikon har är objektivutbudet..

Men Pentax verkar ju å andra sidan bli bättre på det framöver.. nya fina DA-objektiv som kommer ut, så blir det väl en del begagnat av de äldre oxå.. som t.ex. 16-45/4, lär bli en del såna till salu när 16-50/2,8 kommit i Mars skulle jag tro..

Okej, då är sista frågan. Har ni hört att det kommer någon ny modell? Typ två månader? Det borde man ju höra i förväg tycker jag. Men denna är relativt ny, va?
 
evert3 skrev:
Okej, då är sista frågan. Har ni hört att det kommer någon ny modell? Typ två månader? Det borde man ju höra i förväg tycker jag. Men denna är relativt ny, va?


Nej, jag har inte hört nåt, och de har ju precis släppt denna, i November egentligen men ingen har ju fått tag i nån förrän Dec/Jan.. så denna är sprillans.. därför den är slut överallt nästan hela tiden oxå.. =)

Så väntar du på nästa modell så kanske du står utan kamera i 1½-2 år.. men jag vet inte..
Jag tycker att 8000 för en såpass Top of the amatör line.. så är det ok att byta till en bättre om några år utan att skämmas allt för mkt.. och då har man kvar sina fina Pentax-objektiv.. =)
 
Självklart kommer det en ny modell snart. K10D annonserades i September och med den storsatsning Pentax nu gör så räknar ag med att man snart lanserar en ny modell, jag har dock inte hört någonting om vad det skulle kunna vara. Jag känner till 3 spår som det skulle kuna vara, men det kan givetvis vara någonting helt annat också:

1) Det kan vara dags för lanseringen av den omtalade K1D, om den inte är nerlagd. Jag har inte hört något vettigt rykte om den på länge, och förstår väl inte riktigt vad den skulle kunna tillföra systemet just nu om inte Pentax hittat på en massa nya roliga saker i kameran. Men visst skulle det vara kul om man slutligen lanserar den.

2) För några år sedan talade Pentax om en riktigt billig halvsystemkamera som skulle slå prismässig knockout på marknaden. Det som det talades om då var en systemkamera med ett undantag, objektivet satt fast. En lagom normalzoom, men ej utbytbar. Sama bildkvalitet som en DSLR, men billigare och utan damm på sensorn. Man pratade då om priser runt 4000-4500 som mål. Om den dessutom blir riktigt liten så kan det vara ett bra alternativ för de som vuxit ur kompakten, men som ändå bara komer att använda ett objektiv. Kan även vara ett bra komplement för mer avancerade fotografer, framförallt om det görs vattentät så man även kan få snorkla lite med den. Jag skulle direkt vara spekulant om man lyckas få till det.

3) Många väntar väl också på 645D, Pentax första digitala mellanformatare. Det talas mycket om proffskameror (vad nu det är), men där entax har/har haft sina professionella användare har ju huvudsakligen varit på mellanformatsidan med 645 och kanske framförallt 67an. Många av dess har nog kvar sina system, eftersom de inte har mycket till andrahandsvärde idag. Jag såg ett 645 kit med 6 objektiv till salu för 'bara' 10000 som jag tänkte slå till på i ren spekulation om att 645D skulle komma. I hösyas lades dock detta projekt på is då det verkade som om pentax inte lyckades stoppa in tillräckligt sto sensor och samtidigt möta sina otroligt tuffa prismål på att kameran skulle kosta under 20000 (kronor alltså).
 
oj!

Hade de tänkt mellanformat digital för under 20?

De flesta mellanformatälskare blir nog glada om de kostar under 50-60k.. ändå billigt
 
Ehm, hittade Canons 30D för 9800 (sedan back-check eller vad det kallas, så 8200 kr)kr, helt ny osv. Det låter ju sanslöst bra. Någon som bara kan argumentera lite lätt varför jag inte skall välja den kameran?
 
Fast jag tror att Pentax kan vara så sluga så de satsar på att göra en billig 645D istället för en K1D. De som inte tycker K10 räcker till borde väl köra mellanformat ;-))) Men om det skall funka får den inte vara fr dyr. Visst kan en som lever på foto betala mer än 20000, men om de skall få privatpersoner att nappa så ligger nog smärtgränsen där om de skall sälja några volymer.
 
evert3 skrev:
Ehm, hittade Canons 30D för 9800 (sedan back-check eller vad det kallas, så 8200 kr)kr, helt ny osv. Det låter ju sanslöst bra. Någon som bara kan argumentera lite lätt varför jag inte skall välja den kameran?

Ingen antiskak, mindre upplösning(inget riktigt skäl, men ändå)

Sen har pentaxen väderskydd.

Men jag håller med om att det är lockande lågt pris, ny.. vart?
 
evert3 skrev:
Ehm, hittade Canons 30D för 9800 (sedan back-check eller vad det kallas, så 8200 kr)kr, helt ny osv. Det låter ju sanslöst bra. Någon som bara kan argumentera lite lätt varför jag inte skall välja den kameran?
Jag tror säkert det är strålande kamera, precis som alla andra modera DSLRer. Här är det dock mest personer som gillar Pentax som rör sig, så räkna inte med opartiska argument. Jag har bara klämt på Canon några gånger men gillade inte interfaces med en massa knappar och snurra på rattar. Pentax har ett mer traditionellt interface även om det blivit mer knappifierat, bländarringen har försvunnit etc. Välj efter hur du gillar kameran, samt givetvis om du har några objektiv sedan tidigare.

