Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K10D, slut överallt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Prickar mm

Min K10D (som Dustinhome till slut lyckades leverera i tisdags) har inte denna typ av prickar i sökaren (har dock inte 18-55 kit-objektivet, men har kollat med 16-45 bla). Några enstaka dammkorn, som gick att blåsa bort från mattskivan fanns, det är nästan oundvikligt.

Däremot är lyser den mittersta röda fokusindikatorn betydlligt svagare än de yttre (nej det beror inte på att den inte är "fylld", utan på att intensiteten är lägre). Hur ser det ut hos er?

Leif
 
Min beter sig normalt. Inga kryp i sökaren (det enda som syns är mattskivans "struktur") och fokuspunkterna har samma intensitet vad jag kan se.
 
SÅ! Nu har jag bytt kameran till en ny! Nu ser jag inga prickar längre :O) Det var som sagt inte damm utan annat fel, hade nog oturen att få ett "söndags ex".
Nu ska det fotas! Tack alla ni som engagerat er.
MVH/Helal
 
Min farsa hade ett otroligt flyt idag. Beställde sin iu december från cyberphoto och skulle få den i slutet av jan.
Så gick vi in i en fotoaffär på stan idag bara för att kolla. De hade _EN_ kvar! Med rätt objektiv. Och billigare än cyberphoto!
Kom nyss hem med den, känns riktigt bra.
Sökaren är fantastisk, ungefär samma storlek som på min KM 7D (vet inte måtten dock) men oj vilken skärpa och "kontrast" det är i den.

Har ännu inte kollat bilderna.

Jaja, var bara tvungen att skriva av mig lite så jag lånade tråden.
 
oskard skrev:
Min beter sig normalt. Inga kryp i sökaren (det enda som syns är mattskivans "struktur") och fokuspunkterna har samma intensitet vad jag kan se.

Blev själv lite mörkrädd när jag tittade på dom första bilderna jag fick ur kameran. En stor svart halvmåneformad prick i ena hörnet som syns på alla ljusa bilder. Lyfte på spelgel och såg en ordentlig blaffa på sensorn ca 1x0,5mm.

Försökte blåsa bort det men det vägrade flytta på sig. Var på väg tillbaka med kameran men gjorde ett sista försök och fick ut ett stål maskinbearbetnings spån. Lite trist att hitta en sån kvalitetsmiss då kameran i övrigt känns fantastiskt välbyggd.
 
FSN skrev:
Blev själv lite mörkrädd när jag tittade på dom första bilderna jag fick ur kameran. En stor svart halvmåneformad prick i ena hörnet som syns på alla ljusa bilder. Lyfte på spelgel och såg en ordentlig blaffa på sensorn ca 1x0,5mm.

Försökte blåsa bort det men det vägrade flytta på sig. Var på väg tillbaka med kameran men gjorde ett sista försök och fick ut ett stål maskinbearbetnings spån. Lite trist att hitta en sån kvalitetsmiss då kameran i övrigt känns fantastiskt välbyggd.
Du är inte säker på att du inte ska försöka reklamera det där exek ändå? det låter ju inte så värst bra.
 
Re: Prickar mm

LeifJ skrev:
Däremot är lyser den mittersta röda fokusindikatorn betydlligt svagare än de yttre (nej det beror inte på att den inte är "fylld", utan på att intensiteten är lägre). Hur ser det ut hos er?

Leif

Alla lyser med samma intensitet, däremot är mittenpunkten något större än de andra.
 
För att återgå till trådens ursprungliga fråga så kan jag meddela att Pixmania verkar ha K10D på lager nu.

/Jimmy
 
Beställde 1st k10d (huset) i lördags från dustinhome, tittar i mailen när jag kommer hem idag, då har dom skickat kameran?!?,jaja jag klagar inte ;), detta trots att lagerstatusen säger något annat.
 
om någon fortfarande letar efter någon som har K10D i lager så kan jag meddela att fotoquick i focushuset i göteborg har den inne nu. gå och känn på den vet ja!
 
Nu har Cyberphoto fått in den i lagret igen - å de skickade min till mig idag! =D

(Det ska bli väldigt spännande och se hur den känns, efter att använt en Canon 350D i två år.)
 
enligt cyberphotos hemsida beräknas den vecka 4. mitt på dan idag fans den i lager på dustinhome, men när jag kom hem efter skolan var den slut igen.
 
pritect skrev:
enligt cyberphotos hemsida beräknas den vecka 4. mitt på dan idag fans den i lager på dustinhome, men när jag kom hem efter skolan var den slut igen.

Beställde min från Dustinhome sent på kvällen 10/1.. så det kanske var jag som tog sista ex.? Men kan trösta dig med att dom har fortfarande inte postet den till mig så det kommer att dröja innan den dyker upp. Typiskt, när man väl bestämt sig efter flera veckors velande :)
Kul att cyberfoto verkar fått in dom, detta i motsatts mot vad deras hemsida säger. Bara att ringa alltså
 
Beställde runt årskiftet från Fotovideo och fick den i förrgår (10/1). Kom inte att fråga om dom har i lager, men websajten säger "obekräftat 12/1" - å andra sidan har deras datum inte stämt tidigare, flyttas fram efter hand...
 
Hmmm, cyberphoto skickade min kamera i torsdags. Det gick att följa den med kollinummer, till idag. Nu är den borta. Och postens register vill inte längre känna av kollinumret...

Känns som.., dåligt tecken...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.