ANNONS
Annons

Köpa analog systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej ska testa ditt tips även om jag ställer mig lite frågande. Hur funkar det vid praktisk fotogradering i urbana miljöer. Trillar inte mattskivan ut om jag vänder eller tiltar kameran? Regn och smuts kan söka sig till spegeln och vidare in i huset. Att en Schaktsökare bara har ett samlarvärde har jag svårt att tro.

Mattskivan sitter vanligen fastspänd så man får pilla en del för att få ur den när man ska byta. Schaktsökaren är inte vädertätad utan bara en plåtram kring sökarskivan. Jag läste någonstans ett tips om att man kunde ta av sökaren och bara kika ned på mattskivan för att ta "spionbilder" på intet ont anande. Har inte provat detta.

Jättelätt att byta bakstycke. Det är säkert så att traderakameran fått bakstycket utbytt. Dessutom så sitter säkert träplattan där för att blixtskon som skulle varit där troligen blivit sönderslagen. Det är ju en F3P-sökare vilket man kan se eftersom spaken för okularstägningen saknas. Det finns ju inte på F3P utan bara på vanliga HP-sökaren.

Det är inte samma ögonmussla till HP-sökaren och den vanliga. Är du säker på att det är en HP-sökare det ska stå HP på fronten då?

M

I så fall skulle man kunna säga att tradera F3 p är snyggt modifierad men långt ifrån orginal. Jag har orginalet men saknar den där förbaskade kontakten. Jag antar att tidigare ägare tog av den för att kunna använda huset utan motor.

Då gäller det bara att hitta ett originalbakstycke till F3 p alternativt ett vanligt F3 bakstycke. Det står HP på sökaren så det är en HP-sökare.

Imorgon får jag hem min scanner, jag har förstått att jag behöver en framkallningsdosa för 35mm film och vätskor, vart får jag tag på rubbet? Och vad ska jag titta efter, vilken dosa, vad för vätskor, termometer? Mvh =)

Photax har det mesta. Ett bra startkit är väl en Paterson Dosa, D-76 framkallare och valfritt fix. Om du vill kan du blanda ihop en svag ättikslösning (runt 1%) som stoppbad, och använda något vätmedel för att försöka undvika fläckar på negativen, men dessa är inte absolut nödvändiga. Termometer finns till exempel på Clas Ohlsson.

Vätmedel tycker jag nog är rätt viktigt. Speciellt om man bor i ett område med kalkrikt vatten. Det är jättetråkigt att få torkfläckar på negativen.

Stoppbad behövs bara om man vill att fixet ska hålla längre.

När det gäller termometer så är det inte jättenoga med temperaturens noggrannhet för svartvitt.
Men det är viktigt att den alltid visar samma vid samma temperatur och det brukar det flesta termometrar fixa.

Alltså om den visar en ½ grad fel spelar ingen roll så länge som den alltid visar en ½ grad fel.

Vätmedel tycker jag nog är rätt viktigt. Speciellt om man bor i ett område med kalkrikt vatten. Det är jättetråkigt att få torkfläckar på negativen.

Stoppbad behövs bara om man vill att fixet ska hålla längre.
Men börja med en droppe Yes diskmedel.
Funkar alltid för mig men jag har mjukt vatten.

Kära vänner, nu får jag psykbryt snart, har fått hem min scanner,mätglas och en framkallningsdosa för 35mm film, så jag ringde photax för att fråga vad som behövs nu för att jag ska framkalla filmen hemma i min dosa, lite kemikalier och en termometer svarar han glatt och är väldigt hjälpsam och trevlig, han tipsar om ett kit, och precis när jag ska lägga beställningen så frågar jag om det här blir bra när man ska framkalla färgfilm, oj då, nej då ska du ha nåt helt annat, sagt och gjort så tittar vi på ett annat kit, precis innan jag ska lägga beställning så frågar jag om det här blir bra med diafilmer, oj, nej då ska det vara nåt helt annat, jag vet att jag skulle ha sagt från början vad jag använde för film, så jag har förstått att det är olika kemikalier till s/v negativ färgfilm och diafilm, suck vad mycket att hålla reda på, och det blev ju inte bättre när jag var på expert häromdan och köpte kodak gold 200, det är tydligen en negativ film, känns som att man måste ha en labb hemma för att framkalla lite olika sorters film. Suck... Blir det inte enklare att lämna in filmen på expert för att låta dom sköta frammkallningen av filmen bara och scanna hemma själv sen? Eller får man bättre resultat om man gör det själv, "förutsatt att man gör rätt"?

Det blir bättre resultat för färgfilm (både dia och negativ) om man lämnar in filmen till ett lab. Det gäller de allra flesta av oss, även om det finns duktigt folk som kan göra det själv.

Temperaturhållningen är mycket viktigare för färgfamkallning än för svart/vitt, så man behöver en termometer med god precision och ett bra sätt att reglera temperaturen.

Kära vänner, nu får jag psykbryt snart, har fått hem min scanner,mätglas och en framkallningsdosa för 35mm film, så jag ringde photax för att fråga vad som behövs nu för att jag ska framkalla filmen hemma i min dosa, lite kemikalier och en termometer svarar han glatt och är väldigt hjälpsam och trevlig, han tipsar om ett kit, och precis när jag ska lägga beställningen så frågar jag om det här blir bra när man ska framkalla färgfilm, oj då, nej då ska du ha nåt helt annat, sagt och gjort så tittar vi på ett annat kit, precis innan jag ska lägga beställning så frågar jag om det här blir bra med diafilmer, oj, nej då ska det vara nåt helt annat, jag vet att jag skulle ha sagt från början vad jag använde för film, så jag har förstått att det är olika kemikalier till s/v negativ färgfilm och diafilm, suck vad mycket att hålla reda på, och det blev ju inte bättre när jag var på expert häromdan och köpte kodak gold 200, det är tydligen en negativ film, känns som att man måste ha en labb hemma för att framkalla lite olika sorters film. Suck... Blir det inte enklare att lämna in filmen på expert för att låta dom sköta frammkallningen av filmen bara och scanna hemma själv sen? Eller får man bättre resultat om man gör det själv, "förutsatt att man gör rätt"?
Det går att framkalla både negativ färgfilm och dia med den utrustning som du köpt för svartvitt, bortsett från själva kemikalierna. Dock är det inget jag rekommenderar, åtminstone inte innan du blivit lite varm i kläderna så att säga.

Köp en drös bruna glasflaskor så kan du ha lite olika kemikalier färdigblandade som håller sig ganska länge. Jag har tre halvlitersflaskor för svartvitt och tre hel-liters för negativ färgfilm (samt 4 för dia, men det rekommenderar jag inte för att det är för bökigt).

Det enda trixet med negativ färgfilm är att du måste ha ett vattenbad som håller 38 grader, men det går bra med en vanlig plastback och en relativt noggrann termometer. Jag skulle vilja påstå att det funkar utmärkt mellan 37 och 40 grader med modern färgfilm och på sätt och vis är det enklare än svartvitt eftersom proceduren är samma för alla olika sorters negativ färgfilm.

Men börja med svartvitt som sagt, så får du in rutinerna ordentligt först. Det blir dessutom extremt mycket billigare än att lämna in den på framkallning.

Det blir bättre resultat för färgfilm (både dia och negativ) om man lämnar in filmen till ett lab. Det gäller de allra flesta av oss, även om det finns duktigt folk som kan göra det själv.

Temperaturhållningen är mycket viktigare för färgfamkallning än för svart/vitt, så man behöver en termometer med god precision och ett bra sätt att reglera temperaturen.
Mao så tycker du att jag ska lämna in filmen för framkallning? Börjar kännas som att det är det enklaste alternativet trots att jag inte är så bekväm av mig egentligen.

Det går att framkalla både negativ färgfilm och dia med den utrustning som du köpt för svartvitt, bortsett från själva kemikalierna. Dock är det inget jag rekommenderar, åtminstone inte innan du blivit lite varm i kläderna så att säga.

Köp en drös bruna glasflaskor så kan du ha lite olika kemikalier färdigblandade som håller sig ganska länge. Jag har tre halvlitersflaskor för svartvitt och tre hel-liters för negativ färgfilm (samt 4 för dia, men det rekommenderar jag inte för att det är för bökigt).

Det enda trixet med negativ färgfilm är att du måste ha ett vattenbad som håller 38 grader, men det går bra med en vanlig plastback och en relativt noggrann termometer. Jag skulle vilja påstå att det funkar utmärkt mellan 37 och 40 grader med modern färgfilm och på sätt och vis är det enklare än svartvitt eftersom proceduren är samma för alla olika sorters negativ färgfilm.

Men börja med svartvitt som sagt, så får du in rutinerna ordentligt först. Det blir dessutom extremt mycket billigare än att lämna in den på framkallning.

Jo Martin, jag har läst igenom ditt inlägg och försökt suga in informationen, kanske är det så att det låter bökigare än det är, jag trodde att framkallningen skulle vara charmen och tjusningen med analoga fotandet, vilket det säkert är när man blir varm i kläderna som du säger, men jag är samtidigt skeptisk till allt arbete, trodde att det fanns färdiga dunkar som man bara späder ut med vatten, precis som färdig spolarvätska för bil, men icke! Som jag ser det från egen del är två alternativ, antingen bara köra med en sorts film, typ dia, för att lära mig det till fullo och slippa ha massa olika kemikalier hemma, eller att lämna in filmerna på labb, jag har pratat med expert, dom tar 49kr för att framkalla en 36 rulle samt att dom scannar in bilderna på en cd, hur mycket tjänar man på att göra det själv?

Framkalla lite svart/vit film. Initialkostanden är inte så stor, och du märker om du tycker att det är en tjusning att framkalla själv. Om det visar sig att det är jättekul så behöver du sen bara komplettera med lite grejer för färgframkallning.

På den tiden jag tillbringade mycket tid i mörkrummet så tyckte jag att det roligaste var att göra förstoringarna. Det var lite kul att framkalla filmen själv eftersom man kunde se resultatet så snabb jämfört med att lämna in på ett lab, men det var mer en nödvändighet för att kunna göra förstoringar än ett nöje i sig självt.

Därför så sysslade jag aldrig med färgfilmsframkallning, men jag gjorde en hel del förstoringar från dia i eget mörkrum.

Numera är ju datorn ersättaren för förstoringsapparaten, så jag tror inte att jag kommer att syssla med mörkrumsarbete något mer, trots att jag har återvänt till att fotografera med film en del.

Framkalla lite svart/vit film. Initialkostanden är inte så stor, och du märker om du tycker att det är en tjusning att framkalla själv. Om det visar sig att det är jättekul så behöver du sen bara komplettera med lite grejer för färgframkallning.

På den tiden jag tillbringade mycket tid i mörkrummet så tyckte jag att det roligaste var att göra förstoringarna. Det var lite kul att framkalla filmen själv eftersom man kunde se resultatet så snabb jämfört med att lämna in på ett lab, men det var mer en nödvändighet för att kunna göra förstoringar än ett nöje i sig självt.

Därför så sysslade jag aldrig med färgfilmsframkallning, men jag gjorde en hel del förstoringar från dia i eget mörkrum.

Numera är ju datorn ersättaren för förstoringsapparaten, så jag tror inte att jag kommer att syssla med mörkrumsarbete något mer, trots att jag har återvänt till att fotografera med film en del.

Är det mindre komplicerat att framkalla s/v film än färgfilm så att säga? Och en annan fråga, sv film, är det väl inget krux med? Alltså dia eller negativ, utan det är bara att köpa vätskan FX-39 på photax.se? Eller ska man ha andra vätskor också?

Är det mindre komplicerat att framkalla s/v film än färgfilm så att säga? Och en annan fråga, sv film, är det väl inget krux med? Alltså dia eller negativ, utan det är bara att köpa vätskan FX-39 på photax.se? Eller ska man ha andra vätskor också?

Jag tror att det var förhållandevis få som framkallade färgfilm hemma just beroende på att det var en annan typ av kemi och processkontroll. Då kostade det bara ett par tior för "endast framkallning", så det var heller inte särskilt lönsamt att ha vätskor med kort hållbarhet för någon enstaka film då och då.

Att framkalla och kopiera svartvitt är förhållandevis enkelt och billigt, även om priserna på vätskor har rusat iväg vad jag förstått.

Men om man inte framkallar hemma för det höga nöjets skull så är det troligtvis mycket billigare och säkrare (om man inte behärskar framkallningsprocessen hemma riskerar man ju att bilderna går förlorade) att låta de få labb som finns kvar framkalla enstaka filmer.

S/V är i princip alltid negativ. Du behöver någon sorts framkallare och även fix. Stoppbad brukar man också använda men det är i princip en svag ättikslösning.

Det finns massor olika framkallare med olika egenskaper och det var ofta det som debbatterades på forum innan digitalkameran kom :) men en klassiker som kan vara bra att börja med är D-76 eller varför inte Tmax. Bestäm dig för en sort S/V film och en sorts framkallare så att du ser skillnader om du skulle göra olika. Photax kan säkert hjälpa dig hitta en bra kombination.

De har denna bra guide du kan läsa http://photax.se/faktasidor/faktasidor.htm den som heter "en hobby för dig". Mycket bra och hyfsat pedagogisk.

Lycka till

Jo Martin, jag har läst igenom ditt inlägg och försökt suga in informationen, kanske är det så att det låter bökigare än det är, jag trodde att framkallningen skulle vara charmen och tjusningen med analoga fotandet, vilket det säkert är när man blir varm i kläderna som du säger, men jag är samtidigt skeptisk till allt arbete, trodde att det fanns färdiga dunkar som man bara späder ut med vatten, precis som färdig spolarvätska för bil, men icke!
Jodå, det finns färdiga vätskor, men en del av dem vill man också återanvända för att det inte ska bli onödigt dyrt. Med färgfilm måste man göra det om det ens ska vara någon idé. Kostnaden med Tetenals C-41-kit blir nånstans kring 25:- per rulle eller mindre om man använder det längre än rekommenderat (vilket bevisligen funkar fint).

Som jag ser det från egen del är två alternativ, antingen bara köra med en sorts film, typ dia, för att lära mig det till fullo och slippa ha massa olika kemikalier hemma, eller att lämna in filmerna på labb, jag har pratat med expert, dom tar 49kr för att framkalla en 36 rulle samt att dom scannar in bilderna på en cd, hur mycket tjänar man på att göra det själv?
Att börja med dia för hemframkallning är mer eller mindre vansinne. Det är mycket få som orkar försöka sig på det hemma över huvud taget, varibland knasbollar som jag som bara måste testa om det funkar:) Problemet är att man ska skölja filmen mellan varje bad, vilket är svårt eftersom man måste ha tempererat, rinnande vatten med ganska stort flöde under hela processen som tar kanske 20 minuter totalt. Negativ färgfilm däremot behöver bara sköljas på slutet, och då är temperaturen oviktig.

49:- per rulle är rätt billigt, särskilt om skanningen är okej (vilket jag misstänker att den INTE är). Men då gör du nog bäst i att börja med negativ färgfilm eller just dia (om inte det är dyrare) eftersom svartvitt görs enklast hemma.

Du kan ju lämna färgfilmerna till Expert och samtidigt plåta lite svartvitt och peta med hemma? Jag rekommenderar, till skillnad från många andra, inte D-76 eftersom det är mycket bökigare att blanda till än flytande koncentrat. Inte heller rekommenderar jag Tri-X om man inte har en superbra skanner eftersom den inte är lika skarp som andra filmer.
Själv har jag fastnat för Tmax-framkallare och Tmax 400. Utöver framkallaren behöver du egentligen bara fix och det funkar nog med vad som helst. Stoppbad kan vara en bra idé men är enligt en del helt onödigt. Det beror kanske lite på hur länge man vill att fixet ska hålla.

För framkallare och fix behöver du varsin glas- eller plastflaska som rymmer så mycket färdig lösning som behövs per film. En halvliter är rätt lagom även om det räcker med mindre i en Patersondosa. Tmax-framkallare håller för ungefär 6 filmer per halvliter färdig lösning och fixet till 5-10 filmer.Så en flaska framkallarkoncentrat och en flaska fixkoncentrat räcker väldigt länge.

Jodå, det finns färdiga vätskor, men en del av dem vill man också återanvända för att det inte ska bli onödigt dyrt. Med färgfilm måste man göra det om det ens ska vara någon idé. Kostnaden med Tetenals C-41-kit blir nånstans kring 25:- per rulle eller mindre om man använder det längre än rekommenderat (vilket bevisligen funkar fint).

Att börja med dia för hemframkallning är mer eller mindre vansinne. Det är mycket få som orkar försöka sig på det hemma över huvud taget, varibland knasbollar som jag som bara måste testa om det funkar:) Problemet är att man ska skölja filmen mellan varje bad, vilket är svårt eftersom man måste ha tempererat, rinnande vatten med ganska stort flöde under hela processen som tar kanske 20 minuter totalt. Negativ färgfilm däremot behöver bara sköljas på slutet, och då är temperaturen oviktig.

49:- per rulle är rätt billigt, särskilt om skanningen är okej (vilket jag misstänker att den INTE är). Men då gör du nog bäst i att börja med negativ färgfilm eller just dia (om inte det är dyrare) eftersom svartvitt görs enklast hemma.

Du kan ju lämna färgfilmerna till Expert och samtidigt plåta lite svartvitt och peta med hemma? Jag rekommenderar, till skillnad från många andra, inte D-76 eftersom det är mycket bökigare att blanda till än flytande koncentrat. Inte heller rekommenderar jag Tri-X om man inte har en superbra skanner eftersom den inte är lika skarp som andra filmer.
Själv har jag fastnat för Tmax-framkallare och Tmax 400. Utöver framkallaren behöver du egentligen bara fix och det funkar nog med vad som helst. Stoppbad kan vara en bra idé men är enligt en del helt onödigt. Det beror kanske lite på hur länge man vill att fixet ska hålla.

För framkallare och fix behöver du varsin glas- eller plastflaska som rymmer så mycket färdig lösning som behövs per film. En halvliter är rätt lagom även om det räcker med mindre i en Patersondosa. Tmax-framkallare håller för ungefär 6 filmer per halvliter färdig lösning och fixet till 5-10 filmer.Så en flaska framkallarkoncentrat och en flaska fixkoncentrat räcker väldigt länge.

Då gör jag precis som du föreslår, faktiskt en riktigt bra lösning, som Per också föreslog, jag har en massa diafilmer hemma nu, dom lämnar jag in till expert för framkallning, sen köper jag några tri-x och tmax rullar och och FX-39 framkallare? Kollade in det där kittet som dom rekommenderade på photax för dia film, står i instruktionerna att man får ut 12st rullar och den kostar 495kr. Det är ungefär samma pris som expert tar för 10 rullar, men då har jag inte räknat in frakten från photax, så mao skulle det bli dyrare att framkalla själv om man gör allt enligt instruktion. Men å andra sidan som du säger så misstänker jag också att det inte blir en bra scanning hos expert, men säkert mycket bättre än vad jag kan åstadkomma. Men jag gör så, börjar med att träna lite på framkalla s/v för att sedan försöka mig på negativ färg. Och jag misstänker att det Julle sa om att man kan framkalla s/v i rumstemperatur stämmer? Tack för alla tydliga och informerande svar förresten!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar