Annons

I vilken kritikpol.............

Produkter
(logga in för att koppla)
Naj Eva B...

Alltså, det började ju med att det gavs kritik på den första bilden som dök upp o försvann helatiden, där var det intefrågan om anant, där gavsdet kritik. Att det sedan spårade ur lite beror ju på fotografens enormt likgiltiga beteende.

Sedan att vi bara ska kommentera bilder tycker jag är fel, Det ligger i alla sintresse att saker o ting fungerar. Det är vår miljö och skulle inte vi agera så skulle intresset för fotosidan försvinna, det är jag helt övertygad om.

Skulle alla som känner för det lägga sina bilder i "mycket erfaren" och bilderna var under all kritik, då skulle ingen bry sig om att titta där, och då är hela poängen borta. Detta regleras oftast genom bildkritiken, men i detta fallet fungerade det väldigt dåligt...
 
evalisen skrev:
Jag tycker det är otroligt trist att behöva läsa kommentarer som typ - vad gör den här bilden i erfaren poolen? etc.
Det är inte en enda en som skriver så. Inte utan vidare motivering eller aett antal rader till iaf. Trots att det är fjärde publiceringen av denna eller filerna bredvid från samma tillfälle (föregångarna var inte bättre.)

Sen handlar det nog mycket om hur kritik bemöts också för hur utvecklingen av kommentarerna fortskrider. Alltså inte bara om ompubliceringar av en högst medioker bild kanske?
 
lottawe skrev:
Det är inte en enda en som skriver så. Trots att det är fjärde publiceringen av denna eller filerna bredvid från samma tillfälle (föregångarna var inte bättre.)

Sen handlar det nog mycket om hur kritik bemöts också för hur utvecklingen av kommentarerna fortskrider. Alltså inte bara om ompubliceringar av en högst medioker bild kanske?

De va inget citat jag skrev!
Men jag har läst liknande meningar under flera bilder nu.
Jag tycker det är trist att människor sätter sej över andra, och avgör om en bild ska ligga i en specifik pool eller inte.

Det är vad jag tycker.
 
evalisen skrev:
De va inget citat jag skrev!
Men jag har läst liknande meningar under flera bilder nu.
Jag tycker det är trist att människor sätter sej över andra, och avgör om en bild ska ligga i en specifik pool eller inte.

Det är vad jag tycker.
Jovisst. Jag är kapabel att hålla med om det är såna kommentarer det handlar om, men kände att det nog inte rör bilden som diskuteras nu isf. Eller så har vi olika syn på innebörden av meningen sätta oss över andra med vilken pool som väljs.. Just under denna bilden anser jag många av kommentarerna är både välformulerade och konstruktiva. Och hårda, men det får de ju vara i den poolen..
 
lottawe skrev:
Jovisst. Jag är kapabel att hålla med om det är såna kommentarer det handlar om, men kände att det nog inte rör bilden som diskuteras nu isf. Eller så har vi olika syn på innebörden av meningen sätta oss över andra med vilken pool som väljs.. Just under denna bilden anser jag många av kommentarerna är både välformulerade och konstruktiva.

Så då tycker du att den bilden som ni diskuterar här, kan ligga där den ligger?
 
Eller sorry, jag kan utveckla. Jag tycker inte att bilden ser ut att ha hamnat i rätt pool, men jag anser att det är fotografen som avgör. Dock tycker jag som jag skrev tidigare att när självrannsakan där verkar saknas så kanske kommentatorerna kan tillföra..
 
Kalle_B skrev:
"Mycket erfarna" poolen ahr jag förstått det som att fotografer som känenr sig just mycket erfarna med väl utvecklad teknik och bildseende och förmåga att uttrycka sig i bild skall ha en pool där dom kan få konsturktiv kritik på deras "nivå" så att även dessa kan utvecklas. Detta hindrar naturligtvis inte att vanliga dödliga fotografera kan kommentera, snarare tvärtom eftersom alla ser bilder på olika sätt. men däremot så kan man då kräva att bilderna hålelr en viss klass, samma med kommentarerna. Annars falelr hela poängen med poolen som jag förövrigt tycker är mkt bra.

Om vi då tittar på denna persons bild(er) så betvivlar jag inte att hon är erfaren, fotografen påstår det själv ialla fall. Bilderna säger däremot någonting helt annat. Det hela började ju med att vi nästan blev provocerade av att bilden återkommande togs bort och lades till i poolen så att den låg först konstant.

Sedan kom viss konkret kritik, vilket besvarades ständigt med "tack för kommentaren, men bla bla, massa tidningar, bla bla, tack, bla bla lära ut"
något i den stilen. Att personen inte tar åt sig av kritiken och försöker göra någon konstruktivt istället föratt försöka hinna skriva svar i allas gästböcker med urskuldande förklaringar gör ju att saken bara inflameras ännu mer.

Jag anser att vuxna människor måste kunna ta kritik, ela fotosidan bygger på kritik. Därmed så anser inte jag att den massiva stormen är obefogad.

I slutänden är det bara ett gäng fotografer som försvarar rätten till en ren pool där vi får det vi förväntar oss.

Till Eva: De kommentarer du ser nu under bilden är egentligen bara en fortsättnig på tidigare bilder som fotografen har tagit bort, därav att kritiken runt bilden börjat avta och andra typer av kommentarer har tagit vid.

Förstår att bilden och fotografen tydligen har en "historia" här men jag tycker nog ändå att vuxna människor, som du säger, inte bara måste kunna ta kritik utan också måste kunna behärska sig även när de blir provocerade.

Det står ju faktiskt uttryckligen att om man tycker att en bild inte följer reglerna så ska den rapporteras till redaktionen _istället för att man uttrycker det i en egen kommentar_. Det tycker jag låter som ett bra recept för att hålla inte bara bilderna, utan också bildkommentarerna på en nivå som passar poolen.
 
Jag vet inte riktigt om jag håller med dig här Eva B. Jag tycker i alla fall att bilder man lägger i den poolen bör i alla fall ha en strävan efter att vara mer genomtänkta än genomsnittet och jag skulle inte lägga upp vilken som helst av mina bilder där. Dessutom tycker jag det är underförstått att man efterlyser lite hårdare kritik och själv skulle jag gärna vilja höra om en bild jag lagt upp inte håller måttet. Kritiken bör ju även ligga på en högre nivå än att beröra nybörjarteknikaliteter. Man bör iaf ha passerat det stadiet i sin utveckling tycker jag. Detta står ju i poolbeskrivningen och därför tycker jag inte det är fel att skriva att man inte tycker att en viss bild passar i poolen.
 
Otroligt att det kan bli ett sådant käbbel om en bild. Om man kollar igenom utbudet i polen så är det väl knappast bara den nu aktuella bilden som kan ifrågasättas.
Personligen är jag alergisk mot tex "gulliga barnbilder" men trots detta finns de på hälften av folks vardagsrumsväggar, så några kvaliteter har de väl, även om det inte är i min smak.

Detta med bilder är ju, som tur är, en subjektiv sak och då ligger det i sakens natur att vi har olika uppfattning.

Gillar överhuvud taget inte idén med en pol avsedd för självutnämnda experter, för det bäddar för just den här typen av diskussioner.
 
lottawe skrev:


"Det är inte en enda en som skriver så. Inte utan vidare motivering eller aett antal rader till iaf."



Nej desto värre! Som en skock blodtörstiga pirayor gick ni på! Som om ni skulle HAMRA in budskapet i henne. Klart olustiga mekanismer i dom där kommentarerna. Vad hade hon begått för hemskheter då? Jo, hon hade begått två "dödsynder" här på fs nämligen följande;

1) Vid flera tillfällen lagt upp några varianter på en bild som av några andra medlemmar kallades dålig o -enligt dom- inte platsade i "poolen för mycket erfarna"

2) Berättat att hon varit verksam som fotograf i 22 år och sålt sina bilder till tidningar.

Nu verkar bilden/kommentarerna vara borta av nån anledning vilket är synd på sätt o vis. Den kunde gott legat kvar som ett monument över hur långt det kan gå när ett gäng överpretientiösa hobbyfotografer får spelet! JANNE
 
EvaJ skrev:

Det står ju faktiskt uttryckligen att om man tycker att en bild inte följer reglerna så ska den rapporteras till redaktionen _istället för att man uttrycker det i en egen kommentar_. Det tycker jag låter som ett bra recept för att hålla inte bara bilderna, utan också bildkommentarerna på en nivå som passar poolen.
Men alla kommentarer har handlat om bilden och ingen har skrivit enkomt om placering. Ingen har heller skrivit "Far till mellan eller nybörjare" utan isf uttryckt det som subjektiv åsikt. Jag har inte ens det, men jag anser att alla har rätt att uttrycka de åsikterna så som det gjorts.

Gissar förresten att min sista kommentar på bilden är en av de som anses värst? Kanske vad som utlöste diskussionen?
 
cw-op skrev:
lottawe skrev:

2) Berättat att hon varit verksam som fotograf i 22 år och sålt sina bilder till tidningar.
Men inte bemött en enda fråga "basic" fråga om bilden/erna och inte heller angett en enda uppdragsgivare eller vart/när de 23 utställningarna ägt rum.

Allt som svaras är ju att bilden finns i alla tidningar (vad innebär alla?) eller "har erfarenhet och vill visa andra. eller "Denna var "TUR" och "Tack för fina kommentarer" och liknande. (Såg du fina kommentarer?)

Förresten, släng en blick i min GB ska du se att hon är glad för kommentarerna också:) Så då var de väl bra?
 
Jag kan gott säga att jag blev lite irriterad då det kändes som de inledande kommentarerna inte hade nåt värde. Bara radera bilden och lägga upp på nytt utan tanke på de människor som lagt tid på konstruktiva kommentarer och i alla fall jag fick känslan av att det viktiga inte var att få bildkritik utan att få synas så mycket som möjligt. Jag tycker inte det är särskilt snyggt.
 
lottawe skrev:
Men alla kommentarer har handlat om bilden och ingen har skrivit enkomt om placering. Ingen har heller skrivit "Far till mellan eller nybörjare" utan isf uttryckt det som subjektiv åsikt. Jag har inte ens det, men jag anser att alla har rätt att uttrycka de åsikterna så som det gjorts.

Gissar förresten att min sista kommentar på bilden är en av de som anses värst? Kanske vad som utlöste diskussionen?

Har tyvärr inte en aning om vad just du skrev, mitt minne är för taskigt för det och jag kan inte kolla heller för bilden verkar borttagen?

Det jag minns är att när jag läste kommentarerna så fick jag ett intryck av ett massivt och ganska aggressivt uttryckt motstånd mot att bilden överhuvudtaget lades upp i den poolen, och att fotografen ifrågasattes både som person och fotograf.

Någonstans bland allt detta fanns också ett och annat försök till faktisk bildkritik, men mest kändes det som bara tjafs i största allmänhet.

(Redigerade ett stavfel bara. ;)
 
dJb skrev:
Jag kan gott säga att jag blev lite irriterad då det kändes som de inledande kommentarerna inte hade nåt värde. Bara radera bilden och lägga upp på nytt utan tanke på de människor som lagt tid på konstruktiva kommentarer och i alla fall jag fick känslan av att det viktiga inte var att få bildkritik utan att få synas så mycket som möjligt. Jag tycker inte det är särskilt snyggt.

Lades bilden bara upp igen utan redigeringar alls? Ja, då är det ju lite märkligt att den raderades.
 
EvaJ skrev:
Lades bilden bara upp igen utan redigeringar alls? Ja, då är det ju lite märkligt att den raderades.

Det var iaf två likadana och en mycket snarlik samt den senaste som skiljde sig mest men ändå inte särskilt mycket. I början gavs kritik om komposition, skärpa, att den var överexponerad etc och vad jag kunde se så såg jag inte att bilden redigerats mellan publiceringarna. Det var då jag reagerade och tyckte att det var dålig stil att bara radera och lägga upp igen och det kändes inte som om bildkritiken togs på allvar. Detta, snarare än bilden i sig var nog källan till en del irritation hos en del. Men, men nog om detta.
 
Resumé:

Bilden vi talar om har som sagt en historia. Gissningsvis för tre dagar sedan såg jag den första varianten. En dag senare kom variant nummer två. Ytterligare en dag senare (igår) lades variant nummer två upp på nytt för att hamna högre upp på listan.
Då kommenterade jag den och påtalade de omfattande brister jag såg i den. Vi var flera kritiker som fick svar av fotografen i våra g-böcker att den "är redan i alla Tidningar" vilket är klart besked om att fotografen inte är intresserad av kritik.
Gott så, inget att uppröras över egentligen.

Så idag lades variant nummer tre upp utan några större förbättringar och då undrade i alla fall jag vad det var frågan om, vad var syftet? Vi var flera som kom med ganska hård men konstruktiv kritik, inget att uppröras över heller. Men sedan kom det diverse undanglidande svar från fotografen och jag misstänker att det var då det blev en smula onyanserat från både fotograf och kritiker.

/Johan
 
Nu var det inte bildkritik det handlade om när jag drog igång det hela här på Forumet, utan enligt mitt tycke ett fult och oproffsigt påhopp,

""Jag är ledsen Åke, men förstår inte riktigt vad bilden gör i "mycket erfaren"-poolen."

Dom här raderna var upprinnelsen till det hela, banalt kan tyckas, men jag kan knappats få det till konstruktiv bildkritik utan ett helt och hållet klantigt och fult påhopp.

I övrigt så tycker jag att deltagandet i det här Forumet är helt över förväntan, riktigt roligt att se att det finns så många ideér o förslag till det här med klassindelningen av kritikpolerna. Jag tror att många med mig har lite funderingar på om det hela igentligen var så lyckat att dela in det i fler poler.

Fortsätt gärna och diskuter det här ämnet, det kanske kan leda till något vettigt i framtiden.

Hälsn.Kjell-Åke Johansson (maCallan)
 
EvaJ skrev:
Har tyvärr inte en aning om vad just du skrev, mitt minne är för taskigt för det och jag kan inte kolla heller för bilden verkar borttagen?

Det jag minns är att när jag läste kommentarerna så fick jag ett intryck av ett massivt och ganska aggressivt uttryckt motstånd mot att bilden överhuvudtaget lades upp i den poolen, och att fotografen ifrågasattes både som person och fotograf.

Någonstans bland allt detta fanns också ett och annat försök till faktisk bildkritik, men mest kändes det som bara tjafs i största allmänhet.

(Redigerade ett stavfel bara. ;)
Min första kommentar handlade om exponeringen och en fundering om varför hon valt porträttläge och autoinställning. Den var i allra högsta grad konstruktiv, men inte snäll. Fick ett tack i GB och passade då på att svara att "Så lite så. Den var ju inte särskilt snäll, men det behöver de ju knappast vara i den poolen heller. Vore intressant om du bemötte kritiken och frågor som ställs..." Fick ett svar om "Javisst, absolut!" tillbaks i GB på det.

Därefter svarades det ett tack till under bilden och en önskan om mer kritik på andra bilder. Inget bemötande av frågor..

Sedan fler kommentarer och frågor och svar om helt andra saker än vad det frågades om. Underligt i mina ögon och jag tycker nästan det blev pinsamt att läsa en del till slut, ty de tydde inte på erfarenhet. Som man bäddar får man ligga typ och därav var min sista kommentar allt annat än snäll, men jag står för den. Och sympatiserar med övriga kommentatorer av bilden Allt annat än sån kritik på den bilden med bemötandet av fotografen hade varit fånigt.



Tycker det är underbart om poolen kan funka så hårdare kritik godtas så som jag uppfattar tanken. Det skulle jag vara glad för också om jag börjar ladda upp igen..
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.