Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rajala ett skämt, eller?

Produkter
(logga in för att koppla)
Felsändningar händer hela tiden i E-handel (jag jobbar med det). Oftast går det att reda ut med handlaren utan problem, så det känns lite trist att klaga innan du ens fått svar från handlaren ...
Svar från handlaren bör man få snabbt. Inom någon dag eller två, men sist det strulade väntade jag i över en vecka innan jag stötte på igen. Av någon anledning hade handlaren tappat bort mig, men var snabbt på banan igen efter en påminnelse.

Att få ett svar betyder dock inte att problemet är löst, men bara det faktum att kunden vet att handlaren är medveten om problemet är en bra start. En handlare bör alltså svara på ett klagomål direkt, även om det inte finns någon lösning än.

En lösning på problemet måste man dock vara beredd att vänta på. Problemet kan bero på saker som är utanför handlarens direkta kontroll. Det viktiga är att kunden hålls uppdaterad hela tiden.

Till syvende och sist bör man acceptera att det kan gå fel. Det händer ibland den bäste. Det är hur felet hanteras som är det viktiga och som avgör om det blir några affärer i framtiden.
 
Senast ändrad:
Felsändningar händer hela tiden i E-handel (jag jobbar med det). Oftast går det att reda ut med handlaren utan problem, så det känns lite trist att klaga innan du ens fått svar från handlaren ...

Här måste jag för ovanlighetens skull helt ställa mig bakom Anders. Jag tycker att man som kund faktiskt har ett ansvar att ta sånt här direkt med butiken/säljaren och inte börja med att gråta ut i någon offentlighet ens innan man fått ett svar. Det är ett otyg detta med denna fullständiga brist på ryggrad och ett tidens tecken som tyvärr plågar även många mindre aktörer. Dessa "snöflingebeteenden" kan ställa till mycket skada som fingorna bara käckt vandrar vidare ifrån till nästa tillfälle när de kan få lite katharsis genom att leva ut och gråta ut bland alla dessa likasinnade som underblåser dessa beteenden, ofta helt utan att ha en aning om bakgrunden.

Även om landets snöflingor kommer ha svårt att ta till sig det jag nu ämnar säga, så är det faktiskt ingen mänsklig rättighet att få handla i en viss butik även om de flesta tycks tro det. Jag har personligen sett ett exempel här på Fotosidan där någon som överhört en diskussion mellan en fotobutiksägare på Hornsgaten i Stockholm för ett antal år sedan gick direkt till Fotosidan och tog heder och ära utav denne butiksägare. Eftersom jag då bodde några kvarter bort på Söder så gick jag in och pratade med ägaren. Det visade sig då att det fanns en rätt lång historia bakom det överhöraren hört som denne inte hade en aning om, vilket alltså inte alls kommit fram vare sig i butiken eller i tråden på FS innan jag berättade den.

Sådana här beteenden kan vara förödande för små rörelser och om vi nu gillar att ha några butiker att gå till kan vi kanske tänka lite på detta. Vi har ett ansvar som kunder också.

Nästa gång ni handlar nya grejor som förefaller vara jättebilliga som i Rajalas fall, så kanske ni ska fundera ett varv till innan ni spiller era tårar här:

Det kanske faktiskt är så att detta låga pris blivit möjligt tack vare att man "splittat s.k. bundlingar". Om det exv. gällt kit-objektiv som ingått i bundlingen så kan ju dessa vara ett antal tusenlappar billigare än om de säljs för sig. Så med pressade marginaler så har kanske handlaren hittat ett sätt i detta fall att både förbättra sina marginaler lite samtidigt som han du/ni som kunder också gynnats. Om ni upplever det stötande och konstigt ska ni bara självklart handla någon annanstans. Då får ni ju dessutom det färglada emballaget ni vill ha - men det kommer ju inte helt gratis för i praktiken betalar ni ju då 2-3000 spänn för en pappkartong i färg dock. Valet är ditt och en annan fördel är ju att du/ni kan spara på tårarna till ett tillfälle då de behövs bättre.

"Kunden har alltid rätt" brukar det heta på business-floskeltoppen men så är det förstås inte alls. Kunden har däremot alltid rätt att handla någon annanstans och borde kanske utnyttja den rätten lite oftare istället.

Undrar om inte det vore nyttigt om nu fler gjorde lumpen och inte som sedan Reinfeltd och Borg lade ned försvaret haft alldeles för mycket tid att odla dessa bedrövliga gråterske beteenden, i diverse asociala medier istället.

På I1 i Kungsänngen fanns för drygt 20 år sedan ett truppbefäl (Major Sol - som f.ö. inte riktigt levde upp till sitt namn). Min son hade honom som befäl. När någon tidig snöflinga då gnällde under övningarna där brukade han vråla: "Känn inte efter så jävla mycket - tjejer!"
 