Plus för Pentax:
Bildstabiliseringen i huset
Dammskydd
Grym batteritid
Grymt bra bilder
Skön att fota med.

Plus för Canon:
Större objektivprogram (just nu, men om man räknar in alla gamla objektiv så vete sjutton).
Går att hyra objektiv till Canon eller Nikon.
Större andrahandsmarknad på gott och ont (gott om saker att köpa, inte lätt att göra fynd).
 
Senast ändrad:
quarc skrev:
Fast jag tror att Pentax kan vara så sluga så de satsar på att göra en billig 645D istället för en K1D. De som inte tycker K10 räcker till borde väl köra mellanformat ;-))) Men om det skall funka får den inte vara fr dyr. Visst kan en som lever på foto betala mer än 20000, men om de skall få privatpersoner att nappa så ligger nog smärtgränsen där om de skall sälja några volymer.

Alltså.. en Mellanformat för 20 slår ju ut allt vad CaNikon släppt?

Då är det bara objektiv som du snacka om förut..

Sen kanske inte alla kommer vilja ha så stor kamera som den lär bli heller..

Men jag kan mkt väl tänka mig småbildsformat(full)
Om det kommer om några år till Pentax och är bra..
 
Det tror jag aldrig kommer att komma. Det finns ingen marknad för fullformat för Pentax, det täcks av Canon. Pentax marknad i det segmentet är mellanformat. Inga nya objektiv ges ut som stöder fullformat så det finns inga sådana planer idag, men självklart kan ju marknaden förändras på sikt, men jag tror ändå att väldigt få vill ha större kamera, större och dyrare objektiv etc, och om de vill det så kan de köpa Canon eller gå över till mellanformat (om de bara hade råd).
 
quarc skrev:
Jag tror säkert det är strålande kamera, precis som alla andra modera DSLRer. Här är det dock mest personer som gillar Pentax som rör sig, så räkna inte med opartiska argument. Jag har bara klämt på Canon några gånger men gillade inte interfaces med en massa knappar och snurra på rattar. Pentax har ett mer traditionellt interface även om det blivit mer knappifierat, bländarringen har försvunnit etc. Välj efter hur du gillar kameran, samt givetvis om du har några objektiv sedan tidigare.

Plus för Pentax:
Bildstabiliseringen i huset
Dammskydd
Grym batteritid
Grymt bra bilder
Skön att fota med.

Plus för Canon:
Större objektivprogram (just nu, men om man räknar in alla gamla objektiv så vete sjutton).
Går att hyra objektiv till Canon eller Nikon.
Större andrahandsmarknad på gott och ont (gott om saker att köpa, inte lätt att göra fynd).

Vill nog fylla på med lite mer plus för Canon så att Evert får en rättvisande bild:

Även 30D har "grym batteritid"
Dessutom: bättre hög-isoprestanda. Framförallt om du ska skjuta i råformat.
Skön att fota med. Ergonomin handlar mest om vana och K10D har en del ergonomiska missar.
Mycket bra autofokus.
Grymt bra bildfiler.

8200 kronor efter cashback för en 30D är ett sanslöst bra pris för en kamera i toppklass.
 
Att 30D är en bra bör det väl inte råda någon tvekan om, största fördelen (för den som behöver) är väll 5 bps i seriebidstagning.

Några fördelar som talar för k10d

En ganska mycket större sökare.

Autoiso

Flera smarta programlägen som Tva, SV och Hyperprogram.

DNG

Pentaxen har som sagts tidigare också bättre upplösningn men skulle inte låta det vara avgörande i kameravalet.
 
Var inne på fotobutiken som ligge i Hansacompaniet här i Malmö

http://www.bergstroms-foto.se/

Och dom har äntligen fått in K10 så man kunde klämma på den, dom sa inte hur många dom hade men det var "flera" iallafall.

Pris med objektivet 16-45 (4) låg på 13000:-

Men jag måste tyvärr säga att jag blev besviken på greppet, har läst många inlägg från folk som sagt att den skulle vara stor och bulkig......var dom fått de ifrån undrar jag ha ha.
Tyvärr hade dom inget batterigrepp hemma, så hur mycket bättre/sämre det blir med det på vet jag inte.
Sökaren kändes dock hyfsat stor och ljus.

Nåja, får väl vänta vidare på SONY istället då ; )

Mvh.
 
Pentax K10D på gång

Hejsan såg idag att Dustin fått in K10D med
16-45m/m glugg.
Så det är nog på gång med dom övriga modellerna.
Ha en bra dag.
Bosse
 
Var på fotokungen (Kocksgatan) och köpte blixt. De hade K10D på hyllan men bara för att klämma på, de sålde sista kameran igår. Nya på väg in, förhoppningsvis nästa vecka.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.