Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jesper filmade poliserna i tunnelbanan

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja man kan förstå att det "rinner över" ibland. Jag tycker dock faktiskt att det är häpnadsväckande och hemskt att dom tar till rent maktmissbruk och hot.
Jag tycker inte att det är ett dugg häpnadsväckande, men lite tråkigt. Det här är ju absolut ingenting jämfört med ärenden när väktare och ordningsvakter regelrätt misshandlat oskyldiga människor, i något fall med dödlig utgång.

Helt fel. Poliser ska tåla att näsor läggs i blöt så länge det inte innebär att deras arbete försvåras. Att filma poliser när de utövar sitt våldsmonopol försvårar inte deras arbete ett dyft. Sålunda kan man inte hävda att behandlingen av fotografen i detta fall var försvarligt.
Det är väl klart att det försvårar arbetet om man känner sig övervakad (!) av någon när man utövar just sitt arbete. Jag hävdar inte heller att behandlingen var försvarlig, men väl förståelig.

Vad har den politiska ambitionen med saken att göra? Är det bara godkänt opolitiska personer (journalister? Ha!) som får granska polisen?
Nja, men om man som privatperson försöker "granska" så får man nog räkna med att råka ut för problem. I det här fallet var problemen ganska små, skulle jag säga. Jag har själv blivit betydligt sämre behandlad av ordningsmakten, helt utan orsak. Därmed har jag heller ingen större tilltro till denna, men det är inget jag anser att man kan räkna med. Människor är människor och utnyttjar i regel sin position så gott det går. Därför är det dumt att bråka med folk som har befogenheter att tillintetgöra en.

Det skulle nog inte jag heller ha gjort, men jag hyser stor respekt för Jesper Nilsson som vågade.
Det gör jag också. Naturligtvis!

Tjavars, att det är begripligt (vilket det givetvis är; det är knappast någon som inte har förstått dessa polisrötäggs beteende) gör ju inte på något vis att det kan ursäktas.
Jo, det tycker jag att det kan. Inte fullt ut, men visst kan man ha överseende i någon mån. Precis som man kan ha överseende med att plankarna hade plankat. Alla människor gör fel då och då.
 
Visst, alla för fel ibland, men en rättrådig och rakryggad människa erkänner sina fel och tar lite ansvar. Det gäller såväl plankare som poliser.

(Fast vad plankare har med saken att göra är dock lite oklart. Det är inte polisen ingripande mot den misstänkte plankare som har ifrågasatts.)
 
Jag tycker inte att det är ett dugg häpnadsväckande, men lite tråkigt. Det här är ju absolut ingenting jämfört med ärenden när väktare och ordningsvakter regelrätt misshandlat oskyldiga människor, i något fall med dödlig utgång....

Då hade det väl varit bra med lite film som bevis? hur störd blir man av att bli filmad utan att ens veta om det, förrän efteråt?
 
Min åsikt

Jag har inga personliga problem med poliser.
Visst jag har träffat några som verkat och ha mens och varit otrevliga
men i gengäld har jag träffat MÅNGA poliser som varit supertrevliga.

Om jag plåtar poliser som jobbar och de kommer fram och ber
mig att inte publicera bilderna alt slutar fotografera
då det kan förstöra för dem eller försvåra utredning
så lyder jag dem då jag respekterar ordningsmakten och inte vill sabba för dem eller något offer.
Jag ser det som en självklarhet och har inga problem med det.

Men i detta fallet tyckte jag poliserna gjorde fel
De var otrevliga och hotade fotografen, men ändå frias det.
Och det tycker jag är fel.Det är väldigt fel.
De borde fällts och fått böter eller reprimand.


Men jag ändrar inte mitt bemötande mot polisen,
ty jag kommer fortsätta vara trevlig,
då jag anser att ett rutten äpple, inte skall få förstöra för andra.

/// Niklas
Känd från Tv3 och Tv4.
 
Att polisen i huvudtaget beffiner sig i tunnelbanan för att jaga plankare känns ju löjligt eftersom denna instats inte ens betalar sig och att sånt borde uträttadas av vanliga vakter. Det är ju en sagolik mängd brott som bara läggs ned utan undersökning av brott som är bra mycket grövre och då kallas det för brott kan inte styrkas bara för att dom inte har pengar för utredning. Det kostar miljoner att bevaka fotbolls matcher och bekämpa hulliganer när polisen behövs ute på gator och torg samt utreda brott.

Nä resurserna läggs ned på att få folk att radera filmer som bevisrligen påvisar fel som polisen gör och detta som Jesper gjorde kallas för civilkurage. Och inte fan ska vi stå med hatten i hand och buga för makten.

ETT av många sätt att få ordning på övergrepp som sker av myndigheter.
Men gör dom ett övergrepp så vet dom att dom kan få en anmaälan mot sig så därför slänger dom själva in en mot den dom gjort fel mot. Och vem vinner av dessa tror ni, den svaga medborgaren eller polisen som fåt ännu fler poliser att vittna till deras fördel, eller en inkompetent tingsrätt utan omdmme för rätt och fe.

