Felsändningar händer hela tiden i E-handel (jag jobbar med det). Oftast går det att reda ut med handlaren utan problem, så det känns lite trist att klaga innan du ens fått svar från handlaren ...
Här måste jag för ovanlighetens skull helt ställa mig bakom Anders. Jag tycker att man som kund faktiskt har ett ansvar att ta sånt här direkt med butiken/säljaren och inte börja med att gråta ut i någon offentlighet ens innan man fått ett svar. Det är ett otyg detta med denna fullständiga brist på ryggrad och ett tidens tecken som tyvärr plågar även många mindre aktörer. Dessa "snöflingebeteenden" kan ställa till mycket skada som fingorna bara käckt vandrar vidare ifrån till nästa tillfälle när de kan få lite katharsis genom att leva ut och gråta ut bland alla dessa likasinnade som underblåser dessa beteenden, ofta helt utan att ha en aning om bakgrunden.
Även om landets snöflingor kommer ha svårt att ta till sig det jag nu ämnar säga, så är det faktiskt ingen mänsklig rättighet att få handla i en viss butik även om de flesta tycks tro det. Jag har personligen sett ett exempel här på Fotosidan där någon som överhört en diskussion mellan en fotobutiksägare på Hornsgaten i Stockholm för ett antal år sedan gick direkt till Fotosidan och tog heder och ära utav denne butiksägare. Eftersom jag då bodde några kvarter bort på Söder så gick jag in och pratade med ägaren. Det visade sig då att det fanns en rätt lång historia bakom det överhöraren hört som denne inte hade en aning om, vilket alltså inte alls kommit fram vare sig i butiken eller i tråden på FS innan jag berättade den.
Sådana här beteenden kan vara förödande för små rörelser och om vi nu gillar att ha några butiker att gå till kan vi kanske tänka lite på detta. Vi har ett ansvar som kunder också.
Nästa gång ni handlar nya grejor som förefaller vara jättebilliga som i Rajalas fall, så kanske ni ska fundera ett varv till innan ni spiller era tårar här:
Det kanske faktiskt är så att detta låga pris blivit möjligt tack vare att man "splittat s.k. bundlingar". Om det exv. gällt kit-objektiv som ingått i bundlingen så kan ju dessa vara ett antal tusenlappar billigare än om de säljs för sig. Så med pressade marginaler så har kanske handlaren hittat ett sätt i detta fall att både förbättra sina marginaler lite samtidigt som han du/ni som kunder också gynnats. Om ni upplever det stötande och konstigt ska ni bara självklart handla någon annanstans. Då får ni ju dessutom det färglada emballaget ni vill ha - men det kommer ju inte helt gratis för i praktiken betalar ni ju då 2-3000 spänn för en pappkartong i färg dock. Valet är ditt och en annan fördel är ju att du/ni kan spara på tårarna till ett tillfälle då de behövs bättre.
"Kunden har alltid rätt" brukar det heta på business-floskeltoppen men så är det förstås inte alls. Kunden har däremot alltid rätt att handla någon annanstans och borde kanske utnyttja den rätten lite oftare istället.
Undrar om inte det vore nyttigt om nu fler gjorde lumpen och inte som sedan Reinfeltd och Borg lade ned försvaret haft alldeles för mycket tid att odla dessa bedrövliga gråterske beteenden, i diverse asociala medier istället.
På I1 i Kungsänngen fanns för drygt 20 år sedan ett truppbefäl (Major Sol - som f.ö. inte riktigt levde upp till sitt namn). Min son hade honom som befäl. När någon tidig snöflinga då gnällde under övningarna där brukade han vråla: "Känn inte efter så jävla mycket - tjejer!"