Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

I vilken kritikpol.............

Produkter
(logga in för att koppla)
macallan skrev:

""Jag är ledsen Åke, men förstår inte riktigt vad bilden gör i "mycket erfaren"-poolen."

Dom här raderna var upprinnelsen till det hela, banalt kan tyckas, men jag kan knappats få det till konstruktiv bildkritik utan ett helt och hållet klantigt och fult påhopp.
Jag håller med om att den kommentaren inte är värst. Betydligt bättre än så tycker jag att vi kan uttrycka saker. Framförallt bör vi uttrycka vad vi ser/inte ser i bilden och klarar vi inte det är det nog ändå bäst att hålla tyst. Eller iaf fråga sånt vi behöver veta för att kunna utveckla kommentaren.

Hur vi kommenterar och hur hårt det får vara ttycker jag är en intressant diskussion fö.
 
macallan skrev:
Nu var det inte bildkritik det handlade om när jag drog igång det hela här på Forumet, utan enligt mitt tycke ett fult och oproffsigt påhopp,

""Jag är ledsen Åke, men förstår inte riktigt vad bilden gör i "mycket erfaren"-poolen."
Visst är det tråkigt för dig, men hur man kan se detta som ett påhopp är för mig helt obegripligt. Det står ju till och med "Jag är ledsen Åke, men...". Sen kan du ju välja att ignorera detta, eller så funderar du på varför nån tycker att bilden inte passar. Det behöver ju inte vara objektiv sanning, men det är nån som tycker nåt om din bild och berättar det i alla fall;-)

cw-op skrev:
Sen när blev man tvungen att redovisa sina yrkesmässiga eller privata omständigheter här på fotosidan?
Det är ju det man INTE vill höra! Vem bryr sig om hon eller nån annan har fotat sen andra världskriget? Det är som sagt rent löjligt att komma med ursäkter istället för att bemöta kritiken.

Visst, det var nästan mobbing på slutet, men om man verkligen ber om bråk på det där sättet så får man väl skylla sig själv. Hade bilden inte "bumpats upp" genom att ta bort den och lägga in den flera gånger så hade det inte slutat på det där viset.

Jag skrev ju i den andra tråden att jag tagit åt mig av dina inlägg om att bland annat min kritik var för hård, och det har jag. Men som sagt, provocerar man så får man en känga i nyllet tillbaka, så är det bara.
 
Makten skrev:


Men som sagt, provocerar man så får man en känga i nyllet tillbaka, så är det bara.

Detta är ju inte så lyckat!
Att ge igen liksom, är de bra metoder tycker du?

Hur vet du att hon va ute efter att provocera förresten?
 
evalisen skrev:
Kan inte svara på de,
men hon ville tydligen inte svara, så varför pressa ännu mera då?
Hon svarade väldigt glatt.. med bortförklaringar eller på frågor som inte ställts samt även i GB, men inte på de verkliga frågorna.

En gång frågade jag ju dig om ett skärpedjup med ett visst objektiv. Du svarade snabbt och jag antar att frågan inte var värst svår. Minns att jag även lade till en uppföljande fråga och även den besvarade du utan att verka ha några större problem. Trevligt tycker jag. Och såna basic frågor borde inte vara värst jobbiga för andra erfarna fotografer heller väl?

Varför fly såna förstår jag inte.. (och det var precis så basic frågor jag sällde till denna bilden med.) Hade ju varit lätt att skriva "Jag vill inte svara" i stället för allt annat som var helt OT. Tycker jag.

EDIT. För mycket snubblande på tagenterna. Stavfel alltså.
 
Senast ändrad:
lottawe skrev:
Hon svarade väldigt glatt.. med bortförklaringar eller på frågor som inte ställts samt ven i GB, men inte på de verkliga frågorna.

En gång frågade jag ju dig om ett skärpedjup med ett visst objektiv. Du svarade snabbt och jag antar att frågan inte var värst svår. Minns att jag även lade till en uppföljande fråga och även den besvarade du utan att verka ha några större problem. Trevligt tycker jag. Och såna basic frågor borde inte vara värst jobbiga för andra erfarna fotografer heller väl?

Varför fly såna förstår jag inte.. (och det var precis så basic frågor jag sällde till denna bilden med.) Hade ju varit lätt att skriva "Jag vill intyee svara" i stället för allt annat som var helt OT. Tycker jag.

