Förlåt men
Jag fotade också ett par poliser i uniform (oförhappandes för dem själva, åtminstone) för några år sedan. Visst undrade de vad jag skulle ha bilderna till, men trots att vi stod alldeles utanför polishuset så blev jag inte hotad med omhändertagande för innehav av narkotika, eget bruk.
Det går att lösa situationer på olika sätt.
Du citerade ett inlägg där det uttalades att civilklädda poliser skulle ha rätt att ifrågasätta varför deras agerande vid ett ingripande skulle kunna fotograferas på en plats där det är tillåtet att fotografer/filma. (jag orkar inte riktigt bry mig om att leta efter inlägget du citerade, därför svarar jag på ditt, ok?)
Ett samhälle där någon ges rätt att "utanför lagen" fritt tycka vad som är ok, är inte ok i mitt tycke.
Martin gav uttryck för att "apa jäveln" fick vad han bad om MEN för i h-vete Martin; det var polisen själv som filmade vad som hände i bussen den gången, det jag sa i mitt inlägg var att det INTE hör hemma i ett civiliserat samhälle att bete sig som polisen gjorde då.
Om vi skulle ha ett samhälle där civilklädd (eller uniformerad) polis har rätt att hota valfria individer som fotar (där fotoförbud inte råder) det polis inte gillar, hur långt från romanen 1984 är vi då?
Att polisen själva idag har rätt att "frikänna" via ansvarsnämnden innan rättegång, är det rimligt?
Det som har börjat bli en trend och har skett i trådskaparfallet är oerhört tragiskt och tillför inget positivt till Sverige, tvärt om; alla inblandade utom Jesper borde skämmas riktigt ordentligt för sitt agerande, och poliserna borde ha beivrats enligt gällande lagar. Dessutom borde domstolen anse att polisen borde haft lagen klar för sig.
Jag har full förståelse för hur jävligt polisens vardag kan te sig, men om man inte har klart för sig var gränsen går; vart är vi då på väg?
I det här fallet och det tidigare fallet med "kastrera apajäveln" så har polisen bedömts stå över lagen fastän bevis finns på film och det tycker jag är mycket illa.