Annons

Jesper filmade poliserna i tunnelbanan

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag rättfärdigar inte planka.nu. Jag säger att det inte är ett hållbart argument att olagligheten gör det korkat. Det kan vara fel att planka som en politisk protest av andra orsaker, men olaglighet ensamt är inte det som är fel med agerandet.

Varför är mitt exempel lågt? För att det är uppenbart att olagligt agerande kan anses som rättfärdigat av många? Hade det varit mindre lågt om jag hade använt ett exempel som inte varit så tydligt?

Om parallellen inte drogs förrän nu, varför anklagade du mig för att använda fildelningsargument tidigare? :) Jag har ingen ekonomisk vinning att göra eftersom jag varken plankar eller propagerar för att man ska göra det.

Angående att vi har en demokratisk process: det finns många som har invändningar mot det också. Klagomål på blocksystem, partilinjer och hemliga partibidrag är tre exempel på invändningar mot vår demokratiska process.

Eftersom vi har en demokratisk process behöver vi inte bryta mot lagen för att framföra vår synpunkt. Speciellt inte på ett sätt som så ensidigt ger fördelar för den egna "sidan", många inser nog att den egna vinningen undergräver de eventuella politiska argumenten. På samma sätt som att stjäla film plötsligt inte kan bli yttrandefrihet.

Mellanösternländerna har inga sådana möjligheter. De har riktiga yttrandefrihetsproblem, inte inbillade.

Eftersom jag följde händelseförloppet på flashback redan från början vill jag minnas att raw-filerna från filmen postade ganska tidigt. Något som polisens tekniker borde kunna, om inte återskapa, åtminstone se om någon brutit ut den från dess fulla längd.

Det gjorde jag med. Det finns ingen opåverkad orginalfil, det var Jesper själv som producerade den.

Har han lämnat in telefonen för att försöka återskapa filen från flashminnet?

Visst! Jag är bara lite trött på att de som hojtar som högst om polisens (och andra maktutövares) usla beteende faktiskt själva gärna beter sig olagligt. Det gör att deras ståndpunkter och åsikter inte blir särskilt trovärdiga i praktiken, eller hur?

Tja, det är ju ganska trovärdigt att de har den åsikten - det känns som att de flesta andra ska sköta sig, och sen gör det inte så mycket om man själv går över gränsen bara lite eftersom man [valfri motivering som gör det lite lättare att hantera att man inte lever som man lär]. :)

Att de själva gör övertramp tycker inte jag hindrar att de kan ha rätt i sak - även om de får lite svårare att säga "eftersom jag är så duktig så borde även de...". Ståndpunkten kan ju hålla om de bara byter ut det mot "för samhällets bästa så borde de...eftersom...".

Tycker du helt allvarligt att bevisen håller i det här fallet? Det tycker inte jag. Och då hoppas jag att du liksom jag lägger personliga värderingar åt sidan. Jag hade gärna sett poliserna fällda, men den trasiga filmen räcker inte. Det finns inget som säger att Nilsson inte var drogpåverkad eller betedde sig betydligt mer störande än vad som gjorts gällande från hans sida.

Jag tycker att det som skulle kunna tala för att den trasiga filmen är korrekt är att mig veterligen så har inte poliserna i fråga i efterhand hävdad att han verkade narkotikapåverkad, utan bara anmält honom för förtal och brott mot PUL. Om han hade verkat narkotikapåverkad, borde de inte tagit in honom för urinprov också, efter att ha hanterat personen de gjorde biljettkontroll på?

Eftersom vi har en demokratisk process behöver vi inte bryta mot lagen för att framföra vår synpunkt. Speciellt inte på ett sätt som så ensidigt ger fördelar för den egna "sidan", många inser nog att den egna vinningen undergräver de eventuella politiska argumenten. På samma sätt som att stjäla film plötsligt inte kan bli yttrandefrihet.

Mellanösternländerna har inga sådana möjligheter. De har riktiga yttrandefrihetsproblem, inte inbillade.

Du verkar ignorera det jag skriver, och bara upprepa dina egna åsikter. Du kan ju till exempel se efter hur många av mina frågor du inte besvarat.

Inte för att försvara dem men de är väl ändå rätt öppna med att de försöker sänka skatten för höginkomsttagare?

Nja, det är nog ganska glest mellan de raka puckarna. Mest låter det som om alla arbetslösa, sjuka och fattiga ska få sina problem lösta, bara vi sänker skatterna för de med de högsta inkomsterna och de största förmögenheterna. det är sällan man ser argument som "Vi i Danderyd behöver mer pengar till tjänstefolk och lyxbåtar så skatterna måste sänkas". Det låter ju oftare som "Om inte det höga skattetrycket sänks påverkas sysselsättningen negativt".
Vilket är helt förståeligt - om man vill ha en politik som gynnar en liten grupp är det ju svårt att vinna röster om man inte får det att låta som något annat.

Men det var inte min poäng. Frågan var varför du går igång så hårt på plankare i tunnelbanan, när man förmodligen kan hitta en enda kille som ensam smusslar undan lika mycket som alla ungdomar plankar ihop under ett år? Jo, man kan förstår ogilla båda företeelserna, men enligt lagen om proportioner så borde man bry sig hundra gånger mer om skattesmitarna.

Nä, jag menar att killarna med bollträn är ett stort problem medan poliser som gör som i det här fallet inte är det. Nog för att hot är illa, men det stannade i alla fall där.

Och jag menade att alla som bryter mot lagen är ett problem - oavsett vad de jobbar med. Jag tycker tom att det är mycket, mycket värre om de som arbetar med att upprätthålla lagen bryter mot den. Minsta tendens hos en polis att missbruka sin makt ska leda till en diskussion som problematiserar maktmissbruk. Varje tendens att frikänna poliser för att de är poliser måste leda till en debatt där man problematisera korruption och kåranda.
Det man ser på den filmade sekvensen tycker jag räcker för att avskeda båda poliserna genast. De gör sig skyldiga till flera lagbrott och har dessutom ljugit om det i efterhand. Dessutom bör den tingsrätt som frikände poliserna entledigas omgående. Om vi ska komma till rätta med dessa för demokratin så livsviktiga problem så måste problemen tas på allvar. Att blunda och låtsas som det regnar leder bara åt fel håll.

Poliser är människor som arbetar i en situation ingen människa egentligen klarar. Därför behövs starka ramar, för att stötta och för att sålla bort dem som helt tappar greppet.

...
Men det var inte min poäng. Frågan var varför du går igång så hårt på plankare i tunnelbanan, när man förmodligen kan hitta en enda kille som ensam smusslar undan lika mycket som alla ungdomar plankar ihop under ett år? Jo, man kan förstår ogilla båda företeelserna, men enligt lagen om proportioner så borde man bry sig hundra gånger mer om skattesmitarna.

Det har jag redan förklarat.

De låtsas företräda en politisk ståndpunkt för att rättfärdiga personlig ekonomisk vinning. Vinningen kommer först, sen kommer de politiska argumenten. Vi har en demokratisk process och tidningar som är fria, varför inte använda den/dem? Tycker du/ni att det är ok att "protestera" mot tv-licensen genom att inte betala den? :)

Hittar du fler som passar denna kategori så deltar jag gärna i debatten :)

Om du tycker/känner något du skrivit som ignorerats av mig eller andra borde fått svar är du fri att ta upp det igen.

Nej, så viktigt är det inte för mig om du inte vill svara. Jag ville bara förklara varför jag inte tänkte upprepa de invändningar som jag hade när du skrev samma saker en gång tidigare. Det blir onödigt mycket text om jag upprepar det som lätt går att hitta tidigare på sidan.

Det har jag redan förklarat.

De låtsas företräda en politisk ståndpunkt för att rättfärdiga personlig ekonomisk vinning. Vinningen kommer först, sen kommer de politiska argumenten. Vi har en demokratisk process och tidningar som är fria, varför inte använda den/dem? Tycker du/ni att det är ok att "protestera" mot tv-licensen genom att inte betala den? :)

Nej, jag tycker inte att du har förklarat det. Du kan inte hävda att alla som plankar gömmer sig bakom politiska argument eftersom du inte känner alla. Du kan möjligen hävda att vissa eller många gör det. Precis på samma vis kan jag hävda att många skattesmitare och gråzonsfifflare gömmer sig bakom den politiska ideologin att vi har för höga skatter i Sverige och att de höga skatterna är skadliga för landet. Jag kan inte säga att alla som kan gör det, men väldigt många.

Jag ser ingen skillnad och du har inte påvisat någon skillnad, bara sagt att det är skillnad.

En intressant aspekt av denna tråd -- om vi åter försöker glömma alla sidospår med skattesmitare, plankning och fildelning -- är hur det ibland tenderat bli en debatt om huruvida det var poliserna eller Jesper som gjorde fel, eller indirekt orsakade situationen.

Det har rättsväsendet faktiskt redan tagit ställning till, genom att på flera punkter väcka allmänt åtal mot de båda poliserna -- samtidigt som man helt och fullt avvisade varenda anklagelse som polismännen riktade mot Jesper (och dessutom på ett ganska bryskt sätt, vad gäller en del av punkterna). Detta totala avvisande av polisers anmälan, är ju faktiskt ganska ovanlig i sig. Men, rättsväsendet har alltså redan innan rättegången tagit ställning till att inget Jesper gjorde, var utanför det tillåtna.

Nu blev polismännen (märkligt nog) inte fällda på en enda av åtalspunkterna, men låt oss inte blanda bort korten, genom att bortse ifrån vilken av parterna rättsväsendet kraftfullt åtminstone misstänkte för ett flertal brott, och ansåg vara den förorsakande parten.

Fråga: finns det något som tyder på, eller att poliserna anklagat honom för drogpåverkan/störande beteeende (utom vid själva händelsen).

Håller med om att en trasig film inte är så bra bevis, Jesper kan lätt ha plockat bort delar som inte passade hans agenda.

är inte frågan varför poliserna var så angelägna att filmen skulle raderas? skulle dom gjort ett korrekt ingripande så skulle inte filmen vara negativ för dom så det är väl rätt uppenbart att dom inte gjort det. Sedan så räcker det med att höra rösten på snuten när han frågar om Jesper tagit droger att höra att han är ett rötägg med troligen taskig uppväxt som gör allt för att jävlas med folk o dessutom få betalt för det.
Hans attityd passar bra i libyen, syrien där kan han säkert få jobb o bli framgångsrik.

Ja, så länge man är beredd att ta straffet för att inte betala den.

Henry David Thoreau ville sitta i fängelse eftersom han inte ville stödja krig och slaveri med sina skatteinbetalningar.
http://en.wikipedia.org/wiki/Henry_...ience_and_the_Walden_years:_1845.E2.80.931849

Vad du tar i med dina jämförelser, som dessutom haltar.

TV-licensen, plankandet och fildelningen ger en personlig vinning. Inte så mycket politik och tydlig protest. Utövarna brukar hålla rätt låg profil för att undvika uppmärksamhet som riktas mot personen som kan leda till ett straff. Helt tvärt om alltså.

Det vore iofs roligt att se en plankare annonsera "Spärr och stationsvakter! ; nu går jag igenom grinden gratis, i protest mot att biljetterna inte är gratis". Kryddat med ett föregående samtal till aftonbladet.. Då skulle jag respektera plankningen som politik, inte ett sätt för att bara få personlig vinning.

är inte frågan varför poliserna var så angelägna att filmen skulle raderas? skulle dom gjort ett korrekt ingripande så skulle inte filmen vara negativ för dom så det är väl rätt uppenbart att dom inte gjort det. Sedan så räcker det med att höra rösten på snuten när han frågar om Jesper tagit droger att höra att han är ett rötägg med troligen taskig uppväxt som gör allt för att jävlas med folk o dessutom få betalt för det.
Hans attityd passar bra i libyen, syrien där kan han säkert få jobb o bli framgångsrik.

