Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jesper filmade poliserna i tunnelbanan

Produkter
(logga in för att koppla)
Är brottsanmälan offentlig handling?
Ja, alla brottsanmälningar kan alla ta del av. Det kan "maskas" personuppgifter o.dyl. Alltså själva anmälan är offentlig, med själva förundersökningen är under sekretess tills åtal väcks.

Jag förvägrades först att ta del av anmälan mot mig, först efter några dagar när jag fick tag i den aktuella handläggaren fick jag en kopia mejlad till mig.

På den direkta frågan om man i sverige inte själv har rätt att skriftligen få veta vad polisen misstänker en för, och veta vad man är anmäld för, så fick jag svaret "nej", detta vid personlig kontakt i receptionen i polishuset i uppsala.
 
Man skall kräva av både polisen och allmänheten att de kan och följer lagen. Att hänvisa till att en grupp inte gör det för att rättfärdiga sitt eget (olagliga) beteende är bara patetiskt.

Patetiskt ja du kanske kan hela lagboken utantill du och därför skriver du som du gör. Det jag menade är att vi vanliga lätt kan göra fel pga. okunnighet men vi uppför väl inte oss som idioter och ger oss på folk som dessa posliser gjorde och kräver saker som dom inte ska pga. gällande lagar.
Polisen är utbildad och bör kunna dessa lagar bättre eller kan det vara så att jag har fel här ?
Surra på du om patetiska inlägg hehe du måste skämta !

Men helt klart är att alla ska vi följa lagen men det borde vara lättare för dom som har utbildads.
 
Senast ändrad:
Ja, alla brottsanmälningar kan alla ta del av. Det kan "maskas" personuppgifter o.dyl. Alltså själva anmälan är offentlig, med själva förundersökningen är under sekretess tills åtal väcks.

Nja, jag har tidigare som polisreporter under en längre tid tröskat igenom många så kallade dygnslistor från polisen, det vill säga alla anmälningar som kommit in för ett geografiskt område. Där är exempelvis anmälningar om våldtäkt sekretessbelagda från början.
 
Hur har näsor lagts i blöt menar du? Hur har polisens arbete försvårats menar du?
Det är väl klart som fan att det stör om nån står och filmar en när man arbetar? Människor är inte robotar, så psykisk påverkan är naturligtvis en reell faktor.

Så länge Nilsson inte filmat "för skojs skull" så har han lagt näsan i blöt. Vad tror du han skulle ha filmen till? Låt mig gissa att han hade publicerat den för sina personliga politiska syften. Detta oavsett om poliserna gjort rätt eller fel.

Fortfarande anser jag att poliserna gjort fel och att Nilsson inte har gjort något fel, men jag tycker det är ganska tramsigt att blåsa upp saken och att bli förvånad. Ingen har skadats och inga häpnadsväckande skeenden har inträffat. Värre vore det om han fick stryk, vilket en del stackare råkar ut för då och då från ordningsmakten.

--------------------

Att bråka med polisen är att be om problem, och att filma dem i politiska syften är att bråka. Oavsett vem som har rätt. Sen kan man tycka vad man vill om det, men konstigt är det inte direkt.
 
Fortfarande anser jag att poliserna gjort fel och att Nilsson inte har gjort något fel, men jag tycker det är ganska tramsigt att blåsa upp saken och att bli förvånad. Ingen har skadats och inga häpnadsväckande skeenden har inträffat. Värre vore det om han fick stryk, vilket en del stackare råkar ut för då och då från ordningsmakten.
Polisernas agerande var häpnansväckande.


Att bråka med polisen är att be om problem, och att filma dem i politiska syften är att bråka. Oavsett vem som har rätt. Sen kan man tycka vad man vill om det, men konstigt är det inte direkt.
Att filma någon har inget syfte, det är vad man gör med filmen efteråt som har det. Alltså kan polisen omöjligt avgöra detta på plats.
 
Polisernas agerande var häpnansväckande.
Du lever tydligen inte i samma värld som jag:)

Att filma någon har inget syfte, det är vad man gör med filmen efteråt som har det. Alltså kan polisen omöjligt avgöra detta på plats.
Det är ungefär som att säga att det inte skulle finnas något syfte i att ha övervakningskameror på varje kvadratmeter av allmän plats, landet över. För det är ju bara när man använder materialet man har ett syfte, eller? Så då kan vi ju börja med det. Varför inte övervaka ditt hem när vi ändå håller på, för det har ju ändå inget syfte?
 
Det är ungefär som att säga att det inte skulle finnas något syfte i att ha övervakningskameror på varje kvadratmeter av allmän plats, landet över. För det är ju bara när man använder materialet man har ett syfte, eller? Så då kan vi ju börja med det. Varför inte övervaka ditt hem när vi ändå håller på, för det har ju ändå inget syfte?
Nej, det är inte ens i närheten av att vara samma sak, sluta tramsa.
 
Nej, det är inte ens i närheten av att vara samma sak, sluta tramsa.
I närheten är det nog, men inte samma sak. Jag tramsar inte ett dugg.

Det roliga är att vi antagligen är tämligen överens egentligen, men jag vägrar att enkelspårigt se saken bara från min sida. Därför blir jag "djävulens advokat" för att försöka väga upp övrig konsensus.

Ingen vill väl bli filmad på sitt jobb av någon som har för avsikt att framställa en i dålig dager? Vilken idiot som helst förstår att det var just det herr Nilsson hade för avsikt att göra. Någon annan anledning att filma har jag oerhört svårt att finna trolig.
 
Ingen vill väl bli filmad på sitt jobb av någon som har för avsikt att framställa en i dålig dager? Vilken idiot som helst förstår att det var just det herr Nilsson hade för avsikt att göra. Någon annan anledning att filma har jag oerhört svårt att finna trolig.
Men du verkar glömma bort att det inte är vilka som helst han filmar, utan POLISER...det är en väsentlig skillnad mot att filma nån random snubbe som jobbar.
 
Men du verkar glömma bort att det inte är vilka som helst han filmar, utan POLISER...det är en väsentlig skillnad mot att filma nån random snubbe som jobbar.
Jag förstår inte den skillnaden. Snarast har poliser större anledning att inte bli filmade på jobbet än andra, om det nu ska talas om nån skillnad.

Är det händelsevis så att du ser poliser som fiender medan jag ser dem som upprätthållare av ordning? Det skulle förklara saken.
 
Jag förstår inte den skillnaden. Snarast har poliser större anledning att inte bli filmade på jobbet än andra, om det nu ska talas om nån skillnad.
Jisses...
Poliser har helt andra befogenheter och skyldigheter än vanliga medborgare. Att det går rätt till när polisen utövar sin maktposition är oerhört viktigt av många anledningar.

Är det händelsevis så att du ser poliser som fiender medan jag ser dem som upprätthållare av ordning? Det skulle förklara saken.
Som sagt...sluta tramsa.
 
Jisses...
Poliser har helt andra befogenheter och skyldigheter än vanliga medborgare. Att det går rätt till när polisen utövar sin maktposition är oerhört viktigt av många anledningar.
Och det ska privatpersoner hålla på och "granska" tycker du? Det får de väl göra om de tycker att det är kul, men det är inte ett dugg konstigt om det inte går så bra.

Som sagt...sluta tramsa.
Sluta upprepa dig.

Sen kan vi ju gå till det verkliga problemet istället. Nämligen att folk plankar. Det är tydligen inte alls lika intressant, av någon outgrundlig anledning.
 
Och det ska privatpersoner hålla på och "granska" tycker du? Det får de väl göra om de tycker att det är kul, men det är inte ett dugg konstigt om det inte går så bra.
Förklara gärna för mig varför du anser att privatpersoner inte ska få göra det. Och vem som annars ska göra det ute på plats där polisarbetet sker - bland folk.

Sen kan vi ju gå till det verkliga problemet istället. Nämligen att folk plankar. Det är tydligen inte alls lika intressant, av någon outgrundlig anledning.
För att det inte är hälften så allvarligt som poliser som missköter sig.
 
Senast ändrad:
Ingen vill väl bli filmad på sitt jobb av någon som har för avsikt att framställa en i dålig dager? Vilken idiot som helst förstår att det var just det herr Nilsson hade för avsikt att göra. Någon annan anledning att filma har jag oerhört svårt att finna trolig.

Skillnaden är gemene man måste finna sig i att bli filmad, medan poliserna kan hota med frihetsberövande och andra obekvämligheter på grund av påhittade anledningar. Detta kan de hota med i stort sett i vilken situation som helst som de inte gillar - och även göra allvar av.

Ska detta verkligen vara en ventil för obehag som poliserna känner?
 
Förklara gärna för mig varför du anser att privatpersoner inte ska få göra det. Och vem som annars ska göra det ute på plats där polisarbetet sker - bland folk.
Det anser jag inte och det har jag heller inte skrivit. Som sagt; läs istället för att tolka.

För att det inte är hälften så allvarligt som poliser som missköter sig.
Inte? Plankare kostar mig pengar genom förhöjda biljettavgifter. Poliser som stör sig på filmande plankningsförespråkare är dock inget problem för mig.
 
Inte? Plankare kostar mig pengar genom förhöjda biljettavgifter. Poliser som stör sig på filmande plankningsförespråkare är dock inget problem för mig.
En polismakt som gör som den behagar utan att man får ifrrågasätta det är allvarligt. Att biljetterna blir lite dyrare är det inte.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.