ANNONS
Annons

Interpolering för stora utskrifter

Produkter
(logga in för att koppla)

skystunt

Aktiv medlem
Undrar hur man bäst hanterar en bild om syftet är att göra en stor utskrift av den. Är det bra att interpolera upp pixelantalet (hur göra detta bäst i PS CS?)för att sedan bearbeta bilden och sedan skärpa upp eller är detta helt förkastligt??
Meningen är att öka skärpeintrycket i bilden även vid stora utskrifter.
Tacksam för svar! :eek:)

Som Sven är inne på är det inte alltid bäst att interpolera upp bilden själv för utskrift. Men om jag gör det blir det som näst sista moment innan eventuell skärpning. Man kan få något bättre resultat med ett vassare program som tex Genuine Fractals. I CS har jag hört att man inte vinner något på att interpolera i flera steg, som brukar rekommenderas för tidigare versioner av PS.

skystunt skrev:
mestadels fotolabb där de använder bläckstråleskrivare.
Då beror det sen på vilken firma du använder dig av. Skickar du till någon som förutsätter att du inte jobbar med ämnet så kan du låta dem fixa det där.

Edit, det finns en tråd igång just just nu som tangerar ämnet (om färgrymd, men dock om proffslabb som tar emot färdigfixade bilder). Kolla den så ser du.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=508469#post508469

Ändringen gör du i bildstorlek och kryssa av rutan bildupplösning - hjäpfilen i PS ger klara besked om int..polmetoder etc.

/ Tur att Papi påminde mig, höll på att blarra om att finsmakare rekommenderar ibland stegvist också men just ja CS är annat, man hänger inte med. .

Jag testade, bara för skojs skull, att göra förstoring i PS CS, Gimp 2.2.7 (Win) och Shortcut PhotoZoom PRO (tidigare bara S-Spline).

Nu känner jag mig lite som killen på Rusta, men mina tester visade klart och tydligt att jag inte såg någon skillnad på resultatet. Jag förstorade visserligen "bara" till 70 cm utskrift i 300dpi (längs längsta kanten, ca 70x46 totalt). Jag tog bara ett jättekliv upp samt efterskärpte. Det funkade bra och resultatet blev godkänt för mig. Nu har jag bara granskat bilderna på 100 % på skärmen, inte på utskrift. Men pixlarna var väldigt lika måste jag säga.

Annars har jag också hört att man skulle göra gradvis förstoring, säg +10 % åt gången. Jag har inte testat det, men det kanske kommer. Har ni några andra erfarenheter att dela med er av så hör gärna av er!

skystunt skrev:
Undrar hur man bäst hanterar en bild om syftet är att göra en stor utskrift av den. Är det bra att interpolera upp pixelantalet (hur göra detta bäst i PS CS?)för att sedan bearbeta bilden och sedan skärpa upp eller är detta helt förkastligt??
Meningen är att öka skärpeintrycket i bilden även vid stora utskrifter.
Tacksam för svar! :eek:)

I Photoshop interpolerar man tydligen bäst genom att öka bildstorleken i steg om 10%, dvs i dialogrutan för bildstorleken anger man 110% för höjd och bredd sedan kör man om denna operation till dess önskad storlek uppnåtts. Har själv provat detta för utskrifter i 75x50 med acceptabelt resultat. (Tipset från Scott Kelby's "The Adobe Photoshop CS Book for Digital Photographers")

Re: Re: Interpolering för stora utskrifter

jkene skrev:
I Photoshop interpolerar man tydligen bäst genom att öka bildstorleken i steg om 10%,

Om man använder Bicubic Smoother så får du samma interpolering som om man använder Bicubic och gör det i 10% steg. Åtminstone är det vad Adobe hävdar och de små tester jag gjort bekräftar att resultatet med Bicubic Smoother blir bättre än med bara Bicubic.Det blir inte exakt detsamma som om man gör 10% interpolering.

Jag har också testat en rad interpoleringsprogram som lovar att det blir fantastiskt mycket bättre om man använder deras program. Tidigare tyckte jag att man såg skillnad mellan det resultat man fick med Photoshop och t ex Genuine Fractals. Men senast jag testade såg jag inte någon förbättring med Genuine eller med PhotoZoom.

MVH/Stefan

Re: Re: Re: Interpolering för stora utskrifter

stefohl skrev:
Åtminstone är det vad Adobe hävdar och de små tester jag gjort bekräftar att resultatet med Bicubic Smoother blir bättre än med bara Bicubic.Det blir inte exakt detsamma som om man gör 10% interpolering.

MVH/Stefan

Hur gör man lämpligen i PS 7.0 (svensk) Väljer man Närmaste granne, Bi-kubisk eller Bi-linjär för bästa resultat?
//Anders

Re: Re: Re: Interpolering för stora utskrifter

stefohl skrev:
Om man använder Bicubic Smoother så får du samma interpolering som om man använder Bicubic och gör det i 10% steg. Åtminstone är det vad Adobe hävdar och de små tester jag gjort bekräftar att resultatet med Bicubic Smoother blir bättre än med bara Bicubic.Det blir inte exakt detsamma som om man gör 10% interpolering.

Jag har också testat en rad interpoleringsprogram som lovar att det blir fantastiskt mycket bättre om man använder deras program. Tidigare tyckte jag att man såg skillnad mellan det resultat man fick med Photoshop och t ex Genuine Fractals. Men senast jag testade såg jag inte någon förbättring med Genuine eller med PhotoZoom.

MVH/Stefan

Kan bekräfta det du säger Stefan......
Har slutat med alla interpoleringsknep.
Gjorde en test från 1dsm2 och CS2 i ett enda steg
upp till 220x150cm 200dpi för inpackning av en bil och résultatet blev enastående.
Rationellt och tidsbesparande.

Jerry

Re: Re: Re: Re: Interpolering för stora utskrifter

WFS) (Graylingman skrev:
Hur gör man lämpligen i PS 7.0 (svensk) Väljer man Närmaste granne, Bi-kubisk eller Bi-linjär för bästa resultat?
//Anders

Absolut Bi-kubisk. Och då väljer man att göra det i 10% steg för att få bästa resultat.

Stefan

Jag är lat och orkade inte läsa alla poster. Men flera lab jag jobbat med rekommenderar att man inte interpolerar eftersom deras printar gjorde det bättre "on-the-fly"

uchman skrev:
Jag är lat och orkade inte läsa alla poster. Men flera lab jag jobbat med rekommenderar att man inte interpolerar eftersom deras printar gjorde det bättre "on-the-fly"
Det gäller för utskrifter på Lambda-printrar (kanske andra med?). Den exponerar ju fotopapper med laser, och "interpolerar" s.a.s. med ljuset. Det enda man behöver tänka på är att förse den med en hyfsat stor fil. En TIFF från en digitalkamera i 6 Mpixel-klassen räcker gott till rejält stora utskrifter med god kvalité. Det blir mjuka och fina bilder utan "pixlighet".

Jodå, jag brukar ladda på med 24 Mpix från min :) Önskar bara att det vore jämförbart med motsvarande upplösning från en digital kamera, men det är det ju inte...

Hehe. Ja. Jag önskar att jag hade en så högupplöst scanner. Min Nikon Coolscan IV 40 ED börjar faktiskt gå mig på nerverna.

Det är lurigt att ge råd som garanterat stämmer, man måste själv prova sig fram till vad som blir bäst.

För stora bildfiler (kameror som leverar mer än 4 MP) är det inte helt nödvändigt att använda andra metoder än att skala upp direkt i Photoshop.
Jag är själv ingen anhängare av steginterpolering (skala i 105 - 110%) eller att använda bikubisk mjukare. Det blir en något mjukare skalning men för såpass stora originalfiler behövs det inte, man får inga kantiga linjer av att skala i ett steg med normal bikubisk.
Karaktären blir lite olika med de olika metoderna men absolut inte bättre/sämre.

Men för små bildfiler, man kanske har en webbild som skall skalas om för utskrift, har man absolut nytta av ett program som Genuine Fractals.

Jag har några bildexempel i denna gamla tråd...

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=30152&highlight=fractals

...som visar hur det kan skilja sig mellan olika metoder.

Jag håller inte helt med om att externa program inte behövs, de är inte så fantastiska som de säger men ibland vill jag ha det allra bästa resultat, enligt min syn, och då blir det GF.

Min normala arbetsmetod är att skala direkt i Photoshop för stora original och att använda GF för små original.

Viktigare än matematiken är att originalet är skarpt och brusfritt.
Att skala upp en bild stort och upptäcka att skärpan ligger en aning bakom ögat (på grund av att autofokusen har en felmarginal) känns trist.

Tusan, jag behöver en Latte...

Har en lite fråga om hur jag ska gå till väga.
Ska skriva ut en bild som är 112x80 med 72 dpi när jag har öppnat den i dator.(Canon 20D)
Nu är det så att jag ska skriva ute den 100x80 med 300dpi. Är det bara att öka 72dpi till 300dpi eller ska jag öka dpi:en med 10% åt gången. Är detta också att interpolera? Använder CS2.
Eller ska jag öppna RAW filen med 300dpi och öka bildstorleken istället?
Tacksam för hjälp.

Jag skulle ha öpnnat i 300dpi och sen ökat bildstorleken. Men det spelar väl egentligen ingen roll. dpi har ju inte med själva bildstorleken att göra. Så länge bilden blir rätt antal pixlar för att bli 100x80 i 300dpi så blir nog alla glada. :).

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar