Annons

Jesper filmade poliserna i tunnelbanan

Produkter
(logga in för att koppla)
det var väl rätt väntat att dom friades. När stå snutar spöade på en person framför kamerorna på en bensinstation vart dom oxå friade.Ett under att Göran lindberg vart fälld. Självfallet finns det rötägg inom alla yrken men att samhället inte rensar ut dom trots så starka bevis som hans mobil film är skrämmande.
 
Att fallen är "solklara" beror å andra sidan ofta på medias vinkling. Givetvis ska poliser ha lite större mån att bete sig illa än andra eftersom det kan behövas i yrket, men nånstans ska gränsen dras. Att de blev frikända känns skumt, men om de blev fällda hade jag verkligen inte väntat mig något straff.

Poliser bör kunna utöva sitt yrke utan att näsor läggs i blöt. Har de gjort fel så var det vid gripandet av mannen, och inte i första hand vad gäller behandlingen av han som filmade.

Ha ha.....du skojar va??
 
De som försvarar poliserna bör titta på Jesper Nilssons film som finns på hans blogg: http://tuggarna.posterous.com/polisen-som-mitt-i-tunnelbanan-star Där berättar han också sin version av vad som hände.

Uppenbarligen har polisskolan åter igen misslyckats vid gallringen av aspiranter. Tål inte blivande, och varande, poliser att bli granskade ska de inte arbeta som myndighetspersoner i en demokrati.

Sanna ord. Som du säger, känner man sig "illa berörd" av en tanig snubbe med en kamera i tunnelbanan (när man dessutom jobbar vid sidan om som väktare, om jag inte minns fel) har man tveklöst valt helt fel yrke.
 
Nu är du verkligen ute på djupt vatten...att granskas i sitt arbete är EXAKT vad polisen ska klara av!
Privatpersoner med politiska ambitioner är inte direkt de som ska "granska" polisen, enligt min uppfattning. Själv hade jag aldrig slängt upp en kamera mot en polis i en sådan situation eftersom det är självklart att de skulle bli förbannade, då det ju tydligt framgår att det är för att dokumentera dem i syfte att jävlas.

Hur tänker du då? Är det rätt att utan någon som helst laglig grund kräva att du ska radera ditt minneskort? och om du tvekar, att hota dig med att nita dig för narkotikabrott? Well... Funderat på att emigrera till Jemen?
Nix, men jag har all förståelse för att poliser ruttnar på privatpersoner som lägger näsan i blöt. Deras agerande är inte på något sätt rätt, men helt begripligt.
 
Det är nu inte vilken Jesper Nilsson som helst utan en aktiv medlem i en organisation som uppmuntrar till lagbrott dvs planka.nu. Vilket Aftonbladet som trådskaparen valt att länka till av någon anledning inte väljer att nämna. I DN däremot får man lite mer info som kanske sätter hela händelsen i ett något annat ljus.
 
Det är nu inte vilken Jesper Nilsson som helst utan en aktiv medlem i en organisation som uppmuntrar till lagbrott dvs planka.nu. Vilket Aftonbladet som trådskaparen valt att länka till av någon anledning inte väljer att nämna. I DN däremot får man lite mer info som kanske sätter hela händelsen i ett något annat ljus.
Egentligen gör det väl inte alls det? Han har fortfarande full rätt att filma poliserna utan att han ska behöva trakasseras...
 
Verkligen pinsamt, men jag tror nog att dom flesta poliser vet att dom inte har något att frukta i ett system som slår mot dom svaga och drivs med kall hand i vårt avlånga land.

Att sedan Tingsrätten ska besättas av folk från alla samhällsklasser en genomsinittlig medborgare gör ju att man blir mörkrädd och börjar undra vad det är för folk som dömmer så här i ett solklart övergrepp ?

Att kräva att Jesper skulle radera filmen är j helt klart olagligt,att sedan uppföra sig som rötägg och anse att ett fel hade begåtts så skulle filmen ha tagits i beslag och varit bevisföremål i en senare framläggan. Nä usch för dessa översittare som vet vilken makt dom har och spelar ut hela registret. Vart har den snälla konstapeln tagit vägen ?

Hoppas Jesper överklagar men finner inte så troligt att han vinner där heller.
SVERIGE i ett nötskal. Lika inför lagen KYSS MIG !
 
Senast ändrad:
Sverige i ett nötskal är också att en plankare anses vara från en "svag grupp" bara just för att den är en brottsling. När någon filmar hur ordningsmakten sätter stopp för brottslingen så är det svårt att se hur poliserna ifråga kan anta att det handlar om annat än att störa deras arbete, vilket naturligtvis är ganska provocerande.

Tillägg: För övrigt är tunnelbanan inte alls allmän plats, som herr Nilsson påstår i sin blogg.
 
Sverige i ett nötskal är också att en plankare anses vara från en "svag grupp" bara just för att den är en brottsling. När någon filmar hur ordningsmakten sätter stopp för brottslingen så är det svårt att se hur poliserna ifråga kan anta att det handlar om annat än att störa deras arbete, vilket naturligtvis är ganska provocerande.

Tillägg: För övrigt är tunnelbanan inte alls allmän plats, som herr Nilsson påstår i sin blogg.

Varför skulle polisen dra en sådan slutsats, och om dom nu gör det medför det då att dom har rätt att hota den som filmar?

Poliser i tunnelbanan lär få stå ut med mycket som verkligen är provocerande, klarar dom inte att någon står och tittar på dom och filmar deras ingripande så är dom inte lämpliga för jobbet. Polisen har ju själva kritiserat dom här två polisernas beteende så jag förstår inte varför du försvarar dom.

(Från DN-artikeln: När polisens ansvarsnämnd i februari granskade ärendet riktade de kritik mot polisernas agerande. Särskilt allvarligt såg den på den del av åtalet som rörde olaga tvång.)
 
Senast redigerad av en moderator:
Varför skulle polisen dra en sådan slutsats, och om dom nu gör det medför det då att dom har rätt att hota den som filmar?

Poliser i tunnelbanan lär få stå ut med mycket som verkligen är provocerande, klarar dom inte att någon står och tittar på dom och filmar deras ingripande så är dom inte lämpliga för jobbet.
Som sagt, jag anser som de flesta andra att de gjort helt fel. Men jag tycker inte att de agerar konstigt, häpnadsväckande eller hemskt. Det är nog ganska naturligt att bli förbannad och trängd om det är någon som stör ens arbete under rådande omständigheter.

Vad jag förstår utspelade sig dramat i biljetthallen, utanför spärrarna. Det är allmän plats.
Se där, det visste jag inte. Men varför har Jesper Nilsson "just löst biljett" om han är utanför spärrarna?

Tillägg: Med andra ord, jag har full förståelse för den friande domen. Nilsson har ju inget bevis över huvud taget på att det är som han säger. Trist, men så kan det vara.
 
Som sagt, jag anser som de flesta andra att de gjort helt fel. Men jag tycker inte att de agerar konstigt, häpnadsväckande eller hemskt. Det är nog ganska naturligt att bli förbannad och trängd om det är någon som stör ens arbete under rådande omständigheter.
...

Ja man kan förstå att det "rinner över" ibland. Jag tycker dock faktiskt att det är häpnadsväckande och hemskt att dom tar till rent maktmissbruk och hot.
 
Riktigt riktigt vidrigt är vad det är. Ett utmärkt tecken på att somliga faktiskt står ovanför lagen, trots att videobevis på deras skuld är högst tillgängligt. Skrämseltaktik och generellt dräggbeteende som ger poliser i allmänhet dåligt rykte, trots att alla givetvis inte är lika stora svin som dessa två individer.

Problemet är inte att det finns individer inom poliskåren som beter sig illa (eller t.o.m. potentiellt olagligt).

Det stora problemet är att det finns ett systemfel som visar sig när man i rättegångar mot poliser har betydligt högre beviskrav än i rättegångar mot ligister, fyllon och andra av samhällets olycksbarn.

Likhet inför lagen kommer vi nog aldrig att få, men så stora skillnader som det är nu är helt oacceptabla.
 
Poliser bör kunna utöva sitt yrke utan att näsor läggs i blöt. Har de gjort fel så var det vid gripandet av mannen, och inte i första hand vad gäller behandlingen av han som filmade.

Helt fel. Poliser ska tåla att näsor läggs i blöt så länge det inte innebär att deras arbete försvåras. Att filma poliser när de utövar sitt våldsmonopol försvårar inte deras arbete ett dyft. Sålunda kan man inte hävda att behandlingen av fotografen i detta fall var försvarligt.
 
De får ta skit så det räcker. Rosengård varje natt utspelar sig "fotografera en polis-dag." Då är det bättre att samla in och bjuda Jesper på rättegångskostnaderna ifall han förlorar i hovrätten.

Finns det något som tyder på att åklagaren kommer att överklaga? Jesper Nilsson bestämmer inte den saken.
 
Privatpersoner med politiska ambitioner är inte direkt de som ska "granska" polisen, enligt min uppfattning.
Vad har den politiska ambitionen med saken att göra? Är det bara godkänt opolitiska personer (journalister? Ha!) som får granska polisen?

Själv hade jag aldrig slängt upp en kamera mot en polis i en sådan situation eftersom det är självklart att de skulle bli förbannade, då det ju tydligt framgår att det är för att dokumentera dem i syfte att jävlas.
Det skulle nog inte jag heller ha gjort, men jag hyser stor respekt för Jesper Nilsson som vågade.

Nix, men jag har all förståelse för att poliser ruttnar på privatpersoner som lägger näsan i blöt. Deras agerande är inte på något sätt rätt, men helt begripligt.
Tjavars, att det är begripligt (vilket det givetvis är; det är knappast någon som inte har förstått dessa polisrötäggs beteende) gör ju inte på något vis att det kan ursäktas.
 
Sverige i ett nötskal är också att en plankare anses vara från en "svag grupp" bara just för att den är en brottsling. När någon filmar hur ordningsmakten sätter stopp för brottslingen så är det svårt att se hur poliserna ifråga kan anta att det handlar om annat än att störa deras arbete, vilket naturligtvis är ganska provocerande.
Poliserna gjorde givetvis sitt jobb när de kontrollerade en misstänkt plankare. Det är inte alls det saken handlar om. Felet de gjorde var att trakassera en person som filmade ingripandet. Självklart var det för att provocera, men det är ju inget en polis ska bry sig om. Att filma ett polisingripande är inte alls att störa polisens arbete.

Tillägg: För övrigt är tunnelbanan inte alls allmän plats, som herr Nilsson påstår i sin blogg.
Det är oväsentligt. Fotografering är tillåten i Stockholms tunnelbana.
 
Som sagt, jag anser som de flesta andra att de gjort helt fel. Men jag tycker inte att de agerar konstigt, häpnadsväckande eller hemskt. Det är nog ganska naturligt att bli förbannad och trängd om det är någon som stör ens arbete under rådande omständigheter.
Ja, jag skulle nog också känna mig provocerad och bli irriterad i en sådan situation, men jag är inte polis. Jag hoppas att gallringen till polisutbildningen förbättras så att folk som inte klarar av att arbeta som polis blir poliser.

Tillägg: Med andra ord, jag har full förståelse för den friande domen. Nilsson har ju inget bevis över huvud taget på att det är som han säger. Trist, men så kan det vara.
Det är väl ungefär så man ska tolka domen (som f.ö. finns att ladda ner här.) Domstolen verkar anse att poliserna är skyldiga men att bevisningen inte räcker till.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.