ANNONS
Annons

Köpa analog systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Visst finns det ännu trevliga kameror att hitta, har senast stiftat bekantskap med en Belca Beltica med Carl Zeiss Tessar optik. Mycket trevlig sak även om det är totalt omöjligt att fokusera rätt med större bländare. Dessa utvikbara kameror tar fickformat till en helt ny nivå, har en Contessa-Nettel Cocarette också som är en 6x9 kamera, men även den går lätt att sätta i fickan. Skulle vilja se någon sätta en Pentax 67 i jackfickan och promenera iväg...

Det behöver ju inte vara systemkamera.
 
Säg vad som inte finns till F3:an. Ljusschaktsökare DW-3. Hade en men den blev inte mycket använd. Det fåniga är att bilden är spegelvänd i den så när man flyttar kameran i sidled så åker bilden åt motsatt håll man tänkt sig. Man tittar direkt ned på mattskivan och har en liten utfällbar försättslins för att se smådetaljerna.

Tja med att den är spegelvänd kan jag leva med. Det är likadant på en EXA Ib som jag ibland använder. Just det spegelvända gör att man blir ännu mer noga och fokuserat när man trycker av kan jag tycka.
 
Tackar ödmjukast för hjälpen! Ögonmusslan finns inte på japanfoto eller Scandinavian photo iaf. Den enda ögonmusslan som jag fanns där passade bland annat till D700 men inte till F3. Har provat.

"kontakten mellan kameran och motorn sitter fast på det speciella bakstycket MF-6B. Man måste alltså byta hela bakluckan."

Jag måste alltså byta bakstycket på F3 p för att slippa ha tejpen över kontakten? Om du kollar följande auktion på tradera:

http://www.tradera.com/nikon-f3-p-legendarisk-yrkeskamera-fran-80-talet-auktion_302009_143689941

Där finns inget bakstycke med kontakt. Var det bara vissa som hade detta bakstycke på p-modellerna eller är mitt ex eller exemplaret på tradera modifieringar? Är det svårt att få tag i ett bakstycke (helst utan kontakt) och att bytta det på F3p?

Jättelätt att byta bakstycke. Det är säkert så att traderakameran fått bakstycket utbytt. Dessutom så sitter säkert träplattan där för att blixtskon som skulle varit där troligen blivit sönderslagen. Det är ju en F3P-sökare vilket man kan se eftersom spaken för okularstägningen saknas. Det finns ju inte på F3P utan bara på vanliga HP-sökaren.

Det är inte samma ögonmussla till HP-sökaren och den vanliga. Är du säker på att det är en HP-sökare det ska stå HP på fronten då?

M
 
Med risk för att framstå som helt okunnig, vilket jag ifs är inom analogt, vad är skillnaderna? Största anledningen till att jag vill fortsätta med asa 100 eller 200 är ju för att jag kommer mestadels att använda analoga kameran under soliga fina vinterdagar där högre iso inte behövs, men vilka märken på filmer och vilken typ av film ska jag köpa?
Vill du scanna filmen?
Dia, neg eller svartvitt?
Vill du ha mycket färg i bilderna?
Vill du ha bra hudtiner?
Skall den klara blandljus bra?
 
Vill du scanna filmen?
Dia, neg eller svartvitt?
Vill du ha mycket färg i bilderna?
Vill du ha bra hudtiner?
Skall den klara blandljus bra?

Tja, en bra svartvit film, där jag framkallar den hos t.e.x expert, där jag tar hem utskrifterna i 10x15 och scannar in dom på min högst enkla scanner, dock tycker jag att den gör ett bra jobb. Sen vill jag inte ha så mycket färg i färgbilderna, utan lite mer åt det neutrala hållet, bra hudtoner är aldrig fel heller. Börjar dock få lite häng om dia och neg, verkar som att dia är det som passar mig bäst. Har du nåt förslag på bra filmer?
 
jag kan inte hjälpa dig med scanningsbiten och att välja film med tanke på scanna.
(Namntips: Martin Hertius.....)
I projektor så gillar jag en dia med mcyekt färg. Kodaks 100VS
Porträtt och neg KOdaks POrtra-serie, helst 160NC.
Blandade ljusförhållanden så skall Fujis Reala vara en höjdare även om jag aldrig har använt den. Vet inte ens om den finns kvar.

Svartvitt är min passion.
Normalt 120-film.
Normalt använder jag Delta 100/400 Eller TriX
TriXen upplever jag att separera ut mörka partier bättre.

Men jag tror att du kommer förlora kvalité om du lämnar bort framkallningen av svartvitt.
Jag ahr bara lämnat bort EN rulle i mitt liv. Och det gör jag ALDRIG om.
 
jag kan inte hjälpa dig med scanningsbiten och att välja film med tanke på scanna.
(Namntips: Martin Hertius.....)
I projektor så gillar jag en dia med mcyekt färg. Kodaks 100VS
Porträtt och neg KOdaks POrtra-serie, helst 160NC.
Blandade ljusförhållanden så skall Fujis Reala vara en höjdare även om jag aldrig har använt den. Vet inte ens om den finns kvar.

Svartvitt är min passion.
Normalt 120-film.
Normalt använder jag Delta 100/400 Eller TriX
TriXen upplever jag att separera ut mörka partier bättre.

Men jag tror att du kommer förlora kvalité om du lämnar bort framkallningen av svartvitt.
Jag ahr bara lämnat bort EN rulle i mitt liv. Och det gör jag ALDRIG om.
Tack för svar, Jag skulle inte heller lämna bort en film om jag visste vart jag skulle börja med framkallningen hemma, det är så trist att jag har glömt, hade ju foto som tillval i skolan, 3 år i mörkrum och framkallade med riktigt bra resultat, men jag har totalt glömt bort, dofterna från framkallningsvätskorna minns jag än =)
 
Tja med att den är spegelvänd kan jag leva med. Det är likadant på en EXA Ib som jag ibland använder. Just det spegelvända gör att man blir ännu mer noga och fokuserat när man trycker av kan jag tycka.

I princip kan man lyfta av sökarhuset så har man samma sak. Schaktsökaren är i stort sett bara ett ihopfällbart solskydd kring mattskivan så bilden ska synas bättre (och minska ljusinsläpp "bakvägen"). Extradetaljen är det utfällbara förstoringsglaset och att man kan se den lilla LCD:n via en liten glugg. Nåja, ett måste för samlaren.
 
Tack för svar, Jag skulle inte heller lämna bort en film om jag visste vart jag skulle börja med framkallningen hemma, det är så trist att jag har glömt, hade ju foto som tillval i skolan, 3 år i mörkrum och framkallade med riktigt bra resultat, men jag har totalt glömt bort, dofterna från framkallningsvätskorna minns jag än =)
EN dosa med spiral
framkallare
stopp, skölj i vanligt vatten funkar oxå
fix
termometer
ett mätglas
ngt att hälla upp vätskorna i
ngt att spara fixet i
ngnstans att hänga filmen
tror inte att jag glömt ngt
 
EN dosa med spiral
framkallare
stopp, skölj i vanligt vatten funkar oxå
fix
termometer
ett mätglas
ngt att hälla upp vätskorna i
ngt att spara fixet i
ngnstans att hänga filmen
tror inte att jag glömt ngt

Ja just det, det är lite att hålla reda på vill jag minnas, det där ska jag ta upp nån dag, den saken är säker, men om man vill ha en ganska liten scanner som klarar av att scanna diafilm under tiden då, duger denna? http://www.cyberphoto.se/info.php?article=CS5600F Det är den minsta jag kan hitta som klarar att scanna film.
 
Den duger nog om man inte ska förstora bilderna så mycket. Jag har en äldre Canon-scanner i klassen ovanför den där, och det går hyfsat bra att scanna negativ och diabilder (men Kodachrome är bevärlig ...). Förmodligen är väl den scanner du länkade till lika bra som min.

Ett problem är att enklare flatbäddscanners inte har fokusering utan kör med fixfokus. Planhållningen av filmen kan det också vara lite si och så med. Ska man scanna "seriöst" så ska man nog skaffa en riktig negativ/dia-scanner, men då är prisläget ett helt annat.
 
Ska du lämna bort filmen kan det ju varas ide att köpa någon av de svartvita filmer som framkallas i vanlig C41 process. Då blir det billigare eftersom labben kan köra dem i sin vanliga maskin och inte göra det manuellt. Dessutom kan vilket litet snabblabb som helst göra det.

Ilford XP2 heter väl Ilfords men vad kodaks heter har jag glömt.
 
Den duger nog om man inte ska förstora bilderna så mycket. Jag har en äldre Canon-scanner i klassen ovanför den där, och det går hyfsat bra att scanna negativ och diabilder (men Kodachrome är bevärlig ...). Förmodligen är väl den scanner du länkade till lika bra som min.

Ett problem är att enklare flatbäddscanners inte har fokusering utan kör med fixfokus. Planhållningen av filmen kan det också vara lite si och så med. Ska man scanna "seriöst" så ska man nog skaffa en riktig negativ/dia-scanner, men då är prisläget ett helt annat.
Hmmm ok... Skadar kanske inte att prova den då? Jag blir glad bara om jag kan scanna in film med helt ok reslultat. Det handlar inte om så mycket pengar direkt, en tusenlapp är ju samma summa som om man lämnar in en 36 film för framkallning på expert 7ggr, och vill jag skriva ut dom så har jag ju en bra skrivare till det. Vad tror du? Är inte detta mycket "enklare" och smidigare än att framkalla helt? Jag vet att det har sin charm det också. Men det får bli en senare fråga.
 
Ska man scanna "seriöst" så ska man nog skaffa en riktig negativ/dia-scanner, men då är prisläget ett helt annat.

Verkligen allround tråd detta. Nu också om skanners. För att fortsätta utanför ämnet så låg det en Nikon Coolscan 2000 på tradera förra veckan för 1400 kr som ingen bjöd på. Jag gissar att den inte skulle varit så pjåkig trots några år på nacken. Men få datorer idag klarar väl SCSI?

Jag föreslår att TS börjar fota med film för att se om det är tillräckligt roligt för att skaffa alla prylar som kommer upp i diskussionen :). Första rullen kan man lämna in på lab.
 
Vad tror du? Är inte detta mycket "enklare" och smidigare än att framkalla helt?

Jo, jag tänker inte skaffa mig en förstoringsapparat igen för att göra förstoringar på traditionellt sätt. Det var kul förr, men det är så jättemycket bekvämare att göra det digitalt.

Det är även tveksamt om jag kommer att framkalla film själv. Det går rätt fort att få det gjort hos ett lab.

Jag har ju redan en halvtaskig scanner, men om jag fortsätter att tycka att det är kul med filmfoto så funderar jag på att skaffa en bra scanner.

Om du inte redan har en scanner så är nog en av den typ du visade helt OK om du inte ska göra stora förstoringar, som sagt. Man har ju dessutom ibland glädje av en scanner i andra sammanhang, t.ex. för att scanna dokument.

Ett alternativ kan vara att låta labbet scanna in bilderna. Jag vet att det finns lab som gör det, men inte hur bra det blir.
 
Långsiktigt mål är att ha alla ensiffriga F-modeller i hyllan :)
Bara för att det är kul att dra en rulle diafilm ibland.

Fast det får ju inte kosta en förmögenhet heller så jag inväntar bra affärer.

Har under det senaste året skaffat dom flesta Nikon F-modeller med ensiffrigt nummer, fattas bara 6:an!. Här ett litet urval: http://dl.dropbox.com/u/24511774/DSC00132.jpg
Började att fota på sjuttiotalet, lånade då ofta en Nikon F2 och en Canon F1 när jag jobbade på Tellus Ljud&Foto på Drottninggatan i Sthlm, själv hade jag inte råd att köpa någon av dessa proffskameror (tror att jag under denna tid ägde en Olympus OM-1, men den har inte lämnat några djupare spår).
Så F2:an och F1.an är nog fortfarande mina favoriter. Min tanke med mitt samlande är att jag är dels väldigt förtjust i dessa gamla mekaniska underverk plus att jagi framtiden skall försöka fota lite svartvitt, framkalla själv och skanna in bilderna i en ganska nyligen införskaffad Canoscan FS4000US :)
 
Jo, jag tänker inte skaffa mig en förstoringsapparat igen för att göra förstoringar på traditionellt sätt. Det var kul förr, men det är så jättemycket bekvämare att göra det digitalt.

Det är även tveksamt om jag kommer att framkalla film själv. Det går rätt fort att få det gjort hos ett lab.

Jag har ju redan en halvtaskig scanner, men om jag fortsätter att tycka att det är kul med filmfoto så funderar jag på att skaffa en bra scanner.

Om du inte redan har en scanner så är nog en av den typ du visade helt OK om du inte ska göra stora förstoringar, som sagt. Man har ju dessutom ibland glädje av en scanner i andra sammanhang, t.ex. för att scanna dokument.

Ett alternativ kan vara att låta labbet scanna in bilderna. Jag vet att det finns lab som gör det, men inte hur bra det blir.

Jag gör nog så, jag var så dum och beställde hem canon lide 210 för mindre än en vecka sen, ville ha en så liten scanner som möjligt, men jag får ge den till mor och far och köpa den som klarar av film också.
 
Ja just det, det är lite att hålla reda på vill jag minnas, det där ska jag ta upp nån dag, den saken är säker, men om man vill ha en ganska liten scanner som klarar av att scanna diafilm under tiden då, duger denna? http://www.cyberphoto.se/info.php?article=CS5600F Det är den minsta jag kan hitta som klarar att scanna film.

Kul...att scanna diafilm! Velvia 100F som hängde med ME Super'n är en av de moderna diafilmer som kom i början på 2000-talet i övergången mellan analogt/digitalt på proffssidan. Den är gjord för att både ha klassiska 'Velvia-egenskaper' (dvs extremt mättade och djupa gröna och blå nyanser) men ändå vara 'lätt' att scanna in (dvs ha bra teckning i högdagrar för att vara diafilm).
 
I princip kan man lyfta av sökarhuset så har man samma sak. Schaktsökaren är i stort sett bara ett ihopfällbart solskydd kring mattskivan så bilden ska synas bättre (och minska ljusinsläpp "bakvägen"). Extradetaljen är det utfällbara förstoringsglaset och att man kan se den lilla LCD:n via en liten glugg. Nåja, ett måste för samlaren.

Hej ska testa ditt tips även om jag ställer mig lite frågande. Hur funkar det vid praktisk fotogradering i urbana miljöer. Trillar inte mattskivan ut om jag vänder eller tiltar kameran? Regn och smuts kan söka sig till spegeln och vidare in i huset. Att en Schaktsökare bara har ett samlarvärde har jag svårt att tro.
 
Kul...att scanna diafilm! Velvia 100F som hängde med ME Super'n är en av de moderna diafilmer som kom i början på 2000-talet i övergången mellan analogt/digitalt på proffssidan. Den är gjord för att både ha klassiska 'Velvia-egenskaper' (dvs extremt mättade och djupa gröna och blå nyanser) men ändå vara 'lätt' att scanna in (dvs ha bra teckning i högdagrar för att vara diafilm).

Låter bra det Matti, då kanske jag ska fortsätta köra på den när jag vill ha färgfilm, jag har i alla fall lagt en beställning på Canon CanoScan 5600F nu =). Ska bli spännande att scanna in första filmen, blir väl efter nyår när julstressen har lagt sig och första rullen är "uppfotad" =)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.