Annons

I vilken kritikpol.............

Produkter
(logga in för att koppla)
evalisen skrev:
Men hallo... alltså självklart snackar man inte likadant till små barn.
Men det är ju inte små barn här eller?
Då räknar jag inte dom få som är runt 15 år, dom förstår precis vad jag skriver till dom, och exakt lika skriver jag kommentarer till de yngre här som till de äldre.
Parallellen är väl självklar; en nybörjare begriper inte svår kritik, lika lite som ett litet barn förstår motsvarande "kritik".
 
Makten skrev:
Parallellen är väl självklar; en nybörjare begriper inte svår kritik, lika lite som ett litet barn förstår motsvarande "kritik".

Alla nybörjare som jag skrivit till har frågat om de vart något som varit för svårt, och då har jag skrivit under bilden igen.
Jag brukar gå tillbaka till så många bilder som möjligt, speciellt om jag gett förslag till förbättringar osv.

Krångla inte till allting. ;o)
 
evalisen skrev:
Alla nybörjare som jag skrivit till har frågat om de vart något som varit för svårt, och då har jag skrivit under bilden igen.
Jag brukar gå tillbaka till så många bilder som möjligt, speciellt om jag gett förslag till förbättringar osv.

Krångla inte till allting. ;o)
Jag följer också upp mina kommentarer:)

Det jag menar är detta, tänk dig dessa scenarion:

-En professor skiver en avhandling i kvantfysik, om kvarkar, strängar och allsköns märkliga saker.

-En skolelev skriver ett arbete om atomens uppbyggnad, med Bohrs atommodell och lite grundläggande saker kring det hela (den förenklade teori man lär sig i gymnasiet).

Om de båda publicerar sina verk och vill ha kritik, tycker du att man ska lägga den på samma nivå? Det handlar om precis samma sak, men professorn bör ju rimligtvis veta vad han snackar om, och där kan man påpeka att en nedkvark inte är blablabla, och så vidare. Skoleleven däremot har inte alls samma kompetens och man bör istället vara lite försiktigare i eventuell kritik och omdöme.
Exakt samma sak bör gälla en fotograf tycker jag. Utger man sig för att vara yrkesfotograf eller på annat sätt påtala att man har kompetens, så bör man också granskas hårdare, då jag förutsätter att den personen har ett helt annat perspektiv på fotografi än nybörjaren.
 
Makten skrev:
Jag följer också upp mina kommentarer:)

Det jag menar är detta, tänk dig dessa scenarion:

-En professor skiver en avhandling i kvantfysik, om kvarkar, strängar och allsköns märkliga saker.

-En skolelev skriver ett arbete om atomens uppbyggnad, med Bohrs atommodell och lite grundläggande saker kring det hela.

Om de båda publicerar sina verk och vill ha kritik, tycker du att man ska lägga den på samma nivå? Det handlar om precis samma sak, men professorn bör ju rimligtvis veta vad han snackar om, och där kan man påpeka att att en nedkvark inte är blablabla, och så vidare. Skoleleven däremot har inte alls samma kompetens och man bör istället vara lite försiktigare i eventuell kritik och omdöme.
Exakt samma sak bör gälla en fotograf tycker jag. Utger man sig för att vara yrkesfotograf eller på annat sätt påtala att man har kompetens, så bör man också granskas hårdare, då jag förutsätter att den personen har ett helt annat perspektiv på fotografi än nybörjaren.

Naj naj naj... nu krånglar du till det! ;o))
Jag gillar inte alls din jämnförelse.
Nu håller vi oss till foto tycker jag.
Och jag tycker visst vi kan lägga ihop alla fotografer i samma pool, så har de ju vart hela tiden innan. Och dom flesta förstår, och gör dom inte de så är dom nyfikna och vill lära sej.

Jag kan säga att jag har följt så många nya som blivit skitduktiga under dessa två åren här, inga problem har jag stött på när jag skrivit kommentarer till olika personer (som haft olika erfarenheter). Har dom inte fattat vad jag menar har dom frågat och jag förklarat så gott jag kunnat. De har funkat kanon! :eek:)
 
Mmm. Många utvecklas massvis till en viss punkt, men många (samma och andra) som kommit lite över den punkten har dragit vidare eller blivit mindre aktiva iaf. Undrar varför?

Kanske hade de svårt att få ut något av det som fanns, precis som professorn nog har svårt att få ut något av att läsa gymnasieelevens skolböcker och att förbättra sin nästa avhandling med hjälp av kritiken som även passar gymnasieeleven i Martins exempel?


Spekulationer och inget klagande på någons kommentarer, men en fundering om vad som möjligtvis har saknats.
 
lottawe skrev:
Mmm. Många utvecklas massvis till en viss punkt, men många (samma och andra) som kommit lite över den punkten har dragit vidare eller blivit mindre aktiva iaf. Undrar varför?

Kanske hade de svårt att få ut något av det som fanns, precis som professorn nog har svårt att få ut något av att läsa gymnasieelevens skolböcker och att förbättra sin nästa avhandling med hjälp av kritiken som även passar gymnasieeleven i Martins exempel?


Spekulationer och inget klagande på någons kommentarer, men en fundering om vad som möjligtvis har saknats.
Och jätte många är kvar och är bara "bäst". :eek:)
Kanske att en del som försvunnit gjort de för allt tjafs som funnits på denna sida, kanske för att dom inte har tid och att dom kommit så långt att dom jobbar för fullt med foto.
Anledningarna är säkert lika många som de har försvunnit fotografer från denna sida.

Jag tycker alltid att de är intressant att höra vad "nya" fotografer tycker om mina bilder (och även erfarna), tycker också det är väldigt intressant att titta på bilder som icke erfarna fotografer tagit, innan alla "regler" sitter i ryggmärgen (och givetvis likaså de som är erfarna).
För mej behövs ingen uppdelning av bilder.
 
Efter att ha läst vad ett begränsat antal människor skrivit om och om igen i forumet om Fotosidan i ett antal månader, tänkte jag mot bättre vetande försöka att summera mina intryck och försöka formulera några funderingar kring det hela.

Observera att detta är bara lösa funderingar som ackumulerats under en tid här.
En del av idéerna har redan formulerats av andra på forumet som är inne på samma spår som mig.

Ja, det ramlar in väldigt mycket bilder på Fotosidan och det är inte lätt att hänga med i bildutbudet och hitta det man själv kan inspireras av eller de bilder som man skulle kunna lämna sin åsikt om för att kanske kunna hjälpa till i utvecklingen.
Om sedan alla bilder skulle hamna i samma "höstack" så skulle man kunna leta.....längre.

De flesta människor som fotograferar vill också visa upp sina bilder.
I Sverige/Norden finns vad jag vet väldigt få ställen där man kan göra detta utan många
hamnar på Fotosidan som är överlägset störst inom området.
Fotosidan är vad jag förstått det inte rätt ställe för detta då grundtanken är en annan.

Den som ändå laddar upp sin bild för att de vill visa upp den och kanske få lite kommentarer på denna har idag i praktiken bara en möjlighet för att den ska synas, att lägga den i en kritikerpool.
Det finns ingen pool för att kunna visa en bild för de som är intresserade av samma bildtyper
och de intressegrupper som finns är så extremt smala så vad gäller mig i alla fall så skulle jag
nog kunna placera max 2 procent av alla mina bilder i dessa pooler, sammanlagt.
De bilder som man bara lägger i en kategori blir nästan aldrig sedda,

Så, i brist på andra siter/pooler etc. hamnar bilderna i Bildkritik-polerna.
Men tyvärr blir det lite besvärligare när man väl lagt sin bild där, man förväntas komma med
en genomtänkt, välformulerad och förhoppningsvis utvecklande tanke om någon annans bild.
Kritik är ett starkt laddat ord, även om man med lite god vilja skulle kunna kalla det kommentar är det i praktiken något helt annat.
Kul bild, häftiga färger, kass skärpa är kommentarer, och de kan i många fall räcka långt för att en fotograf ska känna sig lite uppmärksammad och veta att andra reagerat på ens foto.

Så om man ( särskilt om man varit inne på detta delforumet och sett attityderna som råder här ibland ) inte är säker på sina åsikter eller struntar i vad andra tycker så gissar jag för att många drar sig för att kommentera bilder ( då det ju är kritik som efterfrågas ).
Tack och lov är det ju hyffsat många som kommenterar ändå även om det är svårt att välja i det stora utbudet.
Jag ligger väl själv tyvärr inte i täten på detta området utan kommenterar mest periodvis.

Vad ska man då göra för att sålla ut de som verkligen vill få kritik/förslag på sin bild från de som bara vill visa upp den och kanske få några kommentarer?

Personerna bakom den här siten har ju redan tagit ett steg i riktningen mot att separera grupperna i och med den nya "mycket erfaren"-poolen. Kanske var namnet inte det listigaste valet men tanken är nog god.

Så vad kan man då göra som nästa steg. ( Rätt svar här ska få en kaka av mig! )

Tja, man kan ju ta bort icke betalande från siten? Men tyvärr skulle vi nog missa en massa bra bilder då.
Förklara tydligare vad Fotosidan går ut på? Information är ju aldrig fel, och ett automatiskt informationsmejl till varje ny medlem skulle säkert få en del att bättre förstå vad Fotosidan är tänkt för.

Eller, andra/fler pooler skulle kanske vara en lösning.
Såsom: ( Nej, det är inte mina förslag på namn till poolerna, bara tanken bakom dem )

A. Jag vill visa upp en bild, kommentarer mottages tacksamt.
B. Den här bilden är jag ganska nöjd med men vill ha kritik/förslag på hur den skulle kunna ha blivit bättre.
C. Det här tycker jag är en riktigt bra bild, men eftersom jag ännu ej
är felfri finns det säkert något ni kan kommentera som borde gjorts bättre.

+ ett gäng intressepooler som speglar intresset hos lite fler än nu... ja,ja, några finns det redan men kika på antalet bilder i intressepoolerna jämfört med kritikerpoolerna så syns en kraftig snedfördelning.

De olika bildpoolerna kommer givetvis även i fortsättningen att kräva viss självkritik för att den ska hamna på någorlunda rätt ställe.
Kanske skulle det bli lättare att hitta bilder på ens egen nivå/intresse, eller i vilket fall skulle det bli lättare att se vad bildägaren vill med sin bild och onödiga "sågningar" och mothugg kan minimeras.

Fotosidan fungerar inget vidare som inspirationskälla idag, det är alldeles för svårt att få fram de riktigt bra bilderna som får mig att vilja gå ut med kameran i högsta hugg. ( Nej, antalet bildkommentarer är inget bra sätt
att hitta de bästa bilderna. )
Ibland vill jag vara så egoistisk att jag bara vill titta på riktigt bra bilder utan krav på att prestera något annat.

Så därför är förslaget till en "inspirationspool" mycket bra, om Jante ursäktar.
Men det förutsätter att alla bilder som kommenteras på även måste betygsättas, vilket inte borde vara något bekymmer.
Att låta en jury utse bilderna i denna pool skulle vara ett bra sätt att skapa oangagemang, missnöje med utvalet med bl.a. en massa onödigt tjafs i forumet om detta.
Om alla får vara med och rösta är det inget snack om vilka bilder som är "bäst" för tillfället/veckan/månaden/året vilket fungerar bra på en del andra siter.

Givetvis kommer det att hamna mest bilder på populära motiv i denna pool, med i motsats till den rådande åsikten i vissa mindre kretsar, majoriteten har ofta rätt.
De bästa bilderna från alla kategorier kommer nog att leta sig dit förr eller senare förhoppningsvis.
Alla måste ju sedan också fortsätta att kommentera bilder för att slippa titta på samma bilder år efter år i "inspirationspoolen".

Att sedan skapa lika stort ( visat ) intresse för bilder som för hårdvaran är ingen lätt nöt att knäcka, det är ju betydligt lättare att diskutera kameror etc. då det där oftast handlar om fakta eller något åt det hållet.
Alla subjektiva ämnen är alltid betydligt svårare att diskutera och betydligt fler tår riskerar att bli trampade på och många behåller därför hellre sina åsikter för sig själva.

Eller så kanske man kan göra precis tvärt om?

m.v.h.
Niklas,
som gärna ändrar sig om bättre idéer dyker upp.



Och nu är jag äntligen klar så: Proffstyckare....HUGG!
 
Niklas, var skriver jag på? ;-)

Håller med om i princip allt du skrivit, utom det där med att vilka bilder som är bra skulle baseras på betyg. Det finns ett problem med det, och det är att många sätter "5" på allt de tycker är "en skaplig bild". Jag har inget konstruktivt förslag själv på just detta tyvärr.
 
Mycket bra Niklas!

Det enda jag inte heller håller med om är det där om metoden att alla medlemmar röstar fram bilder till "inspirationspool." En gång i tiden fanns nämligen topplistor här på fotosidan, (på den tiden majoriteten fotfarande gav betyg) och jag minns allt för väl hur de funkade. Det var inte på något sätt höjdarbilderna som fanns i de listorna. Tyvärr tror jag det skulle bli precis samma sak med en "inspirationspool" om bilderna utsågs så.
 
Jag är övertyga om att det enda sättet att minska inflödet och höjja kvaliteten är att ändra fokus på sidan och att börja ta betalt. Men detta är ganska radikalt och kräver att de som driver sidan delar uppfattningen att bilden är viktigare än prylarna och att "rätt" medlemmar är viktigare än många medlemmar.

Om man tittar på andra sajter är det precis likadant. Om man jämför tex Rangfinder Forum (en "gratis" sajt för mätsökarnördar) och Photopoints (en "betal" sida med inriktning på bilder) är det slående att RF funkar som här, lägre kvalitet på bilderna jämfört med PP och massvis som bara tittar utan att kommentera.

Det som jag tycker är tråkigt är att fokus på FS skiftat gradis under de år jag varit här. Från början var det mer bild som gällde, bättre bilder och fler kommentarer, till som nu när det mest handlar om backfocus och minneskort.

Det är ungefär som om man tex var intresserad av jazzmusik och sajten svängde från att handla om musik och musiker till att handla om vilken cd-spelar och vilka högtalarsladdar man skall ha.

Många av de som tidigare var drivande här och har ett genuint bildintresse har mer eller mindre lämnat sidan då de inte upplever att den ger dom något längre. Detta drabbar givetvis alla som är intresserade av bilder då många inspirationskällor försvinner. Det skapar också en nedåtgående spiral, då många som vill utveckla sitt fotande snart upptäcker att FS inte kan ge dom något och söker sig vidare.

Jag tror också att detta med att man bara behöver registrera sig för att bli "medlem" bidrar till "problemen". Man behöver sas inte vara speciellt intresserad eftersom det inte "kostar" något.

Men det ser förmodligen bra ut hos anonsörerna att sidan har ca 70000 medlemmar? Om man ser till antalet betalande medlemmar så är de knappt 10% av totalen och om vi ser till de som betalar mer än 100 kr om året (silver och guld) så utgör de löjligt låga 2,8%.

Jag tror att detta återspeglar intresset i ganska hög grad.
 
Kul att några "hänger på" mina tankar om detta.

Jag tror inte att det skulle gå att göra alla nöjda med en "inspirationspool" och helt rättvis skulle den säkert heller inte bli.
Men, jag tycker det är tråkigt att inte enkelt kunna hitta bilder som majoriteten tycker ligger över snittet för att rent egoistiskt kunna utveckla mig själv.
Jag har inte orkat leta igenom 397 00 bilder själv för att hitta guldkornen, givetvis har jag sett många bra bilder under tiden som jag letat, men för att få inspiration eller bara njuta av en bra bild går jag till andra siter som har betygsystem.

Grundtanken bakom mitt förra resonemang var att Fotosidan i stället för att utestänga användare som möjligen i framtiden kan bli "seriösa" fotografer kan gå mot en viss uppdelning beroende på intressenivå vad gäller bilder.

Idag överstämmer inte målet med Fotosidan med hur användarna brukar den, och kommer det att fortsätta kommer detta också att ältas i åratal framöver också.
Så, antingen får målsättningen med Fotosidan ändras eller så får man styra upp siten för att fungera på olika sätt beroende på vad användaren vill.

Men att hålla på att älta detta månad efter månad i de olika forumen är troligen inte speciellt effektivt för att få till en förbättring av siten.
Om intresse finns hos grundarna så finns det många idéer nedskrivna i forumen redan som bör tas under beaktande för att sedan möjligen ta en direkt diskussion med ett antal erfarna användare.

Det går inte att tillfredställa 70 000 människor på samma sätt, lika lite som man kan styra dem till att tycka lika och vara intresserade av samma sak.
 
macallan skrev:
Efter ett litet "påhopp" på en bild som jag lag ut i "mycket erfaren"polen" så undrar jag när o hur man anser sig mogen för "rätt" pol.

Vill gärna veta vad ni andra anser o tycker när en bild är rätt placerad i rätt pol.

Hälsn. Kjell-Åke Johansson

Endast fotografen själv kan avgöra vilken pool han tycker bilden eller sig själv som fotogarf platsar i.
Jag tycker dock man skall vara väldigt självkritisk innan man lägger upp bilder i mycket erfaren-poolen. Sen ska man givetvis plats in på poolbeskrivningen.

Jag tror mig veta vilket "påhopp" du menar, skulle gått att skriva på lite bättre sätt kanske, men om man skall lägga upp bilden i denna pool tycker jag att man skall kunna ta att vissa inte tycker att den platsar där. Även kunna rätta sig efter det, om man får tillräckliga påtryckningar, och flytta bilderna till en "lägre pool".
Jag tycker helt klart att denna pool skall kunna tåla lite hårdare kritik och granskning.
Ser givetvis många bilder som jag inte tycker platsar där, särskilt en som jag tycker är helt fruktansvärd som skulle platsa bättre till nybörjarpoolen. Jag har dock avstått att nämna det eftersom jag kan gissa hur fotografen tar det.
Ibland får man lust att vara "elak" och riktigt säga vad man tycker, det skulle behövas många gånger. Så vissa kommer ner på jorden. Precis som i Idol ;)
Är det någonstan man skall vara det så skall det vara i denna pool.

Ps. Nu menar jag givetvis inte elak, men inte vara rädd för att säga vad man tycker. Ds
 
Om en bild inte matchar reglerna för poolen så är det bara att rapportera den till FS-admin, det finns en (liten) länk för det under bilderna.
På det sättet slipper man otrevligheter i kommentarerna under bilden.
 
Re: Re: I vilken kritikpol.............

Andreas74 skrev:

Ser givetvis många bilder som jag inte tycker platsar där, särskilt en som jag tycker är helt fruktansvärd som skulle platsa bättre till nybörjarpoolen. Jag har dock avstått att nämna det eftersom jag kan gissa hur fotografen tar det.
Tycker det låter sunt att låta bli att kommentera med termer som "far till nybörjare" eller så, men samtidigt tycker jag också det är synd om andra åsikter om bilden inte kommer fram. Utan dem så kommer kanske hundratusentals liknande bilder till, och sen klagas det ännu mer på att kvalitén är för låg.. (jag säger inte att kvalitén är det, men tycker att man nog bör våga uttrycka det till fotografen om man törs det för andra.)
 
Tomasz skrev:
Om en bild inte matchar reglerna för poolen så är det bara att rapportera den till FS-admin, det finns en (liten) länk för det under bilderna.
På det sättet slipper man otrevligheter i kommentarerna under bilden.

Det finns också en motsvarande (om än svårupptäckt) länk för att rapportera kommentarer.

Tänk som mycket otrevliga trådar i Forum vi sluppit om alla använde dem - det är ju det dom är där för.
 
Re: Re: Re: I vilken kritikpol.............

lottawe skrev:
Tycker det låter sunt att låta bli att kommentera med termer som "far till nybörjare" eller så, men samtidigt tycker jag också det är synd om andra åsikter om bilden inte kommer fram. Utan dem så kommer kanske hundratusentals liknande bilder till, och sen klagas det ännu mer på att kvalitén är för låg.. (jag säger inte att kvalitén är det, men tycker att man nog bör våga uttrycka det till fotografen om man törs det för andra.)

Nu skulle jag givetvis inte ha uttryck mig så, även om man ibland har lust ;)

Tycker som du att man skall våga säga vad man tycker, och även fotografen skall kunna ta riktigt negativ kritik, särskilt i denna pool.
Man kan ju dock uttrycka sig lite fint
 
Jag slänger in en snabb fråga som bottnar i grundtanken bakom diskussionen. Är jag en erfaren, medel eller nybörjar fotograf? Jag är dålig på att vara själv kritisk och det är därför jag vill ha svar. Bara ärliga svar tack.
 
ganska skrev:
Jag slänger in en snabb fråga som bottnar i grundtanken bakom diskussionen. Är jag en erfaren, medel eller nybörjar fotograf? Jag är dålig på att vara själv kritisk och det är därför jag vill ha svar. Bara ärliga svar tack.

Lägg bilderna i vilken pool du vill. Det viktiga är inte att rätt bilder ligger i rätt pooler. Det viktiga är att du får synpunkter på dina bilder.
 
Arleklint skrev:
Lägg bilderna i vilken pool du vill. Det viktiga är inte att rätt bilder ligger i rätt pooler. Det viktiga är att du får synpunkter på dina bilder.

Jag har faktiskt inga planer på att lägga in bilder alls den närmaste tiden och det var inte heller det jag vill ha svar på. Jag ville ha ett ärligt svar på hur andra människor definerar begreppen utifrån mina fotografier. Jag vet att du förstår skillnaden Janne! :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.