Jag emot polisernas agerande.

De har väl använt samma språkbruk mot plankarna, och/eller så uppträdde Jepser inledningsvis provocerande på den biten av filmen som saknas.

Jag bara funderar lite på varför Jespers engagemang i "planka.nu" skulle vara relevant för polisernas agerande? Det var väl knappast uppenbart för dom vid tidpunkten för händelsen att han var medlem där?

Såvida dom inte redan kände till honom till namn och utseende eller om han nu hade en skylt runt halsen förstås, men det tvivlar jag väl på.

För övrigt har vi många väldigt bra poliser, precis som vi har många bra medborgare - det är den lilla procenten rötägg som man vill städa bort och det bör vara lika lätt bland poliser som bland andra medborgare.

Det påminner ju om en stor del av våra höginkomsttagare och framgångsrika företagare, som förvandlar sniken skattesmitning och gråzonsfiffel till ideologi. De har ju också en förening - Skattebetalarna.

Skillnaden är väl bara att det inte handlar om ett gäng omogna ungdomar som lurar samhället på några miljoner om året, utan om vuxna, rika och etablerade människor som lurar oss på massor av miljarder varje år. Kanske dags att sila kamelerna istället för myggen?

Hur menar du att Skattebetaarnas förening gör för att lura av oss massor av miljarder varje år?

(Skattebetalara är en bra förening ur vår synpunkt (vi som betalar skatt) eftersom det är en förening som inte får statsbidrag. Det får ju var och varannan "ideell" förening i Sverige numera. Att ta bort dessa bidrag skulle verkligen vara att eliminera "bortlurande" av pengar från oss.)

Jag hittar ingen redovisning av fusk & svinn-siffror vare sig i budget eller årsbokslut. Hur vet du att plankare räknas med i framtidsplaneringen?

Jag tror inte att man mäter antalet plankare, men jag utgår från att alla resenärer räknas med i statistiken. Det är möjligt att det blir ett annat resultat om man mer och mer använder automatiska metoder för att mäta trafiken. Plankare passerar ju inte automatiska spärrar och kan inte räknas av dessa.

Om man å andra sidan inte räknar med plankarna så dimensionerar man ju för lite kapacitet vilket leder till trängsel.

Vad du tar i med dina jämförelser,

Det är ju för att det är de stora händelserna som blir välkända. Thoreau hade nog inte lika tydligt blivit civil olydnads fader om det hade handlat om en petitess.

som dessutom haltar.

TV-licensen, plankandet och fildelningen ger en personlig vinning.

Till skillnad från att inte betala skatt? Jag ser inte lika tydligt som du hur det haltar.

Inte så mycket politik och tydlig protest. Utövarna brukar hålla rätt låg profil för att undvika uppmärksamhet som riktas mot personen som kan leda till ett straff. Helt tvärt om alltså.

Det vore iofs roligt att se en plankare annonsera "Spärr och stationsvakter! ; nu går jag igenom grinden gratis, i protest mot att biljetterna inte är gratis". Kryddat med ett föregående samtal till aftonbladet.. Då skulle jag respektera plankningen som politik, inte ett sätt för att bara få personlig vinning.

Jag håller med om att det skulle vara en bättre protest. Likadant med TV-avgiften. Du kanske har glömt att jag inte förespråkat planka.nu eller att smita från TV-avgiften i hemlighet. Kan det vara så att du fortfarande inte läser vad jag skriver, utan bara tar det som en förevändning att få upprepa din åsikt? :)

Det är ju för att det är de stora händelserna som blir välkända. Thoreau hade nog inte lika tydligt blivit civil olydnads fader om det hade handlat om en petitess.
...

Jag tror inte att dom personer som är kända för civil olydnad hade varit speciellt imponerade eller hedrade om dom sett att man hänvisar till deras metoder och ideologier för just petitesser, som att slippa betala för sin resa i kollektivtrafiken. Deras strävanden låg liksom på ett helt annat plan. ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar