Annons

Köpa analog systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Nikon F4 är trevlig då den tar samtliga nikons F-gluggar utan modifikation. Det blir några hundra att välja och vraka bland.

/K

F4:an är unik påstå vis att den hanterar ALLT. Det klarar till och med pre AI till AF-S.
Det är den ensam om i Nikons utbud.

[Edit] To late.
 
(Nikon F2 är berömd för att tåla väta och kyla mycket bra, men när NASA skulle använda den i rymdverksamhet så bytte man till något annat smörjmedel än standardsmörjan.)

F2-systemet är väl det största Nikon gjort. Det finns ju otroliga mängder prylar att byta ut, hänga på extra på en F2:a.

Tillbehör för bländarautomatik finns ju, fjärrstyrning, motorer en sex sju olika sökare bakstycken i mängder till och med digitala, 500bilders magasin osv osv.

Standardverktyget i nästan 20 år för en värld av fotografer.
Ett måste i varje fotonörds samling :)
 
Allt detta prat om f3-f4 har gjort mig sugen på en =) Nån som har en i fint skick till salu? Utan några som helst "maskinella" defekter. Eller vilken Nikon är mest lik Super Me i användandet och enkelheten? Jag har börjat älska den nämligen, men vill fortfarande ha en fin modell från dom två stora också, väldigt lite prat om Canons analoga i denna tråd, var dom inte lika intressanta som Nikon och Pentax?
 
Allt detta prat om f3-f4 har gjort mig sugen på en =) Nån som har en i fint skick till salu? Utan några som helst "maskinella" defekter. Eller vilken Nikon är mest lik Super Me i användandet och enkelheten? Jag har börjat älska den nämligen, men vill fortfarande ha en fin modell från dom två stora också, väldigt lite prat om Canons analoga i denna tråd, var dom inte lika intressanta som Nikon och Pentax?

Pentax och Nikon kan väl använda mycket av objektiven från den tiden på digitala hus oxo.
Det går inte på Canon utan konverterar och jox.
 
Allt detta prat om f3-f4 har gjort mig sugen på en =) Nån som har en i fint skick till salu? Utan några som helst "maskinella" defekter. Eller vilken Nikon är mest lik Super Me i användandet och enkelheten? Jag har börjat älska den nämligen, men vill fortfarande ha en fin modell från dom två stora också, väldigt lite prat om Canons analoga i denna tråd, var dom inte lika intressanta som Nikon och Pentax?

Nikons FE eller FE2 borde vara väldigt lik Super ME (sade han utan att egentlig veta)
Det ser väldigt lika ut och båda har elektronisk slutare.
[Edit]Pentaxen verkar ha bättre sökare ME 0.95x 92% vs FE 0.86x 93%
 
Pentax och Nikon kan väl använda mycket av objektiven från den tiden på digitala hus oxo.
Det går inte på Canon utan konverterar och jox.
Ja det kommer jag ihåg att många påpekade som en nackdel, just objektivkompabiliteten. Men Canon har några riktigt läckra modeller också.
 
Vad är dom stora skillnaderna mellan Fe2 och fm2 egentligen?

FE har tidsautomatik och visare i sökaren, FM visar över underexponering i sökaren.

Länkarna nedan har bilder på sökaren i kamerorna.
Nikon FM http://mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/nikonfmseries/fm/basic.htm
Nikon FE http://mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/nikonfeseries/fe/tech2.htm

Personligen tycker jag det kan vara skönt med P-läget ibland.

(MIR-sajten är en guldgruva om man kan engelska för övrigt.)

[edit] FE2 vs FM2 är samma sak :)
 
FE har tidsautomatik och visare i sökaren, FM visar över underexponering i sökaren.

Länkarna nedan har bilder på sökaren i kamerorna.
Nikon FM http://mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/nikonfmseries/fm/basic.htm
Nikon FE http://mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/nikonfeseries/fe/tech2.htm

Personligen tycker jag det kan vara skönt med P-läget ibland.

(MIR-sajten är en guldgruva om man kan engelska för övrigt.)

[edit] FE2 vs FM2 är samma sak :)
Tack! Det blir nyttig läsning =)
 
fm2 är helt manuell, medan fe2 har bländarförval (dvs tidsautomatik) fast den går lika bra att köra helt manuellt också.

Med andra ord så har fe2 en stor fördel, den klarar allt fm2:an klarar? Tror att det här har redan sagts tidigare i tråden, fast jag orkar inte leta, tack för svar.
 
Med andra ord så har fe2 en stor fördel, den klarar allt fm2:an klarar? Tror att det här har redan sagts tidigare i tråden, fast jag orkar inte leta, tack för svar.

Jag hade både Nikon FM och FE på den gamla goda tiden (När de var nya....) Jag sålde FM'en efter ett tag och köpte en till FE eftersom jag föredrog att ha möjlighet till automatik.
 
Med andra ord så har fe2 en stor fördel, den klarar allt fm2:an klarar? Tror att det här har redan sagts tidigare i tråden, fast jag orkar inte leta, tack för svar.

Så är det, sedan är det fördel FM på batteri-sidan. Den bara går och går, även efter batteriet är slut. (Det är ju bara ljusmätaren som går på ström)
En i mitt tycke helt meningslös fördel då batterierna räcker i flera år och en reservuppsättning lätt ryms i myntfacket på vilken plånbok som helst.
 
Det är lite lustigt att läsa om magin kring analoga kameror som råder i många forumtrådar.
För 20-30 år sedan fanns det inget annat men då gick man ju inte direkt omkring och drömde om en "camera obscura".

Observera att jag inte menar något negativt. Jag tycker fortfarande att det är kul med de gamla trotjänarna även om de inte används så flitigt längre.
 
Senast ändrad:
Tack för informativt svar. Kan det hända att någon har modifierat blixtskon, dvs själv satt ditt den? Hur ser jag skillnad på original och ev modifierad? Den där fliken du nämnde löper den från motor till kamerahus? Någon har satt tejp på baksidan på min nikon p jag misstänker att det är en kontakt som är övertejpad. Jag använder den alltid utan motor. Vet du vad motorn hette som användes tillsammans med p-modellen.

Det är inte blixtskon som är moddad utan hela sökarhuset är utbytbart på F3. Det är samma motor (tror jag) men det som skiljer är bakstycket/filmluckan som går ner till ett par kontakter på motorn. Syns bra på den andra länken nedan. Dessa två sidor är som hobbex skulle skrivit:"mycket informativa för den sanna nikonentusiasten" :)

http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/nikonf3ver2/variations/f3p/index.htm

http://www.cameraquest.com/nff3p.htm
 
Senast ändrad:
väldigt lite prat om Canons analoga i denna tråd, var dom inte lika intressanta som Nikon och Pentax?

Jag har rätt många gamla kameror och jag tycker nog att Nikon har klart bäst byggkvalitet. En FM som var relativt billig fungerar fortfarande mycket bra och har i princip samma kvalitetskänsla som F2. Canon är inte i närheten på sina A-modeller (AE-1 A-1 AE-1 P osv) De är jämförelsevis plastiga och de har ofta problem med smörjningen av spegeldämpningen. Googla Cannon squeak för info. Pentax har bra kvalitetskänsla även om det inte riktigt når upp till nikon. Olympus OM serien känns också mycket gedigna utom möjligen OM10 som var den riktigt billiga modellen.

Canon har dock en riktig stjärna och det är i mitt tycke Canon F1 New (jag har ingen erfarenhet av Old) Den känns som en modern F2 fast med klart bättre sökarinfo. Konstigt vore annnars då den kom först 1982. Jag gillar den faktiskt mer än F3:an.
 
Så är det, sedan är det fördel FM på batteri-sidan. Den bara går och går, även efter batteriet är slut. (Det är ju bara ljusmätaren som går på ström)
En i mitt tycke helt meningslös fördel då batterierna räcker i flera år och en reservuppsättning lätt ryms i myntfacket på vilken plånbok som helst.

Jag bryr mig inte alls om batteriet längre, knappast nåt att bry sig om när man köpa dom för mindre pengar än en dosa snus, dom håller ju några år också, tar en minut att byta, så att en kamera klarar sig utan batteriet är knappast nån deal breaker =) Sitter och kollar efter nån fin fe2:a, hoppas man snubblar över nån sån, då har man fått en fiiin julklapp =P.
 
Jag har rätt många gamla kameror och jag tycker nog att Nikon har klart bäst byggkvalitet. En FM som var relativt billig fungerar fortfarande mycket bra och har i princip samma kvalitetskänsla som F2. Canon är inte i närheten på sina A-modeller (AE-1 A-1 AE-1 P osv) De är jämförelsevis plastiga och de har ofta problem med smörjningen av spegeldämpningen. Googla Cannon squeak för info. Pentax har bra kvalitetskänsla även om det inte riktigt når upp till nikon. Olympus OM serien känns också mycket gedigna utom möjligen OM10 som var den riktigt billiga modellen.

Canon har dock en riktig stjärna och det är i mitt tycke Canon F1 New (jag har ingen erfarenhet av Old) Den känns som en modern F2 fast med klart bättre sökarinfo. Konstigt vore annnars då den kom först 1982. Jag gillar den faktiskt mer än F3:an.

Jag tittade precis i din kameraväska, så mycket godis! Vart bor du exakt och vilka dagar är du inte hemma? hihihihi.. fniss
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.