Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa analog systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej, det är väll inga större problem med att det behövs batteri. Men när jag fotade med min Pentax ME Super på en fiskebåt i hårt och kallt väder så började den krångla efter 4 timmar. Därav att jag föredrar en mekanisk.

Tack för svar även om du inte riktigt svarade på mina frågor! Det går att fota mekaniskt med en F3 i nödfall. Jag är inte särskild rädd heller för att den ska lägga av vid hårt väder då den är byggd som en stridsvagn.

Någon annan som kanske kan redogöra för för och nackdelar mellan F3 (hp) och F3MA ,F2 eller FE?
 
Tack för svar även om du inte riktigt svarade på mina frågor! Det går att fota mekaniskt med en F3 i nödfall. Jag är inte särskild rädd heller för att den ska lägga av vid hårt väder då den är byggd som en stridsvagn.

Någon annan som kanske kan redogöra för för och nackdelar mellan F3 (hp) och F3MA ,F2 eller FE?


Pentax ME Super känns också robust som en stridsvagn enligt mig. Den går också att köra mekaniskt, men endast på en slutartid. När det kommer till min fotografi så ser jag ingen anledning till att inte ha en mekanisk då jag inte kräver några funktioner de inte har.

Skillnaderna mellan FM3a och FE har jag gått igenom i en tidigare post som du till och med citerat. Vill dock korrigera ett fel där, det är endast FE2 som har TTL, inte FE.

F2 är ju en väldigt gammal kamera som är från 1971, som inte använder sig utav en ISO blixtsko, och som inte har egen ljusmätare. Det kan ju givetvis vara en bra kamera, har aldrig använt en själv. Men att den är såpass gammal så tänker i alla fall jag att det mesta är bytt mot det bättre som t.ex. slutare osv i de nyare modellerna.

Angående Nikon F3HP så vet jag inte.

Men vad jag menade med att man inte kan jämföra Nikon F5 och FM3a t.ex. är att de inte är avsedda för samma typ av fotografer. F5:an är äldre än vad FM3a är t.ex. Men de som behöver en kamera med autofokus så fungerar ju inte FM3a.

Varför jag ger Nikon kameror som förslag är för att det är de jag har erfarenhet av i störst grad. Samt att om man äger en digital Nikon så fungerar objektiven sinsemellan. Men jag tycker att Pentax ME Super också är en mycket trevlig kamera.
 
På vilket sätt är Fm3a F2 och alla andra nikonmodeller som nämnts i tråden bättre. Låt oss bortse från det estetiska även om jag tycker att F3 är en skönhet ;-)

De är väl varken bättre eller sämre rent generellt, men det finns ju personliga preferenser. För min del är det ett nöje att ha och använda en helt mekanisk kamera, och då duger förstås inte F3, FE och liknande elektriskt styrda kameror.

Användningsmässigt så är det antagligen bättre för de flesta med en kamera som har någon form av exponeringsautomatik och då går F2, FM och liknande bort.

(Det finns motsvarigheter till ovan nämnda kameror från de flesta tillverkare, så Nikon är bara ett exempel).

För digitalfotografen som vill prova på att fotografera med film är antagligen det bästa att köpa en autofokuskamera med samma objektivfattning som den digitala systemkamera hon har. Det blir minst skillnad i arbetssätt då, så man kan koncentrera sig på bildskapandet. Det finns massor av billiga autofokuskameror för film på begagnatmarkanden och toppmodellerna som fanns innan digitaltekniken tog över säljs för en bråkdel av vad de kostade nya. T.ex. Canon EOS-3, Nikon F5 och liknande.
 
Det går att fota mekaniskt med en F3 i nödfall.

Men bara med slutartiden 1/60 sekund, om jag inte har fattat fel.

Canons konkurrent från samma tid, Canon New F-1, har också elektroniskt styrd slutare, men även en mekanisk styrning av alla tider mellan 1/125 sek och 1/2000 sek, samt B och 1/80 sek (X-synktiden). Pentax LX har också en slutare med ungefär samma mekaniskt styrda tider. Nikon FM3A tror jag har alla tider både elektroniskt och mekaniskt styrda.

Ett extra batteri i fickan är dock inte speciellt betungande, så för de allra flesta spelar det ingen som helst roll att kameran behöver batteri för att fungera. Möjligen kan helmekanisk styrning vara en fördel under mycket extrema förhållanden om man misstänker att elektroniken kan lägga av pga för mycket fukt eller kyla, men då gäller det att man har bra smörjmedel, som inte stelnar av kyla, i sin helmekaniska kamera.

(Nikon F2 är berömd för att tåla väta och kyla mycket bra, men när NASA skulle använda den i rymdverksamhet så bytte man till något annat smörjmedel än standardsmörjan.)
 
Jaha vad ska man använda sig av för filmer då? Vilka är dom bästa för s/v? Och vilka är dom bästa för vanliga neutrala färger? Nu har jag några rullar Fujifilm velvia professional 100f, vill helst fortsätta med asa 100-200 filmer. Denna film jag kör med nu är den bra så att säga? Är jag ute och cyklar om jag tror att det är "velvia" effekten som kan lägga som filter i PS?
 
F2 är ju en väldigt gammal kamera som är från 1971, som inte använder sig utav en ISO blixtsko, och som inte har egen ljusmätare. Det kan ju givetvis vara en bra kamera, har aldrig använt en själv. Men att den är såpass gammal så tänker i alla fall jag att det mesta är bytt mot det bättre som t.ex. slutare osv i de nyare modellerna.

F2 tillverkades fram till 1980 då den ersattes av F3, men många fotografer ville inte byta från F2 till F3 för att F2 var så pålitlig. Man vet vad man har, men inte vad man får. Samma sak upprepades när F3 ersattes av F4 ...

F2 moderniserades 1977 med den nya bländarkopplingen AI (Automatic Indexing) som gjorde det bekvämare att byta objektiv. Tidigare hade man varit tvungen att montera objektivet med bländarringen inställd på f/5.6 och när objektivet var monterat måste man vrida bländarringen först till minsta och sen till största bländaren. Pust.

Det fiffiga med att F2 inte har en "egen ljusmätare" var dock att alla gamla F2:eek:r kunde uppgraderas till den nya standarden genom att byta sökare. Nikon F2 (liksom dess föregångare Nikon F) hade löstagbara sökare och några av sökarna hade alltså ljusmätning. Ljuset mättes förstås genom objektivet.

Användningsmässigt gjorde det ingen skillnad mot att ha ljusmätningen i huset eftersom slutartidsratten kopplades till en ratt på sökaren så att ljusmätaren visste vilken slutartid som var inställd. Med F3 frångick Nikon det här systemet och placerade ljusmätaren i själva kamerahuset istället.
 
Senast ändrad:
Men bara med slutartiden 1/60 sekund, om jag inte har fattat fel.

Canons konkurrent från samma tid, Canon New F-1, har också elektroniskt styrd slutare, men även en mekanisk styrning av alla tider mellan 1/125 sek och 1/2000 sek, samt B och 1/80 sek (X-synktiden). Pentax LX har också en slutare med ungefär samma mekaniskt styrda tider.

Ett extra batteri i fickan är dock inte speciellt betungande, så för de allra flesta spelar det ingen som helst roll att kameran behöver batteri för att fungera. Möjligen kan helmekanisk styrning vara en fördel under mycket extrema förhållanden om man misstänker att elektroniken kan lägga av pga för mycket fukt eller kyla, men då gäller det att man har bra smörjmedel, som inte stelnar av kyla, i sin helmekaniska kamera.

(Nikon F2 är berömd för att tåla väta och kyla mycket bra, men när NASA skulle använda den i rymdverksamhet så bytte man till något annat smörjmedel än standardsmörjan.)

Jag håller med om att ett extra batteri inte är något jätteproblem. Det finns en tråd på photo net: http://photo.net/nikon-camera-forum/00VUki

som tar upp respektive fördelar och nackdelar. Efter att skummat tråden finner jag att F3hp har mer fördelar gentemot FE och F2. Bland annat stor sökare som passar perfekt om man har glassögon och kompatibilitet med nikonoptik. Men jag är mycket nyfiken på F3MA men den kostar lite mer också.

Jag har tre Nikon F3: en F3hp, en F3 och en F3p. Tänkte sälj två och satsa på en F3MA. Vilken ska jag behålla? Det går inte att använda självutlösaren på p-modellen utan motor så den faller bort. Har du någon synpunkt på dessa modeller och dess skillnader som skulle underlätta mitt val? Jag fotar utan motor. Alla fungerar. Och F3 är i sådant fint skick att jag är rädd för att använda den så den kanske någon samlare kan vara intresserad av. Om jag förstått rätt så är den enda skillnaden mellan F3 och F3hp sökaren. Stämmer det?
 
Jaha vad ska man använda sig av för filmer då? Vilka är dom bästa för s/v? Och vilka är dom bästa för vanliga neutrala färger? Nu har jag några rullar Fujifilm velvia professional 100f, vill helst fortsätta med asa 100-200 filmer. Denna film jag kör med nu är den bra så att säga? Är jag ute och cyklar om jag tror att det är "velvia" effekten som kan lägga som filter i PS?

DIafilm är lite svårare att exponera än negativ färgfilm. Negativfilmen tål "felexponering" lite mer.

Så här års tycker jag att ISO 200 är lite lågt. Det blir rätt långa slutartiden även med ljusstarka objektiv.
 
Nikon F4 är trevlig då den tar samtliga nikons F-gluggar utan modifikation. Det blir några hundra att välja och vraka bland.

/K
 
Jag har tre Nikon F3: en F3hp, en F3 och en F3p. Tänkte sälj två och satsa på en F3MA. Vilken ska jag behålla? Det går inte att använda självutlösaren på p-modellen utan motor så den faller bort. Har du någon synpunkt på dessa modeller och dess skillnader som skulle underlätta mitt val? Jag fotar utan motor. Alla fungerar. Och F3 är i sådant fint skick att jag är rädd för att använda den så den kanske någon samlare kan vara intresserad av. Om jag förstått rätt så är den enda skillnaden mellan F3 och F3hp sökaren. Stämmer det?

Såvitt jag vet är en F3HP en vanlig F3 fast med HP-sökaren istället för standardsökaren. Det finns dock en variant av F3 med HP-sökare som kallas F3/T som är byggd i titan.

Hur mycket ska du ha för din F3P? :)
 
Senast ändrad:
DIafilm är lite svårare att exponera än negativ färgfilm. Negativfilmen tål "felexponering" lite mer.

Så här års tycker jag att ISO 200 är lite lågt. Det blir rätt långa slutartiden även med ljusstarka objektiv.

Med risk för att framstå som helt okunnig, vilket jag ifs är inom analogt, vad är skillnaderna? Största anledningen till att jag vill fortsätta med asa 100 eller 200 är ju för att jag kommer mestadels att använda analoga kameran under soliga fina vinterdagar där högre iso inte behövs, men vilka märken på filmer och vilken typ av film ska jag köpa?
 
Såvitt jag vet är en F3HP en vanlig F3 fast med HP-sökaren istället för standardsökaren. Det finns dock en variant av F3 med HP-sökare som kallas F3/T som är byggd i titan.

Hur mycket ska du ha för din F3P? :)

Tja, det vet jag inte ännu men hör av mig i fall jag vill sälja. Som jag förstått det är Nikon Fp oerhört välbyggt och har bättre vädertätning än de andra Nikon F3 modellerna.

Men ett stort minus i praktisk fotografering är att jag inte kan använda självutlösare eller trådutlösare utan motorn. Modellen var väl tänkt att användas med motor.

Det som jag tycker är märkligt är att både sökaren till F3p och F3hp har en blixtsko på sökaren. På F3 fäster man blixten till vänster där man drar upp filmen.
 
Men den ljusmäter väl inte på full öppning med pre-AI-objektiv?

Kan F4 styra bländaren på G-objektiv?

Den mäter nedbländat. Vilket innebär att du inte behöver blända ned om du vill fota på största bländaren.

På G-objektiv så får man nöja sig med program-auto och auto-bländare. VR fungerar inte.

F4 fungerar med samtliga objektiv, med vissa begränsningar som du ser.

/K
 
Tja, det vet jag inte ännu men hör av mig i fall jag vill sälja. Som jag förstått det är Nikon Fp oerhört välbyggt och har bättre vädertätning än de andra Nikon F3 modellerna.

Men ett stort minus i praktisk fotografering är att jag inte kan använda självutlösare eller trådutlösare utan motorn. Modellen var väl tänkt att användas med motor.

Det som jag tycker är märkligt är att både sökaren till F3p och F3hp har en blixtsko på sökaren. På F3 fäster man blixten till vänster där man drar upp filmen.

F3p såldes bara i paket med motor och det speciella bakstycke som kunde stoppa tillbakaspolningen av filmen med fliken ute.

Sökaren till F3 HP har inte ISO-blixtsko. Har din det så har någon satt på en F3p-sökare på en F3.
 
F3p såldes bara i paket med motor och det speciella bakstycke som kunde stoppa tillbakaspolningen av filmen med fliken ute.

Sökaren till F3 HP har inte ISO-blixtsko. Har din det så har någon satt på en F3p-sökare på en F3.

Tack för informativt svar. Kan det hända att någon har modifierat blixtskon, dvs själv satt ditt den? Hur ser jag skillnad på original och ev modifierad? Den där fliken du nämnde löper den från motor till kamerahus? Någon har satt tejp på baksidan på min nikon p jag misstänker att det är en kontakt som är övertejpad. Jag använder den alltid utan motor. Vet du vad motorn hette som användes tillsammans med p-modellen.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar