ANNONS
Annons

Köpa analog systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Man behöver förstås inte göra det mer komplicerat än det är. Tycker man att klädnypor funkar är det ju bra, min erfarenhet är dock att det blir bättre med filmklämmor (och säkrare, som sagt). Att torka av filmen med fingrarna funkar, men inte lika effektivt och jämnt resultat som gummiskrapa.

Våt film är väldigt känslig, så man ska undvika allt som riskerar att repa eller lämna rester -- en trasa kan alltså funka om man är helt säker på att den är fullständigt ren och inte luddar det minsta (sådan trasa har jag aldrig sett, däremot vet jag folk som använt sämskskinn med bra resultat).
Klädnypor funkar bra. Försök att hänga filmen lite på sniskan så rinner vattnet till kanten snabbare.

jag nyframkallad film är känslig och den drar jag aldrig av med ngt.
Framförallt inte ett verktyg, varken filmskrapa, trasor eller fingrar.

Nej jag får aldrig torkfläckar.

En mekanisk ugnstermometer är inte tillräckligt noggrann.
Den är byggd för temperaturer mellan 60 & 250-300 grader.
Har dú ingen elektronisk med larn? Gissar att de har en bättre noggrannhet.

Jag blandar i Liter-stålmått. Framkallare +vatten. Ett par droppar stopp i vatten. Film-koncentrerat fix.
Framkallaren sätter jag till 20,2 grader.
Normalt är att framkallare + vatten blir 18-19 grader & resten värmer jag med händerna till rätt temp.
D76 & Tri-X
1min förvätning. 20-21 grader
10 min framkallning 1+1. 20,2 grader
30 s stopp+30s skölj 20-24 grader
Fix dubbla klrningtstiden eller ca5 min. 20-24 grader
Skölj antingen Ilford metoden X20 eller med sköljslang med luft i 10-15 min 20-24 grader
Drar filmen, utan att beröra kanter, i en bunke med vatten & 1 droppe yes diskmedel. 20-24 grader
Hänger den i vinkällaren över natten.
Klipper ner.

Du använder vätmedel av något slag?
Nej

Som jag skrev: Drar filmen, utan att beröra kanter, i en bunke med vatten & 1 droppe yes diskmedel. 20-24 grader.
Men Mullsjö och det mesta av Sverige har mjukt vatten och det ger fördel.

Jag är inte säker men jag gissar att matkällaren är en fördel i sammanhanget. Det är inte så varmt och det är inte jättetorr luft. Sedan rör sig normalt ingen i vinkällaren och därmed rörs inget damm upp.

Mjukmedel till vattnet är en billig försäkring att slippa torkfläckar på filmen. Jag skulle aldrig chansa utan det...

Billigt och enkelt är det också.

/K

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar