Det är lurigt att ge råd som garanterat stämmer, man måste själv prova sig fram till vad som blir bäst.
För stora bildfiler (kameror som leverar mer än 4 MP) är det inte helt nödvändigt att använda andra metoder än att skala upp direkt i Photoshop.
Jag är själv ingen anhängare av steginterpolering (skala i 105 - 110%) eller att använda bikubisk mjukare. Det blir en något mjukare skalning men för såpass stora originalfiler behövs det inte, man får inga kantiga linjer av att skala i ett steg med normal bikubisk.
Karaktären blir lite olika med de olika metoderna men absolut inte bättre/sämre.
Men för små bildfiler, man kanske har en webbild som skall skalas om för utskrift, har man absolut nytta av ett program som Genuine Fractals.
Jag har några bildexempel i denna gamla tråd...
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=30152&highlight=fractals
...som visar hur det kan skilja sig mellan olika metoder.
Jag håller inte helt med om att externa program inte behövs, de är inte så fantastiska som de säger men ibland vill jag ha det allra bästa resultat, enligt min syn, och då blir det GF.
Min normala arbetsmetod är att skala direkt i Photoshop för stora original och att använda GF för små original.
Viktigare än matematiken är att originalet är skarpt och brusfritt.
Att skala upp en bild stort och upptäcka att skärpan ligger en aning bakom ögat (på grund av att autofokusen har en felmarginal) känns trist.
Tusan, jag behöver en Latte...