Annons

Jesper filmade poliserna i tunnelbanan

Produkter
(logga in för att koppla)
Fängelse för krigsskattevägran, skulle det förstås stått.

Så det är alltså straffvärdet som avgör om det är korkat? Eller varför är det viktigt vad straffet är?

Angående att du inte behöver svara om du inte vill, så hade jag just skrivit det tidigare :)
 
Leif GW håller med oss som tycker att de borde blivit dömda... (Veckans Brott i TV1, som pågår nu)
 
Det är ju ändå ett rätt svårslaget rekord.

Själv tycker jag av det jag läst och sett av filmen att det är ett rätt svårslaget rekord poliserna har slagit. Det tidigare "frikännande rekordet" (5 dagar löneavdrag är i mitt tycke frikännande) låg på "kastera apa jäveln", också videofilmat, fast av polisen själv .

Det här ger faktiskt ett "carte blanche" att hota fritt så länge man har ett polisleg, och det hör liksom inte hemma i ett rättssamhälle.

Jag är uppvuxen i polisfamilj och känner inte att det här är ok, om inte den sk "kårandan" fixar att hantera rötäggen så måste domstolsväsendet våga visa var gränsen går.
I det här fallet tycker jag att domstolen har vägrat ut sig totalt.
 
Leif GW håller med oss som tycker att de borde blivit dömda... (Veckans Brott i TV1, som pågår nu)
"Man behöver ju bara öron, för att höra hur illa de beter sig".

Det går väl inte att sammanfatta affären bättre, än vad Leif GW gjorde i inslaget...?

Han konstaterade också att deras uppträdande lämnar i stort sett allt övrigt att önska, och att det förr eller senare kommer att gå åt h-e för dessa två individer om de inte skärper till sitt beteende i framtiden.


AVSNITTET (cirka 29:35):
http://svtplay.se/v/2376643/veckans_brott/del_10_av_12?cb,a1364145,1,f,-1/pb,a1364142,1,f,-1/pl,v,,2376643/sb,p143573,1,f,-1
 
Det mest tragiska med domen, är väl egentligen vilket rent hat och förakt den verkar ha skapat gentemot polisen som sådan. Ta en tur på diverse forum och liknande, och se själva. Det är inga vackra ord som sägs just nu.

Och det är faktiskt lite sorgligt, eftersom säkert minst 99,5% av Sveriges poliser är schyssta, reko och säkert gör ett förbannat bra och viktigt jobb. Ofta har jag försvarat dem i diverse diskussioner, på forum, osv, men här är det omöjligt. Här beter sig polisen som rena mobbare och översittare. Är det för mycket begärt att rättsväsendet åtminstone märkbart reagerar på det?
 
Domstolen tyckte inte att bevisningen räckte för en fällande dom. Det kanske den har rätt i. Som jag påpekade i ett tidigare inlägg så får man om man läser domen intrycket att den som skrev den ansåg att poliserna är skyldiga, men att bevisen som sagt inte räckte till.

Det som definitivt är fel i det här läget är hur polismyndigheten har agerat. Den sa innan rättegången att poliserna skulle få behålla jobbet även om de fälldes. Detta är ett ganska anmärkningsvärt uttalande. Det borde vara så att det beror på hur en dom ser ut som avgör om de får jobba kvar.

Dessutom fick de inte ens en liten reprimand av sin arbetsgivare, så vitt jag vet.
 
Domstolen tyckte inte att bevisningen räckte för en fällande dom. Det kanske den har rätt i. Som jag påpekade i ett tidigare inlägg så får man om man läser domen intrycket att den som skrev den ansåg att poliserna är skyldiga, men att bevisen som sagt inte räckte till.
Precis som Leif GW sa, så handlar detta fall om bevisvärdering. Kanske gör juristerna i Hovrätten en annorlunda värdering, än lekmännen i Tingsrätten?
 
Det är mycket möjligt. Hovrätten brukar ju ofta bedöma annorlunda än tingsrätten.

Har åklagaren beslutat sig för att överklaga?
 
Att en del poliser är grisar har det väl aldrig rått något tvivel om, men när svin i uniform hålls om ryggen av domstol ja då är det fara och färde.
/K

Utan att försvara polisernas beteende: Just de här två var väl inte i uniform? De jobbade ju civilt om jag inte såg fel i filmen.

Det kan ju vara en av anledningarna till att de ifrågasatte vad han skulle ha filmen till och ville att den skulle raderas. Inte för att det är rätt - men för att vissa organisationer har som vana att lägga ut bilder med information om poliser och deras familjer på nätet.
 
Själv tycker jag av det jag läst och sett av filmen att det är ett rätt svårslaget rekord poliserna har slagit. Det tidigare "frikännande rekordet" (5 dagar löneavdrag är i mitt tycke frikännande) låg på "kastera apa jäveln", också videofilmat, fast av polisen själv .
Det löneavdraget förstår jag inte alls. Varför ska polisen inte få kalla någon som beter sig som en apa för just apa, inför sina kollegor? Personen ifråga hörde aldrig okvädningsorden.
 
Det löneavdraget förstår jag inte alls. Varför ska polisen inte få kalla någon som beter sig som en apa för just apa, inför sina kollegor? Personen ifråga hörde aldrig okvädningsorden.

Jag förstår inte heller löneavdraget. Avsked på blankt papper hade varit mer adekvat. Varför ska vi behålla sånt drägg i poliskåren?
 
Jag förstår inte heller löneavdraget. Avsked på blankt papper hade varit mer adekvat. Varför ska vi behålla sånt drägg i poliskåren?
Ska du inte ta de stenkastande invandrarna i försvar också när du ändå håller på? Det skulle antagligen låta annorlunda om du var en av dem som måste konfronteras med dessa landsförrädare dag ut och dag in. Kastar man sten på polisen så ÄR man en "apajävel", anser jag. Vad tycker du?
 
Du ska nog inte bli diplomat, Martin. Det finns skäl för polisen att använda lagom hårda silkesvantar i umgänget med invandrarungdomar från gettot.

Bunta-ihop-och-slå-ihjäl-attityden är kontraproduktiv.
 
Ska du inte ta de stenkastande invandrarna i försvar också när du ändå håller på? Det skulle antagligen låta annorlunda om du var en av dem som måste konfronteras med dessa landsförrädare dag ut och dag in. Kastar man sten på polisen så ÄR man en "apajävel", anser jag. Vad tycker du?

Anställda inom rättsväsendet kan jag som skattebetalare och medborgare ställa krav på. Kriminella individer och socialt missanpassade barn kan jag inte ställa krav på. Om de våldtar en polis är det inte okej för mig att polisen våldtar dem. Så enkelt är det.

Och alla med normal allmänbildning vet att "apajävel" på rasistskånska betyder "jävla blatte / neger" och inte "en person som rör sig som en apa". Alltså samma sätt att prata om andra människor som nazisterna använde när de kallade judar för "råttor" på trettiotalet. Något som du tydligen också hade accepterat eftersom "alla visste" att judarna uppförde sig som "råttor".
Och vad landsförräderi beträffar anser jag att du med din skeva syn på rättssäkerhet och övervåld och med din ganska genomskinligt otäcka syn på människor med annan etnisk bakgrund ("apajävlar") är ett betydligt större hot mot det jag uppfattar som viktiga svenska värden än några vilsekomna och olyckliga ungdomars stenkastande.
 
Du ska nog inte bli diplomat, Martin. Det finns skäl för polisen att använda lagom hårda silkesvantar i umgänget med invandrarungdomar från gettot.
Och var ska man dra gränsen för vad en polis tålamod ska räcka till? Att kalla någon för diverse epitet när vederbörande inte ens hör på kan knappast skada.

Bunta-ihop-och-slå-ihjäl-attityden är kontraproduktiv.
Ja, men det är lyckligtvis inte så många som har den attityden.

Anställda inom rättsväsendet kan jag som skattebetalare och medborgare ställa krav på. Kriminella individer och socialt missanpassade barn kan jag inte ställa krav på. Om de våldtar en polis är det inte okej för mig att polisen våldtar dem. Så enkelt är det.
Så hur ska man behandla människor som ser polisen och värdlandet som fiender? Varför ska jag som skattebetalare tvingas se på när de stjäl mina pengar genom att bete sig som just apor?

Och alla med normal allmänbildning vet att "apajävel" på rasistskånska betyder "jävla blatte / neger" och inte "en person som rör sig som en apa". Alltså samma sätt att prata om andra människor som nazisterna använde när de kallade judar för "råttor" på trettiotalet. Något som du tydligen också hade accepterat eftersom "alla visste" att judarna uppförde sig som "råttor".
Jag skiter faktiskt helt i om en polis är rasist eller inte så länge han eller hon bekämpar brottslighet på ett vettigt sätt. Som sagt så var detta inte ett öppet uttalande, utan ord mellan poliser inne i en stängd buss.

Och vad landsförräderi beträffar anser jag att du med din skeva syn på rättssäkerhet och övervåld och med din ganska genomskinligt otäcka syn på människor med annan etnisk bakgrund ("apajävlar") är ett betydligt större hot mot det jag uppfattar som viktiga svenska värden än några vilsekomna och olyckliga ungdomars stenkastande.
Citera var jag skrivit något sådant! Nu, omedelbart tack.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.