ANNONS
Annons

Fotograferande DN-medarbetare gripen av polis

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej. Det är skillnad på att säga att man är journalist och att vara det.

(Som tidigare påpekats hade givetvis Epsteins kamera kunnat vara grundlagsskyddad även om han inte var journalist.)
Jag anser inte det, eftersom det inte är en skydda titel - däremot är det skillnad på att säga att man är journalist och på att ha ett uppdrag som omfattas av de tillämpliga lagrummet.

En polis har juridiska skyldigheter utöver vanliga medborgare, men så kan inte heller vem som helst kalla sig polis (föregivande av allmän ställning). Detta gör således att en polis går att avgränsa från övriga befolkningen vilket en "journalist" inte gör.

Det finns massor du kan läsa om tryckfrihetsförordningen. Där kan du lära dig mer om de saker du ifrågasätter. Journalister får inte ta sig större friheter än någon annan men du som medborgare har rätt att meddela dig till en journalist utan att du ska behöva oroa dig för att polisen försöker ta reda på vem du är.

Man bör för resonemanget, och förståelsens, skull.
Noga komma ihåg att tryckfrihetsförordningen faktiskt begränsar olika myndigheters rätt att utföra "Efterforskning", därav uttrycket "Efterforskningsförbudet".
Detta är ju dessutom en del av grundlagen.
Den myndighetsperson som bryter mot Efterforskningsförbudet gör sig annorlunda uttryckt mot lagbrott. Vilket är just precis vad poliserna helt tveklöst gjort i fallet med Epstein.

Dvs. lagen ger inte journalister rättigheter att göra hur som helst.
Den innehåller däremot vissa begränsningar för hur våra myndigheter för utföra undersökningar/efterforskning.
Det handlar inte alls bara om polisen.
Utan om att t.ex. en handläggare på Försäkringskassan ska kunna gå till en journalist och berätta om korruption, och vara trygg i att det kan ske fullständigt anonymt. Utan att vare sig chefer på FK, eller någon som helst annan person kan få fram identiteten på "visselblåsaren".
Det är detta perspektiv som polisens "efterforskningar" i kameran, är mycket allvarligt.

Rent generellt så har jag stort förtroende för de enskilda poliserna.
Men i just det här fallet har två poliser ägnat sig åt lagbrott, mot lagar som i sig är till för att skydda Sveriges innevånare mot korruption m.m.
Att polisens kommunikatör kommer med usla bortförklaringar i efterhand gör det hela ännu värre.

Jag hoppas personligen på att JK väcker åtal i det här fallet.

Något sådant krav finns (fortfarande!) inte i grundlagen.

Har jag inte påstått heller. Min tanskeställare är faktiskt, får Polisen aldrig oavsett man är journalist eller ej titta på ens bilder i kameran?
Får de göra det mot den vanliga befolkningen och Epstein inte kunde bevisa han var journalist, väl över gränsen över vara pensionerad, men det att de gripit honom för misstanke för ofredande av barn så är det väl inte konstigt att de gör det?
Får man inte göra den mot någon alls så är det mkt konstigt att de gör det.
Nu håller jag mig till de saker som är ett faktum, inte huruvida Polisen gjort felbedömning i första början.

Han är väl pensionär kanske därför han inte har något giltigt.

Han är väl 75? Så Hur länge gäller pressleg? 10 år?

Lite googling på Epstein så har han blivit gripen nyligen med i samband med klottrande, men frisläppts där med. Polsen ser såklart detta i databasen. Så 3 gånger minst vad jag kan räkna. Såklart mer intressant för Polisen att se ifall han ljuger eller ej.

/Stefan

Jag anser inte det, eftersom det inte är en skydda titel - ...

Så om jag påstår att jag är maratonlöpare, så tycker du inte att det spelar någon roll om jag i verkligheten inte orkar springa längre än 3 km? För det är ju ingen "skyddad titel"...

Du gör frågan onödigt svår för dig själv när du påstår att "en polis går att avgränsa från övriga befolkningen vilket en "journalist" inte gör". Det går givetvis, även om gränsen inte är lika exakt och antingen-eller som när det gäller polis.

Det räcker att uppge att man är journalist för att polisen inte ska få gå genom bilderna i kameran. Kan man däremot inte bevisa det genom legitimation, kontakt med en redaktion eller på annat sätt gäller det förstås inte. Att Epstein är pensionär och inte hade giltig presslegitimation förändrar inget - grundlagen gäller ändå honom.

Vad Epstein gjort tidigare gör heller ingen skillnad.

Det får du nog rota fram en bra paragraf på eftersom journalist inte är en skyddad titel - vilket tex läkare och polis är. Det skulle i så fall innebära att vem som helt hur som helst kan ropa "journalist" och därmed kräva juridiska särbehandling - vilket också polisen påpekar i intervjun med tidningen Journalisten.

Vem som helt kan ropa vad som helst, och vem som helst kan kräva vad som helst.

Presskort är ett förenklat sätt att visa att man är journalist. I vissa situationer, som vid oroligheter på stan behöver polisen snabbt skilja journalister från allmänhet, då är presskortet en smidig och snabb lösning.

Men grunden för ett extra skydd är alltså att man verkligen är journalist eller jobbar åt ett medium med utgivningsbevis. Författare och bloggare kan också omfattas.

I det här fallet borde nog ett nyligen utgånget presskort från DN räckt för att poliserna skulle tro fotografen tillräckligt mycket för att kolla upp saken vidare. Kanske genom att surfa in på DN.se.

Journalistförbundets ordförande skriver lite om saken:
http://journalisten.se/nyheter/jonas-nordling-kritiserar-polisens-insats

Han är väl pensionär kanske därför han inte har något giltigt.
Nej, det hade gått ut och han hade missat att förnya det i tid.

Det är dock tämligen irrelevant för sakfrågan, som är att poliser inte får efterforska journalisters, eller medborgares som agerar i journalistiskt syfte, källor.

Nej, det hade gått ut och han hade missat att förnya det i tid.

Det är dock tämligen irrelevant för sakfrågan, som är att poliser inte får efterforska journalisters, eller medborgares som agerar i journalistiskt syfte, källor.

Kan du inte visa upp ett giltigt pressleg eller bevisa att du jobbar på uppdrag som journalist så borde det ha betydelse annars kan alla säga sig vara på uppdrag som journalist har det inte heller någon betydelse enligt dig?

Kan du inte visa upp ett giltigt pressleg eller bevisa att du jobbar på uppdrag som journalist så borde det ha betydelse annars kan alla säga sig vara på uppdrag som journalist har det inte heller någon betydelse enligt dig?

Det kan du tycka, men det har inte så mycket med verkligheten att göra. Upprepar mitt svar ovan:

Presskort är ett förenklat sätt att visa att man är journalist. I vissa situationer, som vid oroligheter på stan behöver polisen snabbt skilja journalister från allmänhet, då är presskortet en smidig och snabb lösning.

Men grunden för ett extra skydd är alltså att man verkligen är journalist eller jobbar åt ett medium med utgivningsbevis. Författare och bloggare kan också omfattas.

I det här fallet borde nog ett nyligen utgånget presskort från DN räckt för att poliserna skulle tro fotografen tillräckligt mycket för att kolla upp saken vidare. Kanske genom att surfa in på DN.se.

http://journalisten.se/nyheter/jonas...olisens-insats

http://journalisten.se/nyheter/jonas...olisens-insats

Mia Karlsvärd (bilden) är ordförande för Pressfotografernas klubb i Sverige (PFK). Hon har väntat på att sådana här händelser ska börja drabba Sverige.

”I vårt samhälle har det de senaste året tillkommit lagar och regler som begränsar vår möjlighet till att ta bilder. Även i en, som i det här fallet, helt harmlös situation. Detta är ett tydligt tecken på att allmänhetens misstänksamhet gentemot en fotograf, i kombination med okunskap även från rättssamhället, blir ett hot mot vår yttrandefrihet”, säger hon i ett pressmeddelande.

Har det verkligen tillkommit några lagar som begränsar möjligheterna i en denna harmlösa situation? De lagar som tillkommit gäller väl fotografering i "privata" rum som t ex omklädningsrum och toaletter? Att fotografera barn på stan är väl lika tillåtet idag som för 10 år sedan? Tycker det verkar hon fallit offer för samma missuppfattning som poliserna...

Har det verkligen tillkommit några lagar som begränsar möjligheterna i en denna harmlösa situation? De lagar som tillkommit gäller väl fotografering i "privata" rum som t ex omklädningsrum och toaletter? Att fotografera barn på stan är väl lika tillåtet idag som för 10 år sedan? Tycker det verkar hon fallit offer för samma missuppfattning som poliserna...

Lagen om kränkande fotografering har ett olyckligt namn som får många att tro att all fotografering som känns kränkande är förbjuden. Dessutom tar de fel på kränkt och besvärad. Det krävs rätt mycket för att bli kränkt i juridisk mening.

Såvida det inte föreligger akut fara så måste polisen ändå lämna ärendet till åklagare (eller kanske t.o.m. domstol) för avgörande om kameran får undersökas med avseende på bilderna i den. När så väl sker så är det troligen ganska enkelt att avgöra om fotografen är journalist (eller fotograferade i journalistiskt syfte) eller inte.

Kan man få ut anmälningen om ärendet från förra med den man med svensk härkomst som fotograferat på ett närgånget sätt? Eller kommer jag i så fall få ut en anmälning med enbart en rubrik och inga detaljer om vad som hände?

Kan man få ut anmälningen om ärendet från förra med den man med svensk härkomst som fotograferat på ett närgånget sätt? Eller kommer jag i så fall få ut en anmälning med enbart en rubrik och inga detaljer om vad som hände?

Det har nog inte upprättats någon anmälan i det här fallet. Som jag uppfattat saken ringde polisen och kollade med ett befäl efter att ha kollat på bilderna i kameran, sen släppte poliserna saken och sa att han inte längre var misstänkt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar