Annons

K10D, slut överallt?

Produkter
(logga in för att koppla)
bengt luthman skrev:
jag fick just reda på att min "leverantör" i usa som kommer till svetige på lördag har fått tag i en K10 till mig för det trevliga priset 6256kr.


Ja det var ju ett trevligt pris :)

Harald, 18-55 räknas som rätt bra men jag skulle definitivt valt något ännu bättre och ljusstarkare till K10. Annars fungerar den nog bra i schysst ljus och den kostar ju inte så mycket heller.
 
Bra!
Jag slog till för detta kit var det enda som fanns. Såg, under recensioner att det tydligen kommer ut en ny objektivserie med bl a 40 mm fast och då blir det säkert en liten smidig och ljusstark konstellation…
/Harald
 
bengt luthman skrev:
jag fick just reda på att min "leverantör" i usa som kommer till svetige på lördag har fått tag i en K10 till mig för det trevliga priset 6256kr.

så för mig lär den vara prisvärd eftersom K100 kostar i runda slängar 6000kr i sveige=)

Måste bara fråga hur du hanterar garantin och så. Anledningen till att jag frågar är eftersom en vän till mig skall besöka usa i januari och jag tänkte ev. be honom köpa en k10d där. Men vill gärna ha garanti på den.
 
ja du, jag har helt enkelt kallt räknat med att jag inte ska ha några problem med kameran. och skulle jag få några rpblem så tror jag att frakt till usa(där min syrra får sköta kontakter med serviceställen m.m.)och servicekostnader täcks av mellanskillnaden mellan svenska priset och det jag betalar.

har dock för mig att pentax har någon typ av worldwide-garanti som gör att det går att lämna in den iaf billigare var som helst där det finns ett serviceställe för pentax.

men de tär ingen optimal lösning det är sant. jag gjord eiofs samma sak med min ist DS och den hade jag aldrig några problem med...så det är väl bara o hålla tummarna.
 
bengt luthman skrev:
ja du, jag har helt enkelt kallt räknat med att jag inte ska ha några problem med kameran. och skulle jag få några rpblem så tror jag att frakt till usa(där min syrra får sköta kontakter med serviceställen m.m.)och servicekostnader täcks av mellanskillnaden mellan svenska priset och det jag betalar.

har dock för mig att pentax har någon typ av worldwide-garanti som gör att det går att lämna in den iaf billigare var som helst där det finns ett serviceställe för pentax.

men de tär ingen optimal lösning det är sant. jag gjord eiofs samma sak med min ist DS och den hade jag aldrig några problem med...så det är väl bara o hålla tummarna.

Jo jag hoppas jag med att kameran skall fungera felfritt. Dock så verkar det som om man skall kunna få tag på ett "international warranty card" genom Pentax i USA. Jag har mailat Pentax Sverige och där säger de att det krävs ett internationellt garantikort som man skall se till att få då man skaffar kameran. På Pentax Imaging:s hemsida så står det att kameran inte automatiskt kommer med internationell garanti utan detta får man genom att skicka in kopia på kvitto och serienummer. På kvittot skall ditt namn och adress och butikens namn och adress framgå som jag har förstått det. För att göra det ännu mera komplicerat så säger butiken som jag har varit i kontakt med att det inte finns någon världsgaranti på pentax amerikanska modeller utan rekommenderar tredjepartsgaranti, dessa litar jag dock inte ett dugg på.

Jaja jag kommer nog ändå att köpa kameran men det skulle vara fint med ett klart besked i förväg gällande garantin.
 
Bengt, har du möjlighet att skrämma fram var i USA man kan hitta så trevliga priser?
Eller är det kanske vad marknadspriset generellt blir med den svaga dollarn?
 
Trevliga priser

Adorama och BH har trevliga priser med tanke på den låga dollarkursen. Riktigt trevliga blir dom om man har någon som kan ta med prylen hem utan tull. Min dotter tog med en AF 540 FGZ från BH till ett pris av ca 2700:- mot ca 4300:- här hemma. Sen gäller det ju att prylarna finns inne när man är där.

/Mats
 
jag tror att hon köpte den på amazon.com, jag vet inte hur hon gjorde men hon slapp frakt och skatt(eftersom det var på nätet)....
men jag har sett priser på runt $999 för kit med 18-55 så det är rätt bra priser.
 
Det verkar ha kommit in en batch Pentax K10D i veckan. Min beställda från Cyberphoto är också på väg nu. Tyvärr får man vara utan kamera ännu en helg, men i nästa vecka borde den vara här. Det blir en trevlig julklapp.
 
kom just hem från jobbet o skulle börja pilla med K10:an som kom med syster i morse. insåg rätt snabbt ett problem. sladden till laddaren är självklart en maerikansk kontakt. men efter en kort konsultation med en elkunnig kompis så sa han att det gick att sätta dit vilken sladd som helst som passade i kontakten på laddaren. det är samma laddare bara olika väggkontakter.

nu hade jag en passande sladd liggandes hemma, men det kan ju vara något att tänka på om man köper från usa.
 
bengt luthman skrev:
........ insåg rätt snabbt ett problem. sladden till laddaren är självklart en maerikansk kontakt. men efter en kort konsultation med en elkunnig kompis så sa han att det gick att sätta dit vilken sladd som helst som passade i kontakten på laddaren. det är samma laddare bara olika väggkontakter.nu hade jag en passande sladd liggandes hemma, men det kan ju vara något att tänka på om man köper från usa.
Har dom 230V över där?
 
Alternativt köper man en US->EU eluttags-konverterare, det brukar kunna vara billigare än en ny sladd. För min kompaktkamera var det enda alternativet eftersom själva laddaren skulle stoppas direkt i väggen, utan lös sladd.
 
en sån konverter är tydligen rätt svår att få tag på, enligt de på clas ohlsson kunde man köpa dem på flygplatser....men de behöver ju inte veta allt=)
 
Ang. garanti för kamer köpt utrikes

Jag har en K10D.
Fick just beskedet ifrån pentax.se att 1-årsgarantin gäller i sverige, även för kameror köpta utomlands. Ingen extragaranti behöver köpas. Kameran lämnas naturligvis till auktoriserade reparatörer i sverige.
Vill du däremot ha förlängd garanti kostar det extra. I mitt fall blir det nog 3 år för $80.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.