iSolen.se
Guest
Jag rättfärdigar inte planka.nu. Jag säger att det inte är ett hållbart argument att olagligheten gör det korkat. Det kan vara fel att planka som en politisk protest av andra orsaker, men olaglighet ensamt är inte det som är fel med agerandet.
Varför är mitt exempel lågt? För att det är uppenbart att olagligt agerande kan anses som rättfärdigat av många? Hade det varit mindre lågt om jag hade använt ett exempel som inte varit så tydligt?
Om parallellen inte drogs förrän nu, varför anklagade du mig för att använda fildelningsargument tidigare? Jag har ingen ekonomisk vinning att göra eftersom jag varken plankar eller propagerar för att man ska göra det.
Angående att vi har en demokratisk process: det finns många som har invändningar mot det också. Klagomål på blocksystem, partilinjer och hemliga partibidrag är tre exempel på invändningar mot vår demokratiska process.
Eftersom vi har en demokratisk process behöver vi inte bryta mot lagen för att framföra vår synpunkt. Speciellt inte på ett sätt som så ensidigt ger fördelar för den egna "sidan", många inser nog att den egna vinningen undergräver de eventuella politiska argumenten. På samma sätt som att stjäla film plötsligt inte kan bli yttrandefrihet.
Mellanösternländerna har inga sådana möjligheter. De har riktiga yttrandefrihetsproblem, inte inbillade.