Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa analog systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är lite lustigt att läsa om magin kring analoga kameror som råder i många forumtrådar.
Som fotografiska verktyg är de gamla manuellt fokuserade kamerorna för film antagligen sämre än moderna digitalkameror med AF. Åtminstone för det mesta.

Tjusningen ligger nog mera i att äga och använda en finmekanisk maskin. Det är ju rätt stor skillnad på hur kameror från förr är byggda jämfört med moderna kameror.

För 20-30 år sedan fanns det inget annat men då gick man ju inte direkt omkring och drömde om en "camera obscura".

Nej, det gjorde man nog inte, men storformatskameror var något jag suktade lite efter då på den gamla "goda" tiden. Dessa har ju inte ändrats så jättemycket i sin uppbyggnad sen 1800-talet.
 
Det är inte blixtskon som är moddad utan hela sökarhuset är utbytbart på F3. Det är samma motor (tror jag) men det som skiljer är bakstycket/filmluckan som går ner till ett par kontakter på motorn. Syns bra på den andra länken nedan. Dessa två sidor är som hobbex skulle skrivit:"mycket informativa för den sanna nikonentusiasten" :)

http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/nikonf3ver2/variations/f3p/index.htm

http://www.cameraquest.com/nff3p.htm

haha. jo jag har varit inne och nördat på dessa sidor. det som är lite förvirrande är att sökaren till F3 p visas med och utan blixtsko. Jag har nu kommit fram till att jag saknar kontakten mellan F3 p och motorn (md - 4). vad kan en sådan kallas? utöver det skulle jag behöva en ögonmussla till ett hp-sökarhus. provade ett nyare nikon men det funkade inte. Förresten vet du om nikon har skapat ett sökarhus till F3 där man kan se ner (som på en rolleiflex) i sökaren? Det vore underbart jag älskar nämligen den funktionen för gatufoto men också för att få ögonkontakt med den jag fotar.
 
Jag tittade precis i din kameraväska, så mycket godis! Vart bor du exakt och vilka dagar är du inte hemma? hihihihi.. fniss

Hehe jag har haft mer gammalt men jag har gett bort en del då jag tycker det är kul om någon använder grejerna också. Tyvärr så använder jag själv inte dem i den utsträckning jag borde. Men det är kul att laga och renovera ljustätningar osv.
 
Förresten vet du om nikon har skapat ett sökarhus till F3 där man kan se ner (som på en rolleiflex) i sökaren? Det vore underbart jag älskar nämligen den funktionen för gatufoto men också för att få ögonkontakt med den jag fotar.

Säg vad som inte finns till F3:an. Ljusschaktsökare DW-3. Hade en men den blev inte mycket använd. Det fåniga är att bilden är spegelvänd i den så när man flyttar kameran i sidled så åker bilden åt motsatt håll man tänkt sig. Man tittar direkt ned på mattskivan och har en liten utfällbar försättslins för att se smådetaljerna.
 
haha. jo jag har varit inne och nördat på dessa sidor. det som är lite förvirrande är att sökaren till F3 p visas med och utan blixtsko. Jag har nu kommit fram till att jag saknar kontakten mellan F3 p och motorn (md - 4). vad kan en sådan kallas? utöver det skulle jag behöva en ögonmussla till ett hp-sökarhus. provade ett nyare nikon men det funkade inte. Förresten vet du om nikon har skapat ett sökarhus till F3 där man kan se ner (som på en rolleiflex) i sökaren? Det vore underbart jag älskar nämligen den funktionen för gatufoto men också för att få ögonkontakt med den jag fotar.

Nä det är bara en vanlig F3 sökare som visas brevid så man ska kunna se skillnaden. Den sökaren du söker (phun) kallas schaktsökare eller waistlevelfinder: http://www.flickr.com/photos/fisher_photographics/2580469116/

DW-3 heter den på nikonspråk.

Vad gäller ögonmussla så finns det säkert att få tag i. Jag är ganska säker på att det är samma gänga på de moderna proffshusen. Nikon har tidigare haft en lite mindre gänga (19mm) runt okularet på amatörhusen och en större på proffshusen (22mm har jag för mig) och jag tror inte de ändrat. Jag skulle vara mycket förvånad om inte Kameradoktorn, cyberfoto eller scandinavianphoto kan hjälpa dig med det. Jag tror det är en DK-19 du vill ha den vanliga gummiringen heter DK-17. Efter lite kollande så tror jag att den till D700 passar.

kontakten mellan kameran och motorn sitter fast på det speciella bakstycket MF-6B. Man måste alltså byta hela bakluckan.
 
Senast ändrad:
väldigt lite prat om Canons analoga i denna tråd, var dom inte lika intressanta som Nikon och Pentax?

Jodå, men som redan har påpekats så bytte Canon objektivfattning när man introducerade EOS-systemet med autofokus, vilket inte Nikon och Pentax gjorde. (Minolta bytte också fattning.)
Eventuellt gör det att de gamla objektiven är billiga, men å andra sidan kan man ju inte använda dem på moderna kameror.

Intressantaste Canon-kamerorna med FD-fattning är nog A1, New F1 och T90.
 
Med risk för att framstå som helt okunnig, vilket jag ifs är inom analogt, vad är skillnaderna? Största anledningen till att jag vill fortsätta med asa 100 eller 200 är ju för att jag kommer mestadels att använda analoga kameran under soliga fina vinterdagar där högre iso inte behövs, men vilka märken på filmer och vilken typ av film ska jag köpa?

Det var länge sen jag använde film, så jag är inte helt uppdaterad. Fuji och Kodak verkar göra film fortfarande. Jag har köpt lite negativ Fuji-film för att prova i min "nya" F2:a. Negativ film är, som jag skrev förut, mer tolerant mot felexponering än diafilm, vilket jag ser som en fördel eftersom jag är lite ringrostig vad gäller manuell exponeringsinställning.

Diafilm är dock kanske lättare att scanna, men jag är lite osäker på det. Det beror kanske på hur bra scannerprogramvara man har.
 
Det var länge sen jag använde film, så jag är inte helt uppdaterad. Fuji och Kodak verkar göra film fortfarande. Jag har köpt lite negativ Fuji-film för att prova i min "nya" F2:a. Negativ film är, som jag skrev förut, mer tolerant mot felexponering än diafilm, vilket jag ser som en fördel eftersom jag är lite ringrostig vad gäller manuell exponeringsinställning.

Diafilm är dock kanske lättare att scanna, men jag är lite osäker på det. Det beror kanske på hur bra scannerprogramvara man har.

Tack för svar, satt och googlade skillnaderna, det verkar som att dia är bättre om man ska fota, skriva ut och scanna in på en vanlig flatbädd. Men svartvita filmer då? Det pratas mycket om kodak tri x 400, och vad är det för skillnad på 120 och 135 film?
 
Tack för svar, satt och googlade skillnaderna, det verkar som att dia är bättre om man ska fota, skriva ut och scanna in på en vanlig flatbädd. Men svartvita filmer då? Det pratas mycket om kodak tri x 400, och vad är det för skillnad på 120 och 135 film?

Tri-X var standardfilmen som "alla" använde på 1970-talet. Ganska grovkorning, men ISO 400 är ju också rätt hög känslighet. Man kunde pressa den till ISO 1600[1] med hyfsat resultat. Tillverkades av Kodak. Den kanske finns fortfarande, men Kodak introducerade ett alternativ som heter T-MAX på 1980(?)-talet.

120-film är 6cm bred och passar mellanformatskameror. 135-film är 35mm bred och passar småbildskameror. (De sista två siffrorna i beteckningen 135 har inget med filmens bredd att göra).

http://en.wikipedia.org/wiki/Film_format

[1] Fast när man pressar film är det något oegentligt att säga att man pressar till ett högra ISO-tal. Man brukar säga E.I. 1600 istället (i exemplet ovan). E.I. står för Exposure Index. ISO-talet är nämligen fastställt enligt en ISO(!)-standard och pressar man filmen så följer man inte standarden längre.
 
Tri-X var standardfilmen som "alla" använde på 1970-talet. Ganska grovkorning, men ISO 400 är ju också rätt hög känslighet. Man kunde pressa den till ISO 1600[1] med hyfsat resultat. Tillverkades av Kodak. Den kanske finns fortfarande, men Kodak introducerade ett alternativ som heter T-MAX på 1980(?)-talet.

120-film är 6cm bred och passar mellanformatskameror. 135-film är 35mm bred och passa småbildskameror. (De sista två siffrorna i beteckningen 135 har inget med filmens bredd att göra).

http://en.wikipedia.org/wiki/Film_format

Återigen tack för svar, tror att jag har sugit in mig tillräcklig information om analogt nu =) bra att jag har fått många bra svar, så att man inte går runt och bränner rullar som bara blir skräp sen. Lite spännande att man inte får göra misstag på samma sätt som digitalt, betydligt större utmaning. Gör det hela mycket mer spännande.
 
Tack för svar, satt och googlade skillnaderna, det verkar som att dia är bättre om man ska fota, skriva ut och scanna in på en vanlig flatbädd. Men svartvita filmer då? Det pratas mycket om kodak tri x 400, och vad är det för skillnad på 120 och 135 film?

Dia är bättre om man vill visa bilderna i en projektor också ;-). Vilket jag förstås har en någonstans bredvid magasinen och hinken med gamla diabilder...
 
Det enda tråkiga med analog foto är att marknaden börjar bli tömd på roliga kameror.
Jag upplever det som att det fanns mycket mer till bättre priser för 5år sedan.
 
Det enda tråkiga med analog foto är att marknaden börjar bli tömd på roliga kameror.
Jag upplever det som att det fanns mycket mer till bättre priser för 5år sedan.

Såja nu ska vi inte vara såna =), förstå hur många äldre farbröder det är som sitter hemma med sina pärlor i nyskick, kanske dom också dyker upp här på annonsmarknaden nån dag =)
 
Såja nu ska vi inte vara såna =), förstå hur många äldre farbröder det är som sitter hemma med sina pärlor i nyskick, kanske dom också dyker upp här på annonsmarknaden nån dag =)

Jag tror det beror på att det finns fler användare av systemkameror än någonsin tidigare. Dessa har dammsugit marknaden på analoga kameror för att få de objektiv som de såldes med. Jag har gjort så själv, köpte bl.a. min 70-200/4 med en F601 påskruvad. Kameran är numera såld, med det finns andra hus som bara ligger.
Det är inte värt besväret att sälja min F301, den är inte värd något. (28/2.8 & 50/1.8 som följde med säljer jag inte)

Fast det finns säkert en bunt fotografer som snart ledsnar och köper en kompaktkamera, jag hoppas det i alla fall :)
 
Nä det är bara en vanlig F3 sökare som visas brevid så man ska kunna se skillnaden. Den sökaren du söker (phun) kallas schaktsökare eller waistlevelfinder: http://www.flickr.com/photos/fisher_photographics/2580469116/

DW-3 heter den på nikonspråk.

Vad gäller ögonmussla så finns det säkert att få tag i. Jag är ganska säker på att det är samma gänga på de moderna proffshusen. Nikon har tidigare haft en lite mindre gänga (19mm) runt okularet på amatörhusen och en större på proffshusen (22mm har jag för mig) och jag tror inte de ändrat. Jag skulle vara mycket förvånad om inte Kameradoktorn, cyberfoto eller scandinavianphoto kan hjälpa dig med det. Jag tror det är en DK-19 du vill ha den vanliga gummiringen heter DK-17. Efter lite kollande så tror jag att den till D700 passar.

kontakten mellan kameran och motorn sitter fast på det speciella bakstycket MF-6B. Man måste alltså byta hela bakluckan.

Tackar ödmjukast för hjälpen! Ögonmusslan finns inte på japanfoto eller Scandinavian photo iaf. Den enda ögonmusslan som jag fanns där passade bland annat till D700 men inte till F3. Har provat.

"kontakten mellan kameran och motorn sitter fast på det speciella bakstycket MF-6B. Man måste alltså byta hela bakluckan."

Jag måste alltså byta bakstycket på F3 p för att slippa ha tejpen över kontakten? Om du kollar följande auktion på tradera:

http://www.tradera.com/nikon-f3-p-legendarisk-yrkeskamera-fran-80-talet-auktion_302009_143689941

Där finns inget bakstycke med kontakt. Var det bara vissa som hade detta bakstycke på p-modellerna eller är mitt ex eller exemplaret på tradera modifieringar? Är det svårt att få tag i ett bakstycke (helst utan kontakt) och att bytta det på F3p?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.