Rädda sitt egna skinn när fel begåtts istället för att undvika göra fel är deras motto. En familj som håller ihop för att själva inte bli utfrysta.

Kan inte polisen lagen och följa den så ska det inte krävas av allmänheten som knappas har den utbildningen för sån juredik för att vara helt perfekt.
Gå med gott föredömme borde bli deras motto för att vinna vårt förtroende.
 
Visst, alla för fel ibland, men en rättrådig och rakryggad människa erkänner sina fel och tar lite ansvar. Det gäller såväl plankare som poliser.

(Fast vad plankare har med saken att göra är dock lite oklart. Det är inte polisen ingripande mot den misstänkte plankare som har ifrågasatts.)
Låt mig påminna om att vi inte har en aning om vad "plankarna" hade gjort. Det kanske rörde sig om något känsligare än så.

Bevisligen är är det ju så men du verkar acceptera det och tycka att det är helt i sin rätt, vilket är absurt.
Jag tror bestämt att du får läsa mina inlägg i tråden lite bättre. Det borde framgå tydligt att jag tycker att poliserna agerat felaktigt, men att jag har förståelse för deras agerande. Det här visar också hur lätt det är att vinkla händelser, åsikter och uttalanden, såsom du gör nu beträffande vad jag skrivit.

Då hade det väl varit bra med lite film som bevis? hur störd blir man av att bli filmad utan att ens veta om det, förrän efteråt?
Jomenvisst, fler övervakningskameror i tunnelbanan är jag helt för (eftersom det inte är allmän plats). Jag vill först och främst vara trygg där, och det blir jag knappast av att poliser inte kan utföra sitt arbete utan att näsor läggs i blöt från privat håll.

Det jag är rädd för är i första hand bråkiga invandrargäng, i andra hand fylltrattar på slagsmålshumör och i tredje hand väktare med konstig attityd till fredliga människor. Definitivt inte civilpoliser som tar fast plankare och ogillar att man filmar dem när de gör det.
 
Låt mig påminna om att vi inte har en aning om vad "plankarna" hade gjort. Det kanske rörde sig om något känsligare än så.

Visst. De kan ha varit knarklangare, prostituerade, TV-licensskolkare eller högt uppsatta politiker som försökte köpa sex, men det spelar ingen som helst roll.
 
Det borde framgå tydligt att jag tycker att poliserna agerat felaktigt, men att jag har förståelse för deras agerande.
Vad menar du med att du har förståelse? Om du menar att du begriper vad som hände, så har jag också förståelse, men om du menar att du hyser viss sympati för polisernas agerande, så har inte jag förståelse.

Jag skulle "ha förståelse" (i den senare betydelsen) om poliserna efter sitt dumma tilltag hade bett Jesper Nilsson om ursäkt. Alla kan göra misstag, men bara folk med heder kan rätta till sina misstag. Om poliserna hade bett om ursäkt efteråt så hade jag t.o.m. hyst respekt för dem.

Jomenvisst, fler övervakningskameror i tunnelbanan är jag helt för (eftersom det inte är allmän plats). Jag vill först och främst vara trygg där, och det blir jag knappast av att poliser inte kan utföra sitt arbete utan att näsor läggs i blöt från privat håll.
Se inlägg #35. Att filma en polis i arbete är inte att försvåra arbetet.

Det jag är rädd för är i första hand bråkiga invandrargäng, i andra hand fylltrattar på slagsmålshumör och i tredje hand väktare med konstig attityd till fredliga människor. Definitivt inte civilpoliser som tar fast plankare och ogillar att man filmar dem när de gör det.
Om poliserna bara hade ogillat Jesper Nilssons filmande så hade allt varit frid och fröjd.
 
Se där, det visste jag inte. Men varför har Jesper Nilsson "just löst biljett" om han är utanför spärrarna?
Det är möjligt att jag missuppfattat det och att dramat faktiskt utspelar sig innanför spärrarna -- hur det är med den saken framgår inte ens av JNs ursprungliga redogörelse på hans blogg.

Å andra sidan spelar det ingen roll. Enligt SL/MTR får privatpersoner fotografera fritt inom hela tunnelbanan.
 
Det är mycket man får och inte får. Hur många är det inte som parkerar fel, kör för fort och har andra hyss för sig?
 
Det är mycket man får och inte får. Hur många är det inte som parkerar fel, kör för fort och har andra hyss för sig?

Va? Vad har det med saken att göra?

Sedan förstår jag inte hur du menar att hans filmande försvårar polisens arbete, och att det är att lägga näsan i blöt. Vad är skillnaden för poliserna om Jesper bara hade stått och tittat och lyssnat på händelsen fast utan kamera?

Sedan så säger du att om polisen känner sig övervakade av någons kamera så försvårar det deras arbete, borde isåfall inte polisen känna sig övervakade om man satte kameror i tunnelbanan?
 
Sedan så säger du att om polisen känner sig övervakade av någons kamera så försvårar det deras arbete, borde isåfall inte polisen känna sig övervakade om man satte kameror i tunnelbanan?

Nej, då. Väldigt lägligt och självklart utan att vara medvetna om det så "råkade" de ställa sig på en plats som övervakningskamerorna inte täckte. Detta framgår i domen, någon som tror på det?

Det är synd att man inte har något externt vittne, för det är där som det spricker för åklagaren. Rätten ger trots allt uttyck för att man anser att poliserna gjort fel, men att antingen är det ringa eller så räcker inte bevisningen eftersom det är ett brottmål.
 
Hadde jag puder runt näsan? Är spackel samma som kokain?

Han kunde ju ha följt med på det där blodprovet, undrar vad som hadde hänt då?
Om poliserna hadde förstört hans video filer i telefonen vad är det för brott? Är det ett brott?

När jag satt 1,5 timmar på Kapten Klännings föredetta arbetsplats här i uppsala eftersom jag hadde spacklat och slipat gipsväggar och därför ansågs drågpåverkad, så tog poliserna mina telefoner medan jag fick pissa i en mugg och vänta tills sjuksköterskan som skulle ta blodprov kom. Jag kollade sedan noga i telefonerna att inget var ändrat och att inte heller några samtal var ringda.

Jag undrar vad det är för brott om nån skulle komma hem till mig och ta bort alla mina bild-filer från min dator? Är det stöld? Elelr skadegörelse? Och om nån tar filerna med sig?


Personligen tycker jag det är bättre att människor angagerar sig i samhället än att vi sätter upp en massa automat-kameror överallt. Om fler människor brydde sig skulle vi inte behöva så mycke poliser och väktare överrallt. Det är ju väldigt synd att det inte finns ytterligare inspelningar av vad som hände. Jag tycker det är helt fantastiskt att det idag finns möjlghet för den vanlige medborgaren att spela in vad som händer i omgivningen. Se bara på Egypten, där går det inte längre att dölja verkligheten pakom regimtrogen statlig propaganda.




Visst är det lite intressant att eftersom man inte kan så mycket om narkotika-handel utan bara är trött och vill hinna till bauhaus och köpa spackel och så man kan spackla klart resten av sitt kök, ja då ÖKAR det misstanken. Paragraferna om narkotikabrott är antagligen dom mest gummiartade som finns och kan användas mot vem som helst hur som helst, vilket också framgår av Jespers video. Poliserna tycker det är mistänkt att han är lugn. Och jag blev mistänkt för att jag inte kunde säga så mycket om droger utan bara ville köpa spackel så jag kunde renovera min bostad. Självklart hade jag redan inledningsvis förklarat att jag inte använder droger och att mitt enda substansintag bestod av alvedon dagen före eftersom jag även då hadde spacklat gipps.

Är brottsanmälan offentlig handling? När anna lindhs mördare jagades kunde man ju läsa massvis i tidningaran om de misstänkata, eller berodde det bara på att polishusen läcker som ett såll?

INLEDNING
Patrull 21-7110 med Pa Lisa Eriksson samt Insp Mathias Pettersson stoppade
pb xxx xxx i en rutinkontroll.
BROTTET
Ringa narkotikabrott genom eget bruk då D uppvisade tecken på
narkotikapåverkan.
Drograttfylleri genom att D framfört pb xxx xxx då han uppvisat
tecken på narkotikapåverkan.
TECKEN
Glansiga, blodsprängda ögon. Små pupiller. Nystagmus. Uppvisade viss
trötthet.
HÄNDELSE
Vid samtal med D uppkom misstanke om narkotikapåverkan då han
uppvisade ovan nämnda tecken. Under samtalet ställde Pa Eriksson frågor
angående narkotika och då svarade D väldigt undanglidande på dessa
frågor. Han började prata om andra saker hela tiden.
BESLUT
Beslut om kroppsbesiktning samt husrannsakan av Insp Örjan Brodin 10115 kl
19:40.
ÖVRIGT
Se protokoll drograttfylleri samt husrannsakan och förhör i DURTVÅ.
 
Senast ändrad:
Ja det är ju fantastiskt ... och även om poliserna hade totalfel så kommer du att ha en anteckning i registren att du varit misstänkt för narkotikabrott, vilket förmodligen inte underlättar samtalet nästa gång någon liknande polis "misstänker" något och kollar upp ditt personnummer ... underbart.
 
Va? Vad har det med saken att göra?

Sedan förstår jag inte hur du menar att hans filmande försvårar polisens arbete, och att det är att lägga näsan i blöt. Vad är skillnaden för poliserna om Jesper bara hade stått och tittat och lyssnat på händelsen fast utan kamera?

Sedan så säger du att om polisen känner sig övervakade av någons kamera så försvårar det deras arbete, borde isåfall inte polisen känna sig övervakade om man satte kameror i tunnelbanan?
Nu har du tydligen fått för dig att jag tycker en massa saker som jag inte skrivit. Gör om, gör rätt. Det vill säga: Läs vad jag har skrivit och sluta hitta på.
 
Om poliserna hadde förstört hans video filer i telefonen vad är det för brott? Är det ett brott?

Är brottsanmälan offentlig handling?
Förmodligen egenmäktigt förfarande.

Nej, den skyddas av förundersökningssekretessen. Förundersökningen blir offentlig när/om det väcks åtal.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.