Jodå, det finns färdiga vätskor, men en del av dem vill man också återanvända för att det inte ska bli onödigt dyrt. Med färgfilm måste man göra det om det ens ska vara någon idé. Kostnaden med Tetenals C-41-kit blir nånstans kring 25:- per rulle eller mindre om man använder det längre än rekommenderat (vilket bevisligen funkar fint).
Att börja med dia för hemframkallning är mer eller mindre vansinne. Det är mycket få som orkar försöka sig på det hemma över huvud taget, varibland knasbollar som jag som bara måste testa om det funkar
Problemet är att man ska skölja filmen mellan varje bad, vilket är svårt eftersom man måste ha tempererat, rinnande vatten med ganska stort flöde under hela processen som tar kanske 20 minuter totalt. Negativ färgfilm däremot behöver bara sköljas på slutet, och då är temperaturen oviktig.
49:- per rulle är rätt billigt, särskilt om skanningen är okej (vilket jag misstänker att den INTE är). Men då gör du nog bäst i att börja med negativ färgfilm eller just dia (om inte det är dyrare) eftersom svartvitt görs enklast hemma.
Du kan ju lämna färgfilmerna till Expert och samtidigt plåta lite svartvitt och peta med hemma? Jag rekommenderar, till skillnad från många andra, inte D-76 eftersom det är mycket bökigare att blanda till än flytande koncentrat. Inte heller rekommenderar jag Tri-X om man inte har en superbra skanner eftersom den inte är lika skarp som andra filmer.
Själv har jag fastnat för Tmax-framkallare och Tmax 400. Utöver framkallaren behöver du egentligen bara fix och det funkar nog med vad som helst. Stoppbad kan vara en bra idé men är enligt en del helt onödigt. Det beror kanske lite på hur länge man vill att fixet ska hålla.
För framkallare och fix behöver du varsin glas- eller plastflaska som rymmer så mycket färdig lösning som behövs per film. En halvliter är rätt lagom även om det räcker med mindre i en Patersondosa. Tmax-framkallare håller för ungefär 6 filmer per halvliter färdig lösning och fixet till 5-10 filmer.Så en flaska framkallarkoncentrat och en flaska fixkoncentrat räcker väldigt länge.