Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jesper filmade poliserna i tunnelbanan

Produkter
(logga in för att koppla)
En intressant aspekt av denna tråd -- om vi åter försöker glömma alla sidospår med skattesmitare, plankning och fildelning -- är hur det ibland tenderat bli en debatt om huruvida det var poliserna eller Jesper som gjorde fel, eller indirekt orsakade situationen.

Det har rättsväsendet faktiskt redan tagit ställning till, genom att på flera punkter väcka allmänt åtal mot de båda poliserna -- samtidigt som man helt och fullt avvisade varenda anklagelse som polismännen riktade mot Jesper (och dessutom på ett ganska bryskt sätt, vad gäller en del av punkterna). Detta totala avvisande av polisers anmälan, är ju faktiskt ganska ovanlig i sig. Men, rättsväsendet har alltså redan innan rättegången tagit ställning till att inget Jesper gjorde, var utanför det tillåtna.

Nu blev polismännen (märkligt nog) inte fällda på en enda av åtalspunkterna, men låt oss inte blanda bort korten, genom att bortse ifrån vilken av parterna rättsväsendet kraftfullt åtminstone misstänkte för ett flertal brott, och ansåg vara den förorsakande parten.
Tror poliserna fick straff nog via den uthängning de åkte på. Jag skulle inte vilja byta med dem.

Jag tror inte att dom personer som är kända för civil olydnad hade varit speciellt imponerade eller hedrade om dom sett att man hänvisar till deras metoder och ideologier för just petitesser, som att slippa betala för sin resa i kollektivtrafiken. Deras strävanden låg liksom på ett helt annat plan. ;-)

Du har nog övertolkat lite om du tror att jag likställer plankare och Tv-avgiftssmitare med Thoreau. Däremot så kan jag tycka att plankande och vägran att betala TV-avgift följer formen för civil olydnad - om det kommer ifrån en politisk övertygelse.

"Paying taxes is one way in which otherwise well-meaning people collaborate in injustice. People who proclaim that the war in Mexico is wrong and that it is wrong to enforce slavery contradict themselves if they fund both things by paying taxes."

Helst skulle man ju vilja se lite mer aktivism ifrån de som är medlemmar i planka.nu förutom att bara låta bli att betala, annars är det ju lätt att man som Ola tycker att alla medlemmarna bara vill slippa betala för egen del.

Du har nog övertolkat lite om du tror att jag likställer plankare och Tv-avgiftssmitare med Thoreau. Däremot så kan jag tycka att plankande och vägran att betala TV-avgift följer formen för civil olydnad.

"Paying taxes is one way in which otherwise well-meaning people collaborate in injustice. People who proclaim that the war in Mexico is wrong and that it is wrong to enforce slavery contradict themselves if they fund both things by paying taxes."

Helst skulle man ju vilja se lite mer aktivism ifrån de som är medlemmar i planka.nu förutom att bara låta bli att betala, annars är det ju lätt att man som Ola tycker att alla medlemmarna bara vill slippa betala för egen del.

Jag tycker att plankande och vägran att betala TV-avgift bara är en illojal och egoistisk handling där man använder en tjänst eller produkt gratis och snyltar på dom andra som betalar. Och jag tror som Ola att det handlar om personlig snålhet i första hand, liksom jag tror att illegal fildelning och användande av crackad programvara också bara är egoism hos dom som inte vill betala. Det finns inget högre ideal som kan ens komma i närheten av förebilderna för civil olydnad.

Men det är bara vad jag tror.

Vill man t.ex. plädera för gratis kollektivtrafik - vilket jag inte direkt har något emot i sak - så kan man göra det i demokratiska och politiska forum utan att bryta mot lagen, och utan att slösa bort mer samhällsresurser som t.ex. polis som får använda sin knappa tid på att jaga småskit istället för att göra mer nödvändiga jobb.

Det finns inget högre ideal som kan ens komma i närheten av förebilderna för civil olydnad.

Det blir en väldigt märklig situation om man bara får göra saker om de ligger i nivå med de högsta idealen. På samma sätt blir det väldigt knepigt att sätta en gräns för hur liten en övertygelse ska få vara.

Vill man t.ex. plädera för gratis kollektivtrafik - vilket jag inte direkt har något emot i sak - så kan man göra det i demokratiska och politiska forum utan att bryta mot lagen,

Thoreau säger ju att det är just detta man inte ska göra. Man får inte bara göra det i politiska forum, utan man är även skyldig att handla efter sin övertygelse.

och utan att slösa bort mer samhällsresurser som t.ex. polis som får använda sin knappa tid på att jaga småskit istället för att göra mer nödvändiga jobb.

Vilka saker är det som de låter bli att göra, för att istället ta hand om plankare/licenssmitare? Borde inte detta vara en omprioriteringsfråga för polisen isf - polisledningen borde ju se till att de arbetar med mer nödvändiga saker.

Det blir en väldigt märklig situation om man bara får göra saker om de ligger i nivå med de högsta idealen. På samma sätt blir det väldigt knepigt att sätta en gräns för hur liten en övertygelse ska få vara.

Javisst, det ramlar ner på en personlig åsikt och bedömning, och min åsikt är att plankare, fildelare, TV-licensskolkare m.fl mest är parasiter på kollektivets bekostnad. Dom är enligt vad jag tror som regel inte drivna av något "högre ideal" som kan rättfärdiga civil olydnad i form av att låta bli att betala för den tjänst eller produkt som dom sedan ändå använder och får nytta av.

Thoreau säger ju att det är just detta man inte ska göra. Man får inte bara göra det i politiska forum, utan man är även skyldig att handla efter sin övertygelse.

Som sagt, att hänvisa till Thoreau i samband med plankning i tunnelbanan blir i mina ögon en aning snett, att skjuta mygg med kanoner så att säga.

Vilka saker är det som de låter bli att göra, för att istället ta hand om plankare/licenssmitare? Borde inte detta vara en omprioriteringsfråga för polisen isf - polisledningen borde ju se till att de arbetar med mer nödvändiga saker.

Resurserna är ju inte oändliga, så bara att dom behöver använda en minut till plankare betyder naturligtvis att en minut tas bort från viktigare saker. Visst är det en prioritering, men det finns ju alltid folk som skriker högt över att just deras särintresse är det viktigaste som finns, så det är nog svårt för polisen att inte avdela åtminstone ett par personer till att jaga snåljåpar i tunnelbanan. Gör dom inget åt plankningen utan lägger resurserna på annat så får dom garanterat skit för det, oavsett hur korrekt prioriteringen skulle vara. Förhoppningsvis skickar dom inte sina äss till tunnelbanan, vilket ju i och för sig bevisats av "Kling och Klang" som dom kallades tidigare. För övrigt kunde väl biljetter kontrolleras av tågpersonal eller på sin höjd väktare, varför ska polisen hålla på med sånt?

Senast redigerad av en moderator:
Som sagt, att hänvisa till Thoreau i samband med plankning i tunnelbanan blir i mina ögon en aning snett, att skjuta mygg med kanoner så att säga.

Ok, så om jag inte får använda mig av Thoureas teorier när jag diskuterar civil olydnad, vems teorier föreslår du att jag tar upp, som ligger på en mer lagom nivå?

Du får det att låta som att jag påstår att det plankare gör är lika hedervärt som att sitta i fängelse för att man vägrar att bekosta slaveri. Då missuppfattar du helt vad jag tänkt när jag skrivit.

Får jag inte spekulera i vad sånt här beteende beror på för att det inte stämmer överens med din uppfattning om saken? Det borde vara högintressant VARFÖR poliserna beter sig som de (eventuellt) gjort. Intressantare än vad utgången av målet blir, tycker jag.
Klart du får (eller snarare: du får det så länge FS tillåter det). Det var ett förslag från min sida eftersom du skrev att du inte tyckte att ämnet för den här diskussionen var så intressant.

När såg du senast en större grupp nazister utföra jävelskap eller ens demonstrera i Sverige?
Jag brukar hålla mig på landet, så jag ser sällan demonstrationer överhuvudtaget, men brukar inte nassarna demonstrera (med ibland tillhörande upplopp) varje 30:e november?

Du har förvisso rätt i att det finns fler kommunister än nazister i Sverige, men ingen av grupperna är något hot mot samhället.

Inte för att försvara dem men de är väl ändå rätt öppna med att de försöker sänka skatten för höginkomsttagare?

Skattebetalarna bildades för att arbeta mot misshushållning av offentliga pengar, dvs skattemedel. De senaste decennierna har föreningen också arbetat för att minska skattetrycket (inte bara för höginkomsttagare).

(Nej, jag är inte medlem.)

Ok, så om jag inte får använda mig av Thoureas teorier när jag diskuterar civil olydnad, vems teorier föreslår du att jag tar upp, som ligger på en mer lagom nivå?

Du får det att låta som att jag påstår att det plankare gör är lika hedervärt som att sitta i fängelse för att man vägrar att bekosta slaveri. Då missuppfattar du helt vad jag tänkt när jag skrivit.

Om man kallar att planka eller att vägra betala TV-avgiften för civil olydnad missar man, anser jag, en viktig komponent i begreppet civil olydnad. Man missar nämligen kravet på öppenhet.

Civil olydnad brukar i alla fall definieras som just att öppet och med beredskap på att ta konsekvenserna för sin handling bryta mot lagen eller trotsa myndighetsbeslut. Exempelvis plogbillsrörelsens aktioner.

Om man kallar att planka eller att vägra betala TV-avgiften för civil olydnad missar man, anser jag, en viktig komponent i begreppet civil olydnad. Man missar nämligen kravet på öppenhet.
Det finns givetvis olika skäl till att planka för olika personer. Men t ex aktivisterna i planka.nu uppfyller kriterierna för "civil olydnad" ganska väl.

Det finns givetvis olika skäl till att planka för olika personer. Men t ex aktivisterna i planka.nu uppfyller kriterierna för "civil olydnad" ganska väl.

Känner inte till hur aktivisterna i planka.nu agerar, det erkännes.

Från planka.nu:
Om man åker varje dag vid samma tid så är det bra att hålla koll på stationen om det står kontrollanter där så man lär sig deras mönster. Om nu dörrarna stängs och du skulle fastna i en kontroll så är det dock inte hela världen. Det finns massor av knep för att ändå komma undan.

Att ta till knep för att komma undan ingår inte i min definition av civil olydnad... I min definition är just att låta sig åka fast en del i själva agerandet.

Din gissning, vad den nu är, är väl lika god som min varför folk inte vill göra rätt för sig i tunnelbanan. Intressantare vore att höra plankarnas egna motivering och få höra hur dom rättfärdigar att bryta mot lagen och kalla gratisåkning för civil olydnad. (Gör dom det eller är det bara du som kopplat ihop dom sakerna?)

Min teori är som sagt att det bara handlar om egoism och snålhet hos dom allra flesta plankare.

Jag tror inte vi kommer så mycket längre på det här spåret, dom olika åsikterna är väl rätt klara, så tack för diskussionen

TV-licensen, plankandet och fildelningen ger en personlig vinning.

Jag betalar visserligen TV-licensen, men om jag skulle vägra betala den så skulle jag göra det högt och ljudligt.

Man kan mycket väl ha politiska skäl till att vägra TV-licens. TV-licensen är dessutom en så pass liten avgift att jag har svårt att se hur den skulle göra en speciellt stor inverkan på de flestas ekonomi. (Kom inte dragande med studenter och ensamma mammor; de är inte "de flesta").

En politisk vägran att betala TV-licensen ser därför ut som det rimligaste alternativet. Sen är det förstås en annan sak att rätt många inte har lust att ta något straff för denna vägran.

Javisst, det ramlar ner på en personlig åsikt och bedömning, och min åsikt är att plankare, fildelare, TV-licensskolkare m.fl mest är parasiter på kollektivets bekostnad. Dom är enligt vad jag tror som regel inte drivna av något "högre ideal" som kan rättfärdiga civil olydnad i form av att låta bli att betala för den tjänst eller produkt som dom sedan ändå använder och får nytta av.

Efter en snabb titt på http://www.planka.nu/vad-tycker-vi tycker jag mig kunna konstatera att de har hyfsat genomtänkta åsikter (en del är dock mindre genomtänkta än andra). Jag håller inte med om något av det jag läste, men det är definitivt politik det handlar om.

Avgiftsfri kollektivtrafik är ju inte något som bara extrema flummande vänstertyper propagerar för. En del städer i världen har redan infört det.

Att ta till knep för att komma undan ingår inte i min definition av civil olydnad... I min definition är just att låta sig åka fast en del i själva agerandet.
Men det är nog din personliga definition. En vanlig metod vid civil olydnad är att försöka organisera massaktioner där aktivisterna helt enkelt är för många för att myndigheterna ska kunna upprätthålla de bestämmelser som man protesterar emot. Att aktivisterna bakom planka.nu har politiska ambitioner med sitt agerande är ganska uppenbart.

Civil olydnad brukar i alla fall definieras som just att öppet och med beredskap på att ta konsekvenserna för sin handling bryta mot lagen eller trotsa myndighetsbeslut. Exempelvis plogbillsrörelsens aktioner.

Menar du att det inte finns någon bland alla plankare som är öppen med sitt agerande? Krävs det att man varje gång man passerar en spärr gör det till en demonstration för billigare kollektivtrafik genom att högt annonsera det? Vad ingår i din definition av öppenhet?

Att vara beredd att ta konsekvenserna har jag tagit upp tidigare..

...
Till skillnad från att inte betala skatt? Jag ser inte lika tydligt som du hur det haltar.

Fängelse för vapenvägran var det som du tog upp.

Jag håller med om att det skulle vara en bättre protest. Likadant med TV-avgiften. Du kanske har glömt att jag inte förespråkat planka.nu eller att smita från TV-avgiften i hemlighet. Kan det vara så att du fortfarande inte läser vad jag skriver, utan bara tar det som en förevändning att få upprepa din åsikt? :)

Jag läser och svarar på vad jag tycker är relevant eller vad jag helt enkelt känner för att besvara. Jag har ingen skyldighet att besvara alla frågor från dig eller någon annan men om du tycker någon nyckefråga saknar svar tycker jag du kan ta upp den igen så får vi se om jag eller någon annan svarar.

Edit: fixade trasigt quote.

Senast ändrad:
Vad ingår i din definition av öppenhet?

Att man i alla fall inte försöker smita undan sitt straff genom att försöka komma undan kontrollanterna i detta fall.

Men det kanske bara är min egen högst hemsnickrade definition, och i så fall får det väl vara det...

Citerar Per Herngren:

"Olydnad är inget nytt. Men civil olydnad är en ganska ny företeelse. Sedan kampen för våra demokratiska rättigheter runt sekelskiftet har denna speciella form av motstånd varit nästan bortglömd i Sverige. Inte förrän under åttiotalet slog den igenom på nytt.
Idén kommer från den nordamerikanske författaren Henry David Thoreau. I protest mot slaveriet, förtrycket mot indianerna och Förenta Staternas angrepp mot Mexico vägrade han betala krigsskatt. Skattevägran var ingen ny idé. Det användes bland annat av så kallade abolitionister som kämpade mot slaveriet. Under 1848 års revolution i Europa försökte även Karl Marx organisera en skattevägrarkampanj mot tyska regeringen.
Thoreaus originalitet låg i att han envisades med att samhället skulle ingripa mot honom. Straffet är en viktig del av motståndshandlingen."
(Min fetning)

Fängelse för vapenvägran var det som du tog upp.

Jag läser och svarar på vad jag tycker är relevant eller vad jag helt enkelt känner för att besvara. Jag har ingen skyldighet att besvara alla frågor från dig eller någon annan men om du tycker någon nyckefråga saknar svar tycker jag du kan ta upp den igen så får vi se om jag eller någon annan svarar.

Edit: fixade trasigt quote.

Fängelse för krigsskattevägran, skulle det förstås stått.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar