Annons

Köpa analog systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Använd framkallningspåsarna du fick med till diafilmerna! De går till ett proffslab och deras resultat kan du knappast matcha som glad nybörjare. Som sagts...framkallning av färgfilm är svårt i största allmänhet och diafilm i synnerhet.

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk
 
Använd framkallningspåsarna du fick med till diafilmerna! De går till ett proffslab och deras resultat kan du knappast matcha som glad nybörjare. Som sagts...framkallning av färgfilm är svårt i största allmänhet och diafilm i synnerhet.

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk

Man kanske skulle ta och använda dom Matti, har inte ens kollat igenom dom riktigt =D Jag ville så gärna försöka att framkalla själv till att börja med, men det verkar som att det är bara att ge upp diafilmerna iaf, kan lika gärna ge mig in på kvantumfysik. Men det ska bli riktigt roligt att prova sig på framkallning av s/v till att börja med.
 
Påsarna är ju förbetalda (dvs du behöver bara frankera dem...ingen annan kostnad tillkommer) så det är ju att kasta pengar i sjön att INTE använda dem ;)

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk
 
Dia är lite trixigt.
En 1 grad fel ger färgförskjutningar. Och diat är ditt original....

Jag lämnar bort all färgframkallning. Färg är dyrare och klabbigare att göra själv.

Hade jag vetat att du ville pyssla med det kunde du fått en "framkallningsmaskin" men nu är den på tippen.

Svartvitt är däremot inte så känsligt, varken i temperatur eller tid.
Däremot skall du inte gå under 20grader Celsius. Anledningen är att många framkallare innehåller Hydrokinon. Hydrokinon är inte aktivt under 17 grader Celsius. Om du då har en termometer som visar en grad fel & du framkallar i 18-19 så blir det problem. Hydrokinon är förresten cancerframkallande så drick det inte.
FX-39 kommer funka ypperligt.

Släng framkallaren när du använt den.
Normalt blandar man fix 1+4 eller 1+3 och det återanvänder du.
 
Finns inte D-76 att köpa i färdigt i flytande form längre?
Nej det köps som pulver.

En bra framkallare om man framkalla lite då & då är Ilfotech HC (som skall vara ungefär samma som HC 110).
Dryg & Konsistens som sirap och har en väldigt lång hållbarhet.
För att blanda kan apotekets barnmedicinmått vara perfekt.
 
Det är riktigt roligt att ni som är analoga rävar skriver så mycket bra i denna tråd, hur mycket matnyttigt som helst, det mesta man behöver lära sig står ju i denna tråd, både om kameror,film och framkallning =). En flaska FX-39 är beställd, och några Tmax filmer ska köpas inom kort!
 
Jag köpte mig en Minola 9000 förra veckan. Såvitt jag vet är det den enda spegelreflexkameran med autofokus och manuell filmframmatning. En lite kul kamera, tycker jag. Jag fick med en blixt också, men den visade sig ha Minoltas specialfäste som inte Minolta 9000 och den generationen av AF-kameror har.

Istället för att leta rätt på en adapter ropade jag in en blixt av typen Minolta Program 2800 AF, som har vanligt blixtfäste på Tradera. Dessutom följde det med en Minolta 7000 och ett 35-70/4. (230 kr totalt).

Tyvärr utlöses inte blixten när jag provar den på min Minolta 9000. Det är nog inget fel på blixten eftersom den fungerar med Minolta 7000 så är det någon som har något tips? Så fort jag har hittat min gamla helmanuella blixt med PC-kabel så ska jag prova den också på Minolta 9000 så jag får se om den kan utlösa en blixt överhuvudtaget.

Eventuellt är väl något trasigt i Minolta 9000, men det kan ju vara någon inställning som jag gör fel. Tips mottages tacksamt.
 
Det är riktigt roligt att ni som är analoga rävar skriver så mycket bra i denna tråd, hur mycket matnyttigt som helst, det mesta man behöver lära sig står ju i denna tråd, både om kameror,film och framkallning =). En flaska FX-39 är beställd, och några Tmax filmer ska köpas inom kort!
Nu är det många år sedan jag testade olika filmsorter.
Tmax & jag funkade aldrig. Det blev som Hasse & Tages färgblinda Televerksarbetare, grå grå grå.
Så köp inte på dig 20 filmer som du inte vet att du tycker om.

Själv föredrar jag:
135 Ilfords Delta
120 Ilfords Delta, Trix
 
Jag köpte mig en Minola 9000 förra veckan. Såvitt jag vet är det den enda spegelreflexkameran med autofokus och manuell filmframmatning. En lite kul kamera, tycker jag. Jag fick med en blixt också, men den visade sig ha Minoltas specialfäste som inte Minolta 9000 och den generationen av AF-kameror har.

Istället för att leta rätt på en adapter ropade jag in en blixt av typen Minolta Program 2800 AF, som har vanligt blixtfäste på Tradera. Dessutom följde det med en Minolta 7000 och ett 35-70/4. (230 kr totalt).

Tyvärr utlöses inte blixten när jag provar den på min Minolta 9000. Det är nog inget fel på blixten eftersom den fungerar med Minolta 7000 så är det någon som har något tips? Så fort jag har hittat min gamla helmanuella blixt med PC-kabel så ska jag prova den också på Minolta 9000 så jag får se om den kan utlösa en blixt överhuvudtaget.

Eventuellt är väl något trasigt i Minolta 9000, men det kan ju vara någon inställning som jag gör fel. Tips mottages tacksamt.

Jag kan inget om denna kamera, så jag kan inte svara direkt på dina frågor, men det finns ju faktiskt en hel website dedicerad till den (!).
http://www.9000.org/

I avsnittet http://www.9000.org/faq.old/ står det bl.a. så här:

[I"]Four flashes are dedicated to the 9000 body; 1800AF, 2800AF, 4000AF and the 1200AF ringflash. All provide direct flash metering (through the lens off the film) and automatic fill flash."[/I]

Så, din 2800AF ska ju definitivt funka.

Det finns ocks kompletta manualer att ladda ner lite varstans på nätet, t.ex. här:
http://www.vikenk.com/minolta_manual.htm

(Kom ihåg att Minoltas kameror hette Maxxum i USA och Dynax i Europa)

Tycker f.ö. att den här diskussionen hellre borde höra hemma i forumen för Sony/Konica/Minolta. Där huserar många fler som kan nåt om det här än i tråden för köpråd och köpråd är det ju faktiskt inte.


/Mats
 
Nu så! Nu tror jag att allt är på sin plats, Vill nån vara snäll och säga om allt som behövs för att framkalla filmen för scanning hemma finns med på bilden? Det är bara svartvita filmer som jag kommer att försöka ge mig på. Och det är nån vätska som ska blandas med ättika också, hur ska jag spä den, vilka ingredienser så att säga? Jag kommer bara att försöka framkalla en rulle i taget då och då. Mvh http://imageshack.us/photo/my-images/528/dsc0205s.jpg/
 
Du behöver klämmor (med tyngd) för att hänga filmen på tork. Och en skrapa för att dra av vattnet. Och jag vet inte om det syns nån termometer på bilden?

Ok tack för svar =) klädnypor har jag, men inga tyngder, och vad ska jag ha för skrapa? Det är en mat termometer som syns på bilden hehe, men det ska funka sa dom på photax, om den är korrekt, och det tror jag att den är.
 
Ok tack för svar =) klädnypor har jag, men inga tyngder, och vad ska jag ha för skrapa? Det är en mat termometer som syns på bilden hehe, men det ska funka sa dom på photax, om den är korrekt, och det tror jag att den är.
Okej, så det där runda i mitten är en termometer? Trodde att det kanske var en tidtagare.

Klämma med tyngd behövs för att få filmen någorlunda rak när den torkar. Riktiga filmklämmor sitter dessutom säkrare än klädnypor. Det finns speciella skrapor för att dra av vatten på film, en sådan syns på den här bilden av Photax "framkallningspaket" (grå sak till höger).
 
Ja det är en termometer, ok så klädnypor är inte att föredra? Då får jag försöka få tag på filmklämmor också, hur många olika "bad" ska jag ha då, själva filmframkallaren är väl fx-39:an har jag förstått, och den ska väl spädas ut i 1/4 och hällas in i framkallningsdosan, vad kommer sen? Fixen och sist ättikslösningen? Och ska jag ha en skål med vatten i rummet så att den når rumstemperatur för att sen blanda i framkallare i? Har jag förstått rätt? Vet att jag kommer med många dumma frågor, men nu var det lääängesen jag framkallade en film.
 
Tyngder och filmklämmor och torkskrapor, får ju det att låta som det är invecklat. Använder själv ingen av dessa och klarar mig ändå ganska bra (tycker till och med illa om filmklämmorna). Klädnypor av trä både att hänga i övre och nedre kant (allt är helt platt efter en månad i negativmappen hur som helst...), torka gör jag med luddfri trasa eller genom att dra med fingrarna. Man behöver inte göra det komplicerat.

Ättiksbadet använder du som stoppbad efter framkallaren. Detta av två orsaker, det stannar av framkallningen snabbt och det förlänger livslängden på fixet. Om du har ett rum med rätt temeperatur kan det vara bra att låta alla vätskorna bo där så de håller samma temperatur. Vet inte med att ha en skål med vatten för att blanda framkallare med, jag brukar nog bara ta vatten direkt ur kranen (kan ju vara något att göra med föroreningar som skulle uppstå i och med att vattnet delvis går igenom en varmvattenberedare men det vet jag inget om).

PS. Störtskönt att köra med stektermometer! Kan inte tänka mig att det är lätt att se exakt vilken temperatur vätskorna har, men det gör ingen större skillnad bara man använder samma termometer hela tiden.
 
Tack för svar Alex, nu känns det genast lite bättre =) Erland har säkert inte fel och berättar hur det ska gå till noggrant, men det är ju fint om det funkar med lite enklare metoder också. Jag har ju träklädnypor, men om jag har alla vätskor i köket där det är runt 20-21° så borde man kanske inte ens behöva termometer? Och jag har ju massa mikrofiberdukar som inte luddar, kanske funkar att torka av filmen med dom också?
 
Man behöver förstås inte göra det mer komplicerat än det är. Tycker man att klädnypor funkar är det ju bra, min erfarenhet är dock att det blir bättre med filmklämmor (och säkrare, som sagt). Att torka av filmen med fingrarna funkar, men inte lika effektivt och jämnt resultat som gummiskrapa.

Våt film är väldigt känslig, så man ska undvika allt som riskerar att repa eller lämna rester -- en trasa kan alltså funka om man är helt säker på att den är fullständigt ren och inte luddar det minsta (sådan trasa har jag aldrig sett, däremot vet jag folk som använt sämskskinn med bra resultat).
 
Ja det är en termometer, ok så klädnypor är inte att föredra? Då får jag försöka få tag på filmklämmor också, hur många olika "bad" ska jag ha då, själva filmframkallaren är väl fx-39:an har jag förstått, och den ska väl spädas ut i 1/4 och hällas in i framkallningsdosan, vad kommer sen? Fixen och sist ättikslösningen? Och ska jag ha en skål med vatten i rummet så att den når rumstemperatur för att sen blanda i framkallare i? Har jag förstått rätt? Vet att jag kommer med många dumma frågor, men nu var det lääängesen jag framkallade en film.

Här kommer första googleträffen på "hur man framkallar svartvit film". Den ser rätt bra ut. Om du läser igenom den och följer anvisningarna så går det nog bra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.