Senast ändrad:
I bostadsrättsföreningar hittar man alltid också dessa snöflingor och rättshaverister som gnäller över om de missat en tidning eller två för att Styrelsen bytt postkod och de inte fått sin tidning levererad. Info om bytet skedde långt i förväg. I linje med all "nånannan-ism" so ska ju nånannan ta ansvaret för adressändring på tidningar och för alla andra hundratals bud trots att det var 1636 om jag inte minns fel som det monolitiska postväsendet skapades under Axel Oxenstierna.

I en grannförening lackade ordföranden där till då folk trots upprepade påstötningar kastade kompostsopor i vanliga sopbehållaren. Han beslutade sig då för lite KBT-träning av de söndercurlade snöflingorna i föreningen. Han lade stora plastskynken i husets kanske 30 meter långa mittgång som går genom hela huset. Sedan tömde han ut sopbehållarens alla sopor på plasten och tvingade de boende att källsortera. Ordföranden är en gammal HD-buren motorcykeldesperado som har viss respekt med sig.

När ett fingrar pekar på någon annan pekar alltid tre fingrar tillbaka på den som pekar. Det gäller både när man pekar finger mot fotohandlare som man inte vet något om i grunden eller mot någon annan som man tycker ska fixa saker man retar sig på i livet och själv borde ta ansvar för.
 
Har bara handlat direkt i butiken och det har alltid funkat bra med ett schyst bemötande. Bästa servicen som jag känner till har Gunnar Olsson på Hornsgatan här i Stockholm, men de har tyvärr inte Nikon som jag numera kör med.

Personligen brukar jag handla där jag får bra service och stanna där. Sitter aldrig och jagar lägsta pris på prisjakt.
 
Felsändningar händer hela tiden i E-handel (jag jobbar med det). Oftast går det att reda ut med handlaren utan problem, så det känns lite trist att klaga innan du ens fått svar från handlaren ...

Jo jag vet, har också jobbat med packning osv. Var det ett klagande inlägg då?

Mer att vad gör jag om dom ifrågasätter det, för det har jag varit med om innan...
 
Här måste jag för ovanlighetens skull helt ställa mig bakom Anders. Jag tycker att man som kund faktiskt har ett ansvar att ta sånt här direkt med butiken/säljaren och inte börja med att gråta ut i någon offentlighet ens innan man fått ett svar.

Men för fan ge dig...Gråta ut?

Man måste ju få yttra sina tankar kring det hela, speciellt då i en tråd om Rajala och liknande händelse.

Om dom nu löser det på ett bra sätt så skriver man ju det och det blir till något positivt för Rajala. Exakt som tidigare i tråden.

Det är precis det som folk gör FÖR LITE. Alla skriver bara när det är något negativt om ett företag osv. Aldrig när företaget faktiskt gör något bra eller gör en negativ upplevelse till något bra.

Du och dina inlägg, slår aldrig fel med ditt trångsynta och fördomsfulla tänk. Dömer allt och alla efter minsta lilla och sen står du där med tändvätskan och eldar på så det står härliga till. Du kanske skulle prova att vända något negativt till något positivt någon gång? Förpestar fan alltid forumet med ditt jävla gnäll.
 
Senast ändrad:
Tror jag bara köpt en grej av Rajala faktiskt, en begagnad TC 1.4 III som skickades från butik i Finland. Inga problem. Med det sagt så har jag lärt mig med åren att priserna hos Rajala bör man vara försiktig med. Butiken har oftast lite högra priser innan Black Friday och liknande där man kör med Suggested Retail Price, dvs priser som tillverkaren säljer produkten för direkt från deras hemsidor. Det priset är oftast högre och återförsäljare har ett lägre pris. Ett påhittat exempel kan vara ett Canon LPE6 batteri som Canon säljer för 1499kr från deras hemsida. Rajala sätter då samma pris eller lite högre medans Cyberphoto, Mattssons, Hägerthorns säljer för 1299kr. Rajala sänker då priset till 1299kr när det är dags för "Rea" och låtsas som ingenting. Inget fel i det men kolla alltid hos andra återförsäljare runt dessa dagar då det sannolikt är ett lägre pris där. Men, det som är roligt med Rajala är de helt galna priserna på svindyra prime objektiv från Canon t.ex som ingen annan återförsäljare skulle tänka sig att sätta. Det händer ibland. Har sett Rajala sänka priset på ett Canon EF 600F4 III från 155k till 110K vid ett speciellt tillfälle. Helt galet. Det gör aldrig de andra butikerna. Så Rajala är lite av ett wild card.
 
Jag har vid två tillfällen köpt kamerahus med kitobjektiv av modell Nikon. I varje paket har både hus och objektiv varit paketerade i varsin egen kartong inlagda i ett större gemensamt paket. D.v.s. att om man delar ett kitpaket borde objektivet ändå ha ett eget originalpaket! Jag tror inte att din försändelse är från ett delat paket.
Antingen är det en demoglugg som har vandrat runt i någon av deras butiker (finns ju i Helsingfors också) eller så är det begagnat. För dom pengarna skall man kräva bättre ordning!
exakt optiken i kiten är kompletta med orginalkartong osv. Det här är troligen en demo optik som dom tappat bort kartongen till, eller en retur.
 
Jag köpte ett objektiv på B&H i New York som saknade orginalkartong, fick välja på det och ett med orginalkartong. Det utan gav dom 25% rabatt på, vilket jag tyckte gjorde affären intressant.

Hade det varit mindre hade jag inte nappat på ett objektiv ur en bruten förpackning eller utan förpackning.
 
Men för fan ge dig...Gråta ut?

Man måste ju få yttra sina tankar kring det hela, speciellt då i en tråd om Rajala och liknande händelse.

Om dom nu löser det på ett bra sätt så skriver man ju det och det blir till något positivt för Rajala. Exakt som tidigare i tråden.

Det är precis det som folk gör FÖR LITE. Alla skriver bara när det är något negativt om ett företag osv. Aldrig när företaget faktiskt gör något bra eller gör en negativ upplevelse till något bra.

Du och dina inlägg, slår aldrig fel med ditt trångsynta och fördomsfulla tänk. Dömer allt och alla efter minsta lilla och sen står du där med tändvätskan och eldar på så det står härliga till. Du kanske skulle prova att vända något negativt till något positivt någon gång? Förpestar fan alltid forumet med ditt jävla gnäll.

Det var nog verkligen du som satte ribban i denna tråd med din rubrik:

"Rajala ett skämt, eller?"

"Om dom nu löser det på ett bra sätt så skriver man ju det och det blir till något positivt för Rajala. Exakt som tidigare i tråden"


Tillåt mig att tvivla Mikel! En del som inleder med att ta heder och ära av de företag de först rullat i tjära och fjädrar brukar bara lämna trådar som dessa när de fattat att de inte fattat och inser att de gjort bort sig.

Tycker du att din rubrik öppnade för någon vidare konstruktiv dialog med Rajala?? Vart hade du trott att den skulle leda?

Det trångsynta i mångas relationer med företag som säljer saker vare sig det är i butik eller på nätet är att de är fullständigt oförmögna att ta sina problem direkt med dessa företag på ett konstruktivt, hyfsat och respektfullt sätt. Om du gjort det istället så skulle du aldrig behövt skriva den här tråden.

Tycker du det tilltal du använt här är ett uttryck för någon större vidsynthet??

"Alla skriver bara när det är något negativt om ett företag osv. Aldrig när företaget faktiskt gör något bra eller gör en negativ upplevelse till något bra."

Ditt första inlägg är väl precis ett sånt jättebra exempel på en person som skriver en massa negativt om ett företag utan att ens varit i ordentlig kontakt med det. Om du fattat vad en splittad bundling är för något och vilka fördelar den faktiskt givit dig, så kanske du t.o.m. borde stoppa ansiktet i skämskudden ett tag.

Jag dömer aldrig "allt och alla för minst lilla" men jag tycker faktiskt att alla har ett ansvar att stå upp mot detta tidens otyg att hänga ut både folk och företag i offentlighetens avloppsränna innan de ens behagat att ta problemen direkt med berörda.
 
Vad jag kan minnas har jag aldrig handlat av Rajala så jag har inga åsikter om dom som leverantör.

Däremot tycker jag inläggen ovan visar problemet med att det som jag ser det är alldeles för lätt att skaka liv i gamla trådar. Visst kan det finnas tillfällen när det är relevant att direkt knyta an till en tidigare diskussion men det är alldeles för lätt att missa att det några inlägg bakåt plötsligt är ett hopp mellan inläggen på flera år.
 
Hur företag hanterar problem är det som avgör om de är bra eller inte. Förr eller senare går det åt pipsvängen på alla företag och det är då agnarna sållas från vetet.
Så jag tycker det är intressant att höra hur företag löser det.
Sedan är det väldigt lätt att bli upprörd när det händer. Du betalar kanske till och med lite mer för en produkt för att köpa den från någon som skall kunna leverera snabbt, men så går det fel.

Jag har faktiskt betydligt större förståelse för att man blir sur över det än att man blir sur över att någon blivit sur för det. Det blir sällan bra om det ryker ur öronen när man skriver foruminlägg. Då kan inlägg lätt bli lite för långa, få en fruktansvärt tråkig ton samt beskylla fel personer för fel saker.
 
Tycker Rajala är kanon nu för tiden. Det tar lite tid eftersom det man köper online ska skeppas med färga från Finland, vilket blir billigare än flyg. Men det kan jag leva med.

Annars bara gott att säga. För mig som bara köper begagnat har de solklart bästa utbudet. Tittar även in i Stockholm när jag har vägarna förbi då deras begagnathylla har mycket som inte ligger på nätet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.