Annons

Jesper filmade poliserna i tunnelbanan

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag skrev fildelningsargument och om du läser noga kanske du kan finna en liten humorindikator i mitt inlägg. Facket har du själv placerat in dig i genom vad du skiver, det är inte min grej.

"Haha" behöver inte vara en humorindikator, det kan även vara en hån-indikator. Det lät snarare som att du förlöjligade mitt inlägg. Om min tolkning är fel ber jag om ursäkt, men jag misstänker att jag inte var ensam om att tro att du tyckte att fildelningsargument var värda förakt. Du verkar iallafall knappast hålla med om dem. Vad nu fildelningsargument är? :)

Jag har inte placerat in mig i ett fack - i synnerhet som jag inte är för fri fildelning :) Det är du som har sorterat in mig.

Det är inte praktiskt att cykla året runt eller om man bor lite utanför stan. De som har råd att bo inne i stan spekulerar jag i har råd att betala för sig. Att planka av politiska skäl är korkat (eftersom det är olagligt), ska man driva politik finns det demokratiska metoder.

Olaglighet är inget skäl för att förkasta politiskt agerande. I mellanöstern så har helt nyligen en hel del "olagliga" demonstrationer genomförts av politiska skäl. Var de korkade?

Jag säger inte att plankarna inte har råd. Jag säger dock att vissa, om de inte hade valet att planka, förmodligen hade valt något annat än att betala för sig. Att det är dyrare att bo inne i stan slår lite åt båda hållen - om det kostar mer så har man mindre över till pendlingskostnader. :)


Nu gör du ju generalmisstaget igen, räknar på resenärer som en differentiell kostnad :). Jag ska hjälpa dig, det verkar som det var ett tag sedan du läste ekonomi: När du samåker med en kompis någonstans en bit bort, betalar du halva bensinpriset eller bara de extra 2% som din kroppsvikt orsakar?

Igen? När gjorde jag det första gången? Om jag samåker med en kompis erbjuder jag mig förmodligen att betala hela bensinkostnaden, och lite till :)

Och du läser helt fel. Häften av subventionen går inte till plankningskostnader. Hälften av ALLA kostnader betalas av landstingsskatten. Dvs halva plankningskostnaden betalas av skattebetalarna.

Ok, men då är det ju inte nödvändigtvis så farligt. Om plankningskostnaden är 10 kr så betalar skattebetalarna 5 kr. Vad är plankningskostnaden?

Oj, varför var detta så känsligt så att det krävde en helsidas utläggning? Se ovan, jag skrev att du använde fildelningsargument.

Vilken liten skärm du har :) Det är inte ett fildelningsargument. Det är helt fristående ifrån fildelning. Även om fildelning inte hade funnits så hade argumentet varit lika giltigt.
 
Till alla er som tror att detta handlar om "höger eller vänster", så glöm det.

Jag tycker också att vi glömmer det. Det är en klassisk Martin-grej att när han får mothugg anklaga motståndaren för att vara "vänster". Ignorera det, så kanske det försvinner av sig självt.
 
Hur tänker du när du säger att skatten skulle vara konstant? Vad baserar du det på? Varför skulle inte skatten minska om kostnaden för lokaltrafiken minskade???

Därför att politiker verkar vilja bestämma vilka utgifter de ska ha först, och sen bestämmer de hur stora intäkterna ska vara.

Det är inte alla som har det så enkelt och bra med sin ekonomi ...
 
...

Olaglighet är inget skäl för att förkasta politiskt agerande. I mellanöstern så har helt nyligen en hel del "olagliga" demonstrationer genomförts av politiska skäl. Var de korkade?

...
Jag har jobbat med några aktiva plankare och vad jag sett är det precis som med fildelning (nu drog jag parallellen, inte tidigare), en politisk ursäkt för deras egen ekonomiska fördel.

Så nu är vi i mellanöstern. Du använder frihetsrörelserna i mellanöstern för att rättfärdiga planka.nu. Lågt.
De har ingen demokratisk process, det har vi.
 
Men lustigt nog är till exempel AFA tydligen inget större problem jämfört med poliser som gör lite småfel då och då.

Ja, så är det faktiskt. Ett gäng förvirrade ungar som AFA är inte något hot mot samhället. De är irriterande och kan ställa till en del skada (som ungefär kan karaktäriseras som myggbett på samhällskroppen), men de är inte alls ett lika allvarligt problem som makmissbrukande våldsmonopolister.

Nazister av olika slag är ungefär lika besvärliga som AFA.
 
Är det du kallar för kostnad samma sak som den uteblivna intäkten? Om de inte hade kunnat planka hade de kanske avstått från kollektivtrafiksresan - varför jag tycker att det är ett orimligt sätt att beräkna kostnad för plankning.

I annat fall, vad består kostnaden av?

Kapacitetsplanering för kollektivtrafiken baseras på statistik om antalet resenärer. Så alla som reser med kollektivtrafiken, oavsett om de plankar eller inte, räknas in när man beräknar hur stor kapacietet man behöver i framtiden.
 
Nja, där har du faktiskt helt fel. Biljettpriserna påverkar bara dom som faktiskt åker tunnelbana.
Kollektivtrafik brukar ofta skattefinansieras till stor del.

F.ö. håller jag med om att polisens otadlighet är betydligt viktigare än biljettpriserna i tunnelbanan.
 
Jag har jobbat med några aktiva plankare och vad jag sett är det precis som med fildelning (nu drog jag parallellen, inte tidigare), en politisk ursäkt för deras egen ekonomiska fördel.

Så nu är vi i mellanöstern. Du använder frihetsrörelserna i mellanöstern för att rättfärdiga planka.nu. Lågt.
De har ingen demokratisk process, det har vi.

Jag rättfärdigar inte planka.nu. Jag säger att det inte är ett hållbart argument att olagligheten gör det korkat. Det kan vara fel att planka som en politisk protest av andra orsaker, men olaglighet ensamt är inte det som är fel med agerandet.

Varför är mitt exempel lågt? För att det är uppenbart att olagligt agerande kan anses som rättfärdigat av många? Hade det varit mindre lågt om jag hade använt ett exempel som inte varit så tydligt?

Om parallellen inte drogs förrän nu, varför anklagade du mig för att använda fildelningsargument tidigare? :) Jag har ingen ekonomisk vinning att göra eftersom jag varken plankar eller propagerar för att man ska göra det.

Angående att vi har en demokratisk process: det finns många som har invändningar mot det också. Klagomål på blocksystem, partilinjer och hemliga partibidrag är tre exempel på invändningar mot vår demokratiska process.
 
Kapacitetsplanering för kollektivtrafiken baseras på statistik om antalet resenärer. Så alla som reser med kollektivtrafiken, oavsett om de plankar eller inte, räknas in när man beräknar hur stor kapacietet man behöver i framtiden.

Om man kikar i budgeten för 2011 så står det så här:
"Data och statistik kommer att hämtas automatiskt från flera olika system; BussPC, ATR, TIS/Siemens och SL Access. [..] Manuella trafikmätningar för uppföljning av trafikproduktion och resande kommer successivt att ersättas med automatiska mätningar."

Det närmaste jag kan hitta mätning av fuskåkare är "Under 2011 kommer biljettkontrollerna att omfördelas och utökas de tider och vid de platser där fusket är som störst." Då skulle man teoretiskt sett utifrån träffar i biljettkontrollerna kunna göra uppskattningar av fuskåkningen.

Jag har visserligen bara tittat runt ett litet tag, men jag har inte lyckats hitta någon lättilgänglig statistik över fuskåkning, samt redovisning av hur de kommit fram till resultaten.

Jag hittar ingen redovisning av fusk & svinn-siffror vare sig i budget eller årsbokslut. Hur vet du att plankare räknas med i framtidsplaneringen?
 
Senast ändrad:
Jag förstår inte vart du vill komma. Tror du på fullaste allvar att det ens är möjligt att ha en poliskår som inte utnyttjar sin maktposition när de känner sig trängda? Det tror inte jag, och det är därför jag finner hela saken löjlig. Provocerar man någon som har större makt än en själv så får man räkna med problem, så enkelt är det. Oavsett om det är en polis eller din chef. Sen kan du ha hur rätt du vill, du kommer ändå att åka på däng eller få sparken.

Så vad du säger är att vi ska ge efter för tex kriminella gäng och låta dem göra vad de vill? Varje kille med empatibrist och ett bollträ har ju större makt än vad du och jag har. Han behöver ju bara kliva fram och säga att han slår in ansiktet på mig om han inte får alla pengar jag har och tillägga att om jag polisanmäler honom så har han en massa kompisar som kan slå in ansiktet på min fru, mina barn, min mamma eller nån annan jag bryr mig om. Att säga att han inte får dina pengar är ju att provocera och han har ju uppenbarligen större makt att stöka till ditt liv än vice versa. Och du kommer ju att åka på däng och är löjlig om du inte gör som han säger.

Jag gissar att du aldrig förstått innebörden i begreppen ryggrad, civilkurage och integritet?
 
Jag har jobbat med några aktiva plankare och vad jag sett är det precis som med fildelning (nu drog jag parallellen, inte tidigare), en politisk ursäkt för deras egen ekonomiska fördel. .

Det påminner ju om en stor del av våra höginkomsttagare och framgångsrika företagare, som förvandlar sniken skattesmitning och gråzonsfiffel till ideologi. De har ju också en förening - Skattebetalarna.

Skillnaden är väl bara att det inte handlar om ett gäng omogna ungdomar som lurar samhället på några miljoner om året, utan om vuxna, rika och etablerade människor som lurar oss på massor av miljarder varje år. Kanske dags att sila kamelerna istället för myggen?
 
Jag bryr mig inte om personen "Jesper" eftersom han är så tydligt emot det samhälle jag vill leva i, men om man inte kan klämma dit olagliga poliser ens med ljud/filminspelning betyder det fritt fram för poliser mot fotografer. De kan ju tydligen radera material, hota etc enligt domen utan påföljd.
Tycker du helt allvarligt att bevisen håller i det här fallet? Det tycker inte jag. Och då hoppas jag att du liksom jag lägger personliga värderingar åt sidan. Jag hade gärna sett poliserna fällda, men den trasiga filmen räcker inte. Det finns inget som säger att Nilsson inte var drogpåverkad eller betedde sig betydligt mer störande än vad som gjorts gällande från hans sida.

OK, din grundinställning är densamma som de flestas här, nämligen att poliserna gjorde fel, men du vill inte att det ska märkas att du tycker likadant som "vänstermaffian"? Vad ska det vara bra för?
Jag förstår tyvärr inte vad du menar. Med "vänstermaffian" avsåg jag inte någon enskild person, och det kanske var ett dumt uttryck, men jag är ganska van vid hur diskussioner brukar gå på FS när det gäller politik. Säkert du också;-)
Jag har både vänster- och högersympatier för övrigt, beroende på vad vi talar om.

Jag tror f.ö. att du får svårt att associera mig med vänsteråsikter. Eller är man "vänster" om man har åsikter som brukar kallas klassiskt liberala?
Nu har jag väl heller aldrig talat om dig och dina personliga åsikter?

Jag tycker att det är intressant, men det är en helt annan fråga. Om du tycker att det är intressantare så föreslår jag att du istället för att diskutera den här trådens ointressanta ämne startar en diskussionstråd om det. Jag lovar att delta i den diskussionen.
Får jag inte spekulera i vad sånt här beteende beror på för att det inte stämmer överens med din uppfattning om saken? Det borde vara högintressant VARFÖR poliserna beter sig som de (eventuellt) gjort. Intressantare än vad utgången av målet blir, tycker jag.

Fast är inte det här fallet ett exempel på ett fall där värderingarna glider ihop? Vänstersympatiserande yngre herrar vill att poliserna ska följa lagen och straffas för sina brott, medans de två poliserna har ett lite mer anarkistiskt synsätt? :)
Det är väl ett utmärkt exempel på hur uppfattningar glider isär, om än på ett annat sätt än det jag försökt ta upp;-)

Att propagera för plankning och att tycka att polisen inte ska få använda hot för att tvinga de som filmat dem att radera filmen borde kunna ses som två skilda saker. Man behöver inte tycka att ett brott mot kollektivet (plankning) väger lika tungt som ett brott mot individen (polisiära övergrepp). Man behöver heller inte vara emot en polisstat för att vilja ha fri kollektivtrafik.

Dessutom är det ju inte helt ovanligt med dubbelmoral - men dubbelmoralen i sig gör ju vare sig att det blir rätt att förgripa sig på plankare, eller att plankarnas argument mot övergrepp blir ogiltiga.

Jag tycker att det finns visst fog för att de som har extra makt måste vara ännu mer försiktiga i sitt bruk av den. Om man får citera Spindelmannens farbror Ben: With great power comes great responsibility.
Visst! Jag är bara lite trött på att de som hojtar som högst om polisens (och andra maktutövares) usla beteende faktiskt själva gärna beter sig olagligt. Det gör att deras ståndpunkter och åsikter inte blir särskilt trovärdiga i praktiken, eller hur?

Jag vill ha ett övervakningssamhälle i den meningen att medborgarna ska kunna övervaka myndigheterna i allt väsentligt.
Är det inte bättre om myndigheterna från början speglar medborgarnas syn på vad som är rätt och fel?

Ja, så är det faktiskt. Ett gäng förvirrade ungar som AFA är inte något hot mot samhället. De är irriterande och kan ställa till en del skada (som ungefär kan karaktäriseras som myggbett på samhällskroppen), men de är inte alls ett lika allvarligt problem som makmissbrukande våldsmonopolister.

Nazister av olika slag är ungefär lika besvärliga som AFA.
När såg du senast en större grupp nazister utföra jävelskap eller ens demonstrera i Sverige? Det finns typ några hundra organiserade nazzar i Sverige, medan AFA är en mycket stor organisation av demokratihatande ynglingar som dessutom har politiskt stöd (om än ej officiellt) från bland annat Vänsterpartiet. Vad tror du Ohly menade med "utomparlamentariska metoder" när han talade om att stoppa SD till exempel? Jo, ren terror från såna som AFA, mot demokrater som inte tycker som vänstern. Något sådant från extremhögern lär vi inte se inom överskådlig framtid, för det finns knappt några såna grupperingar.

Så vad du säger är att vi ska ge efter för tex kriminella gäng och låta dem göra vad de vill? Varje kille med empatibrist och ett bollträ har ju större makt än vad du och jag har. Han behöver ju bara kliva fram och säga att han slår in ansiktet på mig om han inte får alla pengar jag har och tillägga att om jag polisanmäler honom så har han en massa kompisar som kan slå in ansiktet på min fru, mina barn, min mamma eller nån annan jag bryr mig om. Att säga att han inte får dina pengar är ju att provocera och han har ju uppenbarligen större makt att stöka till ditt liv än vice versa. Och du kommer ju att åka på däng och är löjlig om du inte gör som han säger.

Jag gissar att du aldrig förstått innebörden i begreppen ryggrad, civilkurage och integritet?
Nä, jag menar att killarna med bollträn är ett stort problem medan poliser som gör som i det här fallet inte är det. Nog för att hot är illa, men det stannade i alla fall där.
 
Det påminner ju om en stor del av våra höginkomsttagare och framgångsrika företagare, som förvandlar sniken skattesmitning och gråzonsfiffel till ideologi. De har ju också en förening - Skattebetalarna.
...

Inte för att försvara dem men de är väl ändå rätt öppna med att de försöker sänka skatten för höginkomsttagare?
 
Tycker du helt allvarligt att bevisen håller i det här fallet? Det tycker inte jag. Och då hoppas jag att du liksom jag lägger personliga värderingar åt sidan. Jag hade gärna sett poliserna fällda, men den trasiga filmen räcker inte. Det finns inget som säger att Nilsson inte var drogpåverkad eller betedde sig betydligt mer störande än vad som gjorts gällande från hans sida.
...

Fråga: finns det något som tyder på, eller att poliserna anklagat honom för drogpåverkan/störande beteeende (utom vid själva händelsen).

Håller med om att en trasig film inte är så bra bevis, Jesper kan lätt ha plockat bort delar som inte passade hans agenda.
 
Fråga: finns det något som tyder på, eller att poliserna anklagat honom för drogpåverkan/störande beteeende (utom vid själva händelsen).
Om du sett filmen så vet du att poliserna insinuerade att han "hade tagit något". Hur vet vi att han inte hade gjort det, genom det material som finns tillgängligt? Jag säger inte att jag tror det, men man kan inte basera en rättsprocess på vad folk tror.

Håller med om att en trasig film inte är så bra bevis, Jesper kan lätt ha plockat bort delar som inte passade hans agenda.
Precis.
 
Fråga: finns det något som tyder på, eller att poliserna anklagat honom för drogpåverkan/störande beteeende (utom vid själva händelsen).

Håller med om att en trasig film inte är så bra bevis, Jesper kan lätt ha plockat bort delar som inte passade hans agenda.
Eftersom jag följde händelseförloppet på flashback redan från början vill jag minnas att raw-filerna från filmen postade ganska tidigt. Något som polisens tekniker borde kunna, om inte återskapa, åtminstone se om någon brutit ut den från dess fulla längd.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.