ANNONS
Annons

Jesper filmade poliserna i tunnelbanan

Produkter
(logga in för att koppla)
Och det ska privatpersoner hålla på och "granska" tycker du? Det får de väl göra om de tycker att det är kul, men det är inte ett dugg konstigt om det inte går så bra.
Ja, det ska allmänheten göra. Det är möjligt att det inte är konstigt om det inte går så bra, men det är i så fall oerhört sorgligt och är ett tecken på att någonting är allvarligt fel.

Sen kan vi ju gå till det verkliga problemet istället. Nämligen att folk plankar. Det är tydligen inte alls lika intressant, av någon outgrundlig anledning.

Det är inte ett dugg intressant i det här sammanhanget.
 
Maktlös när de viftar med polis-idkort

Om man råkar komma i en dissskusion/konflikt (skulle räknas som av privats natur om det var mellan 2 vanliga människor) med personer som visar sig vara poliser när de tar fram sitt polis ID-kort så är det ingenting en försvarlös privat person kan göra åt när de befaller dig att lägga ner på golvet och följa med till Polisstationen. Har bekant som råkar ut för det och de har inget val än att göra som poliserna befaller nämligen att följa med till Polis stationen och blir utsatta för hårdhänt omhändertagande och diverse urinprov, blodprov osv.

Hur många känner igen det Jesper har råkat ut för? Man kan bli anklagad för misstänkt påverkad hur som helst. Känns som det är ett sätt en del poliser tar till för att jälvas med folk om de känner för det.
 
Senast ändrad:
I närheten är det nog, men inte samma sak. Jag tramsar inte ett dugg.

Det roliga är att vi antagligen är tämligen överens egentligen, men jag vägrar att enkelspårigt se saken bara från min sida. Därför blir jag "djävulens advokat" för att försöka väga upp övrig konsensus.

Ingen vill väl bli filmad på sitt jobb av någon som har för avsikt att framställa en i dålig dager? Vilken idiot som helst förstår att det var just det herr Nilsson hade för avsikt att göra. Någon annan anledning att filma har jag oerhört svårt att finna trolig.

Hur ska du eller poliserna kunna veta att filmen skulle användas för att kunna sätta poliserna i dålig dager?
Om dom sköter sitt jobb på rätt sätt så är det inget problem att någon filmar dom eller hur? Då har dom inget att dölja utan det som skulle filmas då skulle bara styrka ett korrekt ingripande. Problemet är att dom kanske handlade fel o därför började han filma det därför blev poliserna förbannade o ville tvinga av han filmen. Hade dom gjort ett korrekt ingripande så hade dom inget att dölja o klarar dom inte av offentlighet så borde dom kanske välja ett annat jobb.
Det är väldigt många poliser som kommer undan lagen oavsett vad dom gjort. Vid förhör av andra närvarande poliser så är det väl klassiskt att inget sett eller hört eller gjort något. Det är väl inte så konstigt när det är kollegor som utreder sina medarbetare att många slipper undan? Jag anser att det är ett samhälls problem när sådant sker. Filmer är bra kolla tex vad som hände när dom filmade den brutala misshandeln av den svarta personen i usa som ett gäng poliser roade sig med att spöa.
Kolla på filmerna/bilderna från guantamo som kom ut. Var det oxå fel att filma fota det?

Har du rent mjöl i påsen så har du inget att vara rädd för om någon filmar dig på din arbetsplats.



finns mängder med dokumentärer från arbetsplatser.
 
En polismakt som gör som den behagar utan att man får ifrrågasätta det är allvarligt. Att biljetterna blir lite dyrare är det inte.
Det är din åsikt, inte någon slags allmängiltig sanning.

Vad försöker du uppnå med det?
Att vänstermaffian här ska fatta att de inte har patent på vilka åsikter som är rätt och fel. Alla tycker inte som de.

Ja, det ska allmänheten göra. Det är möjligt att det inte är konstigt om det inte går så bra, men det är i så fall oerhört sorgligt och är ett tecken på att någonting är allvarligt fel.
Jag håller med, men nöjer mig med att det är "fel" istället för "oerhört fel". Knappast särskilt allvarligt jämfört med tiotusentals andra brott där straffet blir noll och inget.

Det är inte ett dugg intressant i det här sammanhanget.
Jag tycker att det är mycket intressantare. Du behöver inte hålla med.

Hur ska du eller poliserna kunna veta att filmen skulle användas för att kunna sätta poliserna i dålig dager?
Om dom sköter sitt jobb på rätt sätt så är det inget problem att någon filmar dom eller hur? Då har dom inget att dölja utan det som skulle filmas då skulle bara styrka ett korrekt ingripande. Problemet är att dom kanske handlade fel o därför började han filma det därför blev poliserna förbannade o ville tvinga av han filmen. Hade dom gjort ett korrekt ingripande så hade dom inget att dölja o klarar dom inte av offentlighet så borde dom kanske välja ett annat jobb.
Det är väldigt många poliser som kommer undan lagen oavsett vad dom gjort. Vid förhör av andra närvarande poliser så är det väl klassiskt att inget sett eller hört eller gjort något. Det är väl inte så konstigt när det är kollegor som utreder sina medarbetare att många slipper undan? Jag anser att det är ett samhälls problem när sådant sker. Filmer är bra kolla tex vad som hände när dom filmade den brutala misshandeln av den svarta personen i usa som ett gäng poliser roade sig med att spöa.
Kolla på filmerna/bilderna från guantamo som kom ut. Var det oxå fel att filma fota det?
Personligen tror jag att polisen ibland måste bryta mot lagen för att kunna utföra sitt arbete. Dessutom vinklas oftast minsta snedsteg hos en polis till något hemskt om det kommer ut i media, vilket kan äventyra deras anställning även om de bara gjort vad de behövt för att avstyra brott. Så är det förstås knappast alltid, men med tanke på det finner jag det helt normalt att bli sur på privatpersoner som lägger näbben i blöt, när de inte KAN ha något annat syfte än att ställa till oreda.

Har du rent mjöl i påsen så har du inget att vara rädd för om någon filmar dig på din arbetsplats.
Det gäller väl överallt i så fall. Sätt upp övervakningskameror på varenda kvadratmeter av landet, installera transponders i folks bilar, avlyssna all telefoni, läs människors mail, filma dem i hemmet. Har man "rent mjöl i påsen" så spelar det ju tydligen ingen roll ändå. Eller?
 
Det är din åsikt, inte någon slags allmängiltig sanning.
Nja, där har du faktiskt helt fel. Biljettpriserna påverkar bara dom som faktiskt åker tunnelbana. Det är ett faktum att polismakten finns i hela landet och är ett av kärnelementen i samhället, betydligt viktigare än tunnelbanans avgifter.

Det gäller väl överallt i så fall. Sätt upp övervakningskameror på varenda kvadratmeter av landet, installera transponders i folks bilar, avlyssna all telefoni, läs människors mail, filma dem i hemmet. Har man "rent mjöl i påsen" så spelar det ju tydligen ingen roll ändå. Eller?
Att filma en enskild händelse är långt ifrån samma sak som att ha konstant övervakning. Tänk lite innan du pratar.
 
...Det gäller väl överallt i så fall. Sätt upp övervakningskameror på varenda kvadratmeter av landet, installera transponders i folks bilar, avlyssna all telefoni, läs människors mail, filma dem i hemmet. Har man "rent mjöl i påsen" så spelar det ju tydligen ingen roll ändå. Eller?
Nej, det spelar ju ingen roll om det blir på samma sätt som i DDR, eller Sovjet under Stalintiden eller USofA under McCarthy-eran.
 
Att vänstermaffian här ska fatta att de inte har patent på vilka åsikter som är rätt och fel. Alla tycker inte som de.

Ha, ha. Är du så dum så du tror att du misskrediterar eller på något sätt framställer "vänstermaffian" i dålig dager - och därmed stärker högerreaktionärerna - genom att argumentera som en förståndshandikappad?

Och för detta syfte har du lagt ner massor med tid och skrivit massor med inlägg... Suck!
 
Lite trist att klumpa ihop meningsmotståndare i grupp och sätta ett nedlåtande namn på dom - för att misstänkliggöra deras åsikter och motiv antar jag - men det är ju ett vanligt debattknep när inte sakargumenten räcker riktigt.

Det här är inte en höger-vänsterfråga - jag röstar borgerligt men undanber mig ändå ohyfsad och olaglig behandling från polisen. ;-)
 
Tyvärr har jag själv råkat ut för en polisman av liknande sort som dom som filmade så jag vet att dom finns.
Och är det något jag VERKLIGEN hade önskat är det att jag hade filmat det, för den frustrationen att bli behandlad på det sättet är enorm.
Jag tycker personligen att polisens möjlighet att plocka in dom som dom anser vara påverkade borde förverkas. En sådan godtycklig sak ställer till mer skada än nytta.
(Den jag träffade på började nämligen också yra om detta, och då är jag absolutist inom precis alla drogområden!)
Jag tycker att om man inte kan fälla dom för brott så borde åtminstone personalnämnden ge dom en kraftig reprimand, för OAVSETT vad Jesper hade gjort så ska inte poliserna bete sig på det sättet. Det är min åsikt iaf.
 
Personligen tror jag att polisen ibland måste bryta mot lagen för att kunna utföra sitt arbete.
Polisens arbete är att förhindra och beivra lagbrott. Det är alltså per definition omöjligt för dem att utföra sitt arbete genom att "ibland bryta mot lagen". Det är dessutom förödande för rättssamhället.
 
Hmm?

Halva kostnaden pga plankning bekostar skattebetalarna pga landstingssubventionerna. Vi får alla betala för uteblivna biljettinkomster och alla kostnader som plankarna orsakar.

Är det du kallar för kostnad samma sak som den uteblivna intäkten? Om de inte hade kunnat planka hade de kanske avstått från kollektivtrafiksresan - varför jag tycker att det är ett orimligt sätt att beräkna kostnad för plankning.

I annat fall, vad består kostnaden av?
 
Polisens arbete är att förhindra och beivra lagbrott. Det är alltså per definition omöjligt för dem att utföra sitt arbete genom att "ibland bryta mot lagen". Det är dessutom förödande för rättssamhället.

De skall inte bryta mot lagen men de är ju trots allt människor! Det finns så mycket fylla o skit på gator o torg att polisen tröttnar på buset och ibland tar i lite för mycket. Är det så konstigt?
 
Är det du kallar för kostnad samma sak som den uteblivna intäkten? Om de inte hade kunnat planka hade de kanske avstått från kollektivtrafiksresan - varför jag tycker att det är ett orimligt sätt att beräkna kostnad för plankning.

I annat fall, vad består kostnaden av?

Haha, hör jag inte lite fildelningsargument här? (eller är du ett troll?)

Tror du på fullt allvar att

1. Plankare skulle välja något annat färdmedel om de slutade planka?

2. Att den enda kostnaden är förlorade biljettintäkter? Utan grindar tex skulle många fler planka. Utan kontrollanter skulle fler förfalska biljetter osv osv. Vad tror du förresten händer med betalningsviljan för betalande resenärer?

3. Att man kan räkna som du gör nu med avseende på enstaka resenärer? Totalkostnaden slås ut på alla resenärer, fråga någon kompis som har läst ekonomi. Du kan inte räkna på diffkostnaden för den sista resenären för då får inte kostnaderna täckning.
 
Nja, där har du faktiskt helt fel. Biljettpriserna påverkar bara dom som faktiskt åker tunnelbana. Det är ett faktum att polismakten finns i hela landet och är ett av kärnelementen i samhället, betydligt viktigare än tunnelbanans avgifter.
Nej, biljetterna är subventionerade med skattepengar, så det gäller även dem som inte åker tunnelbana. Fortfarande har du inte patent på att anse att den ena saken är viktigare än den andra. Att jag tycker annorlunda torde vara nog som bevis på det.

Att filma en enskild händelse är långt ifrån samma sak som att ha konstant övervakning. Tänk lite innan du pratar.
Att FÅ filma vilken enskild händelse som helst är inte särskilt långt ifrån att ha konstant övervakning. Notera nu mycket noga att jag inte lagt någon värdering i detta. Jag vill inte ha ett övervakningssamhälle och jag vill inte att poliser ska kunna bete sig hur som helst. Men jag tycker att den här enskilda händelsen är rätt oväsentlig.

Ha, ha. Är du så dum så du tror att du misskrediterar eller på något sätt framställer "vänstermaffian" i dålig dager - och därmed stärker högerreaktionärerna - genom att argumentera som en förståndshandikappad?
Ja, det går nog lite bättre än vad det gör för dig som kallar mig förståndshandikappad. Själv har jag inte riktat något epitet mot någon personligen.

Och för detta syfte har du lagt ner massor med tid och skrivit massor med inlägg... Suck!
Tänk va, att det finns människor som har ork med sånt som du inte orkar! :) Det kanske beror på att det inte tar "massor med tid" för mig att läsa och skriva inlägg.
 
Inte? Plankare kostar mig pengar genom förhöjda biljettavgifter. Poliser som stör sig på filmande plankningsförespråkare är dock inget problem för mig.
Du har verkligen inte förstått vad problemet är, eller betydelsen av det? Det finns väl ingen -- absolut ingen -- som har något problem med att polismän "stör sig på" att bli fotograferade? Vad som däremot stör många demokratiskt skolade människor, är när statens företrädare (med våldsmonopol!) går på enskilda medborgare, uppenbart hotar och trakasserar dem, antyder falska anklagelser samt egenmäktigt och felaktigt beslagtar deras egendom.

DET är problemet.
Det du beskriver, är hur polismännen BORDE betett sig.

Sedan spelar det noll och intet roll om "näste Jesper är du, jag, vänster, höger eller anarkist -- polisen skall behandla alla lika. För, du är väl inte så dum att du tror att de agerade på detta vis för att de visste att "oj, här kommer ju Jesper"? Detta hade hänt vem som helst av oss -- plankningsförespråkare, eller ej -- som råkat reta upp konstaplarna Kling & Klang, bara genom att bruka den frihet som vi alla har.

Vad tror du hade hänt, om det varit en lätt påverkad "A-lagare" som gjort detta mot Kling & Klang? För det första hade vi aldrig fått reda på det, och för det andra... tja, tänk själv.


PS
Till alla er som tror att detta handlar om "höger eller vänster", så glöm det. Jag står väldigt långt ifrån det mesta som Jesper (vad jag vet) står för politiskt. Men, jag är heller inte dummare än att jag inser att det lika gärna kunde varit mig som Kling & Klang "stört sig på", i denna eller en liknande situation.
DS
 
Hmm?

Halva kostnaden pga plankning bekostar skattebetalarna pga landstingssubventionerna. Vi får alla betala för uteblivna biljettinkomster och alla kostnader som plankarna orsakar.
Nja, mängden skatt du betalar är nog relativt konstant oavsett hur mycket det plankas. Men vad skatten går till varierar väl så klart.
Sen gissar jag att det är från skattebetalarna i stockholm med omnejd som pengarna till dessa subventioner tas, och inte från oss i övriga delar av landet. Vore rätt bisarrt annars, tycker jag.
 
Senast ändrad:
Du har verkligen inte förstått vad problemet är, eller betydelsen av det? Det finns väl ingen -- absolut ingen -- som har något problem med att polismän "stör sig på" att bli fotograferade? Vad som däremot stör många demokratiskt skolade människor, är när statens företrädare (med våldsmonopol!) går på enskilda medborgare, uppenbart hotar och trakasserar dem, antyder falska anklagelser samt egenmäktigt och felaktigt beslagtar deras egendom.

DET är problemet.
Det du beskriver, är hur polismännen BORDE betett sig.

Sedan spelar det noll och intet roll om "näste Jesper är du, jag, vänster, höger eller anarkist -- polisen skall behandla alla lika. För, du är väl inte så dum att du tror att de agerade på detta vis för att de visste att "oj, här kommer ju Jesper"? Detta hade hänt vem som helst av oss -- plankningsförespråkare, eller ej -- som råkat reta upp konstaplarna Kling & Klang, bara genom att bruka den frihet som vi alla har.

Vad tror du hade hänt, om det varit en lätt påverkad "A-lagare" som gjort detta mot Kling & Klang? För det första hade vi aldrig fått reda på det, och för det andra... tja, tänk själv.


PS
Till alla er som tror att detta handlar om "höger eller vänster", så glöm det. Jag står väldigt långt ifrån det mesta som Jesper (vad jag vet) står för politiskt. Men, jag är heller inte dummare än att jag inser att det lika gärna kunde varit mig som Kling & Klang "stört sig på", i denna eller en liknande situation.
DS

jag kan bara hålla med om det mesta Jörgen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.