Jag har ju inte läst vad hon skrivit i GB eller så nu...
Och jag har ju ingen aning om varför hon inte svarar på dina frågor. En tanke som slog mej bara, va att hon kanske är lite sämre på svenskan, alltså de kan ju bero på något. (nu spånar jag bara, så att ni vet)

Roligt att höra att du gillade mina svar ialla fall. :eek:))
 
evalisen skrev:
En tanke som slog mej bara, va att hon kanske är lite sämre på svenskan, alltså de kan ju bero på något. (nu spånar jag bara, så att ni vet)
Den tanken hade jag tidigare, men inte efter de långa utläggen om hur arbetet som "tidnings fotograf" (särskrivning behöver inte betyda språksvårigheter i övrigt.) är/kan vara och hur hon som erfaren hade "TUR" med denna bilden och därför ville lära andra genom att ladda upp/visa den. De "svaren" (på icke ställda frågor/funderingar) av henne tror jag påverkade stämningen ordentligt. Iaf påverkade det min sista kommentar. Den hade jag aldrig gett någon som bemötte kritik annorlunda.
 
evalisen skrev:
Detta är ju inte så lyckat!
Att ge igen liksom, är de bra metoder tycker du?
Jag menade att om man visar att man skiter i vad folk tycker och sätter i system att "mygla" sig till fler visningar så får man tåla lite glåpord.

Hur vet du att hon va ute efter att provocera förresten?
Det vet jag inte, och det är inte relevant. Vad jag tror om saken får du gissa;-)
 
Grrr Ulf, nu tog du den lilla glädjen från mig... *mutter* är ju roligare med understrykning. Vill vara lika cool som Lotta...
 
Haha, jo Ulf har ju rätt.

Men å andra sidan så har nog de flesta "forumnördar" som behöver fatta på fotosidan lärt sig att länkarna här är gråa. Och har nu någon missat det så lär de märka vid klickförsöket, värre är det inte;) Jag tycker text flyter bättre utan understrecken. Ser så mycket renare och mer städat ut:)
 
FILM) (ulltand skrev:
_Understruken_ text brukar betyda länk...
Det finns bättre sätt att _markera_ på :)
Markera saker kan man annars göra genom kursiv text:)

[i.] [/i.] utan punkter.

Edit: Eller fet text.

[b.] [/b.] utan punkter.

OOOOOOOOOOOOOOOOT, men vafan.
 
men satan vilka HTML nördar vi har i forumet... känner mig helt off... men nu lärde jag mig några grejer ialla fall.. ;)
 
Några enkla förslag:

- Låt bilder som inte fått kommentarer de första 24 timmarna försvinna automatiskt ur Mycket Erfaren Poolen

- Skapa fler intressepooler
 
Makten skrev:
Det var ingen dum idé! Då skulle "dåliga" bilder raskt trollas bort om man ignorerar dem.

Fast jag tycker de bilderna verkar fylla sin funktion som "ventil" här på FS. Om ingen kommenterar dem i mycket erfaren-poolen kanske folk börjar ta ut det i mellan- och nybörjarpoolen igen istället. Hemska tanke. ;)
 
Jag hoppar in med en observation:
Veckans bildväljare, Eero Karhu, har hittat verkligt bra bilder. Endast 10% av dem ligger i erfarna-poolen. Jag tycker förstås att alla skulle platsa där, men av olika anledningar har fotograferna valt att inte lägga in dem där.

I stället för att träta om var bilder ska ligga för att det ska vara "rätt" kunde vi kanske fundera på varför bilder ligger där de ligger, om vi är nöjda med det och vad vi eventuellt kan göra för att förändra.

Har det förresten någon betydelse var bilderna ligger? Jag börjar betvivla det.
 
Bilder är bilder oavsett var de ligger. Var de skall läggas avgör som jag läser poolbeskrivningarna fotografen - och ingen annan.

Det vore kul med en lika engagerad tråd som denna om bilderna i sig, istället för om bildernas placering.
 
Arleklint skrev:
Det vore kul med en lika engagerad tråd som denna om bilderna i sig, istället för om bildernas placering.
Hur menar du då? Inte som det har diskuterats lite bild här då (bl.a) utan mer att bild för bild får bli en diskussion för forumet?

Eller förresten. Lättast är nog att du startar en så fattar nog jag med